Krise og udvikling, set udfra en kristen s~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 10-07-10 10:30

Intern reference:
https://sites.google.com/site/kallfiles1/science/psychology/crisis-and-development

Kriser i et menneskes liv kan nogengange beskrives symbolsk fx. gennem
billedlige fremstillinger.

En krise kan således godt minde lidt om at falde ned i en afgrund ...

pretzelbread
7. apr 2007
Kid Falls Off Rim of Grand Canyon
http://www.youtube.com/watch?v=YDJfGSH_PE4

Normalt gennemlever sindet vor flere faser under en krise:

Først kommer chokket,

Dernæst kommer reaktionen (ovenpå chokket),

På et tidspunkt er sindet så klar til at bearbejde chokket og
de mange reaktioner,

Og endelig munder dette så ud i en ny måde at forholde sig
til tingene på, en såkaldt nyorientering er blevet skabt (i sindet).

Billedlig talt faldt vi ned i en afgrund og må nu bruge en masse psykiske
kræfter på at krave op igen (og komme videre i livet).

Dét, som jeg gerne vil dele med dig - du, som måske netop lige nu befinder
dig i en krise og ikke rigtig kan se nogen udvej - er en lille opmuntring:

http://www.youtube.com/watch?v=hUUnUm1HsBo#t=00m37

Man kan se over på den modsatte side af kløften/afgrunden !

Selvom du måske ikke befinder dig derovre endnu på den modsatte side,
så véd du, at denne mulighed altså også findes ...

Faktisk er det lidt dét billedsprog (eller noget lidt der-hen-af), som bruges
i Biblen; idet ...

Et slavefolk bliver befriet fra fangenskab men må krydse et hav, og fra da
af - på den modsatte side - er alting *anderledes* :

De er nu på vej mod noget nyt; et land, hvor de kan leve i frihed ...

Det var slet ikke muligt for dem at komme til dette land, hvis de ikke havde
krydset afgrunden/floden/havet.

(Interne bibelreferencer: Kol.1,13 + 1.Pet.20b-21a + 1.Kor.10,2 m.fl.)

Og det er dét, der er min opmuntring til dig:

Der er kanske en mening med at du må gennemleve en krise lige nu, fordi - når
den er færdig - da er der sket noget nyt i dit sind.

Det er i hvert fald dét, vi iagttager hos små børn, at de fx. bliver dybt, dybt
frustrerede over, at de ikke kan gå på 2 ben men må kravle. Dog pludselig en
dag har de overvundet deres krise og med stolthed nu kan demonstrere deres
nye *erobringer*:

Har I set mig, mor og far ? - Mig kan gå på 2 ben ...

Krise og udvikling kan altså nogengange hænge sammen endog på en sådan måde,
at udviklingen slet ikke kan lade sig gøre UDEN, at man først gennemlever kriser,
akkurat som man er tvunget til at krydse afgrunden for at komme over på den
anden side af kløften.

Så fat mod: Livet kan forme sig meget smukt med nye hidtil uforudsete muligheder.
Ting du aldrig havde drømt om eller forestillet dig. Uanede sider af din personlighed
kan dukke op, og som du vil påskønne.

PS.
Benyt evt. broen over afgrunden ...

http://www.youtube.com/watch?v=hUUnUm1HsBo#t=00m43

.... (som andre har bygget for dig, netop for at du frit kan benytte denne,
apropos John 15,13).

Så *sparer* du mange unødvendige anstrengelser ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11379 news:4c37e306$0$285$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11383

Fra : tkruse

Dato : 10-07-10 07:29

On 10 Jul., 11:30, "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

oplever spædbørn det ikke som en flod , men voksne er mere forkrampet
og krisen skyldes måske manglende evner til håndværk
men evnen til at bede med hjertet findes hos alle
og spædbørn oplever det som en flod
de er i floden

Fra : Vidal

Dato : 14-07-10 21:24

Den 10-07-2010 11:30, Kall, Mogens skrev:
> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hUUnUm1HsBo#t=00m37
>

> Man kan se over på den modsatte side af kløften/afgrunden !

Mens folk nede på floden råber ALLAH! ?? ca. 20 sek inde i
videoen?

> Selvom du måske ikke befinder dig derovre endnu på den modsatte side,
> så véd du, at denne mulighed altså også findes ...

Islam kan bringe mig over? Er det symbolikken?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kall, Mogens

Dato : 15-07-10 09:37

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4c3e1ce5$0$36570$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Mens folk nede på floden råber ALLAH! ?? ca. 20 sek inde i
> videoen?

Øh ...

Oprindelig havde jeg fundet en video på YouTube som illustrerede emnet
meget fint mht. kløften/afgrunden (og det, at man kunne se over på den
anden side, hvor der også stod mennesker).

Der var dog en "lille" ulempe, og denne bestod i, at der var tale om et selvmord
ved Grand Canyon ...

Så ... for ikke at skubbe nogen ud over kanten ved blot at komme ind på
emnet visuelt, valgte jeg altså en anden video som illustration.

