Male med sprøjtepistiol
Fra : Morten P

Dato : 07-07-10 21:24

Hey

Jeg talte med en maler idag som gerne ville låne mig en sprøjtepistol så jeg
kunne grunde og male filt i lejligheden.

Han sagde det var super enkelt og at man bare skulle tape vinduer og gulve
til.

Nogen der har mere info om dette eller om det virkeligt er så let som det
lyder?

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-10 21:36

Morten P wrote:
> [...]
> gulve til.
>
> Nogen der har mere info om dette eller om det virkeligt er så let som

Var han ik maler, så det er vel ham der har know how

Fra : Martin Bak

Dato : 07-07-10 21:45

<Just> skrev i en meddelelse

> Var han ik maler, så det er vel ham der har know how

Faktisk en god kommentar
Men det kan gøres endnu nemmere: http://www.youtube.com/watch?v=3hNkUyQaXwE

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim2000

Dato : 07-07-10 22:04

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> <Just> skrev i en meddelelse

> Faktisk en god kommentar
> Men det kan gøres endnu nemmere:
> http://www.youtube.com/watch?v=3hNkUyQaXwE

Og så stødte jeg på en jeg aldrig havde set før, nemlig hvor han er til
bryllup. Gad vide om det er en ny?

http://www.youtube.com/watch?v=_SYp3y4JXLg&feature=related

Fra : Morten P

Dato : 08-07-10 15:58

> Var han ik maler, så det er vel ham der har know how

Så når en gulvmand siger det er let at nivellere et gulv kaster du dig
gladeligt ud i at nivellere med epoxy gulve?

Fra : Kim2000

Dato : 07-07-10 21:46

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg kunne grunde og male filt i lejligheden.
>
> Han sagde det var super enkelt og at man bare skulle tape vinduer og gulve

Og husk rundt om lamper og stole og den slags. Så er det bare at smide en
stang dynamit i malerbøttern

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-07-10 00:36

Morten P wrote:
> [...]
> så jeg kunne grunde og male filt i lejligheden.
>
> Han sagde det var super enkelt og at man bare skulle tape vinduer og

Selvfølgelig er det nemt - hvis man kan. Men det er ikke noget, man bare
lige gør, hvis man aldrig har prøvet før. En jævn fordeling af malingen
opnås lettere med en rulle, hvis man ikke er pro.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 08-07-10 11:17

Hej Erik

> Selvfølgelig er det nemt - hvis man kan. Men det er ikke noget, man
> bare lige gør, hvis man aldrig har prøvet før. En jævn fordeling af
> malingen opnås lettere med en rulle, hvis man ikke er pro.

Og hvis man ikke prøver, ja så lære men det såmændt heller
aldrig. Forøvrigt laves der også meget klamp med både
rulle og pensel. Og en airless sprøjte som det nok er
maleren har, ja den er såmændt ikke så svær at bruge.
Og almindelige malersprøjter er det nu heller ingen
videnskab at bruge, der er kun 3 grundregler at tænke på,
nemlig malingens viskositet, at alle bevægelser med
sprøjten foregår vinkelret og parallel med overfladen
og så er to tynde lag bedre end et tykt.

Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-10 22:34

Max wrote:

> Og hvis man ikke prøver, ja så lære men det såmændt heller
> aldrig.

Korrekt, men at forsøge uden forudgående instruktion i det grundlæggende har
jeg set gå galt masser af gange.

> Forøvrigt laves der også meget klamp med både
> rulle og pensel.

Ja, men for en uøvet er det lettere at styre.

> Og en airless sprøjte som det nok er
> maleren har, ja den er såmændt ikke så svær at bruge.

Det synes jeg heller ikke. Men jeg har også lært det.

> Og almindelige malersprøjter er det nu heller ingen
> videnskab at bruge,

Den slags har jeg aldrig været venner med.

> der er kun 3 grundregler at tænke på,
> nemlig malingens viskositet, at alle bevægelser med
> sprøjten foregår vinkelret og parallel med overfladen
> og så er to tynde lag bedre end et tykt.

Præcis, men det er lettere med en luftløs.

Fra : John V.

Dato : 08-07-10 15:13

Den 07-07-2010 22:23, Morten P skrev:
> [...]
> til.
>
> Nogen der har mere info om dette eller om det virkeligt er så let som det

Man kan ikke male filt med en sprøjte, med mindre man ruller efter.
Dette fordi malingen ikke kan komme ind i et små porer der altid er i filt.
En rulning bagefter kan løse det problem, men det skal ske medens
malingen er helt våd.
Der går meget mere materiale til ved sprøjtning og skal laves meget mere
afdækning.
Er din lejlighed ikke på 400 m2 og opefter, så glem alt om den løsning.
Skal man endelig sprøjte filten, duer en lille sprøjte som er beregnet
til små ting og rummer 1 - 1½ liter slet ikke, man skal have en stor
airless der kan stilles oven på en spand, eller har en sugeslange man
kan stikke ned i en spand.
Vævfylder kan heller ikke sprøjtes på, men måske har du købt
forbehandlet filt, så du kan spare vævfylderen.
Så glem alt om en sprøjteløsning.

Vil du absolut sprøjte alligevel skal sprøjten være af så kraftig en
type at malingen slet ikke skal fortyndes.(20K+ prisklassen). En billig
af slagsen til 500-2500 kroner er værdiløs til dette.
Er det en professionel sprøjte du kan låne, kan den faktisk også bruges
til at sprøjte klæber på med.
Du skal regne med ca. 2 m2 mindre pr. liter.
Du skal også huske at en sprøjte slet ikke kan fylde hverken huller
eller revner ud, tværtimod de bliver fremhævet - så bunden skal være
perfekt!

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Morten P

Dato : 08-07-10 16:01

> [...]
> fordi malingen ikke kan komme ind i et små porer der altid er i filt.
> En rulning bagefter kan løse det problem, men det skal ske medens malingen

Tak! Det var alt jeg behøvede for at forkaste den ide!

Jeg tager bare og kører med lak ruller for at få det 100% jævnt