Beregning af spærhøjde?
Fra : Fynbo

Dato : 28-06-10 19:10

Hej i gruppen.

Jeg har før søgt og fået hjælp i gruppen, så nu prøver jeg lige igen.

Jeg er ved at bygge et nyt "skur" bag mit hus og søger nogle mål
på spær så jeg kan komme videre.

Bygningen er 6x4.8 meter fritstående og spærrene skal spænde over de 4,8
meter.

Beklædningen er ondulineplader med en anbefalet hældning på 9 cm pr. meter.
Hvor høj bliver spærrene med det ønskede fald på de 9 cm pr. meter?

Jeg havde tænkt mig at lave 9 gitterspær m/ 4 tænger, så de kommer til at
sidde med ca. 66 cm. afstand. Er dette for lidt?

Håber på lidt indput herfra

Fynbo

Fra : Martin Bak

Dato : 28-06-10 19:53

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Beklædningen er ondulineplader med en anbefalet hældning på 9 cm pr.
> meter. Hvor høj bliver spærrene med det ønskede fald på de 9 cm pr. meter?

Det er vel ikke for sjov du spørger ?

Hvis det er et enkelt fald på taget, skal du gange 9 cm. med 4,8. det giver
at spæret skal være 43,2 cm højere i den høje ende, end i den lave. Hvis der
er fald til begge side kan du halvere dette, altså vil dine spær blive 21,6
cm høje på midten. Husk dog også at tage højde for, at du vel gerne vil have
en form for udhæng, så dine spær bliver måske 5,2 meter i stedet, og så vil
de skulle være 22,5 cm for at holde de 9 cm's fald.

> Jeg havde tænkt mig at lave 9 gitterspær m/ 4 tænger, så de kommer til at
> sidde med ca. 66 cm. afstand. Er dette for lidt?

Det kommer jo meget an på hvad du har tænkt dig at lave spærene af. Men
onduline vejer ikke meget, så det burde være nok. Vær bare opmærksom på, at
onduline kræver ret meget underlag, f.eks. i form af lægter, for ikke at
komme ud af facon med tiden. Onduline beskriver dette ganske præcist i
læggevejledningen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Fynbo

Dato : 28-06-10 21:16

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at komme ud af facon med tiden. Onduline beskriver dette ganske præcist i

Hej Martin.

Tak for svaret og nej, det er ikke for sjovt jeg spørger. Hehe.

Jeg har læst vejledningen om Onduline og har tænkt mig at lægge ekstra
lægter (pr. 40 cm.)
istedet for pladeundertag.

Spærtræet havde jeg tænkt mig skulle være 45 x 95 mm, så burde det vel være
nok med 9 spær?

Fynbo

Fra : Martin Bak

Dato : 29-06-10 06:35

> [...]
> lægter (pr. 40 cm.)
> istedet for pladeundertag.
>
> Spærtræet havde jeg tænkt mig skulle være 45 x 95 mm, så burde det vel

Det er rigeligt.
Overvej om ikke du kan tillade dig at lave hældningen lidt større end
minimumskravet på 9%. Det vil give mange fordele på længere sigt. Dels vil
det give større sikkerhed for tagets tæthed, også i længden. Desuden vil det
mindske risikoen for at store mængder sne vil tage ophold på taget. Og
endelig vil det mindske det tryk fra pladernes egenvægt, der ellers med
tiden vil kunne bringe dem lidt ud af facon.
Prøv at tegne gavlen på et stykke ternet papir. Så kan du danne dig et
indtryk af hældningen. De 9% er svære at ramme præcist, men 10% svarer til
at du tegner 10 felter vandret og et felt lodret. Som du kan se, er det en
meget svag hældning.

Vi fik aldrig at vide, om du skal have fald til begge sider, eller om taget
er en stor flade?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Fynbo

Dato : 29-06-10 12:33

> [...]
> meget svag hældning.
>
> Vi fik aldrig at vide, om du skal have fald til begge sider, eller om

Hej igen.

Der skal være fald til begge sider. Det glemte jeg at skrive.

Højden på remmen er på 2 meter og jeg skal jo holde max. totalhøjde på 2,5
meter til rygningen.

Derfor ville jeg gerne vide hvor høj spærene bliver ved den givne hældning.

Som jeg ser det regnestykke du lavede tidligere kan jeg gå op på ca. 20% pr.
meter og stadig holde mig under 2,5 meter i højden. Korrekt?

Fynbo

Fra : Keld Nygaard

Dato : 29-06-10 13:17

> [...]
>
> Som jeg ser det regnestykke du lavede tidligere kan jeg gå op på ca. 20%
> pr. meter og stadig holde mig under 2,5 meter i højden. Korrekt?

Husk på at indregn højden på spær, lægter, tagplader og rygning.

Hvis vi løst regnet sætter dem til hhv. 100 mm, 40 mm, 50 mm, 30 mm, så
bruger du 22 cm af de 50 cm der er til rådighed til selve tagkonstruktionen.
Faldet bliver så 28 cm over 2,4 m = ca. 12%

Mvh
Keld

Fra : Fynbo

Dato : 29-06-10 13:26

"Keld Nygaard" <no@spam.xx> skrev i meddelelsen

> [...]
> bruger du 22 cm af de 50 cm der er til rådighed til selve
> tagkonstruktionen. Faldet bliver så 28 cm over 2,4 m = ca. 12%

Selvfølgelig, Keld. Tak for det.

Der er mange ting man skal have i tankerne.

Fynbo

Fra : Martin Bak

Dato : 29-06-10 18:54

> "Keld Nygaard" <no@spam.xx> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig, Keld. Tak for det.
>
> Der er mange ting man skal have i tankerne.

Det er der jo Du kan jo eventuelt spørge på teknisk, om du må lave en
lidt stejlere rejsning, og dermed overtræde de 2,5 m. Afhængig af hvor du
bor, om det er i byen eller udenfor osv, så kan de være mere eller mindre
strikse i forhold til sådanne spørgsmål. Men du vil få et bedre, og efter
min mening også kønnere tag med en større hældning.

Hvis du skal holde dig til de 2,5 meter færdig højde, så handler det om at
spare så meget som muligt på højden i selve konstruktionen, så du kan bruge
højden til fald i stedet. Så vil det være fornuftigt at lave spærene med
saddelhak der passer på remmen. Der skal efterlades mindst 2 trediedele af
materialet hvor hakket er dybest. Desuden kunne genoverveje løsningen med
lægter. Pladen fylder mindre i højden, og giver bedre understøtning for
Ondulinepladerne. På den måde kan du redde dig omkring 5 cm mere til
hældning, så du kan ende med ca. 14% hældning, samtidig med at du er
rimeligt sikker på at pladerne ikke ligner en svajrygget hest efter få år.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 30-06-10 21:50

Fynbo skrev:
> [...]
> på spær så jeg kan komme videre.
>
> Bygningen er 6x4.8 meter fritstående og spærrene skal spænde over de 4,8

Problemet er aldrig værre end at man kan sætte sig og tegne spær-snittet
på et stykke kvadreret papir og måle sig til de mål man ellers ikke
kunne beregne!

--
Armand.