14 årige dømmes for pædofili?
Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-07-10 00:19

Kære jurister!

Jeg formoder, at den seksuelle lavalder er 15 år, mens den kriminelle
lavalder er 14 år nu.

Det må jo indebære, at 2 14 årige, der driver seksuelt samvær bør
anmeldes og straffes for pædofili. Så vidt vides findes der domme, hvor
f.eks. en 16 årig dreng er dømt for samvær med en 14 årig pige.

Er det korrekt forstået?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-07-10 00:26

On 02-07-2010 01:18, Soeren Friberg wrote:
> [...]
> anmeldes og straffes for pædofili. Så vidt vides findes der domme, hvor
> f.eks. en 16 årig dreng er dømt for samvær med en 14 årig pige.

og ok, jeg er godt klar over, at man ikke kan straffes for pædofili i
Danmark, men for seksuelt samkvem med en mindreårig. Så jeg formoder så,
at 2 personer på 14 år, der driver seksuelt samkvem, skal straffes hver
især for samkvem med en mindreårig.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-07-10 01:36

> [...]
> Danmark, men for seksuelt samkvem med en mindreårig. Så jeg formoder så,
> at 2 personer på 14 år, der driver seksuelt samkvem, skal straffes hver

Jeg er ikke sikker, men mener at have hørt loven kun er der for at beskytte
de mindreårige. Hvis de vælger at gå i seng med hinanden af fri vilje skulle
der ingen hjemmel være i loven for straf. Men som sagt - jeg er langt fra
sikker, så lad være med at tage mine varer for gode.

Troels

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-07-10 09:06

On 02-07-2010 02:35, Troels [around 9000] wrote:
> [...]
> vilje skulle der ingen hjemmel være i loven for straf. Men som sagt -
> jeg er langt fra sikker, så lad være med at tage mine varer for gode.

Ok, hvor det så ok: 14½ med 14, 15 med 14 eller 16 med 14. Selvfølgelig
er loven til for at beskytte mindreårige. Mener du at en 15 årig dreng
skal straffes, men ikke en 14 årig.

Ekskurs:
Virker som lovsjusk, at aldersgrænserne ikke følges ad. En pige på 14
kan straffes, men bestemmer ikke over sin krop. Og jeg plæderer ikke for
en kriminel lavalder på 14 år.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-07-10 09:59

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Virker som lovsjusk, at aldersgrænserne ikke følges ad. En pige på 14 kan
> straffes, men bestemmer ikke over sin krop. Og jeg plæderer ikke for en

Jeg syntes du blander 2 ting godt og grundigt sammen, som slet ikke har
noget som helst med hinanden at gøre.

Prøv lige at tag *hensigten* med den seksuelle lavalder med ind i dine
betragtninger. Hensigten er at beskytte naturligvis at beskytte børn/unge
mod overgreb fra voksne, *ikke* at gøre dem til kriminelle.
Har du nogen sinde hørt om en sag, hvor en 16-årig er blevet dømt for
seksuelt samkvem med sin 14-årige kæreste? I praksis kikker dommeren
heldigvis på omstændighederne i hver enkelt sag og overvejer hvad hensigten
med loven er.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-10 10:32

Allan Soerensen skrev:

> Prøv lige at tag *hensigten* med den seksuelle lavalder med ind i dine
> betragtninger. Hensigten er at beskytte naturligvis at beskytte børn/unge
> mod overgreb fra voksne, *ikke* at gøre dem til kriminelle.

Hvorfor har man så lavet loven så de bliver kriminelle? Man kunne
snildt have skrevet at samleje er forbudt hvis den ene partner er
over 15 og den anden under.

> Har du nogen sinde hørt om en sag, hvor en 16-årig er blevet dømt for
> seksuelt samkvem med sin 14-årige kæreste?

Ja, jeg mener at det er mindre end et år siden der var sådan en
sag. Hvis jeg husker ret, var dommen betinget.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-10 12:12

Troels [around 9000] skrev:

> Jeg er ikke sikker, men mener at have hørt loven kun er der for at beskytte
> de mindreårige. Hvis de vælger at gå i seng med hinanden af fri vilje skulle
> der ingen hjemmel være i loven for straf.

