/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Uggerhøj: "Et termostathus er en sliddel!"
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 20:01

Hej NG,

Min svigerinde har haft hendes Kia Picanto på værksted, grundet den dryppede
kølervæske.

Historien blev:

"En mår har spist din kølerslange ind til kabinen, så den har vi skiftet".

Jaja, så langt så godt - der blev også skiftet 20 cm vacuumslange - pris 60
kr... (300 kr / meter. Wow.)

Men, der blev også skiftet termostathus?! Det var den største post på
fakturaen. Jeg ringer så og spørger hvorfor, og bliver spist af med, at det
trængte, og at et termostatHUS (ja, HUS!) er at regne som en sliddel.

Jeg måtte lige ud på kærestens Nissan at kigge: stemplet 1996, og på min
BMW: stemplet 1989.

Sliddel eller ej? - Hvad siger i? Skal hun betale de 900 kr det koster,
eller bør det gå på fabriksgarantien (der ikke er udløbet)?

Troels


 
 
Henrik B. (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-07-10 20:20

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4c2e3754$0$275$14726298@news.sunsite.dk...

> Sliddel eller ej? - Hvad siger i? Skal hun betale de 900 kr det koster,
> eller bør det gå på fabriksgarantien (der ikke er udløbet)?

Uanset - bed om at se det gamle hus, da de jo må kunne vise, hvorfor en
udskiftning er nødvendig?
Kan de ikke det - så nægt at betale for det...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 20:35

> Uanset - bed om at se det gamle hus, da de jo må kunne vise, hvorfor en
> udskiftning er nødvendig?

"Det var slidt"...

> Kan de ikke det - så nægt at betale for det...

Det var også min anbefaling til svigerinden, men som skrevet i andet indlæg
ville jeg gerne have jeres uforbeholdne mening.

Troels


Martin Bak (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 02-07-10 20:23


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse
news:4c2e3754$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG,
>
> Min svigerinde har haft hendes Kia Picanto på værksted, grundet den
> dryppede kølervæske.
>
> Historien blev:
>
> "En mår har spist din kølerslange ind til kabinen, så den har vi skiftet".
>
> Jaja, så langt så godt - der blev også skiftet 20 cm vacuumslange - pris
> 60 kr... (300 kr / meter. Wow.)
>
> Men, der blev også skiftet termostathus?! Det var den største post på
> fakturaen. Jeg ringer så og spørger hvorfor, og bliver spist af med, at
> det trængte, og at et termostatHUS (ja, HUS!) er at regne som en sliddel.
>
> Jeg måtte lige ud på kærestens Nissan at kigge: stemplet 1996, og på min
> BMW: stemplet 1989.
>
> Sliddel eller ej? - Hvad siger i? Skal hun betale de 900 kr det koster,
> eller bør det gå på fabriksgarantien (der ikke er udløbet)?
>
>
Gu er det da ej en sliddel. Men termostaten er, og hvis bilen har været
varm, eller den formodes at have været det, så skifter de selvfølgelig den.
*Gæt*:
Under arbejdet med at skifte termostaten får den lærling eller arbejdsdreng
de har sat på opgaven knækket en føler på huset, der derfor også bare
skiftes. Og så skriver de bare det nye termostathus på regningen. Og giver
dig en sludder for en sladder når du ringer for at spørge hvorfor de har
skiftet det.

Jeg ved ikke hvardan det er på Kia'en, men på min gamle Mazda var der en
eller måske 2 følere skruet i termostathuset. Jeg har selv haft fornøjelsen
af at knække en af dem, der var helt porøs, sikkert på grund af varme. Noget
tilsvarende kan gøre sig gældende for Kiaen. Hvis der ingen følere er, så er
900,- også en temmelig pebret pris for sådan et stykke støbt alu.

--
Martin
www.martinbak.dk/




Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 20:35

> *Gæt*:
> Under arbejdet med at skifte termostaten får den lærling eller
> arbejdsdreng de har sat på opgaven knækket en føler på huset, der derfor
> også bare skiftes. Og så skriver de bare det nye termostathus på
> regningen. Og giver dig en sludder for en sladder når du ringer for at
> spørge hvorfor de har skiftet det.

Det var også hvad jeg fortalte min svigerinde, men jeg ville gerne have
jeres uforbeholdne mening om sagen.

