Trafikstyrelsen politianmelder chiptunings~
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-10 16:28

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/07/09/145111.htm

Trafikstyrelsen politianmelder chiptuningsforhandlere
09. jul. 2010 15.55 Penge

'Må ikke bruges på offentlig vej'. 'Må kun benyttes til motorsport'.

Sådan står der med småt på mange hjemmesider, hvor man kan købe de
populære chiptuningssæt til biler.

Med andre ord står der, at chipper du din bil med vores udstyr. Ja, så
det ikke lovligt. Det fik Trafikstyrelsen op ad stolen, fortæller
Niels-Anders Nielsen, centerleder i styrelsen.

- Vi rettede henvendelse til dem og bad om dokumentation for
lovlighed. Men vi fik aldrig noget svar. Derfor har vi nu overdraget
sagerne til politiet, siger han.

Problemet med chiptuning er, at bilen som regel forurener betydelig
mere. Derfor er det så svært at få godkendt i Danmark.

Kun toppen af isbjerget
Trafikstyrelsen har dog kun politianmeldt de forhandlere, der åbenlyst
skriver, de deres udstyr ikke er godkendt til danske veje.

Alle de andre forhandlere af chiptuningsudstyr, der helt udlader at
nævne noget om lovlig eller ej. De har slet ikke været i
Trafikstyrelsen søgelys.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at næsten alt chiptuning, der sælges
i Danmark, er ulovligt. Nu må vi bare håbe, at politianmeldelsen har
en præventiv effekt på alle de andre forhandlere, siger Torben Kudsk,
politisk konsulent i FDM.

Ifølge FDM er 95% af alle chiptuningssæt på det danske marked
ulovlige.

Det var så der kæden hoppede af. Hvis tuningsfirmaet skilter med at
det er "ulovlige chipsæt" de sælger, bliver de politianmeldt - det kan
da ikke være deres problem om folk bruger deres varer ulovligt - eller
er det bare mig?

Det var da bedre at gå direkte i kødet af dem der sælger "ulovlige
chipsæt" uden at skilte med det.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 09-07-10 16:55

> [...]
> det er "ulovlige chipsæt" de sælger, bliver de politianmeldt - det kan
> da ikke være deres problem om folk bruger deres varer ulovligt - eller

Svjh. er lovgivningen formuleret så udstyret er ulovligt at sælge - og udfra
den betragtning, giver det mening.

Fra : -

Dato : 09-07-10 18:10

KASO skrev:

> Svjh. er lovgivningen formuleret så udstyret er ulovligt at sælge - og
> udfra den betragtning, giver det mening.
Det er lidt gråzoneagtigt, for kan man også forbyde det til
motorsportsbrug? Eller til bådmotorer for den sags skyld? Det kan IMO
ikke helt sammenlignes med fx. radardetektorer, der også blev forbudt at
sælge, for sådan en vil jo heller ikke kunne anvendes til noget
fornuftigt i motorsport. - Jeg formoder at op mod 90% af det grej der
sælges til motorsport ikke lovligt kan anvendes på offentlig vej. Så det...

/Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-10 18:49

On Fri, 09 Jul 2010 19:09:40 +0200, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com">
wrote:

>Det er lidt gråzoneagtigt,
Nej.

>for kan man også forbyde det til motorsportsbrug?
>Eller til bådmotorer for den sags skyld?
2 * Ja, men det har man så ikke gjort.

Lidt af teksten i reglerne:
"Det er kun tilladt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der
opfylder kravene om luftforurening i bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr."
Som jeg læser det så omhandler forbudet kun chiptuning ifbm. køretøjer
der er omfattet af "detailforskrifter for køretøjers indretning og
udstyr" og det er bådmotorer mig bekendt ikke.
Biler der udelukkende bruges til motorsport er underlagt nogle andre
og ganske særlige regler, men det er en anden snak, og bemærk lige det
med "udelukkende bruges til motorsport" så der er ikke tale om en
smutvej til tuning der.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-07-10 19:02

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> og ganske særlige regler, men det er en anden snak, og bemærk lige det
> med "udelukkende bruges til motorsport" så der er ikke tale om en

Men at gå efter forhandlerne er jo lidt af en uskik. For så bliver
forhandlerne jo nødt til at kræve af deres kunder at det de køber kun
bliver brugt i motorsport, eller andet der ikke hører ind under
færdselsloven. Og kontrollere at det overholdes.

For mig at se er det blot endnu et skridt i den der retning med at så
meget som mulig af politiets arbejde skal "udliciteres" til andre.

Jeg mener det er for langt ude at straffe sælgeren for at sælge noget
der lovligt kan bruges til noget, men som også ulovligt kan bruges til
noget andet. Selv i disse sparetider må det altså stadig være politiets
opgave at lave politiarbejde.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-10 19:37

On Fri, 09 Jul 2010 20:02:12 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Men at gå efter forhandlerne er jo lidt af en uskik.
Nej, det er et meget godt sted at bekæmpe denne uskil med chiptuning,
og samme kur som man benyttede mod knallerttuning for en del år siden.

>For så bliver forhandlerne jo nødt til at kræve af deres kunder at det de køber kun
>bliver brugt i motorsport, eller andet der ikke hører ind under færdselsloven.
Ja det var jo en mulighed, kun sælge til dem der kan fremvise et
personligt medlemskab af en (relevant) motorsports klub og lade kunden
underskrive en tro-og-love erklæring.

>Og kontrollere at det overholdes.
Den opgave må hører under politiet.

>Jeg mener det er for langt ude at straffe sælgeren for at sælge noget
>der lovligt kan bruges til noget, men som også ulovligt kan bruges til
>noget andet.
Man gjorde det samme med knallerttuning og der virkede det jo i et
vist (større) omfang, motorsportsfolket kan jo sagtens købe det de har
brug for i deres specialbutikker (hvis der ellers er nogen tilbage).

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-07-10 20:06

Hans Kjaergaard skrev:
> Nej, det er et meget godt sted at bekæmpe denne uskil med chiptuning,
> og samme kur som man benyttede mod knallerttuning for en del år siden.

Nu er der vist ikke ret mange steder at tuningsgrej til knallerter kan
bruges til noget der er lovligt.

