Når hegnet er en del af kommunegræ
Fra : Otto

Dato : 10-07-10 20:31

Min ejendom ligger i Gladsaxe kommune, men min hæk støder op til
parkområdet Utterslev mose, som er en del af Københavns Kommune.
Mosens gartnere har nedlagt og knækket dele af min hæk i forbindelse med
slåning af plæner, hvor man bruger udstyr, som er for bredt til at undgå
at ramme min hæk, når man skal passere mellem et træ.
Da det skete for anden eller tredie gang klagede min kone til
Gartnerkontoret, som ikke var hjælpsom, men truede med at måle min
matrikel op, underforstået, så man kunne genere mig yderligere, hvis
noget af hækken ikke lå på min grund.
Mit spørgsmål går i virkeligheden på, at hvis vi har problemer, er det
så en sag mellem Gladsaxe kommune og Københavns kommune, eller mellem
mig og Københavns kommune?
Og hvad har man af pligter og rettigheder, hvis man er nabo til et
naturområde?

Mvh. Otto

Fra : dufur

Dato : 10-07-10 23:25

Den 10/07/10 21.30, Otto skrev:
> [...]
> Gartnerkontoret, som ikke var hjælpsom, men truede med at måle min
> matrikel op, underforstået, så man kunne genere mig yderligere, hvis

Hvis hækken nu står et par meter eller 5 inde i komunens land, og har
stået der i 30 år, uden nogen har tænkt over den sag, har man så vundet
hævd over det ekstra jord?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-10 22:57

dufur skrev:

> Hvis hækken nu står et par meter eller 5 inde i komunens land, og har
> stået der i 30 år, uden nogen har tænkt over den sag, har man så vundet
> hævd over det ekstra jord?

Det kommer an på. Hvis placeringen er baseret på en (gammel)
aftale, kan man ikke vinde hævd, og det kan man heller ikke hvis
kommunen blot én gang (for længe siden) har gjort opmærksom på at
hækken står på deres jord.

Men ellers regner man vist med en 20-årig frist uden at jeg er
sikker på at den grænse er nedskrevet nogen steder.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-07-10 07:19

On Sat, 10 Jul 2010 21:30:33 +0200, Otto <ottostiedl@gmail.com> wrote:

> [...]
>mig og Københavns kommune?
>Og hvad har man af pligter og rettigheder, hvis man er nabo til et

Har du prøvet at kigge www.hegnsyn.dk igemmen ?
Specielt afsnittet med love kunne være interesant.

/Hans

Fra : KT

Dato : 11-07-10 10:03

"Otto" <ottostiedl@gmail.com> wrote in message
> [...]
> en sag mellem Gladsaxe kommune og Københavns kommune, eller mellem mig og

Det er naturligvis en sag mellem dig og Københavns Kommune (medmindre din
ejendom ejes af Gladsaxe Kommune)

Du har en nabokonflikt (uden at jeg skal blande mig i ansvaret for den) og
så er det de 2 involverede parter, som er parter i sagen - at du så er
uheldig at din nabo er en stor størrelse og en anden kommune er for så vidt
sagen uvedkommende.

Såfremt det viser sig at skellet er forkert placeret mellem dig og din nabo
kan det dog vise sig at Gladsaxe må involveres, da samme skel også udgør en
kommunegrænse - i så fald kan der jo opstå en strid mellem Gladsaxe og
København om, hvor kommunegrænsen er, men det ændrer ikke på din lokale
strid.

Knud

Fra : Michael Stærk

Dato : 11-07-10 16:10

"Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Københavns kommune?
> Og hvad har man af pligter og rettigheder, hvis man er nabo til et

Står din hæk på din ejendom, kan du kun være interesseret i at Københavns
Kommune sørger for opmåling og afmærkning af dit skel! Du får dermed en
gratis afmærkning af dit skel, som er en fordel senere i forbindelse med
evt. salg.

Er du usikker på, om din hæk står på din "egen" ejendom, vil du kunne lade
Kbh. Komm. fortælle dig, hvor det oprindelige skel går. Herefter kan du
påberåbe dig hævd, hvis ellers du har rådet over arealet frem til hækken og
har haft hækken til at stå det pågældende sted i mere end 20 år.

