Træg sikkerhedssele
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-10 22:14

Hvis sikkerhedsselen går en lille smule stram, kan man så spraye noget WD40
ind i selve mekanikken hvor rullen sidder? Eller er det no-go, og man bør
købe en ny sikkerhedssele? Bilen er 4 år gammel.

Mvh Allan

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-10 22:17

"Allan Jensen" <-> skrev i meddelelsen
> Hvis sikkerhedsselen går en lille smule stram, kan man så spraye noget
> WD40 ind i selve mekanikken hvor rullen sidder? Eller er det no-go, og man
> bør købe en ny sikkerhedssele? Bilen er 4 år gammel.

Du er sikker på, at det ikke er oppe i holderen på dørstolpen, hvor der
laves for stor modstand? Det er et kendt problem på rigtig mange biler...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-10 22:27

Henrik B. wrote:
> Du er sikker på, at det ikke er oppe i holderen på dørstolpen, hvor
> der laves for stor modstand? Det er et kendt problem på rigtig mange
> biler...

Jeg vil tro det er selv rullemekanismen, da den langsomt er blevet mere og
mere træg med tiden, men jeg ved det ikke. Mener du at selen måske er
lettere slidt bå bagsiden, der hvor selen går gennem holderen?

Selen går ikke igennem et frithængende "øsken" oppe på dørstolpen. Den går
nærmere hen over et stykke plastik (arrangementet er bygget helt ind i
b-stolpen).
Bilen bruges mest til 1 person, og alle de andre seler går meget let i
forhold til førersiden.

Allan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-10 22:32

Allan Jensen skriver:

> Jeg vil tro det er selv rullemekanismen, da den langsomt er blevet mere og
> mere træg med tiden, men jeg ved det ikke.

Har bilen fået hulrumskonservering?

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-10 22:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Har bilen fået hulrumskonservering?

Nej det har den ikke.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-10 22:53

> Selen går ikke igennem et frithængende "øsken" oppe på dørstolpen. Den går
> nærmere hen over et stykke plastik (arrangementet er bygget helt ind i
> b-stolpen).

Så meget desto mere en grund til at tjekke dette plastik. Det er bl.a. et
stort problem på Mercedes Vito...

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-10 01:50

Henrik B. wrote:
> Så meget desto mere en grund til at tjekke dette plastik. Det er
> bl.a. et stort problem på Mercedes Vito...

Hmm, men jeg synes stadig at der er træghed at spore hvis man trækker selen
op mod loftet, og derved undgår at selen kører mod det stykke plastik. Men
jeg vil da lige tjekke det du skriver endnu en gang

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-06-10 23:37

> Hvis sikkerhedsselen går en lille smule stram, kan man så spraye noget
> WD40 ind i selve mekanikken hvor rullen sidder? Eller er det no-go, og man
> bør købe en ny sikkerhedssele? Bilen er 4 år gammel.

Jeg synes at huske at citronsaft på selen skulle være rigtig godt til at
løse problemet. Måske google kan be-(af?)kræfte dette.

Troels

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 30-06-10 07:39

"Allan Jensen" <-> wrote in message
> [...]
> WD40 ind i selve mekanikken hvor rullen sidder? Eller er det no-go, og man
> bør købe en ny sikkerhedssele? Bilen er 4 år gammel.

Jeg vil sige 'no-go'! Inde i mekanismen sidder en kugle der skal kunne
trille frit, og det kan den sikkert ikke hvis den får et blæs WD40.

Jeg ville ikke eksperimentere med hverken citroner, WD40 eller andet, på
noget som mit liv kunne afhænge af, fungere korrekt. Køb en ny, så dyr er
den vel heller ikke.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-10 07:47

"Peter Brandt Jørgensen" <none@none.none> skrev i meddelelsen

> [...]
> noget som mit liv kunne afhænge af, fungere korrekt. Køb en ny, så dyr er

Med moderne bilers sikkerhedssystemer, hvor der seleforstrammer,
krudtladninger m.v. i selemekanismen, så skal der nok være nogle mærker, som
tager godt ved for en sikkerhedssele. Dertil kommer at de ofte ikke blot er
sådan lige at skifte...

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 30-06-10 08:58

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "Peter Brandt Jørgensen" <none@none.none> skrev i meddelelsen

> Med moderne bilers sikkerhedssystemer, hvor der seleforstrammer,
> krudtladninger m.v. i selemekanismen, SNIP>

Så meget desto mindre grund til selv at begynde at rode med den!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-06-10 14:11

> Jeg vil sige 'no-go'! Inde i mekanismen sidder en kugle der skal kunne
> trille frit, og det kan den sikkert ikke hvis den får et blæs WD40.

Sig du no-go alt du vil, det jeg taler om er at give selve selen citron.
Ikke låsekuglen eller andet.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 30-06-10 09:17

"Allan Jensen" skrev

> Hvis sikkerhedsselen går en lille smule stram, kan man så spraye noget
> WD40 ind i selve mekanikken hvor rullen sidder?

Jeg formoder at en smule stram betyder at den ikke går ordenligt tilbage,
ikke at den er stram at hive ud.
Man kan hive selen helt ud og gøre den ren evt. give den en smule
silikonespray.
I princippet kan man godt give mekanikken WD 40 men hvis den er fyldt med
rustbeskyttelse hjælper det ikke.
De fleste selestrammere sidder i den anden ende, i midterlåsen, men selv om
den sidder i rullen skal man ikke være bange for at WD 40 kan skade, det
skader heller ikke at sprøjte WD 40 på en patron.

Kollisionsmekanikken prøver man ved at hive selen lidt ud og hive hurtigt,
den skal låse med det samme, gør den ikke det skal den skiftes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-10 10:45

alexbo wrote:
> Jeg formoder at en smule stram betyder at den ikke går ordenligt
> tilbage, ikke at den er stram at hive ud.

Hehe, nej det er faktisk omvendt. Den ruller fint tilbage, men er lidt stram
at rulle ud.

Allan

Fra : Brian

Dato : 30-06-10 17:43

> [...]

> WD40 ind i selve mekanikken hvor rullen sidder? Eller er det no-go, og man
> bør købe en ny sikkerhedssele? Bilen er 4 år gammel.

Selen er ikke bare møgbeskidt ?

Er de rigtig godt sovset ind i snavs (f.eks hvis man sidder i beskidt
arbejdstøj), kan det gøre at selen bliver træg.
Tag en fugtig klud, og se om farven på kluden ændrer sig.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-10 18:06

Brian wrote:
> Selen er ikke bare møgbeskidt ?
>
> Er de rigtig godt sovset ind i snavs (f.eks hvis man sidder i beskidt
> arbejdstøj), kan det gøre at selen bliver træg.
> Tag en fugtig klud, og se om farven på kluden ændrer sig.

Hehe godt bud men nej, jeg er altid nydelig og nyvasket når jeg igangsætter
automobilet.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-10 22:09

Den 30-06-2010 19:06, Allan Jensen skrev:

> Hehe godt bud men nej, jeg er altid nydelig og nyvasket når jeg igangsætter
> automobilet.

Og du er sikkert på den ikke er snoet inde bag beklædningen hvor du ikke
kan se den?. Kan du lette beklædningen eller hvad der dækker selen?. Så
du visuelt kan følge den hele vejen. Den kan godt være snoet to omgang
og derved optræde normal hvor du kan se den i dagligdagen. Så kan den
godt opføre sig på den måde.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-10 15:54

Ib Jakobsen wrote:
> [...]
> snoet to omgang og derved optræde normal hvor du kan se den i
> dagligdagen. Så kan den godt opføre sig på den måde.

Så træg er den nu heller ikke. Men den er blevet lidt strammere af trække
end fx passagerselen.
Spørgsmålet er, om seler normalt bliver lidt træge efter 4 års "normalt"
brug (20.000 km/år), og om det kunne udbedres ved at spraye med WD40 eller
bruge noget fedt.

Allan

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-07-10 16:14

Den 01-07-2010 16:53, Allan Jensen skrev:

> [...]
> brug (20.000 km/år), og om det kunne udbedres ved at spraye med WD40 eller

Normalt er det så lidt det ændres på den årrække. Eller selv efter langt
flere år og kilometer.

Men lad være med at smøre. Hverken med det ene eller andet. Den er smurt
det den skal fra fabrikken. Og det smørestof kunne blive gammelt og
hårdt. Men det skulle de seneste par dages varme have kompenseret for.
Er det noget du har bemærket?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-10 21:09

Ib Jakobsen wrote:
> [...]
> gammelt og hårdt. Men det skulle de seneste par dages varme have
> kompenseret for. Er det noget du har bemærket?

Nej ingen ændring. Den er lige træg om det er sommer eller vinter.