Vedr. gældssanering
Fra : tr

Dato : 10-07-10 13:15

Hej.
Er her nogen der kan svare på flg.
Et par tager et lån i Danske Bank på 110.000 kr og hvor de begge hæfter får
lånet.
De går fra hianden og han skal betale børnepenge, da de har fået en datter
sammen.
Nu søger manden om gældssanering og banken har i den forbindelse meddelt
kvinden, at hun hæfter for hele beløbet, hvis gældssaneringen går i orden.
Må banken det?
Hvad med børnepenge efterfølgende?

Mvh tr

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-10 13:29

Den 10-07-2010 14:14, tr skrev:

> [...]

> kvinden, at hun hæfter for hele beløbet, hvis gældssaneringen går i orden.

Ja, som du selv skriver, hæfter de begge. Kan banken ikke få
pengene fra den ene, kan de kræve dem af den anden.

> Hvad med børnepenge efterfølgende?

Dem skal han stadig betale. Det er kun gæld, der er
forfalden inden gældssaneringens skæringsdato, der medtages
i gældssaneringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : KT

Dato : 10-07-10 14:05

"tr" <titris@aab-net.dk> wrote in message
> [...]
> kvinden, at hun hæfter for hele beløbet, hvis gældssaneringen går i orden.

Hvor kommer børnepenge i spil i forhold til banklånet??

De to dele har da vist meget lidt med hinanden at gøre.

Knud

Fra : kjaer

Dato : 10-07-10 14:36

KT wrote:
> "tr" <titris@aab-net.dk> wrote in message
>>

> Hvor kommer børnepenge i spil i forhold til banklånet??

Det har du nok ret i. men han spørger i forhold til gældssaneringen.

Fra : KT

Dato : 10-07-10 15:00

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> wrote in message

> Det har du nok ret i. men han spørger i forhold til gældssaneringen.

Børnepengene har da heller intet med gældssanering at gøre - det er et beløb
(en udgift om du vil) som skal erlægges uanset andre forhold, hvis man har
været så letsindig at bringe børn til verden indenfor de seneste 18 år uden
at leve sammen med dem (eller deres mor)

Knud

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 10-07-10 19:14

Den 10-07-2010 15:05, KT skrev:

> "tr" <titris@aab-net.dk> wrote in message
>>

> Hvor kommer børnepenge i spil i forhold til banklånet??
>
> De to dele har da vist meget lidt med hinanden at gøre.
>
> Knud

Hvis han nu skylder børnepenge også, kan de så også komme med under
gældssarneringen?

Hilsen Matthias

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-10 20:16

Den 10-07-2010 20:13, Matthias H. Matthiessen skrev:

> Hvis han nu skylder børnepenge også, kan de så også komme
> med under gældssarneringen?

Ja, men hvis børnebidraget udgør en stor del af det skyldige
beløb, eller hvis der systematisk ikke er betalt
børnebidrag, kan det tale mod, at man kan få gældssanering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære danske ord og ordsprog:

Fra : Peter

Dato : 10-07-10 23:06

"tr" <titris@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Er her nogen der kan svare på flg.
> Et par tager et lån i Danske Bank på 110.000 kr og hvor de begge hæfter
> får lånet.

Det tvivler jeg meget på, at han får, så skal han økonomi være utrolig
dårlig. 60.000 er jo ingenting i gæld nu omdage.

> [...]
> kvinden, at hun hæfter for hele beløbet, hvis gældssaneringen går i orden.

Ja

> Hvad med børnepenge efterfølgende?

Børnepenge har ikke noget med gældssanering at gøre.

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-07-10 07:14

On Sun, 11 Jul 2010 00:05:52 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>"tr" <titris@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det tvivler jeg meget på, at han får, så skal han økonomi være utrolig
>dårlig. 60.000 er jo ingenting i gæld nu omdage.

Nu er hans del af fællesgælden jo potentielt 110.000 og ikke 60.000 ?

Historien melder kun om den "fælles" økonomi, ikke om hans specifikke
økonomi og den kan jo ret beset godt være væsentlig dårligere end de
110.000.

/Hans

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-07-10 07:30

Den 11-07-2010 08:14, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> Historien melder kun om den "fælles" økonomi, ikke om hans specifikke
> økonomi og den kan jo ret beset godt være væsentlig dårligere end de

Når der skyldes 110.000,- som de begge hæfter for, så er det vel
tvivlsomt om de overhovedet kommer med i gældssarneringen, når banken i
stedet kan hente dem hos den anden part?
Banken kan da næppe være interesseret i af afskrive på en del af beløbet.
Hilsen Matthias

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-10 08:51

Den 11-07-10 08:29, Matthias H. Matthiessen skrev:

> Når der skyldes 110.000,- som de begge hæfter for, så er det
> vel tvivlsomt om de overhovedet kommer med i
> gældssarneringen, når banken i stedet kan hente dem hos den
> anden part?