Så den sammenligning holder ikke så godt.

> Ja det var jo en mulighed, kun sælge til dem der kan fremvise et
> personligt medlemskab af en (relevant) motorsports klub og lade kunden
> underskrive en tro-og-love erklæring.

Det er det jeg mener vil være at "udlicitere" politiarbejde til private.
Men det passer jo godt med en regering der simpelthen ikke kan få
udliciteret nok. En skam at de ikke vil lære at de fejler de allerede
har begået med det.

> Den opgave må hører under politiet.

Det gør hele opgaven, ikke kun en mindre del af den.

> Man gjorde det samme med knallerttuning og der virkede det jo i et
> vist (større) omfang, motorsportsfolket kan jo sagtens købe det de har
> brug for i deres specialbutikker (hvis der ellers er nogen tilbage).

Kender du til motorsport på ombyggede knallert 30 hhv 45?

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-10 21:02

Den Fri, 09 Jul 2010 21:06:29 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Nu er der vist ikke ret mange steder at tuningsgrej til knallerter kan
> bruges til noget der er lovligt.

Motorcross-baner. Eller "knallert-cross".

Kommunen byggede engang sådan en til de unge at køre på et par hundrede
meter fra hvor mine forældre bor. På en lovlig knallert var nogen af
"flyve-hoppene" så stejle at man måtte skubbe. Og klubben rådede kun
over en enkelt cross-maskine, som det iøvrigt kun var de ældste der
fik lov at køre på.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-10 21:11

On Fri, 09 Jul 2010 21:06:29 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nu er der vist ikke ret mange steder at tuningsgrej til knallerter kan
>bruges til noget der er lovligt.
Øh er det ikke lige sådan det også er med chiptuning ?
Samme problemstilling, samme problemløsning, hvor svært er det at
forstå ?

>Så den sammenligning holder ikke så godt.
Den holder perfekt, du læser bare det jeg skriver som "Fanden læser
biblen".
..

>Kender du til motorsport på ombyggede knallert 30 hhv 45?
Ja det har fundet sted på div. knallertbaner og gør det stadig.
Der er feks. en i himmerland.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-07-10 21:40

Hans Kjaergaard skrev:
> Øh er det ikke lige sådan det også er med chiptuning ?
> Samme problemstilling, samme problemløsning, hvor svært er det at
> forstå ?

Det er jo ikke samme problemstilling. For det der tuningsgrej kan jo
lovligt bruges på motorsportsbiler. Hvorfor det også må være lovligt at
sælge.

At politiet mener de kan kaste deres arbejde over på forhandlerne holder
ikke vand.

Ialt tror jeg at hele denne polemik er at politiet, atter engang, er ved
at prøve deres grænser af. Men findes der stadig rimelighed bør den
første forhandler der får en bøde kunne gå i retten og vinde.

> Ja det har fundet sted på div. knallertbaner og gør det stadig.
> Der er feks. en i himmerland.

Men de kan så, fordi salg af tuningsdele er gjort ulovlig, kun køre på
knallerter de skal skubbe op af bakkerne?

Er der i øvrigt nogen der har set lovgivning der forbyder salg af
tuningsdele til knallerter, eller er det også bare noget politiet har
fået "indført" fordi ingen har trukket dem i retten på det?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 08:53

On Fri, 09 Jul 2010 22:40:06 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det er jo ikke samme problemstilling. For det der tuningsgrej kan jo
>lovligt bruges på motorsportsbiler.
Ligeså med knallerttuningssæt. De er lovlige til banebrug, kald det
motorsport om du vil.

>Hvorfor det også må være lovligt at sælge.
Hvad det også er (til den korrekte brug) men da kundegrundlaget er
meget begrænset, er det ikke noget der er hyldevarer særligt mange
steder, tvivler faktisk på at nogen ligger inden med det. Erindre at
der blev slået hårdt med på de knallertforhandlere der ikke kunne dy
sig for at sælge den slags.

>Men de kan så, fordi salg af tuningsdele er gjort ulovlig, kun køre på
>knallerter de skal skubbe op af bakkerne?
Nej, de kan tune alt det de vil på det grej de kun køre på banen med.

>Er der i øvrigt nogen der har set lovgivning der forbyder salg af
>tuningsdele til knallerter, eller er det også bare noget politiet har
>fået "indført" fordi ingen har trukket dem i retten på det?
Det er en meget gammel lovgivning.
Anders Fogh havde i sine unge dage i Skals det som en kæphest at det
skulle være tilland at køre på tuned knallert, men den sag glemte han
vist igen da han kom højere op i partiet.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 09:24

Den Sat, 10 Jul 2010 11:53:29 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> sig for at sælge den slags.

> Nej, de kan tune alt det de vil på det grej de kun køre på banen med.

Hvordan? Når forhandleren ikke må sælge delene...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 10:13

On 10 Jul 2010 08:24:19 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvordan? Når forhandleren ikke må sælge delene...

Den alm. cykel/knallert forhandler sælger ikke den slags grej, som jeg
har fortalt så er omsætningshastigheden så lav at det er et
uinteresant område at beskæftige sig med (hvis man vil sælge lovligt)
og så er der nok også er noget administrativt bøvl forbundet dermed.

Hvis du vil vide hvor disse motorsportsklubber køber deres grej henne
må du spørge dem.

Men købe det, det kan de, for du kan ved selvsyn se at de kører rundt
på deres baner og det er bestemt ikke altid på lovlige maskiner de
futter rundt.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 11:56

Den Sat, 10 Jul 2010 13:13:13 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> Den alm. cykel/knallert forhandler sælger ikke den slags grej, som jeg
> har fortalt så er omsætningshastigheden så lav at det er et
> uinteresant område at beskæftige sig med (hvis man vil sælge lovligt)

Ikke hvis det er en webbutik, hvor der ikke kræves en masse ansatte.

> [...]
>
> Men købe det, det kan de, for du kan ved selvsyn se at de kører rundt
> på deres baner og det er bestemt ikke altid på lovlige maskiner de

Så vi er ude i at det kun er statsautoriserede motorsportsklubber der
må kunne købe det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 09:52

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> steder, tvivler faktisk på at nogen ligger inden med det. Erindre at
> der blev slået hårdt med på de knallertforhandlere der ikke kunne dy

Men hvis det er lovligt at sælge hvordan kan det så forekomme at "der
blev slået hårdt med på de knallertforhandlere der ikke kunne dy sig for
at sælge den slags."?

