Bil der bliver varm - men varme måler slår~
Fra : CAH

Dato : 28-06-10 14:33

Hej

Jeg har en Daewoo nubira fra 1999 og varme måleren går aldrig over
midt på skalaen, altså langt under hvad de må gøre. Men jeg har en
mistanke om at bilen bliver for varm, er der nogen måde hvorpå man kan
teste om ens varmemåler viser det som den skal?

Er der nogen som har et forslag til hvor i Odense man billigst kan få
sat en dims på bilen som kan trække data fra dens "computer"?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Mads Gorm Larsen

http://www.sdu.dk/Om_SDU/Fakulteterne/Teknik/Uddannelse/Ledige%20pladser.aspx

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-06-10 21:37

> [...]
> mistanke om at bilen bliver for varm, er der nogen måde hvorpå man kan
> teste om ens varmemåler viser det som den skal?

Hvad beror mistanken på?

Troels

Fra : CAH

Dato : 28-06-10 14:47

On 28 Jun., 22:37, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Hvad beror mistanken p ?
>
> Troels

Hej Troels

Den lille lampe Check Engine lyser - og når jeg åbner motor hjelmen
virker motoren mere varm end jeg umiddelbart vil tro den skal være.

Mads

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-06-10 22:56

> Den lille lampe Check Engine lyser - og når jeg åbner motor hjelmen
> virker motoren mere varm end jeg umiddelbart vil tro den skal være.

Min søsters Check Engine tænder lidt som den har lyst til, i hendes Accent
fra 1996... Tror det er en føler der skaber sig.

Ind forbi et værksted, find den yngste på værkstedet, spørg om de kan udlæse
fejlkoder, når han så siger han lige går ind til mester, spørger du om ikke
han hellere vil ha' en 100 kr. seddel til middagsmaden som mester intet ved
om - og vupti, så er dén udlæst.

Alternativt kan du garanteret selv udlæse for fejlkoder, hvilken motor
ligger der i sådan en Nubira?

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 28-06-10 21:48

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> mistanke om at bilen bliver for varm, er der nogen måde hvorpå man kan
> teste om ens varmemåler viser det som den skal?

Moderne bilers lyksaligheder - not! Det er blevet moderne at kunderne/ejerne
ikke må have de mindste bekymringer. Derfor fiser temp-måleren fra nul til
midterstilling indenfor ganske få km. Dernæst forbliver den dér, lige indtil
ganske få grader fra kogepunktet. Fuldstændig latterligt, efter min mening.
Dels kan man ikke følge med i, hvornår bilen bliver/er varm, dels kan man
ikke se, hvornår man nærmer sig et problem m.h.t. at koge.
Hvis du kører forbi Chevrolet-forhandleren i Odense, kan de muligvis ændre
på indstillingen, så den fungerer som de tidligere gjorde. Det var
ihvertfald det første jeg fik ændret på min tidligere bil...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : CAH

Dato : 28-06-10 15:01

On 28 Jun., 22:48, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ikke m have de mindste bekymringer. Derfor fiser temp-m leren fra nul til
> midterstilling indenfor ganske f km. Dern st forbliver den d r, lige indtil
> ganske f grader fra kogepunktet. Fuldst ndig latterligt, efter min mening..
> Dels kan man ikke f lge med i, hvorn r bilen bliver/er varm, dels kan man
> ikke se, hvorn r man n rmer sig et problem m.h.t. at koge.
> Hvis du k rer forbi Chevrolet-forhandleren i Odense, kan de muligvis ndre
> p indstillingen, s den fungerer som de tidligere gjorde. Det var
> ihvertfald det f rste jeg fik ndret p min tidligere bil...

Hvor bekymret skal man være over at sådan en check engine lampe lyser,
på en skala fra 1-10 Det er jo en bil fra 99, og jeg er ikke så
vild med at den skal forbi autoriseret værksted osv.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-06-10 22:03

> Hvor bekymret skal man være over at sådan en check engine lampe lyser,
> på en skala fra 1-10 Det er jo en bil fra 99, og jeg er ikke så
> vild med at den skal forbi autoriseret værksted osv.

Kan være mange ting. Ethvert uaut. værksted bør kunne udlæse fejlkoden for
dig. Så har du mere vished for, hvor fejlen ligger...
Det kan sagtens være en føler. Men er det f.eks. din lambda-sonde der er
defekt, kan det på sigt koste KAT'en. Har dit bezinforbrug ændret sig?

Fra : CAH

Dato : 28-06-10 23:28

On 28 Jun., 23:56, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Min s sters Check Engine t nder lidt som den har lyst til, i hendes Accent
> fra 1996... Tror det er en f ler der skaber sig.
>
> Ind forbi et v rksted, find den yngste p v rkstedet, sp rg om de kan udl se
> fejlkoder, n r han s siger han lige g r ind til mester, sp rger du om ikke
> han hellere vil ha' en 100 kr. seddel til middagsmaden som mester intet ved
> om - og vupti, s er d n udl st.
>
> Alternativt kan du garanteret selv udl se for fejlkoder, hvilken motor
> ligger der i s dan en Nubira?
>
> Troels

Hej Troels og Henrik
Jeg tror ikke at benzin forbrug er unormalt - den bruger godt med
benzin, men det er også en stor og ældre bil. Jeg mener at have læst
at Nubira fra 99 er gamle Opel modeller, så det er formentlig en Opel
motor.

Hvordan kan man selv læse fejlkoder?

Mange hilsner
Mads

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-06-10 13:00

> Hvordan kan man selv læse fejlkoder?

Det var netop hérfor jeg gerne ville kende motorstørrelsen, for så ville jeg
lige kigge i Autodata, om man selv kan læse lidt fejl ud.

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-06-10 13:03

> Hvordan kan man selv læse fejlkoder?

Ud fra antagelsen at din Nubira er en 1.6-liters udgave uden EOBD:

http://peecee.dk/upload/view/255054

Den har, pudsigt nok, faktisk en fejlindikation på Check Engine-lampen for,
for høj kølervæsketemperatur.

Du må sige til hvad du finder ud af

Troels

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-06-10 00:23

On 28 Jun., 22:33, CAH <madsgormlar...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Er der nogen som har et forslag til hvor i Odense man billigst kan få
> sat en dims på bilen som kan trække data fra dens "computer"?

Blot en tanke: Er der vand (nok) på kølesystemet ? Føleren måler
temperaturen på kølevandet, og hvis der er for lidt vand på vil den
formentlig aflæse temperaturen på noget luft i stedet for...

I øvrigt har Henrik ret: Bortset fra omdrejningstæller, speedometer,
ur og for det meste også benzinmåler fungerer viserinstrumenter i
biler stort set som kontrollamper: De viser en konstant, pæn værdi, så
længe målingen er inden for et ret stort interval og er dermed ikke
meget værd som indikatorer.
Min 1992 Jaguar er f.eks. sidste årgang, hvor olietryksinstrumentet
viser olietrykket, på senere udgaver viser det bare 4-5 bar hvis der
overhovedet er tryk. Mit instrument viser derfor 5 bar i tomgang kold
og 1.5 bar efter at have fået lidt tæsk. Det er jo ganske naturligt,
at varm olie er tyndere og giver lavere tryk, men det har nok givet
for mange bekymrede forespørgsler til værkstederne...

MVH Leo

Fra : CAH

Dato : 29-06-10 02:24

On 29 Jun., 08:23, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> [...]
> at varm olie er tyndere og giver lavere tryk, men det har nok givet
> for mange bekymrede forespørgsler til værkstederne...

Hej Leo

Tilllykke med Jaguaren, bare det var mig Ja, den har vand og olie
nok, jeg tænkte om T.Hansen måske solgte noget billigt skidt som kunne
sættes ned i kølervandet eller lign. og at man på den måde kunne
aflæse noget. Jeg har læst mig til at min model af Nubira har en
tendens til at noget de kalder capstan sensoren bliver slidt og går
sig en tur.

Mvh
Mads

Fra : Armand

Dato : 30-06-10 22:32

CAH skrev:
> .. jeg tænkte om T.Hansen måske solgte noget billigt skidt som kunne
> sættes ned i kølervandet eller lign. og at man på den måde kunne
> aflæse noget.

Et almindelig ude/inde -termometer med ude-føleren sænket ned i køleren
skulle give et billede!
Ellers kan den tapes til termostathuset så den har fysisk kontakt til
metallet, og efterfølgende isoleres inde med lidt skumplast eller et par
klude - Dét skulle give omtrent det samme billede som bilens eget
termometer!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-06-10 02:44

On 29 Jun., 10:24, CAH <madsgormlar...@gmail.com> wrote:

> Hej Leo
>
> Tilllykke med Jaguaren, bare det var mig

Den giver nok hverken mere eller mindre bøvl end en Daewoo

http://lmgtfy.com/?q=thansen+vand+temperatur

Jeg har læst mig til at min model af Nubira har en
> tendens til at noget de kalder capstan sensoren bliver slidt og går
> sig en tur.

Jeg måtte lige google capstan...
http://en.wikipedia.org/wiki/Capstan_and_Bowstring
Jeg er ret sikker på at en capstansensor ikke påvirker din
motortemperatur, men den kan nok gøre, at en eller anden
vinkeldrejning af f.eks. gasspjæld ikke aflæses korrekt.

Leo

Fra : alexbo

Dato : 29-06-10 10:02

"CAH" skrev

> [...]
>mistanke om at bilen bliver for varm, er der nogen måde hvorpå man kan
>teste om ens varmemåler viser det som den skal?

Et termometer sat fast på den øverste kølerslange med tape, og noget
isolering udenom, bare en klud eller lign.
Et stegetermometer eller endnu bedre fjerndimsen til et af de billige
fjerntermometre.
Præcist bliver det ikke men det giver en ide om temp.

Du kan også lade bilen stå i tomgang en halv times tid, så vil temp. stige
indtil køleblæseren sætter i gang, så får du også afprøvet den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-06-10 21:47

> [...]
>
> Du kan også lade bilen stå i tomgang en halv times tid, så vil temp. stige
> indtil køleblæseren sætter i gang, så får du også afprøvet den.

Hvis termokontakten til kølerblæseren virker.
Hvis den ikke virker står du med en motor der koger

Jeg vil anbefale den metode.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : CAH

Dato : 29-06-10 06:04

On 29 Jun., 13:59, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Det var netop h rfor jeg gerne ville kende motorst rrelsen, for s ville jeg
> lige kigge i Autodata, om man selv kan l se lidt fejl ud.
>
> Troels

Hej Troels

Det er en Daewoo Nubira 1.6 SE fra 1999. Skal du bruge flere data end
det, hvis du skal vil jeg meget gerne sende dem.

Mange tak for hjælpen

Mvh
Mads

Fra : CAH

Dato : 29-06-10 12:57

On 29 Jun., 14:03, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Ud fra antagelsen at din Nubira er en 1.6-liters udgave uden EOBD:
>
> http://peecee.dk/upload/view/255054
>
> Den har, pudsigt nok, faktisk en fejlindikation p Check Engine-lampen for,
> for h j k lerv sketemperatur.
>
> Du m sige til hvad du finder ud af
>
> Troels

Hej Troels og alle i andre

Det var da enormt så mange gode informationer man kan få her
Hvordan kan jeg afgøre om motoren er EOBD? , eller hvis du skal vide
mere om motortypen må du sige til - eller er 1.6 SE nok? Ret
interessant dokument du har lagt op, er du mekaniker? Jeg har kigget
lidt i det dokument du har sendt, og jeg tænker lidt at den lampe er
da lavet udelukkende for at give unødige bekymringer, alle de fejl
ville man jo i en gammel bil bare kører videre med så længe bilen bare
kører? Hvis bilen kører og den ikke bruger mere benzin end de skal, og
den ikke mister hverken vand eller olie så er der vel grænser for hvor
galt det kan stå til?

Mange hilsner
Mads

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-06-10 20:51

> [...]
> kører? Hvis bilen kører og den ikke bruger mere benzin end de skal, og
> den ikke mister hverken vand eller olie så er der vel grænser for hvor

Det er en god idé at få læst koderne ud. Jeg vil tro din er uden EOBD

Men nej, så længe den ikke bruger vand/olie, og iøvrigt kører problemfrit,
kan jeg ikke se der skulle noget

Og ang. mekaniker kan jeg kun titulere mig perlegrusmekaniker, men der er
ikke noget på en bil jeg ikke kan skrue i :)

Troels

Fra : CAH

Dato : 29-06-10 14:30

On 29 Jun., 21:51, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Det er en god id at f l st koderne ud. Jeg vil tro din er uden EOBD
>
> Men nej, s l nge den ikke bruger vand/olie, og i vrigt k rer problemfrit,
> kan jeg ikke se der skulle noget
>
> Og ang. mekaniker kan jeg kun titulere mig perlegrusmekaniker, men der er
> ikke noget p en bil jeg ikke kan skrue i :)
>
> Troels

Hej Troels

Men vist en rimelig hardcore perlegrus mekaniker - Hvordan får du fat
i de data du sendte som pdf? Er der noget med at man selv kan købe en
dims på e-bay som kan trække koderne?

Mange hilsner
Mads

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-06-10 22:42

> Men vist en rimelig hardcore perlegrus mekaniker - Hvordan får du fat
> i de data du sendte som pdf? Er der noget med at man selv kan købe en
> dims på e-bay som kan trække koderne?

Dét kan du ja. Det er slet ikke så svært som det ser ud. Der er
illustrationer og udførlig forklaring med det jeg sendte (der iøvrigt kommer
fra AutoData), så hvis du sætter dig ned og læser vejledningen igennem, skal
det nu nok gå.

Troels

Fra : CAH

Dato : 30-06-10 09:20

On 29 Jun., 23:42, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> [...]
> fra AutoData), så hvis du sætter dig ned og læser vejledningen igennem, skal

Ok - jeg prøver at kigge på det. Er du sikker på det er det rigtige
dokument i forhold til min bil?

Mvh
Mads

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-06-10 16:22

> Ok - jeg prøver at kigge på det. Er du sikker på det er det rigtige
> dokument i forhold til min bil?

Jeg er 99% sikker.

Troels

Fra : N/A

Dato : 30-06-10 22:32

Fra : N/A

Dato : 17-07-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 17-07-10 12:34

Fra : CAH

Dato : 01-07-10 06:50

On 30 Jun., 23:32, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> metallet, og efterfølgende isoleres inde med lidt skumplast eller et par
> klude - Dét skulle give omtrent det samme billede som bilens eget

@Armand & Axelbo

Men hvad må et termometer sænket ned i en køler vise - hvor varmt må
vandet egentlig blive? Det lyder ikke helt nemt

@Troels

Endnu engang tak for hjælpen

Fra : Armand

Dato : 17-07-10 12:34

CAH skrev:

> Men hvad må et termometer sænket ned i en køler vise - hvor varmt må
> vandet egentlig blive? Det lyder ikke helt nemt

Termostaten åbner almindeligvis ved omkring 80° (= det område hvor
bilens termometer ligger under alm kørsel), og det røde felt svarer til
120-125°

--
Armand.