Højre nærlys virker ikke.
Fra : GSX 750

Dato : 07-07-10 17:44

Hej gruppe.
Så fik jeg et problem!
Jeg skal ud at rejse og finder ud af idag, at højre nærlys ikke virker.
Straks op efter en ny pære, men den virker heller ikke! Hjem og rode med
lygtetilslutningen, men ingen fejl. Alle sikringer er gået igennem og de
virker. Sikringen for højre nærlys er skiftet for en sikkerheds skyld, med
samme resultat. Jeg synes ikke at jeg kan finde noget brud på ledningen, men
der kommer ikke noget strøm frem til pæren. Lygtekontakten er skiftet i
vinters og lyset har fungeret lige siden.
Har i nogen bud?
Bilen er Alfa Romeo 75 1.8 i.e fra 1991.
Mvh
Jarl

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 07-07-10 19:09

> Bilen er Alfa Romeo 75 1.8 i.e fra 1991.

Dårlig stel?

Troels

Fra : GSX 750

Dato : 07-07-10 19:26

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Dårlig stel?
>
> Troels
Hej Troels.
Nej, det havde jeg glemt at skrive. Stel går direkte fra pæren til stellet
gennem nogle store skruer. Det lange lys virker fint, ligeså med
positionslyset. Ja jeg forstår det ikke helt?
Jarl

Fra : Kent Friis

Dato : 07-07-10 19:39

Den Wed, 7 Jul 2010 20:26:04 +0200 skrev GSX 750:

> [...]
> gennem nogle store skruer. Det lange lys virker fint, ligeså med
> positionslyset. Ja jeg forstår det ikke helt?

Et voltmeter alternativt en pære med et par ledninger, burde kunne
hjælpe med at fortælle hvor der er strøm og hvor der ikke er.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : GSX 750

Dato : 07-07-10 23:13

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Et voltmeter alternativt en pære med et par ledninger, burde kunne
> hjælpe med at fortælle hvor der er strøm og hvor der ikke er.

Hej Kent.
Ja, det ser ud til at jeg skal have en prøvelampe frem. Eller i værste fald
gå til en mekker :( Jeg lander i Tjekkiet imorgen tidlig aften, så finder
jeg en mekker dernede, det er ikke så dyrt. Måske jeg får lavet lidt service
samtidig. Færge osv er bestilt for flere dage siden, så jeg må bide i det
sure æble og drøne til færgen med een forlygte. Resten af vejen foregår uden
lys, så det må være sådan i denne omgang :( Har iøvrigt ekstra lys på
fronten af bilen, så ulykken er ikke større end at jeg sagtens kan klare
mig, det er jo en Alfa
God ferie herinde. Prøve at holde jer opdateret, der er wifi der hvor vi
skal hen, så napper da lige den bærbare med.
Jarl

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-07-10 07:38

"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> God ferie herinde. Prøve at holde jer opdateret, der er wifi der hvor vi
> skal hen, så napper da lige den bærbare med.

Husk lige at tage ekstrapærer med til Tjekkiet. Jeg kunne forstå på noget
skriv hos en VW-forhandler i Flensburg, at Tjekkiet har særlig spot på biler
med uden lys :)

--
Per

Fra : GSX 750

Dato : 09-07-10 09:33

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Husk lige at tage ekstrapærer med til Tjekkiet. Jeg kunne forstå på noget
> skriv hos en VW-forhandler i Flensburg, at Tjekkiet har særlig spot på

Man kan heldigvis få det meste hernede. Og jeg har osse lys i begge sider.
Men de er opmærksomme på turister, det er nem indtægtskilde. Nu har jeg
været hernede rigtig mange gange og jeg har kun fået en bøde i 1992.
Mvh
Jarl

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-07-10 17:37

> [...]
> Men de er opmærksomme på turister, det er nem indtægtskilde. Nu har jeg
> været hernede rigtig mange gange og jeg har kun fået en bøde i 1992.

