Knapper i enten HTML eller ASP
Fra : hansari

Dato : 29-06-10 07:19

Jeg skal have lavet en button funktion således at når man trykker
på den skal den udvides og give mig 3 andre knappe muligheder og
trykker man så feks. på knap nr. 2 skal den skrive en special
test.

Eksempel.

knap 1 (tryk)
- Knap 2
- Knap 3 (Tryk = Du har trykket på knap nr. 3")
- Knap 4

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-06-10 09:32

hansari tastede følgende:
> [...]
>
> knap 1 (tryk)
> - Knap 2
> - Knap 3 (Tryk = Du har trykket på knap nr. 3")

Et link til dine forsøg?
*Hvor* skal der skrives tekst, når der trykkes på kanp 2?

Knap 2, 3 og 4, skal skjules enten med display eller visibility icss,
eller ved at sætte dem i et andet element (div), der skules.
Når du trykker på knap 1, ændres display eller visibility, så knapperne
vises.
Det lader sig ikke gøre uden scripting - javascript f.eks.

html.dk har overskredet sidste salgsdag en gang i '90'erne. Siden har
de nasset på andres gratis arbejde i nyhedsgrupperne.
Brug google og find et andet sted at lære. F.eks.
http://www.w3schools.com/
http://hjemmesideskolen.dk/
http://webdesign101.dk/
Brug dit email program til at læse nyhedsgrupperne. Eller et egentligt
nyhedslæserprogam (newsreader).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : hansari

Dato : 29-06-10 14:55

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> vises.
> Det lader sig ikke gøre uden scripting - javascript f.eks.

Hej Birger

Tak for din indslag. Jeg har desværre ikke et link til forsøget. Teksten
skal fremgå nederst påsiden dvs. efter knapperne. Jeg vil prøve at lave
kodningen sådan som du har forslået og vedlægge det. Hvordan skal
scripten så laves?

Hilsen

Hansari

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-06-10 18:02

hansari skrev:

> [...]
> skal fremgå nederst påsiden dvs. efter knapperne. Jeg vil prøve at lave
> kodningen sådan som du har forslået og vedlægge det. Hvordan skal

Her er et forslag:
http://www.webdesign101.dk/javascript/visogskjul.php

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-06-10 19:26

Jørgen Farum Jensen formulerede spørgsmålet:
> Her er et forslag:
> http://www.webdesign101.dk/javascript/visogskjul.php

God artikel, der kommer rundt i hjørnerne.
Der er dog en fejl. Citerer lige :
"
Betingelsesoperatoren
if (betingelse) ? instruks1 : instruks2;
"
Teksten er ikke rigitg. "Betingelsesoperatoren" (Terney opreator),
skrives ikke med if , og den returnerer altid et eller andet - det gør
if aldrig - og du bruger den "forkert"..

var ens = ( a == b) ? 'ja' : 'nej';
var max = ( a > b) ? a : b;
ens er nu 'ja' hvis a == b, og 'nej' hvis de ikke er ens og
max er det største af tallene a og b.

Som du bruger den, er det bare en anden måde at skrive en if else, og
du bruger ikke returværdien, som faktisk er det væsentlige ved terney
operatoren.
"Betingelsesoperatoren" er en operator (som +, -, * og /), mens if er
en kontrol struktur.
Forklaret i ord, så udfører en if/else det ene eller andet, afhængigt
af en betingelse.
Ternay operatoren returnerer det ene eller det andet, afhængigt af
betingelsen, og bruges til at vælge mellem to værdier (eller nestet
mellem flere - men det bliver som regel meget lidt læsevenligt). Og i
modsætning til if'en, kan man ikke bruge en ternay operator uden "else"
delen, og der kan kun være een statement i hver af de to afdelinger.
Så rent forståelsesmæssigt, er det forkert at bruge den som du gør.

Der er vel altid en gråzone, hvor man kan bruge både if/else og Ternay.
Man kan altid bruge en if i stedet for en Ternay, Når man har forstået
den rigtigt, er Ternay operatoren dog både hurtigere at skrive og -
IMHO - nemmere at læse.
Den måde du bruger den på her, er imidlertid til at udføre det ene
eller det andet - og det er en opgave for if, ikke Ternay operatoren.
Dine to funktioner kan skrives sammen - når du nu er i gang med at
minimere/optimere

"...
function visElement(objekt) {
var blok = document.getElementById(objekt).style;
(blok.visibility == "visible") ?
blok.visibility="hidden" : blok.visibility="visible";
}
function skjulElement(objekt) {
var blok = document.getElementById(objekt).style;
(blok.visibility == "hidden") ?
blok.visibility="visible" : blok.visibility="hidden";
}
...:"
F.eks, sådan :
function VisEllerSkjulElement(objekt) {
var vises = document.getElementById(objekt).style.visibility;
vises = ( vises == 'visible') ? 'hidden' : 'visible';
}

"
Kopierer du koden
– skal du huske at fjerne de --> tegn, der er indsat af hensyn til
linieombrydningen på denne side.
Linier, der adskilt af disse tegn, skal i virkeligheden være hele
ubrudte linier uden mellemrum.
"
Det er ret vigtigt at linieskiftet fjernes også. "moderne" fortolkere,
accepterer at man udelader det ; der anvendes til afslutning af
expressions. Til gengæld sætter de dem så selv ved linieskift, hvis det
ikke er der, hvilket vil give indtil flere fejl...

Det er ikke for at være kritisk - håber at sprede lidt forståelse og
udrydde lidt mis-do-

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-06-10 19:47

Birger Sørensen skrev:
> [...]
> ikke er der, hvilket vil give indtil flere fejl...
>

> Det er ikke for at være kritisk - håber at sprede lidt forståelse og

Hvilket du også har opnået. Tak for det.
Og det går nu op for mig hvorfor jeg tit
har haft det umådeligt svært med af at
afkode nogle scripts der bruger ternary
operator på den rigtige måde...

--