Overtryk i bremsesystem?
Fra : Ole Sørensen

Dato : 09-07-10 21:21

Hejsa NG

Min trofaste 1996 Civic driller.

Ved køreture hvor man bruger bremserne lidt mere end normalt - kørsel i
kbh f.eks. bliver bremserne (eller hjulboltene) meget varme og bilen
begynder at hænge i bremserne. Alle fire hjul.

Det er en gammel sag og der er intet ABS/ALB/computer eller andet gejl
blandet ind i bremsesystemet.
Der er kun bremsepedal => bremseforstærker => hovedcylinder => fordeler
=> og så ud til hjulene.

Vi tænker luft/væde i bremsevæsken og har tænkt os at skifte den som
første stop på vej til at løse problemet.

Hvad er jeres bud på problemet? Eller løsningen vil også være ok :)

mvh

Ole

ps beklager hvis der er noget der ser sært ud, dette er min første
besked med Thunderbird :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-10 21:36

On Fri, 09 Jul 2010 22:20:48 +0200, Ole Sørensen <ng@kunos.nu> wrote:

>Ved køreture hvor man bruger bremserne lidt mere end normalt - kørsel i
>kbh f.eks. bliver bremserne (eller hjulboltene) meget varme og bilen
>begynder at hænge i bremserne. Alle fire hjul.
Hvad er "meget varm" ? Kan du holde en hånd på fælgen der hvor den
ligger and mod navet ?

>Vi tænker luft/væde i bremsevæsken og har tænkt os at skifte den som
>første stop på vej til at løse problemet.
>
>Hvad er jeres bud på problemet? Eller løsningen vil også være ok :)
Hovedcylinderen eller snavs/vand i bremsevæsken.

/Hans

Fra : Ole Sørensen

Dato : 09-07-10 21:57

Den 09-07-2010 22:35, Hans Kjaergaard skrev:

> Hvad er "meget varm" ? Kan du holde en hånd på fælgen der hvor den
> ligger and mod navet ?

Meget varm! Lig med (i de værste tilfælde) 1.-grads forbrænding ved at
røre hjulboltene. Kan ikke komme til anlægsfladen pga hjulkapsel - som
på denne Honda bliver holdt fast af hjulboltene.

> Hovedcylinderen eller snavs/vand i bremsevæsken.

Hvorledes kan hovedcylinderen opretholde trykket "uden hjælp"?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 09:02

On Fri, 09 Jul 2010 22:57:05 +0200, Ole Sørensen <ng@kunos.nu> wrote:

>Meget varm! Lig med (i de værste tilfælde) 1.-grads forbrænding ved at
>røre hjulboltene.
Ok, så er problemet jo reelt nok, det var kun for at afklare
problemets omfang.

>Hvorledes kan hovedcylinderen opretholde trykket "uden hjælp"?
Slid, et stempel går ikke tilbage i rette position og åbner derfor
ikke for at væsken kan komme retur til beholderen.

Eller der kan sidde snavs i hovedcylinderen der får den til at virke
som envejs ventil, hvorom alting er så kan det være hovedcylinderen,
de kan godt lave den slags nummere.

Men det kan også være kogende vand i bremsevæsken der giver så
kraftigt overtryk i systemet at der blokeres for at stemplerne i
hovedcylinderen kan gå helt tilbage og derved åbne for at væsken løber
tilbage i beholderen.

Jeg ville dog starte med at skifte alt bremsevæsken også det der måtte
ligge i selve bremsecylindre/calibere og sikre mig at der blev skyllet
godt igemmen.
Hvis en hovedcylinder ikke koster mange penge ville jeg også skifte
den i sammen hug, men da det tilsyneladende er en Honda så er det ikke
sikkert at billig er det rigtige ord om en hovedcylinder.

/Hans

Fra : Ole Sørensen

Dato : 10-07-10 15:10

Den 10-07-2010 10:01, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> den i sammen hug, men da det tilsyneladende er en Honda så er det ikke
> sikkert at billig er det rigtige ord om en hovedcylinder.

