Tomater og agurker til næste år?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-07-10 15:08

Kære NG,

I maj købte jeg som sædvanlig tomatplanter til mit lille drivhus.
Jeg synes færdige planter er ved at blive lidt dyre. Min lokale tomatpusher
forlanger 40,- kr for en "German Striped" - plante, og
nogenlunde det samme for agurkeplanter.
Det lokale supermarked forlanger på en god dag kun en tier, men nu er det
lige ovennævnte sort, som jeg er interesseret i.

Jeg har før prøvet at så tomatfrø indendørs for senere udplantning, men de
bliver alt for ranglede og bærer ikke megen frugt.
Jeg ved godt, at manglende lys er en af årsagerne.
Derfor : Er der en venlig sjæl, der vil fortælle, hvordan man kan gøre det?
Hvis det indbefatter køb af nogle specielle lyspærer eller varmekilder er
det helt i orden, selvom der kun
er plads til 12 planter i mit drivhus.

Altså:
1. Hvornår skal man så frøene?
2. Hvor meget lys og hvor ofte/længe?
3. Vanding / gødning / jordtype / temperatur?
3. og - hvad med de såkaldte skoleagurker?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Klaus

Dato : 03-07-10 22:52

Poul F. Andersen skrev:
> [...]
> Hvis det indbefatter køb af nogle specielle lyspærer eller varmekilder er

Jeg sår tomater i starten af februar og agurker i starten af marts.

> 2. Hvor meget lys og hvor ofte/længe?

De står i en sydvendt vindueskarm og får tilskudslys morgen og aften
(fra kl. 6:00 til 22:00).

> 3. Vanding / gødning / jordtype / temperatur?

Frøene sås i almindelig neutral jord, som jeg køber i Brugsen. De får
ingen gødning, men vandes jævnligt. I starten får de undervarme, så
jorden har en temperatur på ca. 22 grader.

I starten af april udplantes tomaterne og en måned senere udplantes
agurkerne.

> 3. og - hvad med de såkaldte skoleagurker?

Dem har jeg ingen erfaringer med, jeg planter kun sorten Futura.

Mvh. Klaus Ankerstjerne
http://ankerstjerne.wordpress.com/

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-07-10 09:22

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> Dem har jeg ingen erfaringer med, jeg planter kun sorten Futura.

Præcis som Futura, så går det meget fint:)

Tom

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 06-07-10 07:23

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse
marts.

> De står i en sydvendt vindueskarm og får tilskudslys morgen og aften (fra
> kl. 6:00 til 22:00).

Tak for alle svar !
Nu er jeg kun i tvivl om, hvor kraftigt det tilskudslys over spirene skal
være morgen og aften.
Alm. pære? Grolux? Watt?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 04-07-10 12:18

Poul F. Andersen wrote:
> [...]
> 2. Hvor meget lys og hvor ofte/længe?
> 3. Vanding / gødning / jordtype / temperatur?
> 3. og - hvad med de såkaldte skoleagurker?

Min kone tager frø af tomater, agurker og squash mm og spirer det i
vindueskarmen i stuen fra det tidlige forår. Det kræver alt det lys det
kan få og stuevarme (18 grader hos os).

Tomater sås engang i februar - men det er en balancegang for bliver de
for længe indendørs bliver de ranglede, og så kræver de iøvrigt ganske
meget varme når de kommer ud.

Der sås i pottemuld eller muld fra plantesække blandet med havejord og
holdes fugtigt hele tiden men ikke overdrevet fugtigt og plantes om til
større potter eller spande når de er en - to måneder gamle.

Skoleagurker kan jeg ikke rigtigt hjælpe dig med da det er første år
vi/hun prøver dem men de står i et bed i haven og ser ud til at trives -
vi høster en 4 - 5 stykker om ugen.

/Lars

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-07-10 14:19

Tak for alle svar !
Nu er jeg kun i tvivl om, hvor kraftigt det kunstige lys over spirene skal
være morgen og aften.
Alm. pære? Grolux? Watt?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 05-07-10 20:32

Poul F. Andersen wrote:
> Tak for alle svar !
> Nu er jeg kun i tvivl om, hvor kraftigt det kunstige lys over spirene skal
> være morgen og aften.
> Alm. pære? Grolux? Watt?

Naturligt lys! - Vores spireplanter står i vinduet.
Det er jævndøgn allerede sidst i Marts og på det tidspunkt bliver dagene
meget hurtigt længere.

/Lars

Fra : Klaus

Dato : 06-07-10 20:34

Poul F. Andersen skrev:
> Tak for alle svar !
> Nu er jeg kun i tvivl om, hvor kraftigt det kunstige lys over spirene skal
> være morgen og aften.
> Alm. pære? Grolux? Watt?

Jeg bruger en almindelig 60 watts pære.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-10 06:23

On Mon, 5 Jul 2010 15:19:00 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogbaUKRUDTET@mail.dk> wrote:

>Nu er jeg kun i tvivl om, hvor kraftigt det kunstige lys over spirene skal
>være morgen og aften.
>Alm. pære? Grolux? Watt?

Jeg har med held brugt et 36watt lysstofrør af den billige slags.
En gang hed det sig at Philips farve 83 var det bedste.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/