Alternativt kan du påtage dig den udfarende rolle og bestille en
landinspektør til at konstatere hvor skellet ligger - alternativt
konstatere, hvor din hæk står i forhold til det oprindelige skel =
brugsgrænse, som kan danne grundlag for påberåbelse af hævd.

Eneste forskel på de to løsninger er, at Kbh. Komm. ikke i mine øjne vil
kunne være helt uvildig i afsætningen af skellet, idet de jo selv er ejere
af den ene ejendom.

I forhold til ovenstående har det ingen betydning, at dit skel også danner
grænse mellem 2 kommuner.

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig direkte.

Mvh. Michael Stærk
Landinspektør, Holbæk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-07-10 17:37

On Sun, 11 Jul 2010 17:10:05 +0200, "Michael Stærk"
<bonden100@hotmail.com> wrote:

>"Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Står din hæk på din ejendom, kan du kun være interesseret i at Københavns
>Kommune sørger for opmåling og afmærkning af dit skel!
Er det ikke til at lade ræven vogte får ?

>Du får dermed en gratis afmærkning af dit skel, som er en fordel senere i forbindelse med
>evt. salg.
En opmærkning der nok ikke har samme værdi som en egentlig
skelforretning (hvis resultat jo kan "ankes" til domstolene) ?

/Hans

Fra : Otto

Dato : 12-07-10 19:26

Jeg har boet på samme sted i 45 år, og jeg kun haft få problemer med
kommunen, men i gamle dage var der mange ansatte til at regulere
forholdene og passe på naturen.
Den gang skrev jeg til chefen for gartnerafdelingerne, at nu havde jeg
fotograferet de store træer, som står alt for tæt på mit skel, så kan vi
tage slagsmålet i Byretten, så rykkede han ud i sin store tjenestevogn
(Mercedes) og beskar træerne, men det nummer skal man nok ikke lave i dag.
14 dage efter havde vi århundredet største storm, som fjernede 2 af
træerne, hvad ikke gjorde kommunen venligere stemt.
I dag er det hele meget motoriseret, og man ser kun få medarbejdere fra
kommunen.
Alene det, at man nu i Utterslev mose har hyret Det Danske Hedeselskab
til at save flere hundrede træer ned på én gang, virker på mig helt
vanvittigt.
Man har i årevis brugt piletræer, og enhver ved, at piletræer nu engang
ikke holder så længe som egetræer.
Man skal bare fælde de ældste jævnligt og så nyplante.
Jeg tror, at Københavns kommune fik et chock, da en mand blev dræbt i
sin bil ved Fælledparken.
Der har været så mange piletræer i Utterslev mose, som var pilrådne, og
som kunne dræbe passerende fodgængere uden varsel og uden stormvejr.

Tilbage til min hæk, så reagerer Gartnerkontoret tåbeligt.
Man bliver ikke i godt humør af at få ødelagt sin hæk, men jeg kan da
selv erstatte nogle hækkeplanter, men jeg kan ikke blive ved, da hækken
ikke kan gro, så længe man påkører den. For min skyld, kan de rykke ud
og måle op, al det de vil.
Jeg prøvede med at anbringe nogle synlige mindre betonstykker i hækken,
men nu slår man slet ikke græsset langs husene i min ende af mosen.
Det er ikke et problem for mig, at dette areal så ikke kan bruges til
rekreative formål, men det ville unægtelig være et problem, hvis jeg
skulle løse problemerne ved hjælp af en advokat.
Jeg vil hellere agere som en gammel vanvittig idiot med en al for kort
lunte, det er jeg nemlig god til!

Søg på Google maps: Maglegårds Allé 161, 2860 Søborg - træer bliver
store på 45 år. Min grund er femkantet.

Mvh. Otto

Fra : Leif Neland

Dato : 13-07-10 13:03

Den 12-07-2010 20:26, Otto skrev:

> Søg på Google maps: Maglegårds Allé 161, 2860 Søborg - træer bliver
> store på 45 år. Min grund er femkantet.

Her?

http://map.krak.dk/m/pecKm

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-10 22:58

Michael Stærk skrev:

> Kbh. Komm. fortælle dig, hvor det oprindelige skel går. Herefter kan du
> påberåbe dig hævd, hvis ellers du har rådet over arealet frem til hækken og
> har haft hækken til at stå det pågældende sted i mere end 20 år.

Ikke nødvendigvis. Se mit andet svar.

--
Bertel