Billig og Honda i samme sætning? ;)
Tak for godt indspark. 1 liter dot4 indkøbt og vi har tænkt os at bruge
det hele :)

Fra : Menabra

Dato : 10-07-10 09:03

"Ole Sørensen" <ng@kunos.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ole
>
> ps beklager hvis der er noget der ser sært ud, dette er min første besked

Hej

Der skal være frigang mellem pedal og hovedcyl.
Er der ikke det pumper pedalen tryk.

mvh
Menabra

Fra : Ole Sørensen

Dato : 10-07-10 15:12

> Der skal være frigang mellem pedal og hovedcyl.
> Er der ikke det pumper pedalen tryk.

Og det vil vise sig over tid?
Altså: Ingen problemer ved start men efter kørsel i et stykke tid?

Fra : Menabra

Dato : 11-07-10 09:08

> Og det vil vise sig over tid?
> Altså: Ingen problemer ved start men efter kørsel i et stykke tid?

Hej
Ja det er på grund af rystelser under kørsel.
Prøv at tage fat i pedalen, så kan du nemt mærke om der er frigang, skal
være ca. 5 mm.
Du får intet ud af bare at skifte bremsevædske ( koster som snaps)
Hvis du skal skifte calibre eller hjulcyl. fordi de hænger, ryger den nye
dyre vædske jo bare ud igen.
Træk håndbremsen stille og roligt og slip den igen og se så om et hjul
hænger ( nyt håndbremsekabel)
Find fejlen/fejlene , reparer og skift så vædsken.

Fra : alexbo

Dato : 10-07-10 09:20

"Ole Sørensen" skrev

> Ved køreture hvor man bruger bremserne lidt mere end normalt - kørsel i
> kbh f.eks. bliver bremserne (eller hjulboltene) meget varme og bilen
> begynder at hænge i bremserne. Alle fire hjul.

Er det alle fire hjul der hænger eller bare alle fire hjul der bliver varme?
Har du haft hjulene løftet og de hænger alle sammen?

Hvis du får overtryk i hele systemet vil bremsen blive hård, al frigang vil
være brugt af overtrykket så i samme øjeblik du træder er bremsen hård.
det skriver du ikke noget om så jeg tror ikke på overtryk.
Hvis bremsevæsken koger bliver pedalen blød og bremserne svigter, det har
jeg prøvet på vej ned af alperne, en skræmmende oplevelse.
Det er vandet bremsevæsken optager der sænker kogepunktet, så det er altid
en god ting at skifte bremsevæske med mellemrum, 4-5 år f.eks.

At bremser bliver varme ved brug er ikke så mærkeligt al bremseenergien
bliver til varme, men de må selvfølgelig ikke hænge.
Formentlig hænger et eller flere af hjulene lidt i forvejen, klodserne
kommer ikke ordentligt retur og når så de bliver varme begynder de at
klemme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-10 14:14

> [...]
> første stop på vej til at løse problemet.
>
> Hvad er jeres bud på problemet? Eller løsningen vil også være ok :)

Hej Ole
Min første tanke er gamle bremseslanger!! hvis de bliver for gamle kan de
blive "svampede" indvendig. Så er der ikke længere fri pasage,
bremseforstærkeren kan dog presse væske igennem, men retur kan det gå meget
træg. Derfor når trykket ikke at udligne ved hyppig brug af bremsen.

Har du vand i væsken, bliver bremse efekten nedsat/forsvinder ved varme
bremser.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5266 (20100709) __________

http://www.eset.com

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 10-07-10 14:17

> [...]
> første stop på vej til at løse problemet.
>
> Hvad er jeres bud på problemet? Eller løsningen vil også være ok :)

Check eventuelt bremseslager. Har hørt om tilfælde, hvor slanger tilstoppede
og forårsagede lige præcist det beskrevne problem.