> Nej, de kan tune alt det de vil på det grej de kun køre på banen med.

Men de kan bare ikke købe tuningsdelene fordi ingen må sælge dem til dem?

> Det er en meget gammel lovgivning.
> Anders Fogh havde i sine unge dage i Skals det som en kæphest at det
> skulle være tilland at køre på tuned knallert, men den sag glemte han
> vist igen da han kom højere op i partiet.

Men blev det til andet end tankerne? Kom der konkret lovgivning ud af det?

Eller ender det hele op med at være et (to) af de tilfælde hvor politiet
ønsker at bestemme hvor grænserne skal gå, og får lov til det fordi
ingen trækker dem i retten på det?

Fra : KASO

Dato : 10-07-10 14:20

> [...]
> Men det passer jo godt med en regering der simpelthen ikke kan få
> udliciteret nok. En skam at de ikke vil lære at de fejler de allerede har

Og det kommer for dig, der i en anden tråd er stor fortaler for at få lov
til at lege sherif og regulere trafikken efter din egen opfattelse af,
hvordan loven burde være????

> Det gør hele opgaven, ikke kun en mindre del af den.

Det gælder også trafikregulering - så bliv venligst i højre spor næste gang
du kommer til en kø!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 14:45

KASO skrev:
> Det gælder også trafikregulering - så bliv venligst i højre spor næste
> gang du kommer til en kø!

Nu er det jo minimalt hvad det har med chiptuning at gøre. Medmindre du
er ude efter at få draget en sammenhæng mellem dem der tuner og
egoisterne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-10 14:51

Finn Guldmann skriver:

> Nu er det jo minimalt hvad det har med chiptuning at gøre.

Men det viser maksimalt billedet af en hykler.

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 15:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Men det viser maksimalt billedet af en hykler.

Din skrift havde nok set lidt pænere ud hvis du havde citeret helt til
og med smiley'en. Men så havde der jo nok ikke været grund til at
skrive.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 18:17

Den Sat, 10 Jul 2010 15:51:14 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Finn Guldmann skriver:

> Men det viser maksimalt billedet af en hykler.

Hvordan?

I den anden tråd skriver Finn flere gange at han godt ved at det ikke
er lovligt hvad lastbilchaufførerne gør. Hans argument er at egoisterne
er til skade for den øvrige trafik.

En chiptuning derimod er ikke til skade for andet end afgiftsystemet.
Hele problemet med chiptuning er jo at man kan købe modellen med mindre
motor til en meget lavere pris, og så chiptune den til at have lige så
mange heste som den model man ikke havde råd til. Derved går staten
glip af de afgifter de ville have fået hvis man havde købt modellen
med den store motor.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : KASO

Dato : 10-07-10 18:29

> Finn Guldmann skriver:

> Men det viser maksimalt billedet af en hykler.
>

> Klaus
> --

Præcis - men endnu engang demonstrerer det Finn's motto: Moral er godt -
dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Fra : KASO

Dato : 10-07-10 18:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Nu er det jo minimalt hvad det har med chiptuning at gøre. Medmindre du er
> ude efter at få draget en sammenhæng mellem dem der tuner og egoisterne.

Der er da en stor sammenhæng: Skal politiet være ene om at udføre
politiopgaver - eller skal andre også udføre dem?

I den ene tråd er du helt vild med at lege i sherif - i den næste (denne)
tråd er det helt forfærdeligt, hvis andre skal løse politiopgaver.

Men - det er jo selvfølgelig heller ikke dig, der får lov til at få lidt
"magt" og lege sherif her - så derfor er det nok ikke så sjovt.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 18:34

Den Sat, 10 Jul 2010 19:31:47 +0200 skrev KASO:

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er da en stor sammenhæng: Skal politiet være ene om at udføre
> politiopgaver - eller skal andre også udføre dem?

Du mangler lige lidt i den sætning: eller skal andre også *tvinges til*
at udføre dem?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 19:06

KASO skrev:
> [...]
> I den ene tråd er du helt vild med at lege i sherif - i den næste
> (denne) tråd er det helt forfærdeligt, hvis andre skal løse politiopgaver.

Nu handler det ene ikke om at lege sherif, men at få trafikken afviklet
ikke kun på egoisternes betingelser. Mens det andet, indtil en stillede
med link til lovteksten, handlede om at myndighederne ville pålægge
private at udføre myndighedsopgaver.

Hvilket ændrede sig, da vi fik set lovteksten, til at myndighederne er
på rette vej med det de gør. Blot med den hurdle at den danske lov er
udformet så motorsportsfolk ikke lovligt kan bruge chiptuning i Danmark.

> Men - det er jo selvfølgelig heller ikke dig, der får lov til at få lidt
> "magt" og lege sherif her - så derfor er det nok ikke så sjovt.

Se ovenfor. Er du stor nok til at kunne gøre den slags?

Fra : KASO

Dato : 10-07-10 20:00

> [...]
> ikke kun på egoisternes betingelser. Mens det andet, indtil en stillede
> med link til lovteksten, handlede om at myndighederne ville pålægge

Nej - enten skal politiet være ene om at udføre politiopgaver - eller også
kan opgaven udføres af andre. Fordi du synes, at det er sjovt i nogle
situationer (og forsøger at forsvare det med, at du tror, at det er til
andres bedste - selv om det ikke er tilfældet) - gør det ikke rigtigere.

> [...]
> udformet så motorsportsfolk ikke lovligt kan bruge chiptuning i Danmark.

> Se ovenfor. Er du stor nok til at kunne gøre den slags?

Ikke forstået?

Nej - jeg fastsætter ikke egne regler i trafikken og forsøger at få andre
til at følge dem som du - jeg er nemlig ikke så egoistisk som dig....

Fra : Brian

Dato : 11-07-10 10:40

> Nu er det jo minimalt hvad det har med chiptuning at gøre. Medmindre du er
> ude efter at få draget en sammenhæng mellem dem der tuner og egoisterne.

