Købte i juli 2008 ny 7A elektronisk lader til cv'en.
Købte samtidig nyt gel-batteri 12V 75 Ah.
Det har kørt fint. Når vi havde strøm på c-pladsen kørte laderen og
ladede batteriet op. Når vi kørte med bil/cv var der ca. 12,5 V målt for
enden af ledningen (ved batt. i cv'en).
Pludselig midt i ferien kunne laderen ikke tænde, så den eneste mulige
opladning var via bilens extra ledning. Og så var det jeg kom til at
tænke på, om installationen egentlig var god:
Bilen har en 12V ledning direkte fra batteriet til stikket bagpå.
I cv'ens magasin er laderen og batteriet permanent tilsluttet.
Altså går der ca. 12,5V via batteripolen til laderens 12V-udgang.
Er det den konfiguration, som den nye lader ikke vil klare i længden?
Har d.d. fået ombyttet laderen u/b.
Jeg har i adskillige år haft fritidsbatteri og en Dania 10A lader
monteret. Laderen stod af i 2008, men konfig. har ellers aldrig voldt
problemer. Har en mistanke til at det i 2008 var det gamle
fritidsbatteri (blybatt. med slange), der hjalp Dania'en af med livet...
Er der specielle krav til opladning af gel-batterier? Kan man ikke bruge
hva-som-helst lader?
--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
(Erstat evt .INVALID med .DK for direkte mail)
Se min hobbyside:
www.RacePhoto.dk