> Jeg ved ikke hvardan det er på Kia'en, men på min gamle Mazda var der en
> eller måske 2 følere skruet i termostathuset. Jeg har selv haft
> fornøjelsen af at knække en af dem, der var helt porøs, sikkert på grund
> af varme. Noget tilsvarende kan gøre sig gældende for Kiaen. Hvis der
> ingen følere er, så er 900,- også en temmelig pebret pris for sådan et
> stykke støbt alu.

Støbt alu? Det er plastik...

Troels


Henrik B. (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-07-10 20:37

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4c2e3f5e$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

>> ingen følere er, så er 900,- også en temmelig pebret pris for sådan et
>> stykke støbt alu.
>
> Støbt alu? Det er plastik...

Tjah, man får hvad man betaler for - i sådan en Ki(a)røjser... )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 20:45

> Tjah, man får hvad man betaler for - i sådan en Ki(a)røjser... )

Tja, for hende er det en fin lille "skøjteprinsesse" som hun kalder den. Det
værste ved den har indtil været værkstedet, der mente at en defekt i
ledningsnettet også var en mår der havde været på spil.

Nu har hun sat menneske-hår-totter et par steder i motorrummet, da det
angiveligt skulle skræmme mår væk.

Troels


\"@ (02-07-2010)
Kommentar
Fra : \"@


Dato : 02-07-10 21:19

Var forbi Mercedes for nylig, for at få skiftet termostaten på en W124.
Her bad værkføreren til min undren om at se termostathuset.

Da han havde set det, spurgte jeg hvorfor, og hans svar var: "Tyskerne
havde i en overgang fået den geniale ide, at lave termostathusene af
kunststof på W124 modellerne, og de skal have nyt hus, når man skifter
termostaten. Ville bare sikre mig at det ikke var sådan en model."

Ved ikke om det kvalificerer til en sliddel, men det kan være
medvirkende til at de skifter det sammen med termostaten, men så skal
den også stå på regningen.

Mikael


Den 02-07-2010 21:00, Troels [around 9000] skrev:
> Hej NG,
>
> Min svigerinde har haft hendes Kia Picanto på værksted, grundet den
> dryppede kølervæske.
>
> Historien blev:
>
> "En mår har spist din kølerslange ind til kabinen, så den har vi skiftet".
>
> Jaja, så langt så godt - der blev også skiftet 20 cm vacuumslange - pris
> 60 kr... (300 kr / meter. Wow.)
>
> Men, der blev også skiftet termostathus?! Det var den største post på
> fakturaen. Jeg ringer så og spørger hvorfor, og bliver spist af med, at
> det trængte, og at et termostatHUS (ja, HUS!) er at regne som en sliddel.
>
> Jeg måtte lige ud på kærestens Nissan at kigge: stemplet 1996, og på min
> BMW: stemplet 1989.
>
> Sliddel eller ej? - Hvad siger i? Skal hun betale de 900 kr det koster,
> eller bør det gå på fabriksgarantien (der ikke er udløbet)?
>
> Troels

Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 22:05

> Ved ikke om det kvalificerer til en sliddel, men det kan være medvirkende
> til at de skifter det sammen med termostaten, men så skal den også stå på
> regningen.

Der stod kun THERMOSTAT HOUSING.

Troels


Klaus D. Mikkelsen (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-07-10 21:26

"Troels [around 9000]" skriver:
>
> Men, der blev også skiftet termostathus?! Det var den største post på
> fakturaen. Jeg ringer så og spørger hvorfor, og bliver spist af med, at det
> trængte, og at et termostatHUS (ja, HUS!) er at regne som en sliddel.

Alt er sliddele, bare man elsker sin bil nok. Selv en servopumpe er en
ganske almindelig sliddel på en bil der har gået 150.000 km.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 21:51

> Alt er sliddele, bare man elsker sin bil nok. Selv en servopumpe er en
> ganske almindelig sliddel på en bil der har gået 150.000 km.

Det argument æder Uggerhøj nok ikke. Det er noget værkstedet har lavet, uden
min svigerinde har bedt om det. De blev endda bedt om at kontakte hende hvis
reparation af det kølerslangesjov løb længere op end hendes selvrisiko, men
nej, de skruede bare løs.

Problemet er bare, at dette selvfølgelig ikke var aftalt på skrift.

Troels


Matthias H. Matthies~ (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 02-07-10 22:12

Den 02-07-2010 22:50, Troels [around 9000] skrev:
>> Alt er sliddele, bare man elsker sin bil nok. Selv en servopumpe er en
>> ganske almindelig sliddel på en bil der har gået 150.000 km.
>
> Det argument æder Uggerhøj nok ikke. Det er noget værkstedet har lavet,
> uden min svigerinde har bedt om det. De blev endda bedt om at kontakte
> hende hvis reparation af det kølerslangesjov løb længere op end hendes
> selvrisiko, men nej, de skruede bare løs.
>
> Problemet er bare, at dette selvfølgelig ikke var aftalt på skrift.
>
> Troels

Kan det tænkes man har haft huset afmonteret for at montere slangen?
I så flad kan man måske have valgt at skifte huset ved samme lejlighed.
Jeg har hørt i et enkelt tilfælde, at man ikke kunne købe en ny pakning.
Kun sammen med et nyt hus.
Måske derfor?
Hilsen Matthias

Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 22:25

> Kan det tænkes man har haft huset afmonteret for at montere slangen?

I så fald er de godt nok ikke særligt dygtige. Slangen kan let afmonteres
uden at afmontere huset - er konstateret ved selvsyn.

> Jeg har hørt i et enkelt tilfælde, at man ikke kunne købe en ny pakning.
> Kun sammen med et nyt hus.

Tja, så havde jeg nok selv skåret en af pakningsmateriale eller en
mælkekarton. Det kan sgu ikke passe på så ny en bil.

Troels


Brian (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-07-10 14:10



"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Tja, så havde jeg nok selv skåret en af pakningsmateriale eller en
> mælkekarton. Det kan sgu ikke passe på så ny en bil.

Tror du selv på at en moderne mekaniker kan lave en pakning i fri hånd ?

Der er efterhånden ret få mekanikere tilbage. Man kan undre sig over at
uddannelsen endnu ikke har skiftet navn til noget med "tekniker" i
betegnelsen...

/Brian


Troels [around 9000] (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 03-07-10 14:42

> Tror du selv på at en moderne mekaniker kan lave en pakning i fri hånd ?
>

En moderne perlegrusmekaniker kan Jeg skar selv en ny pakning til
vandpumpen på min gamle Sierra.

Omvendt, det der perlegrus er vidst mere kompetencegivende end det lyder.

Troels


Brian (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-07-10 16:33



"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> En moderne perlegrusmekaniker kan Jeg skar selv en ny pakning til
> vandpumpen på min gamle Sierra.

Kan jeg såmænd også - lærte det af en gammel gut på jobbet

> Omvendt, det der perlegrus er vidst mere kompetencegivende end det lyder.

Ja - har din bil et problem udover det normale, er google din bedste ven

/Brian


Martin Bak (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 03-07-10 16:39


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4c2f5839$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
>
>> En moderne perlegrusmekaniker kan Jeg skar selv en ny pakning til
>> vandpumpen på min gamle Sierra.
>
> Kan jeg såmænd også - lærte det af en gammel gut på jobbet
>
Det lærte jeg af min far, da jeg var omkring 12 år gammel. Og de fleste
børnehavebørn i dag laver noget tilsvarende ind imellem. Så mon ikke også
mekanikerne kan, hvis kunden er villig til at betale timeprisen? Indtil for
ca. 10 år siden kunne man købe pakningsmaterialet i ark på lageret ved et
værksted i nærheden.

Jeg tror dog ikke på at det er derfor termostathuset er udskiftet. Det er
givetvis gået i stykker, og det behøver ikke at være værkstedets skyld. Hvis
det er lavet af plastic, og bilen har været varm, kan det være blevet så
skørt, at det vil gå i stykker når man piller ved det. Men det er en elendig
forklaring Troels har fået.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Troels [around 9000] (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 03-07-10 17:20

> Jeg tror dog ikke på at det er derfor termostathuset er udskiftet. Det er
> givetvis gået i stykker, og det behøver ikke at være værkstedets skyld.
> Hvis det er lavet af plastic, og bilen har været varm, kan det være blevet
> så skørt, at det vil gå i stykker når man piller ved det. Men det er en
> elendig forklaring Troels har fået.

Svigerinden konstaterede en morgen at bilen stod med en kæmpe pøl under sig,
og hun lod bilen stå parkeret, hvilket giver mig anledning til at tro, at
bilen IKKE har kørt med for lav vandstand.

Troels


Hans Paulin (6310) (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 03-07-10 15:50

Brian udtrykte præcist:
> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Tja, så havde jeg nok selv skåret en af pakningsmateriale eller en
>> mælkekarton. Det kan sgu ikke passe på så ny en bil.
>
> Tror du selv på at en moderne mekaniker kan lave en pakning i fri hånd ?
>
> Der er efterhånden ret få mekanikere tilbage. Man kan undre sig over at
> uddannelsen endnu ikke har skiftet navn til noget med "tekniker" i
> betegnelsen...