Og så kommer det sædvanlige undvigende "svar"...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-07-10 11:12

Brian skrev:
> Og så kommer det sædvanlige undvigende "svar"...

Du finder det måske i orden at den tråd, der i forvejen fylder ret
meget, breder sig her over også?

Regnede ellers med at to tråde om det samme emne var nok.

Fra : Brian

Dato : 11-07-10 11:59

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Du finder det måske i orden at den tråd, der i forvejen fylder ret meget,
> breder sig her over også?

Mig ligemeget, der er vist ikke mange der forventer andet i denne gruppe.

/Brian

Fra : Fister

Dato : 11-07-10 11:12

Hans Kjaergaard laid this down on his screen :

> [...]
> Ja det var jo en mulighed, kun sælge til dem der kan fremvise et
> personligt medlemskab af en (relevant) motorsports klub og lade kunden

Dem jeg kender (i sporten), de køber alt på nettet i US eller EU, så
det ville ikke hjælpe meget.
Kai

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-10 20:58

Den Fri, 09 Jul 2010 21:49:12 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> og ganske særlige regler, men det er en anden snak, og bemærk lige det
> med "udelukkende bruges til motorsport" så der er ikke tale om en

Hvis det skal forstås sådan at biler til motorsport er undtaget fra
reglerne, hvordan kan man så politianmelde butikker der sælger dem
kun til motorsport?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-10 21:21

On 09 Jul 2010 19:57:53 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvis det skal forstås sådan at biler til motorsport er undtaget fra
>reglerne, hvordan kan man så politianmelde butikker der sælger dem
>kun til motorsport?
Fordi de vidste, eller burde vide, at udstyret ville blive brugt på
alm. biler.
Og det kan være at en revision af deres regnskaber vil vise at de har
solgt enddog rigtig mange af disse chiptuningskit, væsentligt mere end
antallet af dokumenterede motorsportsudøvere retfærdiggør.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-07-10 21:31

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> solgt enddog rigtig mange af disse chiptuningskit, væsentligt mere end
> antallet af dokumenterede motorsportsudøvere retfærdiggør.

Det er vel ikke også blevet forhandlernes opgave at holde
motorsportkunder i mandtal?

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 00:17

Den Sat, 10 Jul 2010 00:20:57 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> solgt enddog rigtig mange af disse chiptuningskit, væsentligt mere end
> antallet af dokumenterede motorsportsudøvere retfærdiggør.

Men hvilke af dem er de rigtige?

Det kan da få pokker ikke blive butikkens problem.

Imerco spørger jo heller ikke om du hedder Lundin inden de sælger en
køkkenkniv.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-07-10 07:30

> Men hvilke af dem er de rigtige?
>
> Det kan da få pokker ikke blive butikkens problem.
>
> Imerco spørger jo heller ikke om du hedder Lundin inden de sælger en
> køkkenkniv.

Men omvendt, så skal en butik tjekke om man er gammel nok til at købe
alkohol og butikken får bøden hvis de ikke har styr på det . Der er så tvivl
om hvad der er op og ned i den her sag og så er det jo fint at man har
politiet til at vurdere om der er basis for at tage sagen op, og domstolen
til at afgøre om den ene eller anden part i sidste ende har ret.

Mvh Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 08:26

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> politiet til at vurdere om der er basis for at tage sagen op, og domstolen
> til at afgøre om den ene eller anden part i sidste ende har ret.

Men det de vil omkring tuning vil svare til at butikken holdes ansvarlig
hvis en der er gammel nok køber alkohol med det formål at give det til
nogen der ikke selv er gamle nok til at købe det.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-07-10 08:47

> Men det de vil omkring tuning vil svare til at butikken holdes ansvarlig
> hvis en der er gammel nok køber alkohol med det formål at give det til
> nogen der ikke selv er gamle nok til at købe det.

Det er jeg så ikke helt enig i, mange møder jo op i en privatindregistreret
bil og får chip monteret for derefter at få lavet en rullefelttest.
Der kan tuneren ikke undgå at vide han sælger til en normal bil.
Men lad retssystemet håndtere det. Tunerne er klar over de sælger til
privatbiler, spørgsmålet er så om det er nok til at dømme dem.

Mvh Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 09:21

Den Sat, 10 Jul 2010 09:47:04 +0200 skrev Niels Bengaard:

> Det er jeg så ikke helt enig i, mange møder jo op i en privatindregistreret
> bil og får chip monteret for derefter at få lavet en rullefelttest.

I en webbutik?

Sådan læser jeg i hvert fald "...hjemmesider, hvor man kan købe.."

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 09:46

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> Men lad retssystemet håndtere det. Tunerne er klar over de sælger til
> privatbiler, spørgsmålet er så om det er nok til at dømme dem.

Jeg tror politiet skal skaffe sig noget lovgivning der bakker dem op i
det her. Ellers ender de blot med at deres prøven grænser af viste at de
var kommet over grænsen.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-07-10 10:36

> Jeg tror politiet skal skaffe sig noget lovgivning der bakker dem op i det
> her. Ellers ender de blot med at deres prøven grænser af viste at de var
> kommet over grænsen.

Politiet vurderer ud fra gældende lovgivning om der er basis for en sag og
domstolen lytter så til begge parter i sagen og tjekker mod lovgivningen
hvem der har ret. Så der er ikke behov for ny lovgivning.
Men vi må se om der overhovedet rejses en sag.

Mvh Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 08:53

On Sat, 10 Jul 2010 09:25:30 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Men det de vil omkring tuning vil svare til at butikken holdes ansvarlig
>hvis en der er gammel nok køber alkohol med det formål at give det til
>nogen der ikke selv er gamle nok til at købe det.
Nu vrøvler du igen.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 09:23

Den Sat, 10 Jul 2010 08:30:00 +0200 skrev Niels Bengaard:

> Men omvendt, så skal en butik tjekke om man er gammel nok til at købe
> alkohol og butikken får bøden hvis de ikke har styr på det.

Men man politianmelder ikke butikker bare fordi de skilter med at man
skal være 18, og lader de butikker gå fri der ikke skilter med det.

Det er det mest bagvendte.

Dem der skriver det kun er til motorsport bliver anmeldt, hvorimod dem
der lader som ingenting går fri.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 10:05

On 10 Jul 2010 08:23:06 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det er det mest bagvendte.
>
>Dem der skriver det kun er til motorsport bliver anmeldt, hvorimod dem

Du tager fejl, de går godt nok fri i første omgang.
Dem der skilter de siger "Vi kender godt lovgivningen", dem der ikke
skilter kan forsøge at dække sig ind under at de ikke kender
lovgivningen, det har før været brugt med held i andre typer sager.

Det man går efter i første omgang er prøve sager hvor man føler sig på
mere solidt grundlag.

Hvis der så bliver fældet dom over disse vil man uden tvivl gå efter
de andre.

Slipper der for mange fri i første omgang (årsagen til dette kan vi jo
ikke pt kende) vil man nok gå i tænkeboksen et stykke tid, evt.
forsøge at få lovgivningen justeret.

Det er en meget brugt taktik ved ny lovgivning at man går efter de
sager man har størst chance for at vinde, derved skaber man et
retsgrundlag for fremtidige sager.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 11:54

Den Sat, 10 Jul 2010 13:05:00 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> lovgivningen, det har før været brugt med held i andre typer sager.
>
> Det man går efter i første omgang er prøve sager hvor man føler sig på

Hvordan er det et mere solidt grundlag at gå efter dem der sælger
chiptuning kun til brug for motorsport, når det netop er lovligt til
motorsport, fremfor at gå efter dem der lader som om der ikke er
noget forkert i at bruge det på gadebiler?

> [...]
>
> Det er en meget brugt taktik ved ny lovgivning at man går efter de
> sager man har størst chance for at vinde, derved skaber man et

Og der er størst chancer for at vinde ved at gå efter dem der gør noget
lovligt?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 13:03

On 10 Jul 2010 10:54:04 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>motorsport, fremfor at gå efter dem der lader som om der ikke er
>noget forkert i at bruge det på gadebiler?
Det er det altså, at du ikke kan (vil) forstå det undre mig ikke.

>Og der er størst chancer for at vinde ved at gå efter dem der gør noget
>lovligt?
Dit spørgsmål giver ikke mening i ovennævnte kontekst.
Man går efter de sager man mener at kunne vinde, det er faktisk også
det polities skal gøre jf. retsplejeloven. De må kun fører sager de
mener at kunne vinde.

Pt har færdselssytrelsen politianmeldt 8 forhandlere, tilsyneladende
på det grundlag at de skilter med at de kenger lovgivningen og
alligevel (ifgl. anklagen) sælger et produkt, selvom de ved det er
forbudt jf. den lov de selv giver udtryk for at kende.

Man kan derfor på nuværende tidspunkt ikke sige noget om hvorvidt
forhandlerne rent faktisk (set med rettens øjne) har overtrådt
gældende lovgivning.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 14:16

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> alligevel (ifgl. anklagen) sælger et produkt, selvom de ved det er
> forbudt jf. den lov de selv giver udtryk for at kende.

Er det fuldstændig gået din næse forbi at man anmelder forhandlere fordi
de sælger et, lovligt, produkt, der blot ikke er lovligt at bruge i
gadebiler. Hvilket de så gør opmærksom på?

Kan nogen myndighed, eller andre, stille med en lovtekst der forbyder
salg af tuningsdele?

For mig at se er hele den her historie spild af egen og andres tid og
penge. Og jeg er overbevist om at det det kommer til at koste de
anmeldte forhandlere at møde op i retten, og vinde, ikke vil blive dem
godtgjort.

Man kan så håbe at forhandlerne går videre med et civilt søgsmål om fuld
erstatning, og vender det også. Så myndighederne kan få et vink med en
vognstang om at de bør interessere sig for at stoppe dem der bruger
tuningsdelene ulovligt, i stedet for dem der blot handler med dem.

At stoppe danske forhandlere i at handle med tuningsdelene hjælper jo
kun minimalt på antallet af "Brianbiler" der kører rundt med ulovlig
tuning. "Brian'erne" vil jo blot hente deres tuning hjem fra andre lande.

> Man kan derfor på nuværende tidspunkt ikke sige noget om hvorvidt
> forhandlerne rent faktisk (set med rettens øjne) har overtrådt
> gældende lovgivning.

Det er jo det jeg har skrevet før. Det handler om at nogen skal prøve
deres grænser af, og det skal så gå ud over andre.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 16:43

On Sat, 10 Jul 2010 15:16:18 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Er det fuldstændig gået din næse forbi at man anmelder forhandlere fordi
>de sælger et, lovligt, produkt,
Forkert, citat fra den allerede nævnte relevante lovgivning:
"Det er kun tilladt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der
opfylder kravene om luftforurening i bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr."

Så når man sælger/markedsfører chiptuningsudstyr, og man ved at
kunderne med meget stor sandsynlighed (grænsende til 100%) vil benytte
det på de i lovteksten omhandlede køretøjer, er der altså tale om en
overtrædelse af loven.

>der blot ikke er lovligt at bruge i
>gadebiler. Hvilket de så gør opmærksom på?
De "glemmer" at de reelt sælger til køretæjer der ikke må benytte den
chiptuning de sælger.

> [...]

>Det er jo det jeg har skrevet før. Det handler om at nogen skal prøve
>deres grænser af, og det skal så gå ud over andre.
Sådan er vores retssystem altså, det må du lærer at leve med.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 17:37

Hans Kjaergaard skrev:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22564

Den lukker jo, i praksis, også af for brug af chiptuning i danske biler
der kun bruges til motorsport.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 19:19

On Sat, 10 Jul 2010 18:36:53 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Den lukker jo, i praksis, også af for brug af chiptuning i danske biler
>der kun bruges til motorsport.
Hvis du ellers har læst hvad jeg har skrevet andetsteds i denne tråd,
ville du erindre at jeg har beskrevet en tolkning der muliggør brug af
chiptuning til andet end de køretøjer der er omhandlet af
"detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr", derved altså
også bla. køretøjer udelukkende brugt til motorsport.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 19:21

Den Sat, 10 Jul 2010 22:18:33 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> "detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr", derved altså
> også bla. køretøjer udelukkende brugt til motorsport.