Som du sikkert ved, Villy, elsker den kristne Gud (som vi kristne tror er den
eneste levende) *alle* mennesker, herunder selvfølgelig også muslimer.

Så hvis et menneske i nød råber Allah, hvilket blot betyder 'gud' på arabisk,
og som også anvendes i de arabiske Bibler for at betegne den kristne Gud -

Tja ... Gør det så noget ?

Den video-sekvens, du refererer til, ligger - for øvrigt - UDENFOR
illustrationshenvisningens område, så ... man ser den faktisk selv ikke, hvis
man bare lader sig guide.

Men som du sikker også har bemærket, Villy, skriver jeg også med
krydspostning til den psykologiske videnskabsgruppe, hvor man ikke kan
tillade sig at være partisk.

Når mennesker er i nød, hvad enten de er kristne, muslimer, ateister eller
noget andet, bør man hjælpe dem, apropos lægeløftet, OGSÅ selvom de
råber om hjælp fra afgrunden på en-eller-anden afgud.

Det er i hvert fald sådan jeg forstår begrebet kærlighed omsat til handling,
apropos Ordene fra Rom 5,8 + Ef 2,13 + navnlig Rom 10,20 (Es. 65,1)

> Islam kan bringe mig over? Er det symbolikken?

Nej!

(Se ovenfor. Vi kristne tror jo på, at der *kun* findes én vej til frelse og dette
er knyttet til Jesus, jævnfør ApG. 4,12; altså jødernes Gud, jævnfør Es. 45,22)

Men tillad mig at være ærlig:

Engang da jeg var teenager (for mange år siden), kom jeg i en alvor livstruende
krise. Og jeg var ikke kristen dengang og kendte derfor ikke Gud.

I mit desteration råbte jeg om hjælp fra afgrunden, og noget, som jeg dengang
ikke forstod, kom mig til hjælp (i al min afmagt).
Først *sidenhen* opdagede jeg, at denne hjælp kom fra den LEVENDE Gud!

> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

NB!
Da der *fortsat* indgår både religiøse OG psykologiske elementer i
diskussionen er FUT fortsat sat til begge nyhedsgrupper, men vurdér selv
(i tilfælde af opfølgning) OM dit svarindlæg kommer ind på begge ting.
I modsat fald da bortklip venlist den nyhedsgruppe, som du ikke
kommunikerer med.

På forhånd tak ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11402

Fra : Vidal

Dato : 15-07-10 10:46

Den 15-07-2010 10:37, Kall, Mogens skrev:
> [...]

> (i tilfælde af opfølgning) OM dit svarindlæg kommer ind på begge ting.
> I modsat fald da bortklip venlist den nyhedsgruppe, som du ikke

Ja, jeg har bemærket, du tilsyneladende pt går meget op i
Freudsk psykologi. Du skal være opmærksom på, Freud var
stærkt antikristen/antireligiøs.

Desuden er det almindeligt nu om dage at betragte Freud som
forfatter og ikke en i normal forstand psykolog/psykiater.

Han fik sine ideer ved skrivebordet under kraftig indflydelse
af kokain og ikke ved studier/undersøgelse af klienter. Altså
ikke noget normalt videnskabeligt forskningsarbejde.

Så hvis du har behov for modeller i dit projekt, burde du vælge
en anden person, f.eks. Jung som havde forståelse for menneskets
natur.

Der findes dog stadig en kreds af freudianere også i Danmark,
der nærmest har et religiøst forhold til Freuds tekster.

Du kan prøve at læse her:

http://www.sebastian-swane.dk/Download/Freud.pdf

Det er i øvrigt et link, som vor gode ven Patruljen har fundet
frem.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kall, Mogens

Dato : 16-07-10 11:48

> Den 15-07-2010 10:37, Kall, Mogens skrev:

[ ... file 11402 ... ]

> Ja, jeg har bemærket, du tilsyneladende pt går meget op i
> Freudsk psykologi. ...

Nej. Det vil jeg nu ikke ligefrem påstå. Jeg går op i psykologi, men Freud
har på ingen måde patentret herpå!

> ... Du skal være opmærksom på, Freud var
> stærkt antikristen/antireligiøs.

Ja, det er jeg klar over.

> Desuden er det almindeligt nu om dage at betragte Freud som
> forfatter og ikke en i normal forstand psykolog/psykiater.
>
> Han fik sine ideer ved skrivebordet under kraftig indflydelse
> af kokain ...

Jeg anede ikke, at han var misbruger.

> ... og ikke ved studier/undersøgelse af klienter. Altså
> ikke noget normalt videnskabeligt forskningsarbejde.
>
> Så hvis du har behov for modeller i dit projekt, ...

Nej. Sådan set ikke. Jeg prøver blot at drage paralleller mellem
begreber indenfor psykologi og kristendom, mhp. - om muligt - at
tilvejebringe enkelte, letoverskuelige billed-illustrationer af ellers
ret komplekse, indviklede og meget ofte abstrakte ting/begreber/
følelser, i håbet om at dette kan bidrage med noget positivt for folk
i nød, og som er ved at miste håbet (pga. manglende overblik og
dermed også forståelse for problemstillingen).

