Modulvogntog, eller ikke modulvogntog.
Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-10 22:56

Hørte lige i dag, at hvis man ønsker den ekstra aksel og kapacitet, der er i
et modulvogntog, skal man blot forlænge bagerste kofanger. Når man så vil
ind steder, hvor man normalt ikke må komme med disse modulvogntog, så skyder
man blot den bagerste kofanger ind på plads - smart ik'?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-06-10 23:12

Henrik B. skrev:
> [...]
> så vil ind steder, hvor man normalt ikke må komme med disse
> modulvogntog, så skyder man blot den bagerste kofanger ind på plads -

Var der nogen forklaring på hvor man skal gøre af de paller der står på
de godt 6 meter modulvogntoget er længere end et normalt vogntog
(forvogn/hænger)?

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-10 23:16

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Var der nogen forklaring på hvor man skal gøre af de paller der står på de
> godt 6 meter modulvogntoget er længere end et normalt vogntog
> (forvogn/hænger)?

De afleveres et sted, hvor der er tilladelse med modulvogntog. Herefter
forkorter man skidtet og futter rundt med resten. )

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-06-10 06:56

Henrik B. skrev:
> De afleveres et sted, hvor der er tilladelse med modulvogntog. Herefter
> forkorter man skidtet og futter rundt med resten. )

Har du et link hvor man selv kan læse om det der, tilsyneladende
magiske, modulvogntog?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-10 07:19

> Har du et link hvor man selv kan læse om det der, tilsyneladende magiske,
> modulvogntog?

Nope. Har det fra en tidligere kollega, hvor de skal have ét (tankvogn). Han
har siddet med i vognudvalget...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-06-10 08:00

Henrik B. skrev:
> Nope. Har det fra en tidligere kollega, hvor de skal have ét (tankvogn).
> Han har siddet med i vognudvalget...

Så handler det sikker blot om misforståelser.

Noget der er meget brugt til modulvogntog er det der kaldes en link-trailer.

Det den er beregnet til er at kunne sættes ind mellem en trækker og den
almindelige trailer. Og tilføre vogntoget de 8,75 m modulvogntoget må
være længere end et almindelig trækker/trailer vogntog.

Linktraileren fungerer på den måde at kassen kan flyttes frem så der
bliver plads til en skammel som den almindelige trailer kan kobles på.

I brug fungerer det ved at man, ved enden af det vejnet modulvogntogene
må køre på, stiller den almindelige trailer, trækker linktrailerens
aksler ind under kassen (Det jeg formoder du har fået fortalt som at
trække bagkofangeren ind.), og kører ud og tømmer/læsser den. Man kører
så tilbage og stiller linktraileren og tager den almindelige trailer og
kører ud og tømmer/læsser den.

Når al tømning/læsning er overstået kører man tilbage og stiller den
almindelige trailer, tager linktraileren og trækker akslerne ud bag
kassen. Derefter bakker man linktraileren under den almindelige trailer
og vupti, så har man igen et modulvogntog.