Det er forkert. Der står ikke noget om undtagelser. Det er
ulovligt at have sex med en person under 15 år. Punktum.

Domspraksis kan indrettes så den ser mildt på to jævnaldrende,
mindreårige der har frivillig sex sammen. Det har mig bekendt
været tilfældet hidtil. Og de har jo ikke kunnet straffes.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-07-10 12:29

On 02-07-2010 13:12, Bertel Lund Hansen wrote:
> Det er forkert. Der står ikke noget om undtagelser. Det er
> ulovligt at have sex med en person under 15 år. Punktum.

Så det er korrekt, at en 14 årig kan dømmes for at have sex med en anden
14-årig uagtet at domstolene tolker lovene og skaber såkaldt "domspraksis"?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-10 12:49

Soeren Friberg skrev:

> Så det er korrekt, at en 14 årig kan dømmes for at have sex med en anden
> 14-årig uagtet at domstolene tolker lovene og skaber såkaldt "domspraksis"?

14-årige har hidtil kunnet dømmes efter § 222 (som alle andre).
En domspraksis kan aldrig ophæve en lovbestemmelse. Hidtil har de
blot ikke kunnet straffes for det fordi de var under den
kriminelle lavalder. Hvis der havde været nogen af den slags
sager (hvilket jeg ikke aner noget om), ville de sociale
myndigheder blive involveret.

I dag kan de straffes med op til 8 års fængsel - stadig efter
§ 222.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-07-10 12:56

On 02-07-2010 13:48, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> myndigheder blive involveret.
>
> I dag kan de straffes med op til 8 års fængsel - stadig efter

Klart og tydeligt

tak til jer begge :)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-07-10 15:23

> tak til jer begge :)

Der er vidst ingen grund til at takke begge, jeg kom ikke med noget der var
voldsomt korrekt

Alt andet lige er det tankevækkende at 80% af danskerne hidtil har været
kriminelle, eller været medvirkende til kriminelle forhold (at lade indlade
i seksuelt samkvem, selvom man er under lavalderen), hvis man ser på hvornår
den første gang finder sted.

Jeg havde også begået en dummefejl: Jeg tænkte ikke over at den seksuelle
lavalder er højere end den kriminelle lavalder nu.

Troels

Fra : blue

Dato : 03-07-10 08:07

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:37kr26li12eura6rl7qt51n9knmmgb55st@news.stofanet.dk:

> 14-årige har hidtil kunnet dømmes efter § 222 (som alle andre).

Mener du, at 14-årige før den 1. juli har kunnet blive dømt for noget selvom
de var under den kriminelle lavalder? Eller hvordan skal det forståes?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-10 10:34

blue skrev:

> Mener du, at 14-årige før den 1. juli har kunnet blive dømt for noget selvom
> de var under den kriminelle lavalder? Eller hvordan skal det forståes?

Nu kommer jeg i tvivl om den rigtige formulering, men også før
den nye lovændring brød 14-årige straffeloven hvis de havde sex
med jævnaldrende.

Kan folk under den kriminelle lavalder dømmes, men ikke straffes?
Eller er det forkert at de kan dømmes? Der kan i hvert fald
gribes ind. Som sagt vil det være de sociale myndigheder der
træder til hvis man mener det er nødvendigt.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 03-07-10 19:14

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:7s0u26t2vfoihv6spfdepgs5lqgdfgq701@news.stofanet.dk:

> Nu kommer jeg i tvivl om den rigtige formulering, men også før
> den nye lovændring brød 14-årige straffeloven hvis de havde sex
> med jævnaldrende.

Ja, og det gør 13-årige jo også nu.

> Kan folk under den kriminelle lavalder dømmes, men ikke straffes?

Nej, de kan ikke sigtes, tiltales eller dømmes.

> Der kan i hvert fald
> gribes ind. Som sagt vil det være de sociale myndigheder der
> træder til hvis man mener det er nødvendigt.

Jep.