Urtehaven fyldt med ukrudt - hvordan får v~
Fra : Søren Bay

Dato : 29-06-10 22:00

Hejsa

Vores urte/køkkenhave har ligget brak i år og er fyldt med alskinds
ukrudt. Det drejer sig om ca. 50kvm.

Min første indskydelse var, at slå det med plænetraktoren og så fræse
det hele ned, men så kommer skidtet vel bare tifold igen næste år?

Plan B er at slå det med plænetraktoren, fjerne det løseog så sprøjte
med Round-Up. Så vil jeg lægge et par presseninger over og lade det
hvile i nogle uger. så kan det vel fræses?

Andre nemmere ideer?

//Søren

Fra : Max

Dato : 29-06-10 22:29

Hej Søren

> Plan B er at slå det med plænetraktoren, fjerne det løseog så sprøjte
> med Round-Up. Så vil jeg lægge et par presseninger over og lade det
> hvile i nogle uger. så kan det vel fræses?

Det er en dårlig ide med Round-Up i dette tilfælde. Det optages jo
gennem bladene.

Bare læg presenningerne på, så dør det hele.

Max

Fra : Kim2000

Dato : 29-06-10 22:44

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Plan B er at slå det med plænetraktoren, fjerne det løseog så sprøjte med
> Round-Up. Så vil jeg lægge et par presseninger over og lade det hvile i

Læg pressingen på og vent 3 uger.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-06-10 00:00

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev

> [...]
>
> Min første indskydelse var, at slå det med plænetraktoren og så fræse det
> hele ned, men så kommer skidtet vel bare tifold igen næste år?

1 års ukrudt = 7 års lugning. Men om man skal hakke lidt eller meget ukrudt
er underordnet, bare man tager det mens det er helt småt.

Skal du ikke bruge jorden i år, kan du bare fræse med jævne mellemrum.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-06-10 21:12

Preben R. Sørensen wrote:

> 1 års ukrudt = 7 års lugning. Men om man skal hakke lidt eller meget
> ukrudt er underordnet, bare man tager det mens det er helt småt.

Det skal i hvert fald tages inden det når at sætte frø

> Skal du ikke bruge jorden i år, kan du bare fræse med jævne mellemrum.

Noget ukrudt bliver bare værre af en fræsning, fordi rødderne bliver
mangedelt. Men til enårrigt frøukrudt er det godt nok.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-06-10 21:54

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Noget ukrudt bliver bare værre af en fræsning, fordi rødderne bliver
> mangedelt. Men til enårrigt frøukrudt er det godt nok.

Der er ingenting der overlever en sommers fræsning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-07-10 05:58

On Wed, 30 Jun 2010 22:53:46 +0200, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der er ingenting der overlever en sommers fræsning.

Tillader mig at rette "ingenting" til "ikke ret mange ting"

Når man vil fræse ukrudt væk på den måde (eller luge det med håndkraft),
så skal man huske at gøre det _tit_! Ukrudtet skal have ca. 2 nye blade
inden der fræses igen. Fordi planten bruger kræfter fra roden til at
lave de første nye blade med - men ved ca. 2 nye blade vil bladene nu
producere mere energi end de bruger. Og det er så lige der omkring de 2
blades nyvækst, at roden er mest udsultet, og der det gør mest ondt at
ramme den. Så at sige.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-10 23:09

Preben R. Sørensen wrote:

> Der er ingenting der overlever en sommers fræsning.

Mælkebøtter, tidsler, agersyre, skvalderkål, kvikgræs, padderokke - det skal
graves op, for at komme det til livs, hvis man ikke vil sprøjte det væk.
Hakker du rødderne i mindre stykker med en fræser, bliver problemet bare
meget værre.

De tre første kan forholdsvis let vippes op et godt stykkke nede med en
tidselstikker. Efter et par behandlinger er der ikke mere kraft i dem. De
tre sidste bekæmpes bedst med en gravegreb og en øm ryg.

Ellers skal man som Mads skriver det, fræse flere gange - det kan nemt
betyde et par gange om ugen hele sommeren - men hvem orker det?

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-07-10 23:30

> [...]
> skal graves op, for at komme det til livs, hvis man ikke vil sprøjte det
> væk. Hakker du rødderne i mindre stykker med en fræser, bliver problemet

Jamen det p a s s e r ikke.!

Jeg har udtrykt mig:
"Der er ingenting der overlever en sommers fræsning."

Og det står jeg ved, uanset antallet af benægtere.

Det skulle vel ikke være nødvendigt at skære ud i pap, at der så er tale om
fræsning hver gang der dukker noget grønt op. Men for lige at komme debatter
om sommerens udstrækning i forkøbet, så lad os da tage efteråret med så,
hvis der altså er benzin nok. Og tilføje at fræsningen naturligvis skal være
dyb.

Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : SvenP

Dato : 30-06-10 21:47

Round up virker på grønne blade. Så en anden god rækkefølge kunnd være-
Round up vent 14 dage, slå med have traktor, vent en uge - 14 dage giv
roundup igen, færdig med det grønne ukrudt.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 01-07-10 09:14

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Plan B er at slå det med plænetraktoren, fjerne det løseog så sprøjte med
> Round-Up. Så vil jeg lægge et par presseninger over og lade det hvile i

Jeg startede et lignende projekt sidste år. Et ca. 200 m2 stykke var fyldt
med et varieret planteliv, heriblandt rigtig meget senegræs og mælkebøtter,
der har været holdt nede med havetraktoren. Jeg sprøjtede det hele ned i
juni og igen sidst i juli sidste sommer. Tidligt på foråret fræsede jeg det
hele igennem, og i denne weekend skal det fræses igen. Der er kun ganske
lidt ukrudt, og alt sammen er små planter der vokser i overfladen, så jeg
vil tro jeg kan få bugt med det sidste med fræseren...

Mvh
Keld

Fra : V Hansen

Dato : 16-07-10 00:18

> [...]
>
> Plan B er at slå det med plænetraktoren, fjerne det løseog så sprøjte med
> Round-Up. Så vil jeg lægge et par presseninger over og lade det hvile i

Hvis du følger plan A 2 gange i år, så får du 2 gode grøngødninger til din
jord i år
så fræser du jorden 2 gange inden du sår og planter til næste år,
anskaffer dig et skuffejern og holder ukrudtet på 2 kimblade som Mads
siger, markerer evt rækkerne med snor hvis du vil være meget tidligt ude,
lidt lugning i rækkerne ja,
men med 50 m2, tager det højest ½ time med et skuffejern, og du kan får en
rigtig god samvittighed og et godt miljø.
mvh
Vibeke