Pasta med aubergine
Fra : Marianne

Dato : 10-07-10 12:30

Hej

jeg fik for en månedstid siden en herlig pastaret på Gråbrødretorv, Kbh.
Saucen bestod i hvert fald af auberginer og tomat, og smagen var kraftig
og krydret-intens. Nu har jeg lyst til selv at forsøge mig, og valgte i
første omgang
http://www.cancer.dk/Opskrifter/Gronne+retter/Pasta+med+auberginer.htm

Den smagte da OK, men lidt kedeligt (hvorfor er den instutionaliserede,
sunde man i DK næsten altid så kedelig??). Fremgangsmåden med at bage
auberginen i ovn før videre sautering, synes jeg er fin. I modsætning
til denne, som jeg ellers også fandt attraktiv:
http://thesamovar.wordpress.com/2007/04/17/aubergine-pasta-sauce/

Bortset fra løget, chillien - og mængden af olie - er opskrifterne
temmelig ens. Lidt kan selvfølgelig gøre meget, men ellers? Hvordan kan
jeg få den dybe smag frem? Er det et spørgsmål om kogetid?

mvh
marianne

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-07-10 12:31

On 10 Jul., 13:30, Marianne <mjan...@gmail.com> wrote:

> Bortset fra løget, chillien - og mængden af olie - er opskrifterne
> temmelig ens. Lidt kan selvfølgelig gøre meget, men ellers? Hvordan kan
> jeg få den dybe smag frem? Er det et spørgsmål om kogetid?

Det tredje krydderi? Spøg til side, måske har der været kraftige
krydderurter i den ret, du har smagt. Auberginers smag fremhæves af
RIGELIGT med god olivenolie og salt og peber samt parmiggiano. Tomater
overdøver smagen, og undlades normalt i aubergineretter (nu taler jeg
ud fra klassiske, italienske madidealer, og ser bortfra
aubergineretten over dem alle: Parmigiana di melanzane, hvor tomat
faktisk spiller en stor rolle). Hvis jeg skulle servere pasta med
aubergine, ville jeg stege masser fintsnittet hvidløg og lidt
skalotteløg i rigelig olivenolie, indtil de er let gyldne (endelig
ikke brune), så tage løgene op af olien med en si. Dernæst stege
auberginetern til de er gyldenbrune og møre. Først her tilsættes salt
og peber og en kop piskefløde koges næsten væk, løg, hvidløg og nykogt
pasta tilsættes sammen med en spiseskefuld balsamisk hvidvinseddike.
Bland og server en en stor håndfuld revet parmiggiano på hver
servering. Ok, det er så en helt anden ret, men alligevel :)

Samme fremgangsmåde kan i øvrigt anvendes til squash, og som variation
kan fløden udelades.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Marianne

Dato : 12-07-10 00:01

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> servering. Ok, det er så en helt anden ret, men alligevel :)
>
> Samme fremgangsmåde kan i øvrigt anvendes til squash, og som variation

Takker! Jeg prøver din model - dine opskrifter plejer at være super, så
det gør ikke så meget, det er noget andet

mvh
Marianne