Måle fugtighed i beton inden udlægning af ~
Fra : CAH

Dato : 12-07-10 06:20

Vi har fået lavet gulvvarme, med ca. 8 cm betonlag over varmerør. Svh
pørgsmålet er nu hvornår kan vi ligge det massive trægulv oven på
betonen. Hvor lang tid går der, kan man måle fugtigheden?

Jeg har læst lidt om forskellige målemetoder, som alle virker
forfærdelig tekniske, og som om man potentielt meget let kunne måle
forkert.

Har du nogen tips eller tricks, så er de meget velkomne.

Mvh
Mads
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.sdu.dk/Om_SDU/Fakulteterne/Teknik/Uddannelse/Ledige%2520pladser.aspx

Fra : cykelsmeden

Dato : 12-07-10 13:48

Den 12-07-2010 14:20, CAH skrev:
> [...]
> forkert.
>
> Har du nogen tips eller tricks, så er de meget velkomne.
Skal der ikke lægges noget fugtspærrende imellem beton og træ??

Da jeg fik lagt træ på beton sidste år, blev lagt en fugttæt ~2mm
skumplast på den afrettede beton,som de lagte træet på. Det var
angiveligt af 2 årsager:
1. plast for at forhindre betonfugt i at gå i træet.
2. skum for at dæmpe/forhindre evt. kommende "klaplyd"

mit betongulv var dog uden varme!

finn

Fra : CAH

Dato : 12-07-10 15:28

On 12 Jul., 14:48, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:
> [...]
> angiveligt af 2 årsager:
> 1. plast for at forhindre betonfugt i at gå i træet.
> 2. skum for at dæmpe/forhindre evt. kommende "klaplyd"

Hej Finn

Tak for svar. Jo der skal faktisk en dobbelt fugtspærrer i - først en
på 0,2 min, og så en fugtspærrer filt fra junckers oven på. Men jeg
gætter på der er en grænse for hvor meget fugt en fugtspærrer egentlig
kan stoppe, og hvor meget fugt det er sundt at spærrer inde bag en
fugtspærrer.

Hvor lang tid lod du gulvet tørrer inden i lagde træ gulvet?

Mvh
Mads

Fra : cykelsmeden

Dato : 13-07-10 09:57

Den 12-07-2010 23:28, CAH skrev:
> Tak for svar. Jo der skal faktisk en dobbelt fugtspærre i - først en
> på 0,2 min, og så en fugtspærrefilt fra junckers oven på. Men jeg
> gætter på der er en grænse for hvor meget fugt en fugtspærre egentlig
> kan stoppe, og hvor meget fugt det er sundt at spærre inde bag en
> fugtspærre.

En dampspærre SKAL være tæt, om så den står i klar vand
Du behøver ikke tænke på om betonen vil hærde. Det er en kemisk process
(som iøvrigt også danner vand, udover det tilsatte). Du har
formodentligt et lag grus/leca under betonen ("kappilarbrydende") så
vandet forsvinder fint over tid. (vand søger nedad med mindre noget suger)

> Hvor lang tid lod du gulvet tørre inden i lagde trægulvet?
- en weekend!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-10 09:16

[...]

Hej Mads
Jeg har brugt en meget low tech metode, plaser en ganske almindelig sort
spand på gulvet natten over, er der en fugtig plet under spanden når du
fjerner den, afgiver betonen stadig vand.
Regn med 4-6 uger

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5273 (20100712) __________

http://www.eset.com

Fra : N/A

Dato : 13-07-10 09:57

Fra : Klaus G.

Dato : 13-07-10 16:43

> Har du nogen tips eller tricks, så er de meget velkomne.
Beton afhærder på 28døgn eller i den stil, så jeg vil skyde på, at efter en
måneds tid, så er vandet ved at være væk.

--
Klaus G.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-07-10 22:30

> Vi har fået lavet gulvvarme, med ca. 8 cm betonlag over varmerør. Svh
> pørgsmålet er nu hvornår kan vi ligge det massive trægulv oven på
> betonen. Hvor lang tid går der, kan man måle fugtigheden?

Vores gulvmand sagde 3-6 måneder.

Mvh Maria

Fra : CAH

Dato : 05-08-10 13:14

On 13 Jul., 23:30, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Vores gulvmand sagde 3-6 måneder.
>
> Mvh Maria

Hej alle

Tak for de mange svar - jeg ringede til Junckers de sagde 28 dage,
begrundet bla. i det med hærdning.

Mvh
Cah