aiolie
Fra : cykelsmeden

Dato : 12-07-10 09:58

Jeg var i januar en tur på Canaria, hvor vi lærte aiolie at kende. Jeg
havde aldrig før hørt ordet, men har nu set det adskillige steder som
tilbehør til eks. skaldyr.
Er det et nyt fænomen, eller er det bare, som jeg fornemmer, en ny
markedsføring af "MiracleWip" - som jeg til gengæld ikke mere ser ??

finn

Fra : eljay

Dato : 12-07-10 10:57

cykelsmeden skrev:
> [...]
> Er det et nyt fænomen, eller er det bare, som jeg fornemmer, en ny
> markedsføring af "MiracleWip" - som jeg til gengæld ikke mere ser ??

Aioli er en klassisk fransk hvidløgsmayonnaise, og absolut ikke noget
nyt fænomen.

Iøvrigt kan jeg oplyse, at man desværre stadig kan få Miracle Whip i
butikkerne

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-10 19:49

"eljay" <nobody@nowhere.org> skrev i meddelelsen

> Aioli er en klassisk fransk hvidløgsmayonnaise, og absolut ikke noget nyt
> fænomen.

Nu ved jeg ikke helt med GC, men i Spanien i øvrigt har man et produkt, der
hedder allioli og som godt kunne minde lidt om aioli, men som adskiller sig
ved IKKE at indeholde æg. Altså, der er ikke tale om en mayonaise. Jeg ved,
at det laves på forskellige måder, men en catalaner fortalte mig, at det
helt rigtigt skulle laves ved at man i en morter knuste hvidløg mens der
tilføres god olivenolie.

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-07-10 21:28

Den 21-07-2010 20:49, Jan Bøgh skrev:
> [...]
> fortalte mig, at det helt rigtigt skulle laves ved at man i en morter
> knuste hvidløg mens der tilføres god olivenolie.
godt set Jan - long time, no see

Jeg troede faktisk at de par håndskrevne spisekort jeg lærte produktet
fra, bare var stavet forkert, for der stod faktisk allioli - e-et i
subj. var min misser, og jeg mindedes den iøvrigt ikke så fed.

stadig i Frederikshavn?

finn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-07-10 08:18

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fra, bare var stavet forkert, for der stod faktisk allioli - e-et i subj.
> var min misser, og jeg mindedes den iøvrigt ikke så fed.

Yup! Jeg hænger uhjælpeligt fast her i udkanten af alting!

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : eljay

Dato : 12-07-10 11:21

cykelsmeden skrev:
> [...]
> Er det et nyt fænomen, eller er det bare, som jeg fornemmer, en ny
> markedsføring af "MiracleWip" - som jeg til gengæld ikke mere ser ??

Måske var det på sin plads med en opskrift på Aioli. Man laver sådan set
bare en mayonaise, men blander lige nogle knuste hvidløgsfed i
æggeblommerne, før olien tilsættes. Opskrifter på mayonaise kan man
Google sig til.

Gider man ikke lave det selv, kan man godt bruge en god købemayo. Jeg
kan godt lide Hellmanns, som er forholdsvis velkrydret, men man kan også
få udmærkede, og mere smagsneutrale udgaver, f.eks. fra Urtekram.

/Lars

Fra : smiley

Dato : 12-07-10 11:36

On 12-07-2010 12:20, eljay wrote:

> [...]
> bare en mayonaise, men blander lige nogle knuste hvidløgsfed i
> æggeblommerne, før olien tilsættes. Opskrifter på mayonaise kan man

Hvorfor bruger du kun æggeblommerne. Sådan lærte jeg det også,
men en gammel skibskok brugte hele æg, så det gør jeg nu. Ud fra
et sundhedsmæssigt synspunkt er det vel også glimrende. -max-

Fra : eljay

Dato : 12-07-10 11:48

smiley skrev:

> Hvorfor bruger du kun æggeblommerne. Sådan lærte jeg det også,
> men en gammel skibskok brugte hele æg, så det gør jeg nu. Ud fra
> et sundhedsmæssigt synspunkt er det vel også glimrende. -max-

Jeg har også altid lært at det kun er blommerne man bruger, men du har
ret. Jeg kiggede lige på et par af opskrifterne jeg har fundet på
nettet, og de bruger faktisk hele ægget. Det har jeg totalt overset.

/Lars

Fra : eljay

Dato : 12-07-10 11:52

eljay skrev:

> Jeg har også altid lært at det kun er blommerne man bruger, men du har
> ret. Jeg kiggede lige på et par af opskrifterne jeg har fundet på
> nettet, og de bruger faktisk hele ægget. Det har jeg totalt overset.

Glemte lige at spørge, om det ikke giver en anderledes konsistens at
inkludere hviderne?

/Lars

Fra : smiley

Dato : 12-07-10 11:58

On 12-07-2010 12:51, eljay wrote:

> Glemte lige at spørge, om det ikke giver en anderledes konsistens at
> inkludere hviderne?
>
> /Lars

Ikke hva jeg kan bemærke - den blir stiv som mayonæse
plejer at være. Men jeg ku stadig godt tænke mig et
svar på hvorfor vi har lært ikke at bruge hviderne.
-max-

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-07-10 13:03

smiley <smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

> Ikke hva jeg kan bemærke - den blir stiv som mayonæse
> plejer at være. Men jeg ku stadig godt tænke mig et
> svar på hvorfor vi har lært ikke at bruge hviderne.
> -max-

Fordi de ikke bidrager til at emulgere olien?

I en lille husholning er det selvfølgelig mest praktisk at bruge begge
dele i en ret, hvor det ikke skader.

Fra : eljay

Dato : 12-07-10 13:11

smiley skrev:
> Ikke hva jeg kan bemærke - den blir stiv som mayonæse
> plejer at være. Men jeg ku stadig godt tænke mig et
> svar på hvorfor vi har lært ikke at bruge hviderne.
> -max-

Hmm... den opskrift jeg havde fundet, var på en Aioli, og der var
hviderne som sagt med i mayonaisen, men efter yderligere søgning har jeg
kun fundet opskrifter der blot anvender blommerne.
Måske brugte skibskokken hele ægget for at spare tid.

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-07-10 20:05

smiley <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4c3af010$0$281$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvorfor bruger du kun æggeblommerne. Sådan lærte jeg det også,
> men en gammel skibskok brugte hele æg, så det gør jeg nu. Ud fra
> et sundhedsmæssigt synspunkt er det vel også glimrende.

Der er to ting, der skal kommenteres fra ovenstående:

1) Skibskokke lærer at bruge *alt* - ikke nødvendigvis fordi, det smager
bedre
2) Har man problemer med det sundhedsmæssige synspunkt, bør man holde sig
fra mayonaise

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels

Dato : 12-07-10 11:32

On 2010-07-12 10:58:08 +0200, cykelsmeden said:

> [...]
> Er det et nyt fænomen, eller er det bare, som jeg fornemmer, en ny
> markedsføring af "MiracleWip" - som jeg til gengæld ikke mere ser ??

Det hedder aioli, og begrebet giver 1.18 mio. hits på Google.

--
Niels

Fra : Heidi

Dato : 13-07-10 21:09

> [...]
> Er det et nyt fænomen, eller er det bare, som jeg fornemmer, en ny
> markedsføring af "MiracleWip" - som jeg til gengæld ikke mere ser ??

Om det er nyt eller gammelt vil jeg ikke gøre mig klog på - men jeg
anbefaler følgende opskrift, som jeg har lavet en enkelt gang, og som jeg
nærmest kunne spise med ske!

2 past. æggeblommer (eller rå, hvis man er modig)
1 knivspids salt
2 fed revet hvidløg
1 spsk dijonsennep
½ spsk hvidvinseddike
2 dl smagsneutral olie (jeg brugte raps)
1 tsk citronsaft
salt og friskkværnet peber

Alle ingredienserne tages ud af køleskab et par timer før tilberedning, så
det hele har stuetemperatur.
Pisk først æggeblommer seje med en knivspids salt (jeg brugte
køkkenmaskinens piskeris til al piskningen, da jeg så slap for at holde ved
håndmixeren imens), og tilsæt derefter hvidløg, sennep og eddike.
Tilsæt olien - først dråbevis, imens der stadig piskes kraftigt, og når
blandingen begynder at tykne hældes olien i, i en tynd stråle under fortsat
piskning. Bliv ved med at piske til al olien er mixet ordentligt ind i
blandingen.
Til sidst røres citronsaft i efter smag, og der smages til med salt og
peber.

--
Heidi

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-07-10 09:17

Den 13-07-2010 22:09, Heidi skrev:
> 2 past. æggeblommer (eller rå, hvis man er modig)
> 1 knivspids salt
> 2 fed revet hvidløg
> 1 spsk dijonsennep
> ½ spsk hvidvinseddike
> 2 dl smagsneutral olie (jeg brugte raps)
> 1 tsk citronsaft
> salt og friskkværnet peber

skægt nok er det (undtagen hvidløget) den opskrift jeg i flere år har
brugt til min egen hjemmelavede mayonæse
dvs. at aioli er min egen mayonæse med hvidløg !!
- nå det undrer mig stadig som gammelt madglad bagstræverisk r.....
at jeg ikke er stødt på betegnelsen tidligere.

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-07-10 19:58

Jan Bøgh skrev:

> Nu ved jeg ikke helt med GC, men i Spanien i øvrigt har man et
> produkt, der hedder allioli og som godt kunne minde lidt om aioli,
> men som adskiller sig ved IKKE at indeholde æg.

Jep, det er to “skoler” — den spanske (allioli), som er uden æg, og den
franske (aïoli), som er med æg. Jeg foretrækker så absolut den spanske
(den er osse sjovere at lave, synes jeg):

Exempler på opskrifter:

· http://knoter.zone237.dk/2008/06/allioli.html
· http://knoter.zone237.dk/2007/06/aoli.html

Mvh,