At trække penge før varen er sendt? (onlin~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 07-07-10 11:56

Hej NG,

Jeg har bestilt en centrallås online hos en forholdsvis ny internetshop, og
undrer mig nu over svaret, da jeg spørger om varen er sendt - da pengene er
trukket på min konto:

"Vi venter varene fra tyskland.
Når det er betalingskort andre kort trækker vi pengene for at være sikker på
der er dækning på kortet. "

Dét forstår jeg ikke. Jeg har godt nok Visa Electron, men når man
gennemfører en betaling bliver beløbet jo reserveret, så jeg ikke bare kan
"smutte" med pengene.

Er der noget jura omkring dette?

Troels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-10 05:24

Troels skrev>

> Er der noget jura omkring dette?

Egentlig ikke - du kan evt kontakte PBS og høre ad om det er brud på
den aftale shoppen har med PBS

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-10 13:05

Peter Lykkegaard skrev:

> Egentlig ikke -

Det er vel lige flot nok at svare sådan. Der er ingen *lov* der
regulerer det, men som du selv siger, så bygger det på en aftale
med PBS. Den er skam juridisk. Og PBS er ret emsige med at
aftalen skal overholdes. Der må ikke trækkes penge før varen er
sendt.

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 07-07-10 13:36

> [...]
> med PBS. Den er skam juridisk. Og PBS er ret emsige med at
> aftalen skal overholdes. Der må ikke trækkes penge før varen er

PBS' svar var følgende:

"Jeg vil bede dig rette henvendelse til din bank, da de bedst kan vejlede
dig om dine muligheder, hvis varen ikke bliver leveret."

Så de har tilsyneladende ikke så travlt med det. Mit umiddelbare svar var
blot at jeg nu har fået opklaret hvordan svindelbutikker kan overleve.

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-10 15:49

Troels [around 9000] skrev:

> PBS' svar var følgende:

> "Jeg vil bede dig rette henvendelse til din bank, da de bedst kan vejlede
> dig om dine muligheder, hvis varen ikke bliver leveret."

Det var sørens. Det var mit indtryk at de talte med store
bogstaver til butikkerne, og jeg mener da også at vi har fået
nogle eksempler på at det gik stærkt med at få tingene i orden
når man omtalte PBS. Men det er måske slut?

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-10 11:56

Bertel Lund Hansen skrev

> Det er vel lige flot nok at svare sådan

Troels kan intet gøre udover klage til PBS, klage til shoppen samt
holde op med at handle i shoppen

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-10 12:21

Jesper Lund skrev

> man kan argumentere for at udgangspunktet i Danmark er trækning
> på kort ved afsendelse af varen.

Hvis butikken har e-mærket så er det udmærket udgangspunkt
Men der er ingen lov der forbyder butikken at trække pengene før varen
er afsendt

NB! Selvom en forretning har e-mærket så kan der stilles krav om
forudbetaling
http://www.e-maerket.dk/sw1383.asp

Hvis Troels er utilfreds kan han annullere handlen og få pengene
tilbage

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-10 12:23

Bertel Lund Hansen skrev

> Det var sørens.

Hvordan PBS vælger at håndterer sagen er imo et anliggende der kun
vedrører PBS og butik

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-10 12:27

Jesper Lund skrev

> Eller kræve erstatning af shoppen for det økonomiske tab (renter) som
> Troels lider

LOL get real
Godtgørelsen kan vel ikke engang udbetales i klingende mønt?

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-10 15:54

Peter Lykkegaard wrote:

> Egentlig ikke - du kan evt kontakte PBS og høre ad om det er brud på den
> aftale shoppen har med PBS

Jura: der er parternes aftale om betaling. Det har parterne næppe aftalt
direkte (jeg har ikke checket deres handelsbetingelser), men synes jeg
godt at man kan argumentere for at udgangspunktet i Danmark er trækning
på kort ved afsendelse af varen. Hvis butikken ønsker noget andet (i det
omfang aftalen med PBS overhovedet giver mulighed for det), må butikken
aftale dette eksplicit med kunden.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 07-07-10 16:52

On Wed, 7 Jul 2010 12:55:59 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

> [...]
>
>"Vi venter varene fra tyskland.
>Når det er betalingskort andre kort trækker vi pengene for at være sikker på

Har de så trukket pengene, eller blot "reserveret" dem? Måske butikken
blot formulerer sig uheldigt?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 07-07-10 17:48

> Har de så trukket pengene, eller blot "reserveret" dem? Måske butikken
> blot formulerer sig uheldigt?