Se evt. ...

Science
Psychology
The Living house
https://sites.google.com/site/kallfiles1/science/psychology/the-living-house

Idéen er, at desto enklere en billed-illustration kan formidle viden
(fremfor akademisk "labyrintsnak" ), desto større chance er der for, at klienter/patienter/brugere ikke tabes på gulvet.

Bemærk at fx. og Jesus brugte disse simple billedsprog-illustrationer. Fx
siger Han:

"Med Himmeriget er det ligesom en mand, som finder en skjult
skat på en mark, og ... "

> ... burde du vælge
> en anden person, f.eks. Jung som havde forståelse for menneskets
> natur.

Jeg læste en gang en hel del fagligt stof men har desværre glemt det
meste pga. dårlig hukommelse. Men der var vist nok en der hed Jung!

> Der findes dog stadig en kreds af freudianere også i Danmark,
> der nærmest har et religiøst forhold til Freuds tekster.

Ja. Det er utroligt, som det religiøse sind tittet frem hos selv ateister ...

> Du kan prøve at læse her:
>
> http://www.sebastian-swane.dk/Download/Freud.pdf

Pasmelding!

Min tid er begrænset, så jeg vælger at satse på de ting, jeg ved må og skal
laves.

> Det er i øvrigt et link, som vor gode ven Patruljen har fundet
> frem.

Sikkert nok ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11404

Fra : Kall, Mogens

Fra : tkruse

Dato : 15-07-10 06:06

On 15 Jul., 11:46, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> http://www.sebastian-swane.dk/Download/Freud.pdf
>
> Det er i øvrigt et link, som vor gode ven Patruljen har fundet

når jeg trykker på det link , ja så sker der ingen ting , blank side ,
versgod
men,,,hvordan kommer narkomanen over på den anden side,,nyt fix,,og så
er den klaret
krisen er væk
og narkomanen ved hvordan krisen kommer tilbage
og den kristne ved også hvorfor krisen kommer tilbage
der mangler ånd
og en som beder med hjertet
indtil han med sine ord rammer det rene og skyggefrie
fra ham udgår der helligånd
fordi det sande hellige er følelsen af herlighed uden skygge
eller hvorfor tror du at de 24 ældste i himlen har så travlt med at
messe
de messer fordi
at der i den rene herligheds ånd
er der ingen krise
men den der er i krise vil mærke herlighedsåndepust fra den som beder
med hjertet
og det er måske lige netop narkomanen som ikke længere har haft held
til at stjæle penge til nyt stof
men fordi i ikke er så dygtige til at skabe ånd med hjertet
så må helligånden hjælpe lidt
men den sande tjener skaber ånd fra hans eget hjerte
og når gud tager sin ånd bort fra ham
så kan han ikke mærke det
han har bestået prøve

Fra : Vidal

Dato : 15-07-10 20:19

Den 15-07-2010 14:05, tkruse skrev:

> når jeg trykker på det link , ja så sker der ingen ting , blank side ,
> versgod

Det er pdf fil, måske mangler du en pdf plugin til din
browser, linket virker fint her.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 15-07-10 21:07

> når jeg trykker på det link , ja så sker der ingen ting , blank side ,
> versgod

Prøv at klikke her:

http://get.adobe.com/dk/reader/

Så får du tilbudt at hente plug-in'en

Fra : N/A

Dato : 15-07-10 20:19

Fra : tkruse

Dato : 17-07-10 17:59

On 15 Jul., 21:19, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Det er pdf fil, måske mangler du en pdf plugin til din
> browser, linket virker fint her.
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

det er ligemeget ,
du ved vad der er overflade
men det er jo oplevelser i ånden det handler om
og der må man grave dybt
men hvem forstår at grave
stedet her plages af folk som ikke er kommet længere en til at sniffe
i overfladen
og det er nok for dem at virke kloge med deres retskrivning
men det er jo oplevelser i ånden det handler om
og hvordan man kommer til det
og der må vi mærke os selv først
mærker vi ånd
som vi mærker havet når vi bader i det
jeg mærker ånd
som når man står på bunden af det store hav
og mærker hele dette hav på mit legeme

Fra : tkruse

Dato : 15-07-10 05:29

wrote:
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

Krise og udvikling, set udfra en kristen synsvinkel
mangler du ikke den Kristne synsvinkel
når krisen beder med hjertet
eller det at bede skaber forventning om at krisen er udvisket hos den
krise ramte
og har du tro
så se han smiler

Fra : Vidal

Dato : 15-07-10 12:56

Den 15-07-2010 13:29, tkruse skrev:

> [...]
> mangler du ikke den Kristne synsvinkel
> når krisen beder med hjertet
> eller det at bede skaber forventning om at krisen er udvisket hos den

Kall søger krisen, han springer selv i vandet. Vi håber, han
når den modsatte bred i god behold.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard