fyret når fylder 18 år ?
Fra : Per

Dato : 30-06-10 18:24

Hej Ng !

HK vil anke Landsretsdom vedr. unge, der bliver fyret fordi de bliver 18 år
og derved skal have mere i løn.

http://avisen.dk/hk-vil-anke-hele-vejen-til-eu_129981.aspx

Men er det ikke helt normalt og har det ikke altid været sådan, så hvorfor
er det "utroligt" ??

Det er da helt normalt at flaskedrenge og bagerjomfruer mv. fyres når de
fylder 18 år og skal have mere i løn. Nogle enkelte får lov at blive, hvis
de er specielt dygtige.
Jeg er godt klar over det umoralske - men hvorfor al den "ballade" over en
dom - der jo følger virkeligheden ?

Mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 30-06-10 19:29

"Per" skrev
> [...]
> http://avisen.dk/hk-vil-anke-hele-vejen-til-eu_129981.aspx
> Men er det ikke helt normalt og har det ikke altid været sådan, så hvorfor

Det utrolige ligger nok nærmest i at HK ikke starter med deres egne
overenskomster.

"For det er ikke rimeligt, at der kan sidde en ung under 18 år ved
kasseapparatet og lave præcis det samme, som en der er over 18 år og får en
højere løn. Det er ikke rimeligt," siger Jørgen Hoppe."

http://www.jobpatruljen.dk/loen_og_love/loensatser/bageri_ekspedition.aspx

Men måske ønsker de at EU eller staten fastsætter lønningerne, så HK kan
tage sig af mere alvorlige sager.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 30-06-10 20:52

Hej
On 30-06-2010 20:29, alexbo wrote:
> "For det er ikke rimeligt, at der kan sidde en ung under 18 år ved
> kasseapparatet og lave præcis det samme, som en der er over 18 år og får en
> højere løn. Det er ikke rimeligt," siger Jørgen Hoppe."

Må en ung M/K under 18, overhovedet sidde ved et kasseapparat?

Mvh
Martin

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-10 20:57

Martin [TMM] skrev den 30-06-2010 21:52:
> Hej
>
> Må en ung M/K under 18, overhovedet sidde ved et kasseapparat?

I Netto ja.
(det gjorde de i hvert fald i 2004, da jeg var ansat der).

Jeg tror ikke, at det er nogen lovregler om kassebetjening.
Derudover er en del kassesluser blevet konverteret til tællemaskiner,
hvor den ansatte ikke skal rode med kontanterne selv.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin [TMM]

Dato : 30-06-10 21:08

Hej
On 30-06-2010 21:56, Carsten Riis wrote:
> I Netto ja.
> (det gjorde de i hvert fald i 2004, da jeg var ansat der).

Ok. Synes bare at jeg kunne mindes noget om at der var lovgivning om
det. Det kan der stadig være, måske inden for bestemte tidsrum. Alene på
tankstationen om natten (efter kl 20:00 ? ), og lign. steder.

> Jeg tror ikke, at det er nogen lovregler om kassebetjening.
> Derudover er en del kassesluser blevet konverteret til tællemaskiner,
> hvor den ansatte ikke skal rode med kontanterne selv.

Der er gang i noget af det samme i Fakta. Det er i hvert fald sket i
"min" lokale Fakta.

Mvh
Martin

Fra : alexbo

Dato : 30-06-10 21:32

"Martin skrev

> Må en ung M/K under 18, overhovedet sidde ved et kasseapparat?

De må i hvert fald gerne håndtere penge, ellers ville de ikke kunne være
alene.

Unge under 18 år må ikke arbejde alene i butikkerne mellem kl. 18 og kl. 06
på hverdage og mellem kl. 14 og kl. 06 på lørdage, søndage og helligdage,
medmindre den unge arbejder sammen med en person, der er fyldt 18 år. Ved
arbejde i butikker, der er isoleret beliggende i områder uden
almindelig færdsel, gælder forbuddet på alle dage og alle tidspunkter.

http://www.dsk.dk/public/dokumenter/Unges%20arbejde.pdf

"Må ikke arbejde alene medmindre de er sammen med" opfatter jeg som at den
ældre ikke er i butikken men i nærheden.
En voksen bager i baglokalet og en ung ekspedient i butikken.

mvh
Alex Christensen