Pengene ER væk fra kontoen - saldo og disponibelt beløb var xxx antal kr.
forskelligt - xxx endda værende det beløb jeg havde bestilt for - nu er
saldo faldet til disponibelt beløb, ergo er pengene væk, og ikke blot
reserveret.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 08-07-10 14:34

"Troels skrev

> [...]
> forskelligt - xxx endda værende det beløb jeg havde bestilt for - nu er
> saldo faldet til disponibelt beløb, ergo er pengene væk, og ikke blot

Det kan man ikke være sikker på,
hvis PBS reserverer beløbet vil saldoen nødvendigvis blive mindre, ellers
ville en reservation være værdiløs.
Hvordan forestiller du dig at dit betalingkort uden kreditmulighed kan give
sikkerhed for netbutikkens betaling, hvis du kan bestille varer og bruge
pengene på noget andet kort efter.

Måske ville det være en ide at være helt sikker på hvordan systemet er
skruet sammen inden du råber svindler.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 08-07-10 15:10

"alexbo" skrev

> Hvordan forestiller du dig at dit betalingkort uden kreditmulighed kan
> give sikkerhed for netbutikkens betaling,

Jeg ser nu at du faktisk har svaret på spørgsmålet, jeg overså henholdsvis
saldo og disponibelt beløb.
Beklager.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-10 19:07

Peter Lykkegaard wrote:

> Troels kan intet gøre udover klage til PBS, klage til shoppen samt holde
> op med at handle i shoppen

Eller kræve erstatning af shoppen for det økonomiske tab (renter) som
Troels lider ved at de hæver pengene for tidligt. Medmindre andet er
aftalt, bør udgangspunktet i Danmark være at de hæver pengene ved varens
afsendelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-10 19:26

Peter Lykkegaard wrote:

> Hvis butikken har e-mærket så er det udmærket udgangspunkt Men der er
> ingen lov der forbyder butikken at trække pengene før varen er afsendt

Der er parternes aftale. At parterne ikke specifikt har aftalt et
betalingstidspunkt (hævning på kortet), betyder ikke at den ene part kan
handle efter forgodtbefindende. Så må man i mangel af andet kigge på
sædvane for den type aftaler, som bør være betaling ved afsendelse.

--
Jesper Lund

Fra : Leif Neland

Dato : 08-07-10 23:30

Den 07-07-2010 12:55, Troels [around 9000] skrev:
> [...]
>
> Dét forstår jeg ikke. Jeg har godt nok Visa Electron, men når man
> gennemfører en betaling bliver beløbet jo reserveret, så jeg ikke bare

Det er måske specielt fordi du har Visa Electron.
Så duer reserveringen kun 7 dage.
Så hvis forretningen ikke kan nå at få varerne hjem og sendt til dig
indenfor de 7 dage, kan de slet ikke hæve pengene.

Derfor burde butikken næsten undgå at modtage din bestilling, hvis varen
ikke er på lager, og du ikke bruger et "rigtigt" kort, hvor
reserveringen holder op til et år svjv.

Leif

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 09-07-10 21:31

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dét forstår jeg ikke. Jeg har godt nok Visa Electron, men når man
> gennemfører en betaling bliver beløbet jo reserveret, så jeg ikke bare kan

hvad er nanvnet på shoppen ?

lad mig gætte på en af dem her : hifispeed aka cm iports aka autobixen
og han har sikkert os pølserne nede i kagadåsen i butikker....

han er kendt for notorisk at hæve penge længe før varen bliver afsendt og
meget andet skrammel... han er kun gået konkurs 2 gange indtil nu med de
butikker....:)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 09-07-10 22:57

> hvad er nanvnet på shoppen ?
>
> lad mig gætte på en af dem her : hifispeed aka cm iports aka autobixen
> og han har sikkert os pølserne nede i kagadåsen i butikker....

Ingen af delene

Troels

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 11-07-10 07:57