Glückstadt-Wischhafen
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-07-10 20:04

Er der nogen der kender til færgeriet Glückstadt-Wischhafen? Jeg skal
et smut til Wilhelmshafen den 24-25/7, og det ser ud til at det er en
noget kortere tur, der ydermere undgår Elb-tunnellen. Men er det så på
bekostning af flere timers ventetid?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-07-10 20:24

On Mon, 05 Jul 2010 21:03:37 +0200, Anders Wegge Keller
<wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
>et smut til Wilhelmshafen den 24-25/7, og det ser ud til at det er en
>noget kortere tur, der ydermere undgår Elb-tunnellen.

Den er helt brugbar. Har benyttet den flere gange.

>--

> Men er det så på
>bekostning af flere timers ventetid?

>--

Det tog mig under 10 sekunder at Google det her:

http://www.elbfaehre.de/

Det vil sige max. 29 minutters ventetid.

Selv tak. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-07-10 20:25

Anders Wegge Keller skrev:
> [...]
> et smut til Wilhelmshafen den 24-25/7, og det ser ud til at det er en
> noget kortere tur, der ydermere undgår Elb-tunnellen. Men er det så på

Nu er det ved at være en del år siden jeg kom den vej. Men "engang"
brugte jeg den meget. Og har, med lastbilen, aldrig været ude for at
skulle vente til næste færge.

Der er kun den samme opmarchbås, så det er først til mølle først malet.
og de eneste der bliver pillet ud af rækken er lastbilerne.

De varierer antallet af afgange efter hvor meget trafik de forventer. Og
når de sejler med alle færger i gang er det sommetider sådan at en færge
lige må vente lidt inden den forgående sejler så der kan blive plads i
lejet.

De sejler hver halve time. Og kommer du på de tider hvor der er tryk på
sejler de hvert 20. minut.

Det vil koste dig mellem 5 og 10 €, afhængig af hvor lang din bil er.
Har du CV efter bliver det mere.

Men du behøver ikke tro mig for du kan selv se det hele på:
http://www.elbfaehre.de/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-07-10 20:57

Finn Guldmann skrev:
> [...]
> Har du CV efter bliver det mere.
> Men du behøver ikke tro mig for du kan selv se det hele på:

Når du så alligevel er "kommet på" afveje vil jeg foreslå at du kører
efter en lille by der hedder Dedesdorf. Der har de lavet en tunnel under
Weser, den flod der går ned til Bremen. Kører du ned til motorvejen ved
Bremen er det begrænset hvor meget der er sparet ved at bruge færgen.

I den anden ende, inden du kommer ned til færgen, vil jeg foreslå at du
drejer fra A7 ved Jagel, og kører den vej nedover til Rendsburg, Itzehoe
og Glückstadt.

Bruger du Padborg og Wilhemshaven som A og B, lægger Kropp, Rensburg og
Glückstadt (færgen, ikke byen) ind som viapunkter vil GoogleMaps vise
dig den rute jeg tænker på.

Der kan sagtens findes hurtigere veje at køre, men hvis hastigheden ikke
er det allervigtigste er det en hyggelig tur.

Det skal også lige pointeres at hvis du kører turen mandag til lørdag
kan du komme ud for at blive fotograferet kort efter byskiltene,
specielt på de første 20 km efter færgen.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-07-10 20:39

folmer@rasmussen.dk writes:

> Den er helt brugbar. Har benyttet den flere gange.

> Det tog mig under 10 sekunder at Google det her:
>
> http://www.elbfaehre.de/

Den havde jeg allerede selv fundet. Men den siger ikke ret meget mere
end f. eks. http://www.hhferries.dk/

> Det vil sige max. 29 minutters ventetid.

Jeg har sneglet mig gennem en 2 timers kø i Helsingborg for en 5-6 år
siden, på trods af en overfartstid på 20 minutter, så derfor spørger
jeg efter andres erfaringer.

> Selv tak. ,-)

For hvad?

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-07-10 20:49

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> Nu er det ved at være en del år siden jeg kom den vej. Men "engang"
>brugte jeg den meget. Og har, med lastbilen, aldrig været ude for at
>skulle vente til næste færge.

Tak.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-07-10 21:24

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen

> Er der nogen der kender til færgeriet Glückstadt-Wischhafen? Jeg skal
> et smut til Wilhelmshafen den 24-25/7, og det ser ud til at det er en
> noget kortere tur, der ydermere undgår Elb-tunnellen.

Hvis man tester via google maps får man følgende tal fra Kolding:
Via Elb-tunnel: 448 km / 4t 8 min
Via færgen: 392 km / 5t 15 min

Da du tilsyneladende vil køre lørdag, bør det ikke betyde, at du får
overdreven kø-kørsel ved Elb-tunnelen, hvorfor jeg havde valgt den vej, hvis
det var mig...