Grill: El. kul, gas?
Fra : peter

Dato : 11-07-10 06:52

Hej

Jeg har desværre ikke selv haft mulighed for at sammenligne disse tre
muligheder i praksis, men håber på, at nogle af jer har erfaringer, I
kan og vil dele med mig. El grill forekommer at være ideelt for mig,
ingen gasflasker, der altid er tomme netop som man har mest brug for
dem. Men flere siger, at smagen ikke bliver den samme som gas/kul.
Hvad mener I? Hvad er grunden til denne forskel? Er det alene et
spørgsmål om temperatur? Mange grill entusiatster forsøger ellers at
få temperaturen ned snarere end op...

Med venlig hilsen og på forhånd tak for svaret

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-07-10 16:31

peter wrote:

> Jeg har desværre ikke selv haft mulighed for at sammenligne disse tre
> muligheder i praksis, men håber på, at nogle af jer har erfaringer, I
> kan og vil dele med mig.

Det er helt afhængig af, hvad du vil tilberede.

Jeg har både gas- og kulgrill. De er hver for sig gode til forskellige ting,
og jeg vil ikke undvære nogen af dem. Hvis jeg skulle vælge, og nøjes med
én, så tror jeg, at en 57 cm. Weber eller tilsvarende ville blive indkøbt.
Har dog overvejet en at Webers større gasgrill, måske en Summit med
sideblus - men ikke endnu...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : S.B.

Dato : 11-07-10 22:24

"Carsten Stage" <camping@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nøjes med én, så tror jeg, at en 57 cm. Weber eller tilsvarende ville
> blive indkøbt. Har dog overvejet en at Webers større gasgrill, måske en

Så nu kommer grill religionen nok frem i folk, gas kontra kul bliver man
aldrig enig om hvad er bedst.
Gas er for den dovne, kul for ham der kan lide at drikke en øl mens han
venter på kullene bliver varme.

Henter popcorn og cola og følger med i tråden

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-10 06:33

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev om valg af grilltype.

Vi har 3 grills + det løse her i huset - en kuglegrille, en gasgrill og en
alm flad kulgrill - samt en del kraftige grillriste fra hjemmebyggede grills
som vi bruger over bål.
Som Søren B skriver er der meget religion i valget af grill.
Kuglegrillen har sine fordele - den kan bruges som 'ovn' fordi den giver
mulighed for stegning ved indirekte varme. den kan i en vis forstand bruges
som rygeovn - men den er dyr, hvis man ønsker en god kvalitet. Til gengæld
skal man som regel holde nallerne fra maden, når først man er i gang med at
stege - ellers forsvinder varmen.
Den almindelige kulgrill har som regel mulighed for stegning i forskellige
højder over gløderne - noget man af og til kan savne ved kuglegrillen.
Økonomisk er de som regel til at leve med - det kan være et diskussionsemne,
om pladegrillen slår sig i varmen. Hvis man vælger en kulgrill kan dt være
en fordel, hvis man kan sætte risten på højkant, så man kan stege ved
indirekte varme - så kan man efterfylde kul og have et spid stående og
snurre - og man kan have en bakke under til opsamling af fedt/saft samt evt
marinade, der kan hældes over kødstykket.
Kulgrillen er bestemt ikke yt bare fordi vi alle kaster feriepengene i
kuglegrillen.
Så er der gasgrillen - den kan af gode grunde ikke give den samme kulsmag
som de to andre - men dens indhold af branket fedt hjælper lidt på det.
Jeg synes at gasgrillen har et par fordele - den er hurtig varm uden de
store dikkedarer - nemt hvis man ikke gider vente på kul.
Vi har en kraftig rist på vores - støbejern - en relativ stor overflade -
Q200 - og så kan den jo med fordel bruges, hvis der er fare for brand - den
kan slukkes - ingen gløder og låg på..
Til gengæld er det et pokkers svineri at holde den ren - fedtet drypper ned
i grillrummet.

Og så er der min egen favorit - mad på bål - vi har grillriste og en
kraftig støbejernsplade vi bruger - dvs. både pande og grillrist.

Elgrill - vi har en kraftig toaster i køkkenet som kan åbnes og bruges som
bordgrill - vi har aldrig gjort det. Kald det så bare religion, men
personligt vil jeg hellere undvære grillmaden end stege den over el - så
kunne jeg lige så godt tilberede maden i køkkenet på en grillpande.

Så vil jeg da også lige slå et slag for fondue som med fordel kan laves her
om sommeren, hvor man kan sidde på terrassen om aftenen med det - så slipper
man for lugt og frituresnask (og brandfare) i stuen.

Fra : Heidi

Dato : 13-07-10 21:02

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad mener I? Hvad er grunden til denne forskel? Er det alene et
> spørgsmål om temperatur? Mange grill entusiatster forsøger ellers at

Efter min mening kan man lige så godt lave mad på komfuret i stedet for at
bruge en såkaldt el-grill.
Vi har både gas- og briket/kulgriller (flere af hver), og hver tjener sit
formål.
Mht. smagen, så vil jeg vove den påstand, at hvis du bruger briketter (ikke
trækul, men briketter!) i en kuglegrill, så kan du IKKE smage forskel på en
gas- og briketgrill.
Bruger du derimod trækul i kuglegrillen, så kommer maden til at smage
røget - og det er så et spørgsmål om man kan lide det eller ej!

Vi bruger gasgrill flere gange om ugen, i stedet for både komfur og ovn -
kuglegrillen eller smokeren bliver tændt op hvis der skal laves low & slow,
eller roteres, og når der er tid til at hygge om det, og der i øvrigt ikke
er plads nok i gasgrillerne. Men til hverdagsbrug ville jeg ikke undvære
gasgrillerne.

--
Heidi