Min bror er dernede i disse dage. Hils ham :) (Grå Golf VI) :)

Fra : GSX 750

Dato : 10-07-10 15:15

> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen

> Min bror er dernede i disse dage. Hils ham :) (Grå Golf VI) :)

Det må da være ham jeg mødte på pivovar i går :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-07-10 12:33

> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Det må da være ham jeg mødte på pivovar i går :)

Aner ikke hvad det er :) ... mener du pivobar? Et eller andet siger mig pivo
betyder øl på østeuropæisk - mener jeg mødte det i jugoslavien for mange år
siden :)

Han kører til Gardasøen i dag ... hold lige øje med ham ved grænsen :)
--
Per

Fra : GSX 750

Dato : 11-07-10 17:49

> [...]
>
> Aner ikke hvad det er :) ... mener du pivobar? Et eller andet siger mig
> pivo betyder øl på østeuropæisk - mener jeg mødte det i jugoslavien for

Det er et bryggeri :)

> Han kører til Gardasøen i dag ... hold lige øje med ham ved grænsen :)

Det bliver lidt svært, jeg ligger og tosser rundt på de små snoede
bjergveje. Hold da op en oplevelse, den kører altså bare godt sådan en alfa,
når den får mulighed for at vise sig.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-07-10 22:01

> Det bliver lidt svært, jeg ligger og tosser rundt på de små snoede
> bjergveje. Hold da op en oplevelse, den kører altså bare godt sådan en
> alfa, når den får mulighed for at vise sig.

Hvor mange pru´er har sådan en 91´er 1.8 så?

Og .. pinligt spørgsmål ... ved hvor mange rotationer?

--
Per

Fra : GSX 750

Dato : 12-07-10 10:07

> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor mange pru´er har sådan en 91´er 1.8 så?

1000 kilo fuldt tanket. 122 hk standard. Chip i computer, bananmanifold og
stor udstødning. Men den har vel omkring 140 hk. 50 i første gear. 100 i
anden. 130 i tredie og topfart på lidt over 200 på gps. Styrken er jo ikke i
topfart, men behændighed på små veje. Motoren foran. Kobling, gearkasse og
bagtøj er bygget sammen, ligesom i Porsche 924 og 944.

> Og .. pinligt spørgsmål ... ved hvor mange rotationer?

Den napper da ihverttilfælde 6500 omdr. Og det var godt nok sjovt. Konen sad
ved siden af og skreg af grin, men hun er jo osse vant til at sidde bag på
mc. jeg tror faktisk at mcen ville have svært ved at følge alfaen på de
småveje, fordi jeg må indrømme at Alfaen hvæsede godt fra sig og den blev
ikke engang tæsket igennem. Med lidt mere træning og ingen modkørende, så
havde det været rigtig vildt.
Mvh
Jarl
--
Alfa ulv i fåreklæder.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-07-10 17:56

> [...]
> blev ikke engang tæsket igennem. Med lidt mere træning og ingen
> modkørende, så havde det været rigtig vildt.

Nåh .. 6.5 er jo ingenting. Du skal vist en tur på Nürburgring - banen er på
visse strækninger værre end en rutchebane, hvis man har modet når man kender
banen.

Jeg har personlig selv :) taget et billede af en Golf i et rullefelt, hvor
omdrejningstælleren står på 7.000

> Alfa ulv i fåreklæder...

... på betablokkere ;)

Hvad siger 0-100 ??

--
Per

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 12-07-10 20:28

> Nåh .. 6.5 er jo ingenting.

Din VAG kommer nok aldrig derop :)

> Jeg har personlig selv :) taget et billede af en Golf i et rullefelt, hvor
> omdrejningstælleren står på 7.000

Og?

> .. på betablokkere ;)

Nej du aner ikke, hvad en Alfa Romeo 75 er overhovedet. Den nævnte Alfa her
har den perfekte vægtfordeling, hvilket gør den til en dajli' vogn på de
snoede veje. Min tidligere '92 Alfa Romeo 75 QV var tunet til 215 hk,
hvilket gjorde den enormt morsom at køre. Den var imidlertid næsetung ift.
Jarls 75'er :)

Fra : GSX 750

Dato : 13-07-10 19:55

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvilket gjorde den enormt morsom at køre. Den var imidlertid næsetung ift.

Ja han får da noget af en overraskelse. Stik den en kompressor og nogle
større dyser, så smider den 200 hypper. Måske han er frisk på en tur på
Nurburgring
Jarl

Fra : GSX 750

Dato : 13-07-10 19:52

> [...]
> på visse strækninger værre end en rutchebane, hvis man har modet når man

Kender godt Nurburgring. Tror nok nogle af vejene hernede er noget mere
krøllede end Nurburgring.