Sjovt nok findes den undtagelse ikke, når det er mig der stiller
spørgsmålstegn ved hvorfor man så vælger at anmelde dem der sælger
- citat: "kun til motorsport", frem for dem der lader som om det er
ikke er noget i vejen for chiptuning til gadebrug.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 22:06

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> "detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr", derved altså
> også bla. køretøjer udelukkende brugt til motorsport.

Nu er det jo sådan at detailforskrifterne gælder der hvor færdselsloven
gælder. Det betyder at en stor del af det der samlet udgør en motorbane
også er omfattet.

Men der burde altså havde været nævnt noget om undtagelse for
motorsports i den der bekendtgørelse.

"§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter." vil
ikke dække selve banen, men nok det meste af det område omkring den hvor
der kan køres. Det vil kunne fåes til at betyde at detailforskrifterne
skal overholdes af køretøjer der selv kører i pitten og på adgangsvejene
til banen.

Er udmærket godt klar over at det ikke er det der sker i praksis.
Konstaterer blot en ikke alt forheldig formulering af den der sk*de
bekendtgørelse.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 18:12

Den Sat, 10 Jul 2010 19:43:13 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> opfylder kravene om luftforurening i bekendtgørelse om
> detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr."

Så nu er motorsport pludselig blevet forbudt?

Var det ikke dig selv der skrev at det hørte under andre regler?

> [...]
> kunderne med meget stor sandsynlighed (grænsende til 100%) vil benytte
> det på de i lovteksten omhandlede køretøjer, er der altså tale om en

Hvordan ved man det? Checker om de hedder Magnussen, Kristensen eller
Elgaard til efternavn?

> De "glemmer" at de reelt sælger til køretæjer der ikke må benytte den
> chiptuning de sælger.

Ligesom Bilka glemmer at de reelt sælger køkkenknive til mordere?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 18:10

Den Sat, 10 Jul 2010 16:02:37 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> Det er det altså, at du ikke kan (vil) forstå det undre mig ikke.

Hvis nu du startede med at fortælle hvad det er du mener vi skal
forstå, i stedet for at ævle som om det er en selvfølge at alle
ved at tuningsdele kun må sælges til statsautoriserede racerkørere.

> [...]
> alligevel (ifgl. anklagen) sælger et produkt, selvom de ved det er
> forbudt jf. den lov de selv giver udtryk for at kende.

Gider du godt lige præcisere hvilken lov det er der forbyder at sælge
chiptuning til motorsport?

Igen ud fra at man har valgt at anmelde dem der sælger netop til
motorsport, og ikke dem der lader som om det er lovligt ude i
trafikken.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 18:58

Kent Friis skrev:
> Gider du godt lige præcisere hvilken lov det er der forbyder at sælge
> chiptuning til motorsport?

Det gør faktisk den der forbyder brug og salg af tuningsdele. Den er
formuleret så tåbelig at den er uden undtagelser for motorsport.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 19:13

Den Sat, 10 Jul 2010 19:57:42 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Det gør faktisk den der forbyder brug og salg af tuningsdele. Den er
> formuleret så tåbelig at den er uden undtagelser for motorsport.

Så konklusionen er at idioterne ikke sidder i trafikstyrelsen men
inde på den der borg...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-07-10 19:19

On 10 Jul 2010 18:13:09 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Så konklusionen er at idioterne ikke sidder i trafikstyrelsen men
>inde på den der borg...

Lige i disse år vedtages der så meget på den borg, at man mangler ord!
Om det har været bedre under andre "regimer" skal jeg ikke sige, men
de sidste 3-4 år er da brolagt med eksempler på tåbelig uigennemtænkt
lovgivning. (se bare alle gulpladehullerne - nåååh, nej det er jo
deres vælgere, så det er helt bevidst )))

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 21:56

Kent Friis skrev:
> Så konklusionen er at idioterne ikke sidder i trafikstyrelsen men
> inde på den der borg...

Har du nogensinde været i tvivl om det?

Men jeg tro nu også vi lige skal have fat i ørene på dem der brygger
reglerne sammen. (embedsmændene ikke politikerne)

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-10 21:37

Den Sat, 10 Jul 2010 22:56:27 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Har du nogensinde været i tvivl om det?

Det kunne jo være der var mere end 179 idioter :-þ

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 19:30

On 10 Jul 2010 17:09:37 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvis nu du startede med at fortælle hvad det er du mener vi skal
>forstå,
Du vil og kan ikke forstå mange ting, det vil være spild af tid at
forsøge at forklare dig bare de simpelste ting, jeg har i denne tråd
gjort forsøget gantagende gange, men du vil være Rasmus Modsat.

>Gider du godt lige præcisere hvilken lov det er der forbyder at sælge
>chiptuning til motorsport?
Det er der ingen lov som sådan der forbyder, men du vil jo ikke
forstå, så det.....

>Igen ud fra at man har valgt at anmelde dem der sælger netop til
>motorsport,
Det er jo lige der problemet er, de sælger reelt set ikke til
motorsport, det er kun noget de skriver i et forsøg på at dække deres
røv.
De ved udemærket godt at stort set alle deres kunder til
chiptuningsudstyr bruger dette på biler der kører rundt med
nummerplader på og derved er omfattet af kravet om dokumentation jf.
"Bekendtgørelse om chiptuning", et krav de så ikke lever op til.

>og ikke dem der lader som om det er lovligt ude i trafikken.
Fordi Færdselsstyrelsen vurderer at det er nemmere at få dømt de
andre, såre simpelt.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 21:10

Den Sat, 10 Jul 2010 22:29:36 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> Du vil og kan ikke forstå mange ting, det vil være spild af tid at
> forsøge at forklare dig bare de simpelste ting, jeg har i denne tråd
> gjort forsøget gantagende gange, men du vil være Rasmus Modsat.

Ah, du er en af dem der ikke kan tåle at folk har egne meninger. Det
kunne du jo bare have sagt, så havde vi nok ikke gidet bøvlet med
at få noget fornuft ud fra dig...

> Det er der ingen lov som sådan der forbyder, men du vil jo ikke
> forstå, så det.....

.... for det få vi nok aldrig.

