|
| Sprøgsmål til lejekontrakt Fra : Peter Kiil |
Dato : 29-06-10 23:15 |
|
Er ved at indgå et lejemål, og har i forbindelse med lejekontrakten brug for
en vurdering. Under paragraf 11 er der indføjet en længere afhandling. Er
nedenstående normalt, eller har jeg grund til at være på vagt? Det er
særligt punkterne omkring vedligeholdelse jeg tænker på. Er det f.eks. for
min regning hvis (det lejede) køleskab går i stykker?
-----
§ 11. Særlige vilkår.
Fravigelser: Her anføres aftalte fravigelser og tilføjelser i forhold til
lejelovgivningens almindelige
regler og standardkontraktens §§ 1-10.
Sådanne aftaler vil kunne medføre, at lejeren opnår færre rettigheder eller
pålægges større forpligtelser end efter de almindelige bestemmelser i
lejelovgivningen.
Huslejen er fastsat iht. BRL § 15a.
Havearealet indgår i det lejede, som det påhviler lejer at vedligeholde,
ren- og ryddeligholde samt til enhver tid at holde adgangsarealet
vedligeholdt, renholdt og ryddet for sne.
Det påhviler lejer at vedligeholde døre, vinduer og redskabsrum.
Lejer må ikke bore eller skrue i klinker/fliser i rækkehuset.
Lejer må ikke opvarme rækkehuset med anden varmekilde end den fjernvarme,
som er indlagt i rækkehuset.
Lejer er bekendt med og accepterer, at der er tale om et nybygget rækkehus,
der kræver hyppig udluftning.
Lejer betaler fremtidige udgifter til maling, hvidtning, tapetsering,
behandling af gulve i det lejede samt udskiftning af låse og nøgler. Lejer
skal endvidere vedligeholde toiletkumme, vask, bordplader, hårde hvidevarer,
blandingsbatterier, ruder, gulve, gulvbelægning og lignende.
Ved fraflytning er lejer forpligtet til at fraflytte det lejede senest 14
dage før lejeperiodens udløb med henblik på det lejedes istandsættelse.
Lejemålet skal for lejers regning instandsættes til samme stand som ved
lejemålets begyndelse, dvs. at lofter, vægge og træværk skal males, og at
trægulve skal slibes og olieres. Maling, tapetsering og afslibning/oliering
af gulve samt anden form for istandsættelse af lejemålet må kun foretages af
udlejers håndværkere. Lejer sørger for slutrengøring før fraflytning. Lejer
betaler evt. gebyrer til forsyningsselskaber i forbindelse med fraflytning.
Den i lejelovens § 98 stk. 2, 1. punkt nævnte frist på 14 dage for udlejers
ret til at påberåbe fejl og mangler ved det lejede i forbindelse med
fraflytning forlænges til 1 måned.
Mvh
--
/peter
The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.
| |
Jubi (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Jubi |
Dato : 30-06-10 00:39 |
|
"Peter Kiil" <peter@kiil.net> skrev i meddelelsen
news:C8503CFE.1174A9%peter@kiil.net...
> Er ved at indgå et lejemål, og har i forbindelse med lejekontrakten
> brug for
> en vurdering. Under paragraf 11 er der indføjet en længere afhandling.
> Er
> nedenstående normalt, eller har jeg grund til at være på vagt? Det er
> særligt punkterne omkring vedligeholdelse jeg tænker på. Er det f.eks.
> for
> min regning hvis (det lejede) køleskab går i stykker?
>
> -----
>
> § 11. Særlige vilkår.
>
> Fravigelser: Her anføres aftalte fravigelser og tilføjelser i forhold
> til
> lejelovgivningens almindelige
> regler og standardkontraktens §§ 1-10.
>
> Sådanne aftaler vil kunne medføre, at lejeren opnår færre rettigheder
> eller
> pålægges større forpligtelser end efter de almindelige bestemmelser i
> lejelovgivningen.
>
Vedligeholdelse indebærer også reperationer/nyindkøb.
Jeg ser ingen problemer i §11.
| |
GSX 750 (30-06-2010)
| Kommentar Fra : GSX 750 |
Dato : 30-06-10 08:37 |
|
"Peter Kiil" <peter@kiil.net> skrev i meddelelsen
news:C8503CFE.1174A9%peter@kiil.net...
> Er ved at indgå et lejemål, og har i forbindelse med lejekontrakten brug
> for
> en vurdering. Under paragraf 11 er der indføjet en længere afhandling. Er
> nedenstående normalt, eller har jeg grund til at være på vagt? Det er
> særligt punkterne omkring vedligeholdelse jeg tænker på. Er det f.eks. for
> min regning hvis (det lejede) køleskab går i stykker?
Ja.
>
> -----
>
> § 11. Særlige vilkår.
>
> Fravigelser: Her anføres aftalte fravigelser og tilføjelser i forhold til
> lejelovgivningens almindelige
> regler og standardkontraktens §§ 1-10.
>
> Sådanne aftaler vil kunne medføre, at lejeren opnår færre rettigheder
> eller
> pålægges større forpligtelser end efter de almindelige bestemmelser i
> lejelovgivningen.
Du kan jo vælge at lade være at skrive under...
>
> Huslejen er fastsat iht. BRL § 15a.
>
> Havearealet indgår i det lejede, som det påhviler lejer at vedligeholde,
> ren- og ryddeligholde samt til enhver tid at holde adgangsarealet
> vedligeholdt, renholdt og ryddet for sne.
Selvfølgelig hvis der er have med.
> Det påhviler lejer at vedligeholde døre, vinduer og redskabsrum.
Klart.
>
> Lejer må ikke bore eller skrue i klinker/fliser i rækkehuset.
Det siger sig selv. En enkelt knækket flise, eller et hul i klinken, er lig
med en K3 i tilstandsrapporten.
> Lejer må ikke opvarme rækkehuset med anden varmekilde end den fjernvarme,
> som er indlagt i rækkehuset.
Det kan være et servitut, som gør at kun den installerede varme må bruges.
>
> Lejer er bekendt med og accepterer, at der er tale om et nybygget
> rækkehus,
> der kræver hyppig udluftning.
Ellers kommer der svamp og det er rigtig dyrt at lave.
>
> Lejer betaler fremtidige udgifter til maling, hvidtning, tapetsering,
> behandling af gulve i det lejede samt udskiftning af låse og nøgler. Lejer
> skal endvidere vedligeholde toiletkumme, vask, bordplader, hårde
> hvidevarer,
> blandingsbatterier, ruder, gulve, gulvbelægning og lignende.
Sådan er det osse i det hus som vi lejer ud.
>
> Ved fraflytning er lejer forpligtet til at fraflytte det lejede senest 14
> dage før lejeperiodens udløb med henblik på det lejedes istandsættelse.
> Lejemålet skal for lejers regning instandsættes til samme stand som ved
> lejemålets begyndelse, dvs. at lofter, vægge og træværk skal males, og at
> trægulve skal slibes og olieres. Maling, tapetsering og
> afslibning/oliering
> af gulve samt anden form for istandsættelse af lejemålet må kun foretages
> af
> udlejers håndværkere. Lejer sørger for slutrengøring før fraflytning.
> Lejer
> betaler evt. gebyrer til forsyningsselskaber i forbindelse med
> fraflytning.
Ved at skrive under, accepterer du udlejers regler. I vores
udlejejningsejendom fraflytter lejer og så skal huset være istandsat på
lejers regning. er det ikke det, så vælger vi håndværker og lejer skal
betale. Jeg har en ven der osse lejer et hus ud. Han har samme regel om at
han under alle omstændigheder vælger håndværker.
>
> Den i lejelovens § 98 stk. 2, 1. punkt nævnte frist på 14 dage for
> udlejers
> ret til at påberåbe fejl og mangler ved det lejede i forbindelse med
> fraflytning forlænges til 1 måned.
Ja.
Mvh
Jarl
>
> Mvh
> --
> /peter
>
> The best things in life are postage paid, batteries included,
> guaranteed forever and tax-free.
>
| |
Bertel Lund Hansen (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 30-06-10 10:23 |
| | |
Klaus H (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 30-06-10 16:32 |
|
"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:863m26lpa3d2c2r9q6jnqtk3djjtg5c67b@news.stofanet.dk...
> GSX 750 skrev:
>
>> Du kan jo vælge at lade være at skrive under...
>
> Det tror jeg godt han ved. Er det lovligt? Er det normalt?
>
> Jeg ved det ikke.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Det eneste jeg ser som problem er, at udlejer vil vælge håndværker.
Man kan måske forhandle igennem, at det skal være en momsregistreret håndværker man i fællesskab bliver enige om.
Klaus H
| |
N/A (30-06-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 30-06-10 16:45 |
|
| |
Inge (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Inge |
Dato : 30-06-10 16:45 |
|
>> ret til at påberåbe fejl og mangler ved det lejede i forbindelse med
>> fraflytning forlænges til 1 måned.
>
>
> Hej
>
> Du kan aldrig stilles ringere end lejeloven foreskriver, altså udlejer kan
> ikke bare ændre hvad der står i lovgivningen, så de 14 dage kan ikke
> forlænges.
> I øvrigt synes jeg du skal prøve at læse www.familieadvokaten.dk , der er
> stort afsnit om lejelov, og der er brevkasse med mange spørgsmål og svar,
> hvor du også kan få mere kvalificeret svar end jeg kan give, som selv er
> lejer.
>
> mvh
> Inge
>
Ja så læste jeg lige at de 14 dage godt kan fraviges.
mvh igen
Inge
| |
Petersen Michael (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Petersen Michael |
Dato : 30-06-10 16:51 |
|
Peter Kiil wrote:
> Lejer betaler fremtidige udgifter til maling, hvidtning, tapetsering,
> behandling af gulve i det lejede samt udskiftning af låse og nøgler.
> Lejer skal endvidere vedligeholde toiletkumme, vask, bordplader,
> hårde hvidevarer, blandingsbatterier, ruder, gulve, gulvbelægning og
> lignende.
Jeg studser kun over "fremtidige udgifter"
Den der fremtid ville jeg som lejer sørge for at få defineret.
Ellers ser jeg ikke noget betænkeligt, eller unormalt.
--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.
| |
Jubi (30-06-2010)
| Kommentar Fra : Jubi |
Dato : 30-06-10 22:53 |
|
"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4c2b67cd$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Peter Kiil wrote:
>
>> Lejer betaler fremtidige udgifter til maling, hvidtning, tapetsering,
>> behandling af gulve i det lejede samt udskiftning af låse og nøgler.
>> Lejer skal endvidere vedligeholde toiletkumme, vask, bordplader,
>> hårde hvidevarer, blandingsbatterier, ruder, gulve, gulvbelægning og
>> lignende.
>
> Jeg studser kun over "fremtidige udgifter"
> Den der fremtid ville jeg som lejer sørge for at få defineret.
>
> Ellers ser jeg ikke noget betænkeligt, eller unormalt.
>
Oversat er det "I lejetiden".
| |
MicJen (01-07-2010)
| Kommentar Fra : MicJen |
Dato : 01-07-10 19:06 |
|
Lejernes LO kunne måske være en idé at få til at kigge på den?
Du kan osse stille spørgsmål og snakke med én som har kendskab til
lejekontrater (som regel er det stud. jur. der sidder der).
Mener det koster 3-400 pr. år at være medlem.
| |
Troels [around 9000] (01-07-2010)
| Kommentar Fra : Troels [around 9000] |
Dato : 01-07-10 21:47 |
|
> Mener det koster 3-400 pr. år at være medlem.
I Nord er det knapt 600 kr / år, og 380 kr. i startgebyr hvis man indenfor
de første 3 måneder vil have udført arbejde.
Troels
| |
Jubi (01-07-2010)
| Kommentar Fra : Jubi |
Dato : 01-07-10 23:27 |
|
"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4c2cfec8$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>> Mener det koster 3-400 pr. år at være medlem.
>
> I Nord er det knapt 600 kr / år, og 380 kr. i startgebyr hvis man
> indenfor de første 3 måneder vil have udført arbejde.
>
> Troels
Hmm,
LLO hovedstaden er 655 halvår, som falder hvert år og efter 2 år er det
800 årligt og uden sagsgebyr (300)
| |
MicJen (02-07-2010)
| Kommentar Fra : MicJen |
Dato : 02-07-10 23:04 |
|
Jeg mener opkrævningen fra Århus LLO var omkring de 400 kr. Men det er så
også et stykke tid siden jeg har haft kontakt med dem.
Uanset kan man jo altid ringe og høre hvad de tager for det, hvad man får
for pengene og så kan man jo tage stilling.
| |
|
|