Holdbarhed for surdej?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-07-10 15:28

Under oprydning i køleskabet fandt jeg en surdej, som er mindst 2
måneder gammel. Der er ingen mug og den lugter normalt. Konsistensen
er svampet.

Hvor lang tid regner man normalt med at en surdej kan overleve?

Fra : Gamle

Dato : 06-07-10 20:55

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> er svampet.
>
> Hvor lang tid regner man normalt med at en surdej kan overleve?

Du skulle ikke få problemer.
http://www.bing.com/search?q=holdbarhed+surdej&go=&form=QBLH&filt=lf

Mvh.
Torben

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-07-10 21:10

Tue, 6 Jul 2010 21:54:42 +0200 skrev Gamle:

>Du skulle ikke få problemer.
>http://www.bing.com/search?q=holdbarhed+surdej&go=&form=QBLH&filt=lf

Tamam, så skal der bages ... når jeg kommer hjem fra vildmarksferie i
Polen, hvor jeg regner med at hjemføre vildsvin i mængder

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-07-10 12:06

Den 06-07-2010 21:54, Gamle skrev:

> Du skulle ikke få problemer.
> http://www.bing.com/search?q=holdbarhed+surdej&go=&form=QBLH&filt=lf

Jeg var ellers sikker på den ville blive sur!

finn

Fra : Lyrik

Dato : 08-07-10 04:23

On 6 Jul., 16:28, Kurt Hansen <k...@defekt.dk> wrote:
> [...]
> er svampet.
>
> Hvor lang tid regner man normalt med at en surdej kan overleve?
Der er årtusindgammel tradition for at gammel surdejg renses ud én
gang om året. Til Påske de usyrede brøds fest. Den bliver jo hele
tiden frisket op ved at man tager noget surdejg fra det til bagning
forberedte dejg og kører det videre i en "uendelig process."
I dag har man opstillet kryptiske regler for proceduren, med
køleskabsopbevaret surdejg o.s.v. med meget korte holdbarhedstider.

Jens