Tekst ved siden af hinanden ->Tabel, boksm~
Fra : Grith

Dato : 07-07-10 07:02

Hej allesammen
Jeg vil gerne have to tekstblokke til at stå ved siden af
hinanden, som vist nedenfor:

Tekst tekst Anden Tekst tekst
Tekst tekst Anden Tekst tekst
Tekst tekst Anden Tekst tekst
Tekst tekst Anden Tekst tekst

Hvilken metode skal jeg bruge? Jeg har læst om boksmodellen,
flydende elementer og spalter på html.dk, men har herinde fået at
vide, at de tutorials er håbløst forældet. Og selv på html.dk
skrives der, at tabeller er forældet!
Så hvilken metode skal bruges til denne enkle opstilling?
På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Grith

Dato : 07-07-10 07:13

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-10 08:50

Grith skrev:

> Jeg vil gerne have to tekstblokke til at stå ved siden af
> [...]

Det kunne se ud til at du skal bruge en tabel.

> Hvilken metode skal jeg bruge? Jeg har læst om boksmodellen,
> flydende elementer og spalter på html.dk, men har herinde fået at
> vide, at de tutorials er håbløst forældet.

Det betyder ikke at alt det der står er helt forkert. Problemet
med html.dk er at sitet ikke er blevet opdateret i lang tid. De
trækker indlæg fra webdesigngrupperne, men rører ikke selv en
finger.

> Og selv på html.dk skrives der, at tabeller er forældet!

Det er til dels en misforståelse. Tabeller skal ikke bruges til
at placere elementer tigtigt på en side. Men en tabel kan godt
være nødvendig til at styre tabulære data. Hvis du vil opstille
den lille (matematik)tabel, skal det gøres med <table>.

Kriteriet på om en tabel er nødvendig, er at meningen bliver
forkert hvis et element bliver flyttet en linje ned eller byttet
om med et andet. Eksempel:

2*3   6
2*4   8
2*5   12
2*6   10

På nedenstående hjemmeside kan du finde et hav af gode råd. Sitet
er så stort at det måske ikke ar alting der er helt opdateret,
men der bliver stadig arbejdet på det, og Jørgen Farum Jensen
ved meget om design, og han skriver også her i gruppen.

http://www.webdesign101.dk/

Erik Ginnerskov er en anden fyr der også stadig er aktiv med at
holde sin hjemmeside ajour. Den ligger her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-10 09:19

> Det kunne se ud til at du skal bruge en tabel.

Som jeg forstår det, er der kun tale om /to/ tekstblokke,
altså to spalter. I så fald bør der netop ikke bruges en tabel.

Grith: Jeg har lavet nogle skabeloner:
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/index.php

De er ganske vist lavet til brugere af programmet KompoZer,
men de kan sagtens bruges, selvom man ikke bruger det
program. Prøv at se, om ikke du kan bruge en af dem. Bemærk,
at de nemt kan ændre spaltebredderne, hvis du fx vil have to
lige brede spalter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Grith

Dato : 07-07-10 18:51

Det er et spørgsmål om styring af layout, og ikke opstilling af
data, så en tabel skal jeg altså ikke bruge.

Jeg har fundet dette på Hjemmesideskolens side...
"float
Float bruges til at anbringe elementer side om side. Mulige
paremetre er left og right."

Jeg har forsøgt med spalter/float, men det ser ikke godt ud.

Her er siden: http://www.bdkloak.dk/

Tak for skabelonerne Skal jeg kopiere kilden, tilrette og så
tilknytte et css, for at bruge dem?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-10 20:38

Den 07-07-2010 19:51, Grith skrev:

> Tak for skabelonerne Skal jeg kopiere kilden, tilrette og så
> tilknytte et css, for at bruge dem?

Du kan finde en zip-fil på siden, som du kan downloade. Den
indeholder alle skabelonerne placeret i hver sin mappe med
tilhørende css-fil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær nyt om det danske sprog:

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-07-10 01:35

Hej Grith,

"Grith" skrev...
> [...]
> paremetre er left og right."
>
> Jeg har forsøgt med spalter/float, men det ser ikke godt ud.

Vær opmærksom på, at hvis du sætter den ene boks til "float:right;" og den
anden til "float:left;", så skal "float:right;" komme før den anden, da de
ellers vil stå forkert.
Men det er vist lige meget i dit tilfælde, da det ser ud til, at du skal
have 3 spalter i alt.

OT: Der er 3 ting, som springer mig meget i øjnene på din side...
1) Firmanavnet foroven er lavet som grafik!??
Hvorfor ikke skrive det som ren tekst ovenpå grafikken??
Søge- og brugervenligt.