Stillingsbetegnelsen har gennem lang tid været "Reservedelsudskifter"


--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Brian (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 03-07-10 16:34



"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Stillingsbetegnelsen har gennem lang tid været "Reservedelsudskifter"

Det er desværre det indtryk mange værksteder giver.

/Brian


Ib Jakobsen (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-07-10 00:07

Den 03-07-2010 16:50, Hans Paulin (6310) skrev:

>
> Stillingsbetegnelsen har gennem lang tid været "Reservedelsudskifter"

........og lagerfolk "reolaber".




--
MVH
Ib Jakobsen

Hans Paulin (6310) (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 04-07-10 06:55

Ib Jakobsen skrev:
> Den 03-07-2010 16:50, Hans Paulin (6310) skrev:
>
>>
>> Stillingsbetegnelsen har gennem lang tid været "Reservedelsudskifter"
>
> .......og lagerfolk "reolaber".

I know, I know...

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Henrik B. (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-07-10 20:47

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4c2f36c5$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> Der er efterhånden ret få mekanikere tilbage. Man kan undre sig over at
> uddannelsen endnu ikke har skiftet navn til noget med "tekniker" i
> betegnelsen...

Det har det skam også - "Diagnosetekniker"...... )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Klaus G. (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 03-07-10 08:24

> Jeg har hørt i et enkelt tilfælde, at man ikke kunne købe en ny pakning.
> Kun sammen med et nyt hus.
> Måske derfor?
Hvorfor så ikke bare forklare kunden hvis det er såen det hænger sammen? Næh
du, der stikker noget andet under :) Men hvad det er, det ved kun værkføren.

--
Klaus G.


Troels [around 9000] (02-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-07-10 22:25

> Men, der blev også skiftet termostathus?! Det var den største post på
> fakturaen. Jeg ringer så og spørger hvorfor, og bliver spist af med, at
> det trængte, og at et termostatHUS (ja, HUS!) er at regne som en sliddel.

Lad mig tilføje at Picantoen er en 1.1 der har kørt 55.000 km.

Troels


alexbo (03-07-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-07-10 10:34


"Troels skrev

>Men, der blev også skiftet termostathus?! Det var den største post på
>fakturaen. Jeg ringer så og spørger hvorfor, og bliver spist af med, at det
>trængte, og at et termostatHUS (ja, HUS!) er at regne som en sliddel.

> Sliddel eller ej? - Hvad siger i? Skal hun betale de 900 kr det koster,
> eller bør det gå på fabriksgarantien (der ikke er udløbet)?

Hvis ikke det kan henføres til en følgeskade fra måren, bør det være dækket
af garantien.
Nu kan man kun se de nuværende garantibetingelser på Kia's side, men de
næppe så forskellige fra de tidligere.

Kia:
3. UNDTAGELSER FOR GARANTIEN
3.1. Sliddele såsom dæk, kileremme, pærer, glas, viskerblade, sikringer,
bremsebelægninger,bremseskiver/-tromler, alle former for filtre, dæksler,
koblingsdele, olier,
tændrør mv., medmindre at årsag til udskiftning er en følge af fabrikations-
eller materialefejl.


Der er og har været mange skriverier om sliddele, nærmest noget med at alle
ting kan forventes at gå i stykker på et tidspunkt, så alle dele er
sliddele.
Den køber jeg ikke, sliddele er dele bliver brugt op i en nogenlunde
forudsigelig periode.
Hvad det er for nogle dæksler Kia skriver om ved jeg ikke, det er nok en
oversættelsesfejl, indtræk eller betræk måske.

mvh
Alex Christensen






Troels [around 9000] (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 03-07-10 11:12

> Hvis ikke det kan henføres til en følgeskade fra måren, bør det være
> dækket
> af garantien.

Skaden var et hul på kølerslangen fra motor til kabine. Lur mig om ikke en
emsig afmontering kan være skyld i et defekt termostathus - jeg har
ihvertfald "ofte" oplevet at studser har det med at gå til, hvis man er lidt
voldsk.

> Kia:
> bremsebelægninger,bremseskiver/-tromler, alle former for filtre, dæksler,

> Hvad det er for nogle dæksler Kia skriver om ved jeg ikke, det er nok en
> oversættelsesfejl, indtræk eller betræk måske.

Jeg tænker kølerdæksel f.eks?

Troels


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste