Kan man "linke" på den samme side af et ht~
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-07-10 16:41

Kan man "linke" på den samme side af et html ark - jeg ved ikke hvordan jeg
skal forklare det men det er den her side :

http://chokmah.dk/sfr.html

indledningsvist så er der en emne opdeling :

Indhold :

1.) Telefonkonsultation ved Søren Flemming Roed.
2.) Mangler i sagsbehandling af klage.
3.) Hvorfor en side som denne ?
osv

er det muligt hvis man f.eks trygger :
3.) Hvorfor en side som denne ? at den hopper ned til det ?

jeg er selvf klar over man kan lave enkelt html sider til hvert emne og
linke til det - men det er ikke den bedste løsning her

Mv.
BMM

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-07-10 16:50

Hej Bo!
"Bo M. Mogensen" skrev...
> [...]
> osv
>
> er det muligt hvis man f.eks trygger :
> 3.) Hvorfor en side som denne ? at den hopper ned til det ?

Ja, det kan man godt.

Det gøres ved, at du giver dine emner et id - eks.:

Afsnittet med tlf-konsultation her...

Linket skal så se således ud:

Og så fremdeles....

> jeg er selvf klar over man kan lave enkelt html sider til hvert emne og
> linke til det - men det er ikke den bedste løsning her

Nej, det er der ingen grund til...

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-07-10 16:59

"Dennis Munding" <invalid@unvalid.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Bo M. Mogensen" skrev...

> Ja, det kan man godt.
>
> Det gøres ved, at du giver dine emner et id - eks.:

Mange tak skal du have Dennis - jeg er ikke nogen ørn - ja jeg er faktisk
rigtigt dårlig til at kode - nu må jeg se om det lykkedes
igen tak for dit svar
Venligst
Bo M Mogensen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-07-10 17:29

"Dennis Munding" <invalid@unvalid.org> skrev i en meddelelse

Dennis ( hvis du gider) prøv lige at se her nu har jeg rettet det til og
koden ser sådan ud i telefon afsnittet

1.)
Indhold :
1.) Telefonkonsultation ved Søren Flemming Roed.

men det her (1) kan jeg ikke få til at virke

2.)

:</big></div>

den virker på en eller anden måde så den bliver til
http://chokmah.dk/sfr.html#tlf

kan du sige mig om der er hoved og hale i det jeg laver ?

Venligst
BMM

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-07-10 17:48

Bo M. Mogensen formulerede mandag:
> [...]
>
> den virker på en eller anden måde så den bliver til
> http://chokmah.dk/sfr.html#tlf
>
> kan du sige mig om der er hoved og hale i det jeg laver ?

Du gør omvendt.
Det er i listen øvrst du skal oprette links i oversigtien
(indholdsfortegnelse) med <a..>'erne.
Nede på siden hvor du skriver teksten, skal du sætte id="tlf" på et
element - og du kan sagtens bruge den div eller big du allerede har.

I øvrigt kan man se du har programmeret html siden 90'erne - og ikke er
kommet videre. Du bruger mange både tags og parametre der ikke er
tilladt længere.
( Du skriver i doctyen at det er HTML4.01 strict - det er bestemt ikke
det din kode er....)

Din indholdsfortegnelse kunne se sådan ud :
<ol>
<li><a href="#tlf">Telefonkonsultation ved Søren Flemming
Roed.</a></li>
<li><a href="#vejl">Råd og vejledning til dig før du kontakter læge,
foretager klage etc.</a></li>
<li><a href="#dok">Dokumentation i pdf format ( journaler,
korrespondance, afgørelse mm. )</a></li>
</ol>

og overskriften på første afsnit sådan:
<h2 id="tlf" style="text-align:center">1. Telefonkonsultation ved Søren
Flemming Roed:</h2>
og så fremdeles med de øvrige.

Style klasser bør samles i et style tag i <head> - hvilket gør dem
genbrugelige og indholdet overskueligt. f.eks.
h1, h2 { text-align : center; }
Så behøver du ikke centrere tekst med &nbsp; - hvilket i øvrigt kun
virker hos dig selv...
Så kan dine overskrifter se sådan ud:
<h2 id="tlf">1. Telefonkonsultation ved Søren Flemming Roed:</h2>

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-07-10 17:57

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

Hej Biver
jeg vil lige printe det ud som du har skrevet gå en tur med min hund og læse
det ved stranden
jeg er total idiot til det her ... men det lykkedes nu altid til sidst ..

> [...]
> Nede på siden hvor du skriver teksten, skal du sætte id="tlf" på et
> element - og du kan sagtens bruge den div eller big du allerede har.

Hmm ok ..

> I øvrigt kan man se du har programmeret html siden 90'erne - og ikke er
> kommet videre.

Puhh hvis mit beskedne talent havde formået det var jeg nok kommet videre :)
men sagen er jeg koder slet ikke - eller meget lidt - jeg laver det i
kompozer på
samme måde som man stort set vil få et woord doc til at se ud ..

>Du bruger mange både tags og parametre der ikke er tilladt længere.

det er muligt - men jeg vil være den sidste der viste det - hvis nogen
spurgte :)

> ( Du skriver i doctyen at det er HTML4.01 strict - det er bestemt ikke det
> din kode er....)

ok - men det er nu noget kompozer gør af sig selv :) ...!

> [...]
> foretager klage etc.</a></li>
> <li><a href="#dok">Dokumentation i pdf format ( journaler, korrespondance,

jeg prøver bare at copy paste det - men det er nu ret tit jeg har brug for
det her så
jeg skal sgu lære det ...

> [...]
> hos dig selv...
> Så kan dine overskrifter se sådan ud:
> <h2 id="tlf">1. Telefonkonsultation ved Søren Flemming Roed:</h2>

jeg læser det igennem nogen 100 gange Birger -
tak er kun et fattigt ord men ikke desto mindre :)

Venligst
BMM

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-07-10 19:26

Hej Bo,
"Bo M. Mogensen" skrev...

> "Dennis Munding" <invalid@unvalid.org> skrev i en meddelelse
>
> Dennis ( hvis du gider) prøv lige at se her nu har jeg rettet det til og
> koden ser sådan ud i telefon afsnittet

Det gør jeg da...

Jeg har sendt dig en mail.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-07-10 20:12

> Hej Bo,
> "Bo M. Mogensen" skrev...

> Det gør jeg da...

Tak skal du have igen

> Jeg har sendt dig en mail.

den vil jeg læse om lidt

har skrevet en lille manual til mig selv den ser sådan ud :

der er 2 ting der skal være på plads
1.)

under overskrift laver man en indholdsfortegnelse
hver emne skal have en "have låge # " altså #emne
det ser sådan ud i kildekoden :
<li><a href="#emne"> emne i hvad end

(Havelågen pejer på emnets id / overskrift)

2.)

så skal emnet have ide - man ruller ned i kildekoden til emnet

og tilføjer over emnet :

<h2 id="emne" style="text-align: center;">1.

og det skulle nu ved gudomelig indgriben være muligt at når man trygger på
emnerne i emne linjen
at brugeren hopper ned på det aktuelle emne fra indholds fortegnelsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-07-10 21:39

Bo M. Mogensen udtrykte præcist:
> [...]
> emnerne i emne linjen
> at brugeren hopper ned på det aktuelle emne fra indholds fortegnelsen

I store træk, ser det rigtigt ud.
Med een lille undtagelse - den guddommelige indgriben, skulle ikke være
nødvendig ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-03-11 20:08

On Mon, 05 Jul 2010 22:38:52 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

Hej Birger & Dennins
i Hjalp mig i sin tid med det og det er i min bog det mest gavnelige
og geniale jeg nogen sinde har set - men jeg kan af en eller anden
grund ikke få det til at virke

prøv lige at se her (hvis en af jer gider )

der stod oprindeligt :
>Bo M. Mogensen udtrykte præcist:

>I store træk, ser det rigtigt ud.
>Med een lille undtagelse - den guddommelige indgriben, skulle ikke være
>nødvendig ^^
>
>Birger

jeg synes jeg har gjort det som oprndeligt
her er en test side : http://chokmah.dk/link.paa.link.html

det ryger jo helt af helved til - jeg forstår bare ikke HVORFOR ?

altså man har sin emne linje
OVENPÅ HVERT EMNE skriver
man som sagt :
hver emne skal have en "have låge # " altså #emne
det ser sådan ud i kildekoden :
<li><a href="#emne1"> emne i hvad end

også id
(nede ved det aktuelle emne)

<h2 id="emne" style="text-align: center;">1.

Det er sikkert det der center der for det tl at ryge ind i midten det
er sådan set fint nok men den linker jo ikke ?

jeg skulle bruge den til den her :
http://chokmah.dk/Digte.html

men det er jo praktisk talt umuligt at sige hvor meget en css fil
fucker op og om det overhovedet virker med css ?

Mv.
BMM

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-03-11 02:20

Hej Bo
"Bo M Mogensen" skrev...
> [...]
>
> men det er jo praktisk talt umuligt at sige hvor meget en css fil
> fucker op og om det overhovedet virker med css ?

Lige en reprimande til at starte med:
Du _bør_ (læs: "skal"! (for din egen skyld)) fjerne alt overflødigt fra
indlæggene, da det gør det meget nemmere (og mere attraktivt!) at hjælpe dig
= hjælp til selvhjælp!

Når det er sagt, så prøver vi lige den med "havelågerne" (#) igen:

Dine punkter/links kodes således (hvis de skal stå i en liste):

<ul> (eller <ol>)
</ul> (eller </ol>)

Og indholdet kodes således:

Eks.:

Indhold til afsnit 1...

Indhold til afsnit 2...

Indhold til afsnit 3...

Når man så klikker på de forskellige links, vil man "springe" ned til det
pågældende afsnit.
Det skal dog understreges at den springende effekt udebliver, såfremt der
ikke er ret meget indhold i forhold til skærmens størrelse (læs: mangel på
lodret rullebjælke eller minimal rulning lodret).

Justering/indrykning kan du styre med css.
Enten med text-align, text-indent, padding eller margin.

Håber det hjalp lidt...

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-03-11 17:09

Den 16-03-2011 02:19, Dennis Munding skrev:
> [...]
> Du _bør_ (læs: "skal"! (for din egen skyld)) fjerne alt overflødigt
> fra indlæggene, da det gør det meget nemmere

jeg ved det godt - og gør det normalt , men debatten var gammel og jeg
vurderede det var nemmer at huske hvis du eller .. læste det gamle indlæg

> [...]
>
> Når det er sagt, så prøver vi lige den med "havelågerne" (#) igen:
>
> Dine punkter/links kodes således (hvis de skal stå i en liste):

ok jeg prøver det virker som det begynder at komme tilbage ...

> [...]
> Det skal dog understreges at den springende effekt udebliver, såfremt
> der ikke er ret meget indhold i forhold til skærmens størrelse

det er klart ... men nu var det også bare et eksempel i et forsøg på at
få det til at virke

> (læs: mangel på lodret rullebjælke eller minimal rulning lodret).
>
> Justering/indrykning kan du styre med css.
> Enten med text-align, text-indent, padding eller margin.
>
> Håber det hjalp lidt...

det gør det helt sikkert og igen og igen
Tak Dennis

Mv
BMM