Du lyder præcis som min mor, eller kvinder i det hele taget. "Hvis du
ikke selv ved hvad der er galt, vil jeg heller ikke fortælle det".

> Det er jo lige der problemet er, de sælger reelt set ikke til
> motorsport, det er kun noget de skriver i et forsøg på at dække deres
> røv.

Hvad skulle de ellers gøre? Forlange at se et en KGB-godkendelse på
at man kører parti-autoriseret motorsport?

> [...]
> nummerplader på og derved er omfattet af kravet om dokumentation jf.
> "Bekendtgørelse om chiptuning", et krav de så ikke lever op til.

Men hvilke kunder er hvilke?

Inden du begynder at forlange at de skal kende forskel, må du fortælle
præcist hvad det er de skal checke, hvis fx jeg bestiller en sådan
chip, om jeg har tænkt mig at proppe den i når jeg kører på vejen,
eller jeg måske har fået en aftale ude på Padborg Park, som ligger
10-15 km herfra.

> Fordi Færdselsstyrelsen vurderer at det er nemmere at få dømt de
> andre, såre simpelt.

Nemmere at få dømt dem der følger den del af loven der er muligt
at følge, ja.

Ellers er vi tilbage i at motorsport er forbudt i DK, og de allesammen
må stoppe med at sælge delene.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 22:10

Hans Kjaergaard skrev:
> Fordi Færdselsstyrelsen vurderer at det er nemmere at få dømt de
> andre, såre simpelt.

Det vil da være nemmere at få dømt en der konstateres kørene rundt med
noget ulovligt tuning i sin bil.

Men det kræver selvfølgelig at der bliver gjort råd til at udføre et
stykke praktisk politiarbejde.

Noget der tilsyneladende er endda overordentlig besværligt i disse
borgerlige sparetider.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-10 21:39

Den Sat, 10 Jul 2010 23:09:53 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Det vil da være nemmere at få dømt en der konstateres kørene rundt med
> noget ulovligt tuning i sin bil.

Nej, det kræver at man letter sin r*v fra kontorstolen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-07-10 21:51

Kent Friis skrev:
> Nej, det kræver at man letter sin r*v fra kontorstolen.

Det var også derfor jeg skrev at det ville kræve et stykke praktisk
politiarbejde.

Det jeg tænkte på ville være nemmere var rettergangen. For en "Brian"
har jo nok ikke råd til både tuningen og at møde i retten med en fancy
advokat.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-07-10 10:42

> [...]
>
> Det er det mest bagvendte.
>
> Dem der skriver det kun er til motorsport bliver anmeldt, hvorimod dem

Det står jo en frit for hvem man vil anmelde. Dem der anmelder mener de har
en bedre sag mod dem, der bevist sælger chips til private, selv om de kun er
lovlige til motorsport. Men loven gælder for alle også dem der ikke skriver
det med motorsport, de er blot ikke anmeldt.
At man laver en anmeldelse betyder jo ikke man har ret, det kan være den
falder til jorden.

Mvh Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 12:00

Den Sat, 10 Jul 2010 11:42:06 +0200 skrev Niels Bengaard:

> Det står jo en frit for hvem man vil anmelde. Dem der anmelder mener de har
> en bedre sag mod dem, der bevist sælger chips til private, selv om de kun er
> lovlige til motorsport.

Hvorfor anmelder man så dem der sælger "kun til motorsport", fremfor
dem der lader som om der ikke er noget i vejen med at købe det til
privatbilen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 13:05

On 10 Jul 2010 10:59:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvorfor anmelder man så dem der sælger "kun til motorsport", fremfor
>dem der lader som om der ikke er noget i vejen med at købe det til
>privatbilen.
Det er færdselsstyrelsens valg at anmelde dem de nu har anmeldt, at du
ikke, i din indskrænkede verden, kan forstå det er trist, men det er
nu engang sådan det er.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-10 14:20

Hans Kjaergaard skrev:
> Det er færdselsstyrelsens valg at anmelde dem de nu har anmeldt, at du
> ikke, i din indskrænkede verden, kan forstå det er trist, men det er
> nu engang sådan det er.

Det handler, i al sin korthed, om af fstyr, på grund af borgerlige
besparelser, ikke har råd til at udføre det arbejde de er sat til at
udføre, og derfor forsøger at tvinge andre til at gøre det.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 18:14

Den Sat, 10 Jul 2010 16:05:06 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> Det er færdselsstyrelsens valg at anmelde dem de nu har anmeldt, at du
> ikke, i din indskrænkede verden, kan forstå det er trist, men det er
> nu engang sådan det er.

Nå, så løb du tør for argumenter!

Jeg har udemærket forstået at det er færdselsstyrelsens valg, det ændrer
ikke på at enten er valget forkert, eller lovgivningen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 12:05

> Det står jo en frit for hvem man vil anmelde. Dem der anmelder mener de har
> en bedre sag mod dem, der bevist sælger chips til private, selv om de kun er
> lovlige til motorsport.

Og så vil jeg iøvrigt godt protestere mod at bruge ordet "private".

Det er primært private der kører motorsport, det offentlige har nok
at gøre med at holde kaffepauser. Og man kan ikke se på en mand om
han køber chippen til sin alm. bil, eller til "den med nummer på
siden".

Du får det nærmest til at lyde som om at private ikke må køre
motorsport, det er forbehold klubber der er godtkendt af både
KGB og partitoppen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-10 19:17

KASO skriver:

> Svjh. er lovgivningen formuleret så udstyret er ulovligt at sælge - og udfra
> den betragtning, giver det mening.

Man må vel godt sælge det til motorsport?

Klaus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-07-10 18:04

> [...]
> er det bare mig?
>
> Det var da bedre at gå direkte i kødet af dem der sælger "ulovlige

Det er sælgers ansvar de er lovlige, og der er dokumentaiton med, skriver
man direkte de ikke er lovlige, så klart man bliver taget.

Mvh Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-10 19:18

Niels Bengaard skriver:

> Det er sælgers ansvar de er lovlige, og der er dokumentaiton med, skriver
> man direkte de ikke er lovlige, så klart man bliver taget.
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22564

Nej, for sikriver man at de kun må monteres i køretøjer til
motorsport, dækker salget jo ike biler der er til gadebrug.

Klaus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-07-10 20:30

> Nej, for sikriver man at de kun må monteres i køretøjer til
> motorsport, dækker salget jo ike biler der er til gadebrug.

Som jeg læser det må man kun sælge de chip i Danmark hvis der medfølger de
korrekte godkendelser, motorsport eller gadebrug er ligegyldigt. Men lad nu
bare sælger overbevise en dommer om han har solgt 100 chip til en VW Golf
diesel, kun til motorsport, den hopper da ingen på.

Mvh Niels

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-07-10 20:41

> [...]
> nu bare sælger overbevise en dommer om han har solgt 100 chip til en VW
> Golf diesel, kun til motorsport, den hopper da ingen på.

Ok, kiggede på Fstyr.dk, biler til motorsport har særlige regler for støj og
forurening, så glem det.
Domstolen må bedømme hvem der har ret, jeg kan ikke selv gennemskue det.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-10 10:15

> Problemet med chiptuning er, at bilen som regel forurener betydelig
> mere. Derfor er det så svært at få godkendt i Danmark.

Hvis det vitterlig er begrundelsen for at forbyde chiptuning, så har jeg
ingen problemer med at nogen gør det alligevel.
Politikere og andet godtfolk kan jo bare tage cyklen og holde op med at æde
kød, hvis de selv vil gøre noget godt for miljøet. Tror nok sådan en
ministerbil forurener temmelig meget mere end så meget andet.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-07-10 10:45

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> æde kød, hvis de selv vil gøre noget godt for miljøet. Tror nok sådan en
> ministerbil forurener temmelig meget mere end så meget andet.

Chiptuning er ikke forbudt, man skal blot medtage relevante papirer og få
lavet et registreringssyn, så er det helt efter bogen.
De firmaer der sælger de chip, medleverer ikke de papirer, fordi de koster
penge at få lavet og fordi kunderne ikke vil betale den ekstra pris.

Mvh Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 11:58

Den Sat, 10 Jul 2010 11:14:55 +0200 skrev Tom:

> [...]
> kød, hvis de selv vil gøre noget godt for miljøet. Tror nok sådan en
> ministerbil forurener temmelig meget mere end så meget andet.

Det burde også blive fanget til syn, hvis bilen forurener mere end den
må.

For et stykke tid siden havde Sat1 automagasin et tema om hvad man kunne
gøre for at spare benzin. En af de muligheder der blev nævnt var
chiptuning. Mindre benzin ~ mindre forurening.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 19:30

On 10 Jul 2010 10:58:04 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det burde også blive fanget til syn, hvis bilen forurener mere end den
>må.
Nu er du ude af trit med virkeligheden, nogle tuningssæt kan sættes ud
af kraft relativt simpelt og så måles der ikke nogen forurening pga.
tuningen, andre er så simple at koble fra at selv du kan gøre dette på
få minutter for ikke at sige sekunder, andre igen træder ikke i
funktion før man har kørt efter et givent "normal" mønstre (som så
ligger langt fra det kørselsmønstre der finder sted ifb med et
syn/kontrol af bilen)
Det er noget af forklaringen på at der ikke fanges mange chiptunere
til syn.

>Mindre benzin ~ mindre forurening.
Det er så en noget forsimplet udlægning af fakta.
Optimalt forhold mellem brændstof og luft, sammenholdt med
antændelsestidspunktet, giver mindst mulig forurening.

Man kan tilføje at blandingsforholdet der hvor man får mindst
forurening ikke er det samme som der hvor man får mest mulig kraft ud
af forbrændingen, og for at gøre det endmu mere spøjst så er det
forhold der skal til for at laveste muligt brændstofforbrug helle ikke
det sammen som der hvor det er mest kraft / laveste forurening.

Der findes ikke et forhold mellem luft/brændstof/antændelstidspunkt
der på samme tid giver "mest kraft", "laveste brændstofforbrug" og
"lavest forurening".

Og da formålet for langt de fleste der tuner er at få flere kræfter ud
af deres motor, giver det sig selv at kompromiet er at give køb på et
eller flere elementer ifht. forureningen og brændstoføkonomi.

At der så er mange sjove forklaringer på hvorfor folk chiptuner ændre
ikke på at den langt overvejende hovedpart gør det for at få mere
kraft ud af deres motor, de kan så kalde det "Optimering så styringen
passer bedre til min specifikke motor ifht. fabrikkens standard
indstillinger", "Jeg ønsker at kunne kører mere økonimisk", etc. det
ændre ikke på at de jo forbryder sig imod den godkendelse der ligger
til grundlag for deres bil.

Men folk har jo alle dage tunet på deres biler, altså dem der i
fortiden havde forstand/penge til det. Idag kan alle andre også være
med for små midler, både pengemessigt og forstandmessigt, derfor har
det taget overhånd og derfor skrides der ind overfor det.

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-10 21:18

Den Sat, 10 Jul 2010 22:30:19 +0400 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> syn/kontrol af bilen)
> Det er noget af forklaringen på at der ikke fanges mange chiptunere

Så er det da bare endnu længere ude at forlange at sælger skal kunne
se på folk om de har tænkt sig at proppe den i den ene eller den
anden bil, når den er så nem at tænde og slukke, at man kan bruge
den samme bil både på vej og på bane, så man bare skal tænde for
den på banen.

> Det er så en noget forsimplet udlægning af fakta.
> Optimalt forhold mellem brændstof og luft, sammenholdt med
> antændelsestidspunktet, giver mindst mulig forurening.

Nej, det var i gamle dage.

En ren forbrænding giver CO2, en ufuldstændig forbrænding giver alt
mulig andet skrammel.

CO2 regnes nutildags i allerhøjeste grad under forurening, faktisk så
meget at man holder topmøder om det. Det gør man ikke om alt det andet.

Mængden af benzin der kommer ind, afgør hvor meget CO, CO2, osv
tilsammen der kommer ud i den anden ende.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-07-10 19:47

> 'Må ikke bruges på offentlig vej'. 'Må kun benyttes til motorsport'.

Så må de hellere ha' fat i T-hansen der sælger "Audi LED" mærket med "Må
ikke benyttes til brug på offentlig vej"...

Troels