såkaldt hæk - og hvad gør man??
Fra : Rasmus Jensen

Dato : 11-07-10 16:00

Hej alle,

vil gerne høre jeres meninger / forslag til hvad jeg gør omkring
nedenstående:

I skel mellem os og vores nabo er der plantet en række lærketræer som
naboerne kalder hæk - jeg kalder dem for lærketræer for de er relativt store
og ikke hvad jeg forbinder med hæk...

Da vi flyttede ind for ca. 1 år siden spurgte vi ind til hvad de ville med
de træer - vi vil nemlig gerne have noget der er knap så stort og voldsomt i
haven (f.eks. bøgehæk), men de var/er meget forhippede på at beholde
træerne... citat: "De er jo så dejlig tætte"...
sidste efterår kunne vi så se at lærke-hækken skam var dejlig tæt - på vores
side var der 1 meter (!!) grene ud fra stammen og på naboens side ca. 30
cm... så det var ikke så mærkeligt at de synes den var dejlig tæt... desuden
er træerne alle sammen over 2,10 meter i højden så det så meget voldsomt ud
med så høj en mur af delvist døde eller i hvertfald golde grene...

i foråret valgte vi så klippe træerne til så det bare var nogenlunde at se
på - vi valgte at beskære alle grene på vores side sådan relativt tæt på
stammerne...
reaktionen udeblev da heller ikke... og jeg fik skældud for at have beskåret
træerne og "ja vi sagde jo at vi ville beholde træerne" og "at der hvor du
har beskåret kommer der jo ikke nye skud"... jeg sagde at nu havde vi jo kun
beskåret på vores side og at vi ville ikke se på så tæt et vildnis af
grene...
jeg havde / har heller ikke beskåret i højden så de er stadig 2,1 - 2,5
meter høje...
efterfølgende er der ikke blevet hilst eller talt til os - og ja - nu er
hækken jo blevet mere gennemsigtig, men vi ville bare ikke have det andet -
det var decideret grimt - og desuden skulle vi have køkkenhave langs
hækken...

det skal siges at flere af træerne er døde - men kan jeg nægte at der må
plantes nye?
kan jeg plante f.eks. en bøg helt op af træerne på min side? og må jeg
beskære dem i højden uden at spørge om lov?

med til historien hører også at der tidligere har været brokken fordi jeg
ville fjerne nogle grene fra træer der stod 0,5 meter fra skæl og havde
kæmpe grene hængende ud over min carport...!

Rasmus

Fra : O.L

Dato : 11-07-10 16:17

Læs hegnsloven. Den er på nettet. Du kan kræve "hækken" holdt i max 1,8 m.
i højden, hvis den står i skel.
O.L.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-10 16:52

On Sun, 11 Jul 2010 17:00:09 +0200, "Rasmus Jensen"
<noget@nogetandet.us> wrote:

> [...]
>beskåret på vores side og at vi ville ikke se på så tæt et vildnis af

Det er lærk, der kommer nye skud hvor du har skåret dem. Du kunne somend
skære sidegrenene på din side af helt inde ved stammen og der ville
alligevel komme nye skud. Men, skær dem ind så der sidder måske 10 cm af
de gamle grene tilbage, og klip den så som en rigtig hæk senere/de
kommende år. Så bliver det en rigtig flot hæk.

Hvis træerne står i skel, så kan du roligt skære de grene som er på din
side.

>kan jeg plante f.eks. en bøg helt op af træerne på min side? og må jeg
>beskære dem i højden uden at spørge om lov?

Du kan plante hvad du vil, så længe det er på din egen grund - altså,
ikke i skellet. Og du kan også beskære dem i toppen hvis du vil. Og
igen, hvis lærketræerne står i skellet, så hedder højden 180 cm.

Men det vil alt andet lige være bedst at få en eller anden aftale med
naboen som i begge kan være tilfredse med. I skal jo bo klods op ad
hinanden i mange år - går jeg da ud fra.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 11-07-10 18:26

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> senere/de kommende år. Så bliver det en rigtig flot hæk.
>
> Hvis træerne står i skel, så kan du roligt skære de grene som er på

ja - jeg ved heller ikke hvad det er for noget sludder naboen kom med...
trods min begrænsede erfaring med træer så har jeg da aldrig hørt om et der
ikke skyder igen der hvor man har klippet...

> Men det vil alt andet lige være bedst at få en eller anden aftale med
> naboen som i begge kan være tilfredse med. I skal jo bo klods op ad
> hinanden i mange år - går jeg da ud fra.

det er rigtigt... men vi føler at vi har gjort meget for at "nærme" os...
men det er svært når naboen spiller fornærmet og er sur over at vi ikke vil
lade haven gro og gro som den tidligere ejer...
den har vi nemlig også hørt flere gange - "jamen sådan gjorde [tidligere
ejer] ikke..." - tjaa - og?!

Rasmus

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-07-10 18:37

> [...]

> vil lade haven gro og gro som den tidligere ejer...
> den har vi nemlig også hørt flere gange - "jamen sådan gjorde [tidligere

Det er da fuldstændig ligegyldigt hvad den tidligere ejer gjorde (fjollet
argument af naboen iøvrigt ).