Banken kan ganske rigtigt hente pengene hos ekskonen, men
han skal jo have fjernet en fremtidig mulighed for, at
banken kan komme efter ham.

> Banken kan da næppe være interesseret i af afskrive på en
> del af beløbet.

Banken kan tage, hvad de kan få fra ham i
gældssaneringssagen og så hente resten hos ekskonen. De
behøver ikke afskrive noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå snavs på computeren:

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-07-10 14:02

> Banken kan ganske rigtigt hente pengene hos ekskonen, men han skal jo have
> fjernet en fremtidig mulighed for, at banken kan komme efter ham.

Det kan eks-konen vel? Hun har jo måtte betale hans del af gælden, og dermed
bliver den oprindelige bodeling jo skævvredet.

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-10 16:22

Den 11-07-2010 15:01, Maria Frederiksen skrev:

> Det kan eks-konen vel? Hun har jo måtte betale hans del af
> gælden, og dermed bliver den oprindelige bodeling jo
> skævvredet.

Jeg har ikke tid til at tjekke Konkursloven pt. men jeg er
temmelig sikker på, at hun ikke vil kunne kræve pengene af
ham efterfølgende. Det vil jo underminere gældssaneringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-07-10 23:05

> Jeg har ikke tid til at tjekke Konkursloven pt. men jeg er temmelig sikker
> på, at hun ikke vil kunne kræve pengene af ham efterfølgende. Det vil jo
> underminere gældssaneringen.

Den er jo fra starten undermineret når en kreditor kan hente sit
tilgodehavende et andet sted.

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-10 00:01

Den 12-07-2010 00:05, Maria Frederiksen skrev:

> Den er jo fra starten undermineret når en kreditor kan hente
> sit tilgodehavende et andet sted.

Gældssaneringen er da ikke undermineret, fordi en medlåner,
der ikke får gældssanering, skal betale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Kasper Demant

Dato : 11-07-10 11:11

Den 10-07-2010 14:14, tr skrev:
> [...]
> kvinden, at hun hæfter for hele beløbet, hvis gældssaneringen går i orden.

Det kommer an på hvilket solidarisk hæftelsesforhold der er aftalt i
kautionsaftalen.
Det kan f.eks. være proratarisk hæftelse

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-07-10 11:20

On Sun, 11 Jul 2010 12:10:51 +0200, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:
>Det kommer an på hvilket solidarisk hæftelsesforhold der er aftalt i
>kautionsaftalen.
>Det kan f.eks. være proratarisk hæftelse

Er det ikke sådan at der kun kan være tale om enter "solidarisk" eller
"proratarisk" hæftelse ?

SKAT siger bla. fgl.:
"Ved solidarisk hæftelse forstås, at man hæfter for hele det skyldige
beløb"
Og "proratarisk betyder, at man hæfter delvis eller m.a.o. for en del
(pro rata parte) af gælden".

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 11-07-10 11:52

Den 11-07-2010 12:20, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> beløb"
> Og "proratarisk betyder, at man hæfter delvis eller m.a.o. for en del

Solidarisk hæftelse kan man kalde en overordnet betegnelse hvorunder der
hører nogle forskellige former for hæftelsesmønstre

Det kan f.eks. være fuldstændig solidaritet (som SKAT åbenbart blot
kalder solidarisk hæftelse), delvis solidaritet, anpartsforhold, pro
rata. Derudover kan der også være tale om at den ene deltager blot er
kautionist (det ved vi reelt set ikke før vi kender låne- eller
kautionsdokumentet).

Jeg kan henvise til prof. Hans Helge Beck Thomsen: Kaution og garanti
samt andre solidariske skyldforhold, 2. udg., 2008

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-10 16:24

Den 11-07-2010 12:51, Kasper Demant skrev:

> Det kan f.eks. være fuldstændig solidaritet

Mon ikke det er tilfældet, når der er tale om et banklån,
der er oprettet i fællesskab. Jeg har svært ved at tro, at
en bank vil begrænse sine muligheder på nogen måde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-10 13:27

Kasper Demant wrote:

> Det kommer an på hvilket solidarisk hæftelsesforhold der er aftalt i
> kautionsaftalen.
> Det kan f.eks. være proratarisk hæftelse

Hvor ofte tror du pro-rata hæftelse forekommer når to samboende optager
et fælles lån i en bank? Så kunne banken lige så godt yde to separate lån.

Er der ikke sommerferie på jura studiet?

--
Jesper Lund