Men At Work taber sag om plagiat
Fra : Martin Bak

Dato : 06-07-10 10:14

Men At Works verdenshit "Down under" er blevet dømt til delvist at være
rippet fra en gammel børnesang, og selskabet der har retten til sangen kan
derfor nu se frem til at modtage 5% af alle indtægter "Down under" hidtil
har afstedkommet, og 5% af alle fremtidige indtægter.

Det skulle efter sigende være det karakteristiske fløjtespils-tema, der
skulle være planket fra den gamle børnesang, der blev skrevet af en
skolelærerinde i 1934.

Jeg kan virkelig ikke høre, at ligheden skulle være så stor at der kan være
tale om plagiat. Men det mente dommeren i Sydney altså.

Der kan høres lidt af begge numre her:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8497433.stm

Dansk artikel om sagen: http://politiken.dk/kultur/musik/article1011571.ece

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 06-07-10 10:24

Mere sammenligning her: http://www.youtube.com/watch?v=jCyB2l5wqLE

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 06-07-10 19:16

> [...]
>
> Jeg kan virkelig ikke høre, at ligheden skulle være så stor at der kan
> være tale om plagiat. Men det mente dommeren i Sydney altså.

Nu kan jeg faktisk godt høre det, og jeg må give dommeren ret, det er
tydeligt og temmelig sikkert bevidst.
2. og 4. linje i fløjtetemaet er ganske nøje magen til 1. og 2. linje i
børnesangen.
Tilmed sidder fløjtespilleren i videoen i et "Old gum tree" under de
passager af temaet. Og børnesangen hedder da netop også "Kookaburra sitting
in the old gum-tree".

At denne finte, som kun Australiere har haft nogen chance for at bemærke,
skulle kunne udløse en så gigantisk erstatning som 5% af omsætningen for
"Down under" synes jeg dog er noget i overkanten. MAW har sikkert ment det
som en form for national hyldest, og kunne have valgt at spille alle mulige
andre toner på fløjten og stadig få det samme hit ud af det.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ASKF

Dato : 07-07-10 13:06

Martin Bak ytrede sig i <4c32f3b2$0$281$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>
>Jeg kan virkelig ikke høre, at ligheden skulle være så stor at der kan være
>tale om plagiat. Men det mente dommeren i Sydney altså.

Sjovt, Wikipedia er allerede opdateret med dommen og her fremgår det at
det kun er indtægterne siden 2002, de skal betale 5% af.

"Larrakin subsequently petitioned the court to receive between 40 and 60
percent of the song's royalties backdated to 1981, however on 6 July
2010, Justice Jacobson awarded the company 5 percent of royalties
backdated to 2002—believed to be a six-figure sum."
<http://en.wikipedia.org/wiki/Kookaburra_Sits_in_the_Old_Gum_Tree#Copyright_status>
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus