Batteri
Fra : Jørgen

Dato : 04-07-10 11:21

Mit Yoasa 12 V 10AH batteri var fladt og jeg har så købt en ctek xs 800
lader.
Laderen ladede fint batteriet op. Men blinkede efter de første timer med et
interval på ca. 14 sek.
I manualen står, at hvis den blinker inden for et par minutter, så aflader
batteriet for hurtigt og skal sansynligvis udskiftes.
Men nu har jeg ladet på batteriet i 4 dage og blink frekvensen på laderen er
stødt steget til 3.25 min.
Mit spørgsmål er så. :
Vil det sige at batteriet så er "helbredt", nu da laderen "kun" blinker
efter 3.25 min. ? Det står jo i manualen at hvis laderen blinker inden for
et par minutter, så aflader batteriet for hurtigt og skal sansynligvis
udskiftes.
Spørgsmålet er også om afladnings frekvensen snart vil stige igen. ?

Hilsen
Jørgen

Fra : Fred Thiesen

Dato : 04-07-10 12:20

Den 04.07.2010 12:20, skrev Jørgen:
> [...]
> udskiftes.
> Spørgsmålet er også om afladnings frekvensen snart vil stige igen. ?

Jeg har ikke rigtig forstand på hvordan man skal tolke sådanne laderes
Jeg foreslår en belastningstest. Slå af laderen, og tænd for hovedlyset.
Det trækker vel en 4 - 5 A. Kan batteriet levere strøm nok til det i en
times tid, kan batteriet sikkert bruges en tid til.
"Dør" batteriet væsentlig tidligere ville jeg ha byttet det.
Eller - var dette for enkelt?

mvh

FredT

Fra : Kell Petersen

Dato : 04-07-10 20:59

Havde også et som afladedet ret så hurtigt ,, på mit gamle batteri skyldes
det at det kun var 1/2 fyldt med væske ..