Du har lov at beskære det der befinder sig på din grund fuldkommen som du
har lyst til, at du så risikerer at blive uvenner med naboen er jo bare
kedeligt. Han bliver nok god igen, når han ser hvor flot resultatet bliver.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-10 22:22

Tove Krieger wrote:

> Du har lov at beskære det der befinder sig på din grund fuldkommen
> som du har lyst til,

Det er nu ikke helt rigtigt. Hækken i skel har han selvfølgelig lov til at
klippe på sin side. Men højeresiddende grene fra træer inde på nabogrunden
må han kun beskære, hvis de åbenlyst generer - tager solen eller gør skade
på bygninger m.m. eller er til gene for lovlig trafik på grunden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-10 11:00

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> må han kun beskære, hvis de åbenlyst generer - tager solen eller gør skade
> på bygninger m.m. eller er til gene for lovlig trafik på grunden.

Ja, det har du da helt ret i. Jeg tænkte bare på det som en hæk, men lærk er
jo et træ med helt andre regler for beskæring. Vi har selv et par
lærketræer som er rigtig flotte fordi de er blevet beskåret en gang imellem.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-07-10 18:51

Tove Krieger wrote:

> [...]
> lærk er jo et træ med helt andre regler for beskæring. Vi har selv et
> par lærketræer som er rigtig flotte fordi de er blevet beskåret en

præcis min pointe... det fungerer som hæk - men det er jo små træer (hvor
nogle så ikke er så små alligevel)...
hverken naboen eller tidligere ejer har haft særlig meget begreb om
vedligehold/beskæring men blot ladet den gro og gro...

Rasmus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-10 23:41

Rasmus Jensen wrote:

> [...]
> hverken naboen eller tidligere ejer har haft særlig meget begreb om
> vedligehold/beskæring men blot ladet den gro og gro...

Det er en rigtig kringlet sag, når noget plantet som hæk får lov til bare at
gro der opad. Mod nord i mit skel står der navr, som en tidligere ejer bare
har ladet løbe op, så den nu er mindst 8 meter høj og med en stammetykkelse
på mindst 20 cm. Det er faktisk træer og de skal håndteres som ved beskæring
(ikke rare at få i knolden).

Naboen er uvildig til at lade dem skære tilbage - siger at det vil give for
stort vindpres på hans dårligt vedligeholdte tag. Af hensyn til nabofreden
har jeg undladt at kræve min ret til at skære ned til 180 cm.

Fra : Tom Andersen

Dato : 11-07-10 21:16

"Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us> skrev i en meddelelse
> [...]
> tæt... desuden er træerne alle sammen over 2,10 meter i højden så det så
> meget voldsomt ud med så høj en mur af delvist døde eller i hvertfald

Du kunne jo bare passe din side af hækken - altså klippe den i passende
brede.
Du kan klippe højden i 1,8 m

> det skal siges at flere af træerne er døde - men kan jeg nægte at der må
> plantes nye?

Selvfølgelig kan du da ikke det, naboen må vel godt vedligeholde hækken også
selv om du hellere vil have en bøgehæk!

> kan jeg plante f.eks. en bøg helt op af træerne på min side?

Ja og dermed ødelægge en bestående hæk.
Tag nu og tal med naboen om højden på 1,8 og så pas din side af hækken med
saksen - en lærkehæk er faktisk flot og nem at holde, men tager tid at få
pæn.

Tom

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 11-07-10 22:10

Tom Andersen wrote:

> Du kunne jo bare passe din side af hækken - altså klippe den i
> passende brede.
> Du kan klippe højden i 1,8 m

øhh Tom - "tal" pænt... og læs så liige mit indlæg een gang til...
på intet tidspunkt har jeg skrevet at jeg har klippet i træerne på deres
side... - det kunne jeg da aldrig finde på!!!

> Selvfølgelig kan du da ikke det, naboen må vel godt vedligeholde
> hækken også selv om du hellere vil have en bøgehæk!

jo du har formentlig ret - men kan de dermed også afkræve betaling for
halvdelen af noget jeg ikke vil have?

> Ja og dermed ødelægge en bestående hæk.
hmm - tror ikke du vil kalde det hæk hvis du så det...

> Tag nu og tal med naboen om højden på 1,8 og så pas din side af
> hækken med saksen - en lærkehæk er faktisk flot og nem at holde, men
> tager tid at få pæn.

den her er grim og misligeholdt de sidste mange år af tidligere ejer...

Rasmus

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-07-10 22:23

"Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us> skrev
> jo du har formentlig ret - men kan de dermed også afkræve betaling for
> halvdelen af noget jeg ikke vil have?

Ja, en hæk er et fælles projekt, og kan kun laves om/afskaffes ved gensidig
enighed. Det kunne da være, at i kunne blive enige om noget andet.

> den her er grim og misligeholdt de sidste mange år af tidligere ejer...

Den bliver kønnere med tiden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-10 22:25

Rasmus Jensen wrote:
> den her er grim og misligeholdt de sidste mange år af tidligere
> ejer...

Du har lige givet den en kraftig tilbageskæring. Giv den lidt tid til at
danne nye grene på din side, 2-3 år. Det er ikke din nabos skyld, at din
ejendoms tidligere ejer har forsømt hækken på sin side.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-07-10 18:53

Erik Ginnerskov wrote:

> Du har lige givet den en kraftig tilbageskæring. Giv den lidt tid til
> at danne nye grene på din side, 2-3 år. Det er ikke din nabos skyld,
> at din ejendoms tidligere ejer har forsømt hækken på sin side.

helt rigtigt... men når jeg så beskærer den på _min_ side er det vel heller
ikke rimeligt at jeg skal konfronteres med det med en barnlig belærende
attitude??
inden jeg beskar træerne havde vi en kæmpe mur af brune døde lærkegrene i
2,2 meters højde... ikke just noget der pynter i haven...

Rasmus

Fra : Kim2000

Dato : 12-07-10 09:15

> [...]
> hmm - tror ikke du vil kalde det hæk hvis du så det...

> den her er grim og misligeholdt de sidste mange år af tidligere ejer...

Nu har du jo lige skråret den ned, så ligner den faktisk lort. Allerede
næste år ser den meget pænere ud. Det år kan du så passende bruge på at
invitere naboen på kaffe

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-07-10 18:55

Kim2000 wrote:

> Nu har du jo lige skråret den ned, så ligner den faktisk lort.
> Allerede næste år ser den meget pænere ud. Det år kan du så passende
> bruge på at invitere naboen på kaffe

Hej Kim,

den lignede lort i forvejen...
og ja - jeg er et tilgivende menneske så jeg overvejer at invitere dem over
på trods af deres barnlige opførsel både ved beskæringen og efterfølgende
hvor "man" ikke hilser osv

Rasmus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-07-10 23:01

> I skel mellem os og vores nabo er der plantet en række lærketræer som
> naboerne kalder hæk - jeg kalder dem for lærketræer for de er relativt
> store og ikke hvad jeg forbinder med hæk...

Hvis det er en hæk, så må du gerne klippe og beskære den, og kan forlange
den holdt på 1.80 m. Hvis det er træer, så skal du holde din saks langt væk,
da man ikke sådan må klippe i træer ud over hvad er er nødvendigt for at
kunne gå under dem.

> med til historien hører også at der tidligere har været brokken fordi jeg
> ville fjerne nogle grene fra træer der stod 0,5 meter fra skæl og havde
> kæmpe grene hængende ud over min carport...!

Og det er du nødt til at tåle. Man må ikke sådan ødelægge træer bare fordi
de hænger lidt (eller meget) ind over ens grund.

Det lyder som om I er startet skidt. Når nu dit klipperi har givet en tæt
hæk igen om 2-3-4 år, så kunne det være det hjælper på naboskabet. Held og
lykke med det.

Mvh Maria

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-07-10 18:59

Maria Frederiksen wrote:

> Og det er du nødt til at tåle. Man må ikke sådan ødelægge træer bare
> fordi de hænger lidt (eller meget) ind over ens grund.

jeg mener da ikke jeg skal tåle / finde mig i at deres træ vælter ned med
blade osv. på mit nye og fine carport tag af de dyreste trapez plader - så
der kan komme mest muligt lys igennem... nu efter 1 år er taget allerede ret
grønt fordi der kommer så meget ned fra træet...

> Det lyder som om I er startet skidt. Når nu dit klipperi har givet en
> tæt hæk igen om 2-3-4 år, så kunne det være det hjælper på
> naboskabet. Held og lykke med det.

ja det har du ret i...
vi har nu ellers været meget flinke overfor dem, men man kommer ikke sådan
med i klubben når nu de har boet her i 30 år... - åbenbart!

Rasmus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-10 23:50

Rasmus Jensen wrote:

> [...]
> plader - så der kan komme mest muligt lys igennem... nu efter 1 år er
> taget allerede ret grønt fordi der kommer så meget ned fra træet...

Desværre jo. Hvis ikke grenene ligefrem truer med at destruere dine
bygninger eller hindrer din færden, må du ikke beskære. At der kommer grønne
belægninger på dit fine tag er bare ærgerligt. Jeg har i 7 år døjet med
naboens 50 meter høje poppeltræ, der havde grene 10-12 meter ind over min
have og hvert år ved afblomstring smed en sa.... masse møg overalt hos mig.
Og igen ved løvfald millionerer af blade. Nu har han heldigvis selv valgt at
lægge den gamle kæmpe ned.

> ja det har du ret i...
> vi har nu ellers været meget flinke overfor dem, men man kommer ikke
> sådan med i klubben når nu de har boet her i 30 år... - åbenbart!

Muligheden for at blive accepteret som nytilflytter kan i høj grad være
afgjort af, hvordan man selv forsøger at tilpasse sig. Man skal ikke bare
komme og tro, man kan lave det om, der har været uforandret i årtier.