Forsegling af kabelrør i sokkel?
Fra : Steen Suder

Dato : 11-07-10 09:16

I mit nye hus (under opførelse) skal der lægges Ø16mm PVC-rør fra hulmur til
udmunding i sokkel under terræn. Formålet er at føre skjult kabling fra loft
til evt. havelamper og lign.

Hvad kan man forsegle røret med - hvis det da er nødvendigt - altså mellem 3
el. 5x1,5 installationskabel og røret?

Der er ikke megen plads mellem kabel og rør.
Min umiddelbare tanke er brøndskum, men det er nok lidt en udfordring at få
mokket det ind mellem rør og kabel?

--
Steen Suder

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-10 09:25

Steen Suder skriver:

> Hvad kan man forsegle røret med - hvis det da er nødvendigt

Hvorfor skulle det være nødvendigt?

Når du putter jord ned omkring enden af røret, er der lukket for
luftgenenmstrømning. Forsegler du røret med noget der stivner, piner
det dig den dag kablet skal skiftes.......

Klaus

Fra : Steen Suder

Dato : 11-07-10 09:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> luftgenenmstrømning. Forsegler du røret med noget der stivner, piner
> det dig den dag kablet skal skiftes.......

Det er jord og/eller sand, der kommer til at pakke om rørmundingen.
Min tanke var blot at forsøge at undgå evt. fugt i hulmuren.

Elektrikerfirmaet har heller ikke ment at det var nødvendigt (men de mente
dog at det ville være luksus hvis det var der ;- )

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 11-07-10 11:06

Hej Steen

> Hvad kan man forsegle røret med - hvis det da er nødvendigt - altså
> mellem 3 el. 5x1,5 installationskabel og røret?

Jeg vil også mene at det er overflødig. Og med en forsegling, ja
der kan det jo være et problem at kommer der vand ind, ja så
har det svært ved at komme ud igen. Men vil du tætne det, ja
så ville jeg selv bruge sanitetskit, det tætner godt og kan uden
for meget besvær pilles ud igen.

Max

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 11-07-10 14:15

Steen Suder wrote:
> [...]
> Min umiddelbare tanke er brøndskum, men det er nok lidt en udfordring
> at få mokket det ind mellem rør og kabel?

vælg et større rør... f.eks. det elselskaberne bruger når de lægger tomrør
ned til fiber... det er meget lettere at trække en 5x1,5 i hvis du engang
skal skifte den... især fordi jeg forestiller mig at du er nød til at lave
nogle ret skape buk 1-2 steder på et sådant rør... rigtigt?
Rasmus

Fra : Martin Bak

Dato : 11-07-10 21:53

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er ikke megen plads mellem kabel og rør.
> Min umiddelbare tanke er brøndskum, men det er nok lidt en udfordring at

Hvorfor vil du forsegle det? Jeg ved ikke hvad elektrikere plejer at gøre,
men umiddelbart lyder det for mig, der er tømrer, som en ret dårlig ide at
tætne røret, i hvert fald i bunden. Risikoen er, at eventuel kondens aldrig
slipper ud, og ender med at fylde røret op. Det kan næppe være gavnligt for
kablet.
Jeg ville lade rør være rør, og kabel være kabel, og så lave den nødvendige
tætning i skunkens dampspærre, eller hvor kablet nu skal ende.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Craner

Dato : 21-07-10 06:48

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Der er ikke megen plads mellem kabel og rør.
> Min umiddelbare tanke er brøndskum, men det er nok lidt en udfordring at

Nu ved jeg ikke om du ønske at lægge et rør i med et kabel, og du så vil
have det forseglet?
Hvad med bare at trække et par kabler(uden rør) pg så afslutte dem i jorden,
med en krympemuffe i enden med det samme.
Der er altså ikke plads til mus mellem kablet og røret.
Evt et tomt rør til evt senere brug, som også kan afsluttet med en muffe.

vh
Poul