/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Billigste bil man kan eje?
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 02:35

Hej!

Jeg er efterhånden ved at være godt træt af min gamle Opel Astra fra 1997,
som kører meget dårligt og der oft er problemer med. Jeg overvejer derfor at
skifte den ud med en bil, der forhåbentligt ikke er så meget bøvl med. Men
hvad skal jeg kigge efter? Min bil er kun et redskab der fragter mig fra A
til B, jeg er helt ligeglad med hvilket mærke det er - den skal bare virke,
og være billig i drift.
Jeg kører ca. 25.000km om året, og jeg tænker umiddelbart 4 år ud i
fremtiden hvad angår bil/økonomi - altså 100.000km.

Kan i komme med et bud på, hvad der vil være den billigste bil for mig at
købe, når man set over en 4 årig periode og 100.000km regner alt med -
købspris, grøn ejerafgift, forsikring, brænstof, reparationer - og bilens
gensalgsværdi 4 år senere.

En gammel billig bil kører nok ikke så langt på literen, og der skal man
sikkert også regne med flere reparationer. En nyere bil har til gengæld et
større værditab, men hvis det kan opvejes af bedre brænstoføkonomi, så er
det selvfølgelig rarere at køre i den nye bil.

Jeg tænker lidt i retning af en 5 årig gammel Skoda Fabia 1.4 TDI måske?

/Peter


 
 
oz3bto (04-07-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 04-07-10 16:36


"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.dk> skrev i en meddelelse
news:4c2fe512$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Jeg er efterhånden ved at være godt træt af min gamle Opel Astra fra 1997,
> som kører meget dårligt og der oft er problemer med. Jeg overvejer derfor
> at skifte den ud med en bil, der forhåbentligt ikke er så meget bøvl med.
> Men hvad skal jeg kigge efter? Min bil er kun et redskab der fragter mig
> fra A til B, jeg er helt ligeglad med hvilket mærke det er - den skal bare
> virke, og være billig i drift.
> Jeg kører ca. 25.000km om året, og jeg tænker umiddelbart 4 år ud i
> fremtiden hvad angår bil/økonomi - altså 100.000km.
>
> Kan i komme med et bud på, hvad der vil være den billigste bil for mig at
> købe, når man set over en 4 årig periode og 100.000km regner alt med -
> købspris, grøn ejerafgift, forsikring, brænstof, reparationer - og bilens
> gensalgsværdi 4 år senere.
>
> En gammel billig bil kører nok ikke så langt på literen, og der skal man
> sikkert også regne med flere reparationer. En nyere bil har til gengæld et
> større værditab, men hvis det kan opvejes af bedre brænstoføkonomi, så er
> det selvfølgelig rarere at køre i den nye bil.
>
> Jeg tænker lidt i retning af en 5 årig gammel Skoda Fabia 1.4 TDI måske?
>
> /Peter


Ældre . meget ældre

Golf 2 diesel ... Går sjældent istykker køre 20km/L hvis ikke mere (den
gamle havde hans oppe på 25km/L)
Taber nærmest ikke mere i værdi .. Nem at sælge hvis den er nysynet



Leo Jensen (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 04-07-10 11:25

On 4 Jul., 17:35, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> "Peter (8450)" <use...@vesterbro24.dk> skrev i en meddelelsenews:4c2fe512$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
> > Hej!
>
> > Jeg er efterhånden ved at være godt træt af min gamle Opel Astra fra 1997,
> > som kører meget dårligt og der oft er problemer med. Jeg overvejer derfor
> > at skifte den ud med en bil, der forhåbentligt ikke er så meget bøvl med.
> > Men hvad skal jeg kigge efter? Min bil er kun et redskab der fragter mig
> > fra A til B, jeg er helt ligeglad med hvilket mærke det er - den skal bare
> > virke, og være billig i drift.
> > Jeg kører ca. 25.000km om året, og jeg tænker umiddelbart 4 år ud i
> > fremtiden hvad angår bil/økonomi - altså 100.000km.
>
> > Kan i komme med et bud på, hvad der vil være den billigste bil for mig at
> > købe, når man set over en 4 årig periode og 100.000km regner alt med -
> > købspris, grøn ejerafgift, forsikring, brænstof, reparationer - og bilens
> > gensalgsværdi 4 år senere.
>
> > En gammel billig bil kører nok ikke så langt på literen, og der skal man
> > sikkert også regne med flere reparationer. En nyere bil har til gengæld et
> > større værditab, men hvis det kan opvejes af bedre brænstoføkonomi, så er
> > det selvfølgelig rarere at køre i den nye bil.
>
> > Jeg tænker lidt i retning af en 5 årig gammel Skoda Fabia 1.4 TDI måske?
>
> > /Peter
>
> Ældre . meget ældre
>
> Golf 2 diesel ... Går sjældent istykker køre 20km/L hvis ikke mere (den
> gamle havde hans oppe på 25km/L)
> Taber nærmest ikke mere i værdi .. Nem at sælge hvis den er nysynet- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Nemlig. En gammel bil, som du selv kan lave med billige stumper, hvis
den en sjælden gang går i stykker.
Min samlede udgift til min 2CV er små 50.000 kr for 26 år og ca.
200000 km, inkl køb af bilen og alle reparationer og
vedligeholdelsesudgifter. Dertil kommer forsikring (1500 kr/år pt.),
vægtafgift (ca. 1700 kr/år pt.) samt benzin.
Den kan holdes kørende lige så længe du gider. Alt kan skiftes, og
intet er dyrt. Den koster dermed lidt over 1 kr/km + 5-25 timer/år til
rep/vedligehold at køre i ALT inkl.

Nå, mon ikke det viser sig at Peter alligevel har flere krav end bare
billigst mulig transport i bil ??
Sikkerhed, driftsikkerhed, kraftoverskud, varme, stil, prestige,
komfort osv.

Leo

Peter \(8450\) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 19:44

> Nemlig. En gammel bil, som du selv kan lave med billige stumper, hvis
> den en sjælden gang går i stykker.
...
> Den kan holdes kørende lige så længe du gider. Alt kan skiftes, og
> intet er dyrt. Den koster dermed lidt over 1 kr/km + 5-25 timer/år til
> rep/vedligehold at køre i ALT inkl.

Nu er jeg desværre ikke den store haj til at rode med biler selv... :-|

> Nå, mon ikke det viser sig at Peter alligevel har flere krav end bare
> billigst mulig transport i bil ??

Not really - sidder og kigger på gamle diesel Golf 2'ere nu, og det kan
bestemt godt være at jeg hopper på sådan en, hvis der ikke er andre
fornuftige ideer

> Sikkerhed, driftsikkerhed, kraftoverskud, varme, stil, prestige,
> komfort osv.

Driftsikkerhed var et krav... anden form for sikkerhed er "nice to have",
men resten er jeg ligeglad med. Selvfølgelig er det en fordel jo mere udstyr
der er.. men økonomien er vigtigst.

--
Peter


Troels [around 9000] (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 04-07-10 19:51

> Driftsikkerhed var et krav... anden form for sikkerhed er "nice to have",
> men resten er jeg ligeglad med. Selvfølgelig er det en fordel jo mere
> udstyr der er.. men økonomien er vigtigst.

Ellers, hvis økonomien er der, en G3 GTD eller TDi. De er ved at fås for
25-30.000 kr, og de går sjældent i stykker - det er og bliver slidstærk
mekanik. Reservedelspriserne er, hvis man handler hos f.eks. Høyer, ca. det
samme som en G2'er - og vi er ude i at "nyere bil, lidt rarere at køre i".

Troels


Peter \(8450\) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 20:16

> Ellers, hvis økonomien er der, en G3 GTD eller TDi. De er ved at fås for
> 25-30.000 kr, og de går sjældent i stykker - det er og bliver slidstærk
> mekanik. Reservedelspriserne er, hvis man handler hos f.eks. Høyer, ca.
> det samme som en G2'er - og vi er ude i at "nyere bil, lidt rarere at køre
> i".

Den maximale indkøbspris er nok omkring 80.000 - det er mere prisen over en
4-årig periode, når man regner alt med, jeg er interesseret i


alexbo (04-07-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-07-10 20:36


"Peter skrev

> Den maximale indkøbspris er nok omkring 80.000 - det er mere prisen over
> en 4-årig periode, når man regner alt med, jeg er interesseret i

Det billigste vil formentlig være at beholde din nuværende, en Opel Astra er
en af de billigste biler at holde kørende.
Måske skulle du skifte værksted i stedet for bil.

Du efterspørger en udregning, men har du set på dine nuværende udgifter?
Hvad koster det pr km. at holde din astra kørende?
Og hvad vil du forvente over de næste 4 år?
Det vil være et godt sted at starte.

mvh
Alex Christensen



Peter \(8450\) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 21:03

> Det billigste vil formentlig være at beholde din nuværende, en Opel Astra
> er en af de billigste biler at holde kørende.
> Måske skulle du skifte værksted i stedet for bil.

Min nuværende mekaniker er meget billig, og det er som regel ikke ting han
har lavet der går i stykker igen (men utroligt så mange forskellige ting der
kan gå i stykker..)

> Du efterspørger en udregning, men har du set på dine nuværende udgifter?
> Hvad koster det pr km. at holde din astra kørende?
> Og hvad vil du forvente over de næste 4 år?
> Det vil være et godt sted at starte.

Det jeg tænker mest over, er at den kører ca. 13km per liter benzin. Hvis
jeg nu købte en bil, der kunne køre 20km per liter diesel, så vil jeg på 4
år (100.000km) spare:

100.000km / 13(km/l)*11(kr pr liter 95blyfri) = 84615 kr i brændstof til
Astra'en.
100.000km / 20(km/l)*9,5(kr pr. liter diesel) = 47500 kr. i brændstof til
den Golf3 jeg linkede til tidligere.

Den kostede 20.000kr. at købe, og jeg vil spare 37.000kr. i brændstof ved at
købe den. Derudover er den nysynet, og forhåbentligt mere pålidelig end min
Astra.´Det vil sige at jeg vil spare 37.000 kr - og det er endda uden at
regne salgspris for hverken Astra'en eller Golf'en efter 4 år med.
Forsikring gætter jeg på er ca. det samme, men ejerafgiften er desværre
1580kr. dyere pr. år = 6320kr. i alt efter 4 år. De penge burde jeg dog
kunne "få ind igen" hvis man regner salg af Golf'en og salg eller skrotning
af Astra'en med.

Såe.. vil det ikke være fornuftigt? Golf'en har godt nok kørt ret langt...
Astra'en har "kun" kørt 260.000 (motoren dog 40.000km mere).

--
Peter


alexbo (04-07-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-07-10 21:41


"Peter (8450)" skrev

> Såe.. vil det ikke være fornuftigt?

Jo hvis ikke Golfen viser sig at fejle lige så meget som Astraen, en
turbodiesel kan være meget dyr i reparationer.

At købe en gammel billig bil er et lotteri, det er ikke nemt at vide om den
forslåede klarer de næste 100.000 km uden de store problemer.
Men brændstoføkonomisk ser det jo fornuftigt ud, og du er åbenbart vant til
et højt niveau på repudgifter på Astraen, så der er plads i budgettet.

mvh
Alex Christensen



Peter \(8450\) (05-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 05-07-10 12:43

> Jo hvis ikke Golfen viser sig at fejle lige så meget som Astraen, en
> turbodiesel kan være meget dyr i reparationer.
>
> At købe en gammel billig bil er et lotteri, det er ikke nemt at vide om
> den forslåede klarer de næste 100.000 km uden de store problemer.
> Men brændstoføkonomisk ser det jo fornuftigt ud, og du er åbenbart vant
> til et højt niveau på repudgifter på Astraen, så der er plads i
> budgettet.

hm, et andet bud kunne måske være en lidt nyere Skoda Fabia, som denne, der
skulle kunne køre 22km/l
Den kan jeg jo nok også regne med, at den vil køre mig rundt i lidt mere end
4 år, og ellers er gensalgsværdien nok lidt højere.

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Skoda-Fabia-1,4-TDi-Comfort-5d_ID255001601.htm


--
Peter


Peter \(8450\) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 20:27

> Ellers, hvis økonomien er der, en G3 GTD eller TDi. De er ved at fås for
> 25-30.000 kr, og de går sjældent i stykker - det er og bliver slidstærk
> mekanik. Reservedelspriserne er, hvis man handler hos f.eks. Høyer, ca.
> det samme som en G2'er - og vi er ude i at "nyere bil, lidt rarere at køre
> i".

Hm - nogen der kan sige noget dårligt om den her?
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/VW-Golf-1,9-TDi-GT-Special-3d_ID620099.htm

Den har godt nok kørt langt.. kan den klare 100.000km mere over de næste 4
år, og er den i så fald noget som helst værd til den tid?

--
Peter


KASO (05-07-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-07-10 21:27


"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.dk> skrev i meddelelsen
news:4c30e063$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ellers, hvis økonomien er der, en G3 GTD eller TDi. De er ved at fås for
>> 25-30.000 kr, og de går sjældent i stykker - det er og bliver slidstærk
>> mekanik. Reservedelspriserne er, hvis man handler hos f.eks. Høyer, ca.
>> det samme som en G2'er - og vi er ude i at "nyere bil, lidt rarere at
>> køre i".
>
> Hm - nogen der kan sige noget dårligt om den her?
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/VW-Golf-1,9-TDi-GT-Special-3d_ID620099.htm
>
> Den har godt nok kørt langt.. kan den klare 100.000km mere over de næste 4
> år, og er den i så fald noget som helst værd til den tid?
>
> --
> Peter

Dén, der kan svare på dét, kan også give dig lottotallene til på lørdag

Den er billig - og nok ikke uden grund.... Du kan være heldig eller
uheldig - og det gælder for alle biler i den prisklasse. At tro på, at
VW-skiltet er en garanti for problemfri kørsel, vil være for optismistisk -
det afhænger bl.a. meget af vedligeholdelsen undervejs. Statistisk set skal
du nok hellere se efter en (så vidt muligt) rustfri Toyota - men det bliver
nok med lidt ringere brændstoføkonomi....


Lars Arup (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 04-07-10 19:56


"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.dk> skrev i en meddelelse
news:4c2fe512$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Jeg er efterhånden ved at være godt træt af min gamle Opel Astra fra 1997,
> som kører meget dårligt og der oft er problemer med. Jeg overvejer derfor
> at skifte den ud med en bil, der forhåbentligt ikke er så meget bøvl med.
> > /Peter


Hvad er det for problemer du har med en Astra?

MVH Lars Arup

(Astra '94)



Peter \(8450\) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 20:42

> Hvad er det for problemer du har med en Astra?
> MVH Lars Arup
> (Astra '94)

Argh... don't get me started - der har rigtig tit været ting galt de 4 år
jeg har haft den...
Den "kører" generelt bare rigtig dårligt, og kan næsten ikke trække op ad
stejle bakker. Der er rust _overalt_ og derudover går der bare mange ting
galt. Den kan ikke starte om vinteren hvis den holder udenfor (har heldigvis
garage). Den har fået ny (brugt) motor pga. en kant knækkede af et stempel,
senest har den fået skiftet div. pakninger+tandrem osv. fordi den lækkede
olie. Derudover knækkede koblingskablet lige for et par uger siden, ABS
virker ikke, bremserør skal snart skiftes, og selvom jeg lige har fået et
nyt batteri, kan den ikke starte hvis radioen har kørt 20 minutter uden
motoren er tændt - gætter på et problem med generatoren.
Sidst men ikke mindst, lugter den meget af hund og er fyldt med hår som er
umulige at få ud med en alm. støvsuger.
Jeg gider den bare ikke mere... og jeg gider slet ikke kaste de penge efter
den, der skal til før den kan synes

