Køb af luftsolfanger
Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 28-06-10 19:18

Jeg overvejer at anskaffe en luftsolfanger til at udlufte min kælder.
Luftskifte er mindst lige så vigtigt som opvarmning.

Jeg synes det er svært at gennemskue priserne, og har heller ikke let ved at
finde tests hvor luftsolfangerne sammenlignes.

Input til vurdering modtages derfor med tak.

Lige nu ser jeg på:

Scansol model XL20 til kr 2.899,- i Bilka
http://www.scansol.dk/Modeller.htm

ST15 fra Stratosol til kr. 8.285,-
http://stratosol.eu/product.asp?product=83

og

SV07 fra Solarventi til kr. 4.750,-
http://www.solarventishop.dk/product.asp?product=230

Måske jeg simpelt hen skal skrive til Scabsol og Solarventi og spørge om
hvorfor jeg IKKE skal købe en XL20 fra Scansol

- jørgen

Fra : JBH

Dato : 29-06-10 06:25

"Jørgen S. Nielsen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske jeg simpelt hen skal skrive til Scabsol og Solarventi og spørge om
> hvorfor jeg IKKE skal købe en XL20 fra Scansol

De 2 første har absorbere (den del som optager varmen fra solen) lavet af
aluminium. Det er en ulempe da massen af denne absorber er tager tid om at
blive varm, især på en vinterdag, hvor solen ikke giver megen energi.
Absorberens forholdsvis lille overflade er også en hindring for at få varmen
over i luften, det har Scansol så forsøgt at kompensere for vha. cirkulere
luften rundt i en labyrint. Jeg kunne forestille mig at det giver et lavere
flow.

Solarventi'en er unik, da dens absorber er af stof, hvorved massen er meget
lille (og hurtig opvarmet) samtidig med at stof, har en, for luften meget
stor overflade når luften suges igennem. Luftindtaget foregår igennem små
huller i hele bagpladen, hvilket giver en perfekt dosering af luft ud på
hele absorberen, samtidig med at luftens vandring fra bagside ud mod
absorberen, gør at der ikke er noget varmetab ud gennem bagpladen (deri
ligger patentet)

Hvis luftskifte er det vigtiste, (og du har strøm) skulle du måske overveje
en alm timerstyret ventilator, som suger luft oppe fra huset, ned gennem
kælderen og ud.

I øvrigt findes der luftsolfangere som kan "vende strømmen" og derved
fungere som udsugning også.

Uanset hvad du vælger, så få sat en termostat på indendørs, så ikke du får
blæst varm luft ind på en hed sommerdag

mvh
JBH

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 29-06-10 20:02

JBH wrote:

> [...]
> fungere som udsugning også.
>
> Uanset hvad du vælger, så få sat en termostat på indendørs, så ikke du får

Tak for rådet. Nu ligner det en type Solarventi hvis det bliver en
luftsolfanger. Men jeg må lige tænke projektet om en gang mere, for din
pointe omkring en ventilator har jeg ikke tænkt godt nok på.

Jeg har "et ledigt hul" hvor jeg kan putte en kanalventilator i. Den første
jeg slog op på var en kanalventilator fra thermex som kan flytte 130 kbm
luft i timen for 35Watt. Det ledige hul er ikke placeret det mest ideelle
sted, men for en stor tusse kan jeg få testet det af. -Absolut en ekstra
omtanke værd.

- jørgen

Fra : Torben Mau

Dato : 29-06-10 18:15

On 29 Jun., 15:01, Jørgen S. Nielsen <spam_til_...@toker.dk> wrote:

> Tak for r det. Nu ligner det en type Solarventi hvis det bliver en
> luftsolfanger. Men jeg m lige t nke projektet om en gang mere, for din
> pointe omkring en ventilator har jeg ikke t nkt godt nok p .
>
> Jeg har "et ledigt hul" hvor jeg kan putte en kanalventilator i. Den f rste
> jeg slog op p var en kanalventilator fra thermex som kan flytte 130 kbm
> luft i timen for 35Watt. Det ledige hul er ikke placeret det mest ideelle
> sted, men for en stor tusse kan jeg f testet det af. -Absolut en ekstra
> [...]

Prøve at se på en SolarMagic.dk http://luftsolfangerdragoer.ShoppinNet.com
Mvh Torben

Fra : TGJ

Dato : 04-07-10 07:22

Lidt OT svar:

Har du overvejet at installere noget varmegenvinding a la Nilan i hele
huset?

/Thomas

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 04-07-10 11:07

TGJ wrote:

> Lidt OT svar:
>
> Har du overvejet at installere noget varmegenvinding a la Nilan i hele
> huset?
>
> /Thomas
Årsagen er at jeg har lidt svært ved at overskue hvorledes jeg kan "putte"
varmegenvinding ind i mit hus. - Og så er det kun i kælderen jeg har for høj
luftfugtighed.
Huset er fra 1921 m kælder og udnyttet 1. sal, heraf delvist med loft til
kip. Desuden er der ca 20 kvm knopskydninger uden ekstra hulrum i loft.
Skorstenen bruges til brændeovn, så her kan der heller ikke placeres rør.

men tak for forslaget
- jørgen