Stafetten: Afrika.
Fra : Henning Jensen

Dato : 28-06-10 14:36

Afrikansk musik, og der er nok at tage af, så emnet burde måske være
delt op i små bidder.
Jeg tænker især på musik fra afrika og med afrikanere, men gode
undtagelser er velkomne.

Fra