Frist til svar på frivilligt forlig + indh~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-10 20:44

Hej,

Jeg har en skyld hos iNordvativ, som der iøvrigt ikke er tvivl ved,

Men. D.d modtager jeg et brev dateret 30.06.2010, altså afsendt i går, hvor
de skriver:

"Ønskes en evt. afdragsordning bedes vedlagte forlig sendt retur i
underskrevet stand, inden 3 dage".

Er det mig, eller er det en lige lovlig kort frist? De vil vel i princippet
have brevet retur hos dem senest i morgen.

Derudover, hvordan skal dette tolkes:

"Udebliver nogen indbetaling mere end 4 dage efter forfald, er hele skylden
straks forfalden i betaling og kan uden domserhvervelse inddrives ved
execution i henhold til Rpl §478 på trund af nærværende forlig"?

Håber på hjælp herfra - vil gerne have en mulighed for at forstå hvad jeg
evt. underskriver.

Troels

Fra : craft

Dato : 01-07-10 15:00

Den sidste passage om rpl § 478 betyder, at hvis du vælger at
acceptere deres forlig, og så efterfølgende alligevel ikke overholder
det, så kan de gå direkte i fogedretten og foretage udlæg hos dig.

Hvis denne passage ikke havde været der, så havde de været nødt til
enten at få dig til at underskrive et betalingspåkrav (hvilket du blot
ville kunne nægte) eller at få dom over dig hvilket ville tage lang
tid og nok også koste lidt penge for dem.

Kort sagt: Hvis du accepterer forliget, så må du nok også hellere
overholde det, for ellers har de let adgang til at tvangsfuldbyrde det
via fogedretten.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-10 22:09

> Kort sagt: Hvis du accepterer forliget, så må du nok også hellere
> overholde det, for ellers har de let adgang til at tvangsfuldbyrde det
> via fogedretten.

Jeg troede bare det krævede mere arbejde end som så. Det er nu heller ikke
noget problem at betale afdragene - de holdt bare ikke helt det lovede ved
indgåelse af aftalen, men skyld er skyld.

Det næste er så, at de på deres rykkere giver 3 dages betalingsfrist, og som
her, 3 dages responsfrist. Suk.

Troels

Fra : craft

Dato : 01-07-10 15:29

Det står dem frit for at give en hvilken som helst frist i tilbud om
forlig/afdragsordning. Situationen er jo den, at du skylder et beløb,
som allerede er forfaldent til betaling, og så er de så flinke at
tilbyde dig at betale det over længere tid. Der er altså tale om en ny
aftaleindgåelse.

Mht. rykkere, så skal der gå mindst 10 dage mellem hver rykker førend
de kan kræve et nyt rykkergebyr (som højst må være på 100 kr.), jf.
rentelovens § 9 b, stk. 2.
Men de kan godt i en rykker give dig 3 dage til at betale, hvorefter
de eksempelvis vil sagsøge dig hvis du ikke betaler - igen er en
rykker bare en "påmindelse" om, at du skylder penge, som skulle have
været betalt.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-10 22:31

> [...]
> de eksempelvis vil sagsøge dig hvis du ikke betaler - igen er en
> rykker bare en "påmindelse" om, at du skylder penge, som skulle have

Er det ikke noget med der skal 3 rykkere afsted først - dvs. minimum 30
dage, før de kan gå ad dén vej?

Troels

Fra : craft

Dato : 04-07-10 13:32

Nej. Du kan blive sagsøgt for hvad som helst når som helst. Men
selvfølgelig bliver du ikke sagsøgt før sidste rettidige betalingsdag
er gået - ellers ville det vist være unødig trætte af retten.

Det eneste, de får ud af rykkere er, at du betaler fordi de minder dig
om, at de kan sagsøge dig hvis du ikke betaler.

Fra : alexbo

Dato : 04-07-10 21:01

"Troels skrev

> "Udebliver nogen indbetaling mere end 4 dage efter forfald, er hele
> skylden straks forfalden i betaling og kan uden domserhvervelse inddrives
> ved execution i henhold til Rpl §478 på trund af nærværende forlig"?

Det betyder at hvis du betaler for sent bliver du sendt til inkasso for
hele gælden.
Du skal dog have et varsel, et inkassovarsel der giver dig 10 dage til at
betale restgælden.

Du kan roligt regne med at hvis du betaler for sent, får du ingen rykkere,
du får inkassovarslet med det samme.

Inkassoloven:
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Retsplejeloven:
§ 478. Tvangsfuldbyrdelse kan ske på grundlag af
4) udenretlige skriftlige forlig om forfalden gæld, når det udtrykkeligt er
bestemt i forliget, at det kan tjene som grundlag for fuldbyrdelse,

Tvangsfuldbyrdelse er dette med inkasso, de kan trække dig i fogedretten
uden nogen polimik om gælden.

Jeg er ikke glad for nedenstående:
"Ønskes en evt. afdragsordning bedes vedlagte forlig sendt retur i
underskrevet stand, inden 3 dage"

Det burde have være "ønskes den foreslåede afdragsordning" det andet lyder
som at de ikke vil diskutere afdrag før de har det underskrevne forlig.
Du skal kun skrive under hvis afdragsordningen fremgår og den passer dig.

Og så skal du være klar over at kommer du sent med et afdrag kræver de hele
restgælden her og nu, og de får fogeden til at hjælpe sig.

"Frivilligt forlig" det lyder nærmest som en aftale mellem venner, men det
er et "jeg skylder dig" papir, ingen tvivl om gælden ingen tvivl om noget
som helst, man kan ikke efterfølgende modsætte sig udregningen eller lign.,
betal efter aftale eller du bliver udpantet.

mvh
Alex Christensen