> Jeg har personlig selv :) taget et billede af en Golf i et rullefelt, hvor
> omdrejningstælleren står på 7.000

Hvad hjælper det på små snoede veje? Det er en Gulf og jeg tror nok en VR6
bliver sat på plads på de helt små veje.

> .. på betablokkere ;)

Næ det er såmænd bare en Alfa :)

> Hvad siger 0-100 ??

1 gear 50, 2 gear 100. Sidelæns i 2 gear i svingene, så 0-100 er uden
betydning her. Næ du. Kender du Di Dion? Sådan en har jeg under vognen.
Dobbelt wishbones foran, krængningsstabilisator, torsionsstænger og
uafhængig affejdring på baghjulene. Hvor skal vi hen du? :)
Jarl

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-07-10 23:08

> [...]
> i vinters og lyset har fungeret lige siden.
> Har i nogen bud?
> Bilen er Alfa Romeo 75 1.8 i.e fra 1991.

Har du prøvet pæren fra den anden side?

--
Per

Fra : GSX 750

Dato : 07-07-10 23:16

> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen
>

> Har du prøvet pæren fra den anden side?

Pæren virker. Det gør begge pærer. Har tjekket kort og langt lys via
batteri, så der kommer ikke noget strøm til nærlys i højre side. Læs mit
forrige indlæg, så ser du min løsning ;)
mvh
Jarl

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-07-10 23:32

GSX 750:
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Pæren virker. Det gør begge pærer. Har tjekket kort og langt lys via batteri,
> så der kommer ikke noget strøm til nærlys i højre side.

Træk evt en ledning fra venstre side; dét lærte jeg da jeg kørte Opel

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : GSX 750

Dato : 09-07-10 09:34

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> GSX 750:

> Træk evt en ledning fra venstre side; dét lærte jeg da jeg kørte Opel

Havde jeg osse tænkt på og jeg har tænkt på at sætte strøm direkte til fra
batteri via en sikring.
Mvh
Jarl

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-07-10 09:38

GSX 750 formulerede fredag:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Havde jeg osse tænkt på og jeg har tænkt på at sætte strøm direkte til fra
> batteri via en sikring.

Ok

I "gamle dage"tm lavede man noget lignende med en direkte forbindelse
og et lysrelæ for at strømmen ikke skulle op igennem lyskontakten først

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-07-10 04:21

On 9 Jul., 10:37, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> GSX 750 formulerede fredag:

> Ok
>
> I "gamle dage"tm lavede man noget lignende med en direkte forbindelse
> og et lysrelæ for at strømmen ikke skulle op igennem lyskontakten først

Jep, jeg har lavet det på min 2CV
Der står (reguleret) generatorspænding med både plus og stel hentet
via 6-kvadrat-kabler over mine forlygtepærer, og stadig springer de
ikke i utide...
Hvis ellers nymodens biler kunne håndtere den slags ville det da
stadig være relevant, for fabrikkerne bruger garanteret ikke tykkere
ledninger end i gamle dage, men i de fleste vil det med garanti
resultere i fejlmeldinger om sprungne pærer...

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-07-10 20:43

Leo Jensen:

> [...]
> Hvis ellers nymodens biler kunne håndtere den slags ville det da
> stadig være relevant, for fabrikkerne bruger garanteret ikke tykkere

Ok!?

> , men i de fleste vil det med garanti
> resultere i fejlmeldinger om sprungne pærer...

Jup!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : GSX 750

Dato : 09-07-10 09:38

> [...]
> i vinters og lyset har fungeret lige siden.
> Har i nogen bud?
> Bilen er Alfa Romeo 75 1.8 i.e fra 1991.

Vi skal til en by hvor det ligger et bjerg ved siden af, der hedder Jested.
Det betyder spøgelse og da vi landede ved færgen kunne jeg se på den
forreste bil, at der pludselig var lys i pæren igen? Jeg gik ud og tjekkede
og jo den var god nok. Ved altså ikke lige hvad der skete med Alfaen, men en
trussel om at komme til mekaniker hernede, fik den nok på andre tanker,
selvom de har meget dygtige mekanikere. Så problemet løste sig selv -
underlig vogn.
Tak for input allesammen og hav god ferie.
Mvh
Jarl