Ferie i Sverige ka' bli' dyrt !
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-07-10 19:58

Politiet i Sverige håber nu på, at udenlandske bilister overholder
fartgrænserne, fordi de havde tænkt sig fremover at inddrive alle fartbøder
hos turisterne:
http://www.sydsvenskan.se/bil/article1164051/Kronofogden-driver-in-utlandska-fartboter.html
"Polisen hoppas på lugnare trafik, för nu ska utländska fortkörare i Sverige
verkligen betala sina böter"

Fra : Martin Bak

Dato : 06-07-10 20:05

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Polisen hoppas på lugnare trafik, för nu ska utländska fortkörare i
Skal man ikke bare overholde fartgrænserne? Så er der vist ikke så meget at
frygte.
Et par steder i Sverige er dog irriterende. For det første broen, hvor de
forventer at man kører 30 km/t de sidste 500 meter mod betalingsanlægget, og
desuden motortrafikvejene (eller hvad de hedder der) hvor der er fartgrænse
på 100 km/t, undtaget hvor der kommer sideveje, da må man køre 80 over en
strækning på et par hundrede meter. Det giver en noget ujævn kørsel.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-07-10 20:48

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Skal man ikke bare overholde fartgrænserne? Så er der vist ikke så meget
> at frygte.

Jow, men det er jo dét, der er problemet - at dine medtrafikanter ikke
gør...

> Et par steder i Sverige er dog irriterende. For det første broen, hvor de
> forventer at man kører 30 km/t de sidste 500 meter mod betalingsanlægget

Havde du tænkt dig blot at brage igennem??
Bommene har det jo med at køre op og ned, som de selv vil !

Jep - godt man har en fartpilot...

Fra : Martin Bak

Dato : 06-07-10 20:55

> [...]
> gør...

> Havde du tænkt dig blot at brage igennem??
> Bommene har det jo med at køre op og ned, som de selv vil !

He.. nej da, men du jører vist selv på Øresund jævnligt? Du må også have
lagt mærke til den ret urealistiske hastighedsskiltning, hvor man allerede
inden man forlader broen skal ned på 70, derefter 50 og det sidste meget
lange stykke 30 km/t. Jeg tror endnu ikke jeg har oplevet nogen overholde
disse grænser, der da også virker temmelig strikse.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-07-10 20:59

> [...]
> lange stykke 30 km/t. Jeg tror endnu ikke jeg har oplevet nogen overholde
> disse grænser, der da også virker temmelig strikse.

90, 70 og 30 km/t - det er der så absolut ingen, som overholder...

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 06-07-10 21:18

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote in message

> 90, 70 og 30 km/t - det er der så absolut ingen, som overholder...

Det sker at det overholdes, men det er de færreste, der gør det. De 30 km/t.
efter betalingsanlæget er fordi der er en tilkørsel lige efter toldpladsen.
Lige efter de 30 km/t er der alm. motorvejshastighed, og da jeg antager, at
man ikke må køre med 30 km/t på motorvejen, så kan man ikke undgå at
overskride fartgrænsen (enten i toppen eller i bunden) på denne strækning.

Bommene virker fint, hvis man nærmer sig dem med 30 km/t og ellers har
brobizzon det rigtige sted.

Det irriterende er den perfide toldkontrol, der er på den svenske side. De
stopper en og spørger, hvor man kommer fra. "Fra Danmark, din idiot".

"Har du noget at deklarere?"

"Nej, din imbicile klovn - i så fald ville jeg have taget den højre bane!"

Prøv at tale dansk til dem. Halvdelen fatter dig ikke og lader dig passere.

Vh, Lars.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-07-10 21:26

"Lars Bonnesen" <lars_bonnesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det irriterende er den perfide toldkontrol, der er på den svenske side. De
> stopper en og spørger, hvor man kommer fra. "Fra Danmark, din idiot".

Mig plejer de at spørge hvor jeg skal hen. Og selvfølgelig taler jeg dansk
til dem. Jeg kan ikke svensk.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-07-10 22:09

On Tue, 6 Jul 2010 22:17:54 +0200, "Lars Bonnesen"
<lars_bonnesen@hotmail.com> wrote:

> og da jeg antager, at man ikke må køre med 30 km/t på motorvejen,
Du antager forkert.

> [...]
>
>Prøv at tale dansk til dem. Halvdelen fatter dig ikke og lader dig passere.
Det er ikke få at være dumme eller ligende at de forsøger denne
tilsyneladende idiotiske samtale, det er for at få dig til at tale og
derved vurderer om du har rent mel i posen, at de så samtidig lige får
stillet et par spørgsmål man skal besvarer "rigitgt" er en sidegivinst
for dem hvis de knalder en på et eller andet.

Men det er mærkeligt at de bliver ved med denne "stikprøvekontrol",
for den er så omfattende og systematisk at det reelt ser ikke er
stikprøve (om natten).

Feks. bliver jeg taget hver gang og får bilen og mig selv endevendt,
stille og roligt, men hvergang jeg krydser grænsen mellem kl. 1 og 5
om natten og der er intet at gøre, men jeg ser også meget grim og
ubehagelig ud.

Det er samtidig tankevækkende at de har sløjfet denne systematiske
stikprøve kontrol i Stockholm og grunden var "Det var i strid med det
indre marked i EU", meget tankevækkende. Men som bekendt "Der er langt
fra Malmø til Stockholm" som de siger i Skåne også før broens
fremkomst.

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-07-10 04:57

"Lars Bonnesen" <lars_bonnesen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Bommene virker fint...

Nej - jeg har fået bommen ned i taget 3 gange

Fra : KT

Dato : 08-07-10 16:08

Selvfølgelig må du køre 30 km/t på en motorvej - hvis det er det som er
påbudt eller forholdene kun er til det (f.eks. kø)

Der er ikke nogen mindste hastighed på nogen veje - der er derimod et krav
om at dit køretøj SKAL være i stand til at køre mindst en bestemt hastighed
før du må færdes på motorvej - og det er jo noget helt andet!!

Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-10 16:31

Den Thu, 8 Jul 2010 17:08:28 +0200 skrev KT:
> [...]
> om at dit køretøj SKAL være i stand til at køre mindst en bestemt hastighed
> før du må færdes på motorvej - og det er jo noget helt andet!!

Da jeg tog kørekort hed det "Man skal lovligt kunne og ville køre
mindst 40 km/t" (på danske motorveje).

Det er der ingen der kan en meter efter 30 km/t ophører skiltet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-07-10 18:15

Kent Friis skrev:
> Da jeg tog kørekort hed det "Man skal lovligt kunne og ville køre
> mindst 40 km/t" (på danske motorveje).

Det med "og ville" er noget der ikke er belæg for i reglerne.

Dog er de 40 km/t med den undtagelse at en EU-knallert der må køre 45
km/t alligevel ikke må køre på motorveje og motortrafikveje.d

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-10 18:18

Den Thu, 08 Jul 2010 19:15:24 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Det med "og ville" er noget der ikke er belæg for i reglerne.

Prøv at køre 30 km/t på motorvejen i lastbilen, hvor der ikke er kø,
glat eller lignende, og se hvor mange politibiler der kører lige
forbi...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-07-10 19:20

Kent Friis skrev:
> Prøv at køre 30 km/t på motorvejen i lastbilen, hvor der ikke er kø,
> glat eller lignende, og se hvor mange politibiler der kører lige
> forbi...

Der er ikke skrevet nogen steder at du ikke må, så betjentene er nødt
til at "privatfortolke" og sende dig i § 3. Den kan de bruge til alt de
de ikke lige kan finde regler for. Men den koster så også kun 500,- kr i
bøde. (Har prøvet)

Fra : Kent Friis

Dato : 06-07-10 21:06

Den Tue, 6 Jul 2010 21:55:01 +0200 skrev Martin Bak:

> [...]
> lange stykke 30 km/t. Jeg tror endnu ikke jeg har oplevet nogen overholde
> disse grænser, der da også virker temmelig strikse.

Dengang der var paskontrol her i Padborg, stod der 20 km/t på skiltet.
En dag vi var på vej over (kontor på den ene side, kantine på den anden),
fik en af os den ide at se om firmabilen overhovedet kunne køre så
langsomt.

Da vi endelig var nået hele vejen fra skiltet hen til paskontrollen,
ville de sg* se pas. Vi blev ellers altid vinket igennem, de så os jo
flere gange om dagen.

Selv betjentene i paskontrollen mente åbenbart der måtte være noget
galt hvis man overholdt hastighedsgrænsen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : P

Dato : 07-07-10 22:46

On Tue, 6 Jul 2010 20:58:24 +0200, "Mogens \(K\)"
> [...]

>"Polisen hoppas på lugnare trafik, för nu ska utländska fortkörare i Sverige

Endnu en grundt til at køre sydpå i stedet for nordøstpå til
fjeldaberne

/P

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-07-10 23:09

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

> Endnu en grundt til at køre sydpå i stedet for nordøstpå til
> fjeldaberne

Du bør rette op på din geografiske forvirring. Fjeldaber bor i Norge ... det
er noget med topografi ..

--
Per