Tzaziki
Fra : bsbs@privat.tele.dk

Dato : 05-08-01 05:42

Hvordan laver jeg en mager tzaziki, og hvordan staver jeg til det?

Fra : Neta & Peter

Dato : 06-08-01 07:12

<bsbs@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg en mager tzaziki, og hvordan staver jeg til det?

Tzaziki - tror jeg da nok?

Jeg gør sådan her:

Skræl (evt.) agurken og riv den groft, drys den med 1/2 tsk salt og lad den
dryppe af i en si et stykke tid. Pres så meget væde du kan ud af agurken med
hænderne.

Den revne agurk røres derefter sammen med en cirka tilsvarende mængde
Fromage Frais, og smages til med hvidløg, groftmalet peber, salt og -
måske - en anelse sukker, 1/4 tsk eller så. Jeg plejer at bruge 4 fed
hvidløg til 1 agurk, men det er en smagssag. Måske skal smagen også justeres
med lidt citron, det afhænger af agurken og osten.

En anden mulig tilsætning er hakket mynte.

MVH

Peter

Fra : Lise Aagaard

Dato : 06-08-01 16:43

<bsbs@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg en mager tzaziki, og hvordan staver jeg til det?

Mit forslag ville være at tage en halv liter youghurt naturel - evt.
letmælksyoughurt - en (læst) søndagsavis og et rent viskestykke.
Viskestykket lægges over søndagsavisen, youghurten smøres ud herpå i et
jævnt lag - og efter en halv time, kan man med en kniv skrabe den afdryppede
youghurt af - og man slipper for besværet med at huske at hælde youghurten
til afdrypning i et kaffefilter et halvt døgn før, man skal bruge den.
Agurken rives fint og presses også gennem et klæde. Fem-syv fed hvidløg
presses, salt og peber evt. citron efter smag - lad den stå en halv time i
køleskabet - og vupti - en lækker tzatziki.

Bon Appetit
Lise

Fra : Miss Zee

Dato : 08-08-01 10:05