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha FZ6s2 - den er go'

Fra : Ole Sørensen

Dato : 10-07-10 15:14

> Check eventuelt bremseslager. Har hørt om tilfælde, hvor slanger tilstoppede
> og forårsagede lige præcist det beskrevne problem.

Tjek bremseslanger? Kan man se om de fejler noget med det blotte øje?
Eller skal de af og skylle igennem?

Fra : Martin Bak

Dato : 10-07-10 16:09

"Ole Sørensen" <ng@kunos.nu> skrev i en meddelelse

> Tjek bremseslanger? Kan man se om de fejler noget med det blotte øje?
> Eller skal de af og skylle igennem?

Hvis du alligevel tager dem af, kan du ligeså godt skifte dem

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-07-10 19:46

> Hvis du alligevel tager dem af, kan du ligeså godt skifte dem

.... specielt når de er "så lette" at skifte (nu er de gamle jo alligevel af
) og så essentiel en del af sikkerheden på en bil.

Og så koster de vel ikke meget mere end 99/149 kr. stykket.

Troels

Fra : Ole Sørensen

Dato : 11-07-10 12:45

> [...]
> af ) og så essentiel en del af sikkerheden på en bil.
>
> Og så koster de vel ikke meget mere end 99/149 kr. stykket.

God ide!

Fra : alexbo

Dato : 10-07-10 20:05

"Ole Sørensen" skrev

> Tjek bremseslanger? Kan man se om de fejler noget med det blotte øje?
> Eller skal de af og skylle igennem?

Nej de skal ikke skylles igennem det er ikke noget kloakrør, og at du skulle
have 3 eller 4 defekte bremseslanger er helt usandsynligt.

Hvis en slange er defekt vil bremsen kunne hænge på det hjul, men det bliver
de andre ikke varme af, så hvis det er varmen på alle hjul der bekymrer dig
er det meningsløst at rode med slangerne.
Så længe vi ikke ved hvilke bremser der hænger er det svært at gætte rigtigt
på fejlen, og det er de rene gætterier vi er ude i.

Hvilke bremser hænger?
Har du haft hjulene løftet og mærket om et af dem hænger også i kold
tilstand?
Ændrer pedalen karakter, bliver den hård, eller det modsatte svampet og kan
næsten trædes i bund.
Hvad har du indtil nu foretaget dig i sagen?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 12-07-10 15:42

> Hvad har du indtil nu foretaget dig i sagen?

Den kommer på perlegruset (i dette tilfælde dog herregårdssten :) i
morgen og vil foretage de tjek du beskriver.

mvh

Ole

Fra : alexbo

Dato : 12-07-10 18:44

"Ole Sørensen" skrev

> Den kommer på perlegruset (i dette tilfælde dog herregårdssten :) i morgen
> og vil foretage de tjek du beskriver.

Prøv alle hjulenes friløb lige efter et hårdt tryk på bremsen, de skal
slippe med det samme, på de trækkende skal de kunne snurre en halv omgang og
de andre to-tre omgange når man sætter dem igang med hånden.

Hvis det mod forventning ikke viser noget så kør en tur og leg bykørsel
indtil bremsen hænger, og prøv så igen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 12-07-10 20:08

> [...]
> de andre to-tre omgange når man sætter dem igang med hånden.
>
> Hvis det mod forventning ikke viser noget så kør en tur og leg bykørsel

Tjek! :)

Fra : Armand

Dato : 17-07-10 13:39

alexbo skrev:
> [...]
> de andre to-tre omgange når man sætter dem igang med hånden.
>
> Hvis det mod forventning ikke viser noget så kør en tur og leg bykørsel

I dén situation kan du jo så også efterprøve om det vitterligt ér
tilfældet at der er tryk på kredsløbet: Prøv at løsne udluftningsniplen
på bremscaliberen og se om der kommer en stråle indespærret overtryk ud
eller ej!

--
Armand.