--
Peter



Ivar (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 04-07-10 20:10

Peter (8450) skrev:

> Kan i komme med et bud på, hvad der vil være den billigste bil for mig at
> købe, når man set over en 4 årig periode og 100.000km regner alt med -
> købspris, grøn ejerafgift, forsikring, brænstof, reparationer - og bilens
> gensalgsværdi 4 år senere.

Hvorfor er bilens gensalgsværdi efter 4 år vigtig?
Du kører nu i en 13 år gammel bil. Hvis du tænker på at købe
en 5 år gammel bil, er der ingen grund til at skifte en ny efter
4 år. Det er forståeligt, at du ikke gider at køre rundt i en 13 år
gammel bil, men det betyder jo ikke at en ny skal skiftes efter
4 år.
Hvis du vil lave en mere reel sammenligning, kan du fx. se på hvad
det koster at have en ny bil 8 år, sammenlignet med at købe
to brugte i perioden.


Ivar Magnusson



Peter \(8450\) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Peter \(8450\)


Dato : 04-07-10 20:33

> Hvorfor er bilens gensalgsværdi efter 4 år vigtig?
> Du kører nu i en 13 år gammel bil. Hvis du tænker på at købe
> en 5 år gammel bil, er der ingen grund til at skifte en ny efter
> 4 år. Det er forståeligt, at du ikke gider at køre rundt i en 13 år
> gammel bil, men det betyder jo ikke at en ny skal skiftes efter
> 4 år.
> Hvis du vil lave en mere reel sammenligning, kan du fx. se på hvad
> det koster at have en ny bil 8 år, sammenlignet med at købe
> to brugte i perioden.

Det kan du have helt ret i - hvis jeg køber en nyere bil kunne det godt
være, at jeg skal regne med at have den i mere end 4 år. Jeg har bare svært
ved at se mere end 4 år ud i fremtiden, hvad angår mit kørselsbehov (og evt.
behov for plads til børnesæder og barnevogn - og hvis jeg pludselig skal
have plads til den slags ting, bliver sikkerhed også vigtigt).

Har du nogen forslag til nyere biler? Jeg KAN måske godt klare mig med en
lille Aygo/107/C1'er, men Fabia'en er nu en lidt bedre størrelse.

--
Peter


Anders Majland (06-07-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-07-10 09:34

> Har du nogen forslag til nyere biler? Jeg KAN måske godt klare mig med en
> lille Aygo/107/C1'er, men Fabia'en er nu en lidt bedre størrelse.

Vi havde en fabia i 2,5år og 66Mm og trods det at vi havde den fra ny slap
vi ganske billigt med 2,05kr/km alt incl (afskrivning, vinterdæk, service,
forsikring og ejerafgift)

Jeg tror bestemt også at en fabia er et godt køb som ejer #2 - men
afskrivningen på dem er ganske lav for første ejer....

Prøv også en smart fortwo - måske du hader den som det meste af
motorpressen. Men måske du finder den charmerende og kan leve med dens
objektivt set ringe køreegenskaber ?

Hvis du ikke kører for meget motorvej - eller blot ikke har travlt og kan
nøjes med 110km/t (120 på speedo) så er støjniveauet imho tåleligt (min
reference er en citroen c5 - komfortabel og støjsvag, men ikke specielt
retningsstabil)

Alle diesel efter 2007 faceliftet (model 451) har partikelfilter og så er
den billig i ejerafgift - 740kr/årligt.

Jeg købte sdiste år en som erstatning for en vintermc og den har rundet de
27000km - så lidt erfaring har jeg da med den...


--
anders DOT majland AT jyde DOT dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177493
Tips : 31966
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408479
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste