start og stop funktion på moderne motorer ~
Fra : Per

Dato : 30-06-10 20:46

Hej NG !

Det er blevet moderne med start og stop motorer på moderne biler for at
reducere co2 udledningen.

Men på de motorer med denne teknologi - er der specielle holdbare startere
monteret ?

Jeg tænker på, at en starter jo ikke (normalt) er bygget til så mange
starter.

Mvh. Per

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-06-10 21:34

> [...]
> monteret ?
>
> Jeg tænker på, at en starter jo ikke (normalt) er bygget til så mange

Det er heller ikke alle af de biler der har en starter.
Citröen kører med et system hvor generatoren kan virke som generator eller
starter.

Men dette er blot 1 af mange mulige systemer.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-10 21:45

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Det er heller ikke alle af de biler der har en starter.
> Citröen kører med et system hvor generatoren kan virke som generator eller
> starter.

Polo Bluemotion briger det et stykke videre, så den også bremser med
generator/startermotor og dermed lader på batteriet.

Klaus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-06-10 22:10

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Polo Bluemotion briger det et stykke videre, så den også bremser med
> generator/startermotor og dermed lader på batteriet.

Samme system

--
Uffe Bærentsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-10 19:56

> Citröen kører med et system hvor generatoren kan virke som generator eller
> starter.

Wauw. Jeg ved ikke lige hvor mange år siden det var, Volvo kørte med dette
system på deres Pentaer... Svigerfars gamle 2-pattede kører ihvertfald med
det

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-07-10 20:12

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> Wauw. Jeg ved ikke lige hvor mange år siden det var, Volvo kørte med dette
> system på deres Pentaer... Svigerfars gamle 2-pattede kører ihvertfald med
> det

Tror du blander tingene lidt sammen.
Det gamle system var dynastarter.
Du kan næsten sammenligne det med at i det gamle system var der en starter
der også fungerede som dynamo.
I det nye system er der tale om en generator der også fungerer som starter.
En af de store forskelle er virkningsgraden på de to systemer.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-10 20:46

> [...]
> starter.
> En af de store forskelle er virkningsgraden på de to systemer.

I det nye gamle system må det være en dynamo der fungerer som starter, også.
Man skal tage kompressionen af motoren for at dynamoen kan trække motoren
rundt - er der kompression på kan den ikke slæbe motoren rundt, ej heller i
varm tilstand.

Troels