2) Du har nogle fejl i din kode - bl.a. disse: </br>.
De skal se således ud: <br /> eller <br/>

3) Du har mellemrum i dine filnavne!??
Ikke godt - erstat dem med underscore _

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-10 20:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Erik Ginnerskov er en anden fyr der også stadig er aktiv med at
> holde sin hjemmeside ajour. Den ligger her:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/

Beklageligvis forkert. Jeg har siden starten af december 2009 ikke haft
adgang til at ændre så meget som et komma. Sitet tilhører nu Anders Wegge
Keller. Han vedligholder desværre ikke noget.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-07-10 21:01

Erik Ginnerskov skrev:

> Beklageligvis forkert. Jeg har siden starten af
> december 2009 ikke haft adgang til at ændre
> så meget som et komma.

Fik du ikke tilbudt en ftp-forbindelse? Det synes
jeg bare at kunne huske noget om.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-07-10 00:24

Allan Vebel wrote:

> Fik du ikke tilbudt en ftp-forbindelse? Det synes
> jeg bare at kunne huske noget om.

Nej, ikke ftp men noget andet - der skete bare aldrig mere. Men der er også
problemer med noget MySql. Og henvendelser til Anders om konstaterede
problemer resulterer i intet. Ingen fejl bliver afhjulpet. Newsfeedet er
også blevet nedlagt.

Far er ikke vred, far er meget skuffet.

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-07-10 00:56

On 8 Jul., 02:35, "Dennis Munding" <inva...@unvalid.org> wrote:

> 3) Du har mellemrum i dine filnavne!??
> Ikke godt - erstat dem med underscore _

Af flere årsager (som egentlig er ganske valide), har Google et bedre
øje til ord adskilt med - (bindestreg) end underscore. Dette gælder
både filnavne og querystring variable.

Matt Cutts har selv været ude med dette, men her er syn for sagen:
http://densynligemand.dk/bindestreger-underscore/

Det er, som beskrevet, ikke forkert med underscore, man kan såmænd
også bruge andre, f.eks. punkjtum (som så bare vil kunne give nogle
lidt utilsigtede problemer andre steder, hvis de skal bruges i en URL)

Vil man søgemaskiner, er et forslag at bruge bindestreg som
ordadskiller i selve filnavnet, og + som rigtigt mellemrum i
querystrings. Det sidste, fordi man kan have brug for at få et
mellemrum som et mellemrum, når man arbejder med variable, og %20 er
vildt grimt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-07-10 03:24

On 7 Jul., 08:02, Grith <grithho...@yahoo.dk> wrote:
> Hej allesammen
> Jeg vil gerne have to tekstblokke til at stå ved siden af
> [...]

Hvis du kan komme med et link til din side, hvor du skal bruge det,
ville det være nemt at sige.

Ellers giv et eksempel med de rigtige data.

Det ligner mest et designspørgsmål, altså noget med kolonner i en
artikel, som jeg ville bruge CSS til.

> Jeg har læst om boksmodellen,
> flydende elementer og spalter på html.dk, men har herinde fået at
> vide, at de tutorials er håbløst forældet. Og selv på html.dk
> skrives der, at tabeller er forældet!

html.dk skriver vel ikke bare de er forældet, for så er det forkert.
Det er forældet til layout, dvs. det at få placeret sine
designelementer rigtigt i forhold til hinanden.

I gamle dage brugte man tabeller til at inddele hele siden, og så
bruge tabelcellerne til at lægge de forskellige elementer, så f.eks.
ens logo blev placeret rigtigt, og menuen osv.

Det gøres i dag med CSS i stedet. For problemet med tabellayout er, at
en blind med en skærmlæser ikke nødvendigvis kan læse indholdet af en
tabellayoutet side korrekt.

Tabeller dikterer en bestemt læseretning og forståelse af indholdet i
forhold til noget andet, hvilket en skærmlæser ikke altid kan
"konvertere" med tabeldesign. Med alm. HTML-inddeling, der læser en
skærmlæser sådan som indholdet optræder i koden.

Til opstilling af data, og det kan f.eks. være en statistisk oversigt
over solskinstimer for alle måneder på året, der kan bruges en tabel
(eller søjlediagram eller lagkagediagram eller...). Statistikere ville
nok også blive kede af det i det hele taget, hvis ikke de måtte bruge
tabeller.

Hvis tabellen er lavet som en datatabel, dvs. uden desginelementer og
den har en header, så vil en blind kunne forstå indholdet korrekt.

Her er der brugt en tabel til at vise, stemmer på en mødedato, det er
skam ganske validt:
http://www.webdesigngruppen.dk/datovalg.asp#tabeloversigt

MVH
Rune Jensen