Måske ikke helt et jura spørgsmål men mås
Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-07-10 20:55

... til at den nye multimedieskat er skruet sammen på den måde den er.
Sagen er at har man firmamobil må man ikke ringe privat i arbejdstiden.
Har man fastnet telefon er man ikke underlagt denne regel men kan frit
ringe privat i arbejdstiden.
Men man er jo begge på job og skal lige aftale hvem der henter unger,
men er din telefon mobil er man begrænset (medmindre man betaler).

Ja undskyld men jeg kan ikke se logikken. Måske en her kan oplyse mit
mørke uvidende sind om årsagen.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : -=Madsen=-

Dato : 01-07-10 23:47

<------------->
> [...]
> Sagen er at har man firmamobil må man ikke ringe privat i arbejdstiden.
> Har man fastnet telefon er man ikke underlagt denne regel men kan frit
<------------>
hvis man ringer privat i arbejdstiden passer man så sit arbejde ?

<--------------------------->
> Men man er jo begge på job og skal lige aftale hvem der henter unger,
> men er din telefon mobil er man begrænset (medmindre man betaler).
<---------------------------->
man kunne også bruge sin egen mobil (i pausen)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-07-10 01:38

> hvis man ringer privat i arbejdstiden passer man så sit arbejde ?

> man kunne også bruge sin egen mobil (i pausen)

Man kunne også svare på spørgsmålet, men det undlod du jo (hvilket jeg i
grunden også gjorde, sorry poster.)

Troels

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-07-10 18:13

Troels [around 9000] kom med denne ide:
> Man kunne også svare på spørgsmålet, men det undlod du jo (hvilket jeg i
> grunden også gjorde, sorry poster.)

Helt OK, så slap jeg selv for at påpege det manglende svar (eller
forsøg herpå).

Fra : Per

Dato : 02-07-10 06:49

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> Men man er jo begge på job og skal lige aftale hvem der henter unger,
> men er din telefon mobil er man begrænset (medmindre man betaler).

Du bliver beskattet af et multimedie og en mobiltelefon er et multimedie.
Ligesom en PC et et multimedie.

En fastnet-telefon er IKKE et multimedie = ingen beskatning.

Bare det, at du har mulighed for at bruge et multimedie privat er
ensbetydende med beskatning. Om du rent faktisk bruger multimediet privat er
underordnet.

Man kan dog slippe for multimediebeskatningen, hvis man underskriver en Tro
og Love erklæring på, at man under ingen omstændigheder bruger multimediet
privat, og at arbejdsgiveren samtidig kontrollerer dig.

> Ja undskyld men jeg kan ikke se logikken. Måske en her kan oplyse mit
> mørke uvidende sind om årsagen.

Det er ordet "multimedie" du skal kigge på

Du har langt flere muligheder med en mobiltelefon (sms, internettet,
programmer mv.) - det har du ikke med en fastnet. Den kan kun ringe.

Om det er rimeligt eller smart skal jeg lade være usagt.

Mvh. Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-07-10 23:33

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Tro og Love erklæring på, at man under ingen omstændigheder bruger
> multimediet privat, og at arbejdsgiveren samtidig kontrollerer dig.

Det er jeg så ikke enig i. Hvis man læser vejledningen fra skat står det
ganske klart, at en fastnettelefon også kan være omfattet af
multimediebeskatningen.
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

Det er heller ikke korrekt, at det udløser beskatning, hvis bare man har
mulighed for at benytte det privat. Det afgørende er om man tager det med
hjem og benytter det privat.
Det giver så den mærkelige situation, at jeg har fået udleveret en
mobiltelefon af min arbejdsgiver, og eftersom jeg nægter at tage den med
hjem, idet jeg ikke ønsker at betale skat af den, må jeg gerne bruge den
privat i et vist omfang, mens jeg er på arbejde.
Hvis jeg havde valgt at underskrive en tro og love erklæring, så måtte jeg
gerne tage den med hjem, men så måtte jeg til gengæld overhovedet ikke bruge
den til noget privat, hverken inden for eller uden for arbejdstid.
Et typisk tilfælde af at politikere er i stand til at forplumre alt.

Kurt

Fra : Per

Dato : 03-07-10 08:31

Kurt B. Andersen wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> det ganske klart, at en fastnettelefon også kan være omfattet af
> multimediebeskatningen.
> http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

Ja det er klart, hvis arbejdsgiveren betaler til en fastnet-telefon, man har
derhjemme.

> Det er heller ikke korrekt, at det udløser beskatning, hvis bare man
> har mulighed for at benytte det privat. Det afgørende er om man tager
> det med hjem og benytter det privat.

Ja - ok, der var jeg vist lidt for hurtig. Du skal tage mulimediet
(mobiltlf.) med hjem for at skulle betale multimedieskat. Det er tilgengæld
irrelevant om du benytter multimediet privat. Blot det, at du én gang har
det med hjemme = beskatning.
Det er så her man kan skrive en Tro og Love erklæring for at undgå
beskatning.
Man kan tilgengæld ikke skrive en Tro og Love erklæring og slippe for
beskatning, hvis man tager en PC med hjem, vistnok fordi det ikke kan
kontrolleres om du har brugt den privat.

> [...]
> med hjem, idet jeg ikke ønsker at betale skat af den, må jeg gerne
> bruge den privat i et vist omfang, mens jeg er på arbejde.

Ja enig - det er fuldstændig tåbelig lovgivning

> [...]
> måtte jeg gerne tage den med hjem, men så måtte jeg til gengæld
> overhovedet ikke bruge den til noget privat, hverken inden for eller

Nej, men du må godt ringe hjem fra en fastnettlf. fra arbejdspladsen. !!?

> Et typisk tilfælde af at politikere er i stand til at forplumre alt.

Ja den lov er skruet noget tosset sammen.

/ Per

Fra : Leif Neland

Dato : 13-07-10 11:03

Den 02-07-2010 07:48, Per skrev:

> [...]
>
> Bare det, at du har mulighed for at bruge et multimedie privat er
> ensbetydende med beskatning. Om du rent faktisk bruger multimediet

Er døgnservice multimedie?
Brugeren betaler selv linien og "internet", arbejdsgiver betaler
døgnservice.

Leif

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-07-10 18:46

Andersen [3650] skrev den 01-07-2010 21:55:
> .. til at den nye multimedieskat er skruet sammen på den måde den er.

Ideen er, at du har adgang til at bruge et multimedie, som andre betaler
for dig.

Om du bruger adgangen eller ej er underordnet.

Hvis nu en person som ikke er i et ansættelsesforhold skulle købe sig
til samme adgang, så skulle det betales af et beløb efter der er trukket
skat.

Siden der så et hav af multimedie-produkter og sammensætninger, så har
man fra lovgivers side skåret alt over en kam og sat værdien af
multimedierne til 3000 kroner. Hvilket der så skal svares skat af.

Det er ulempen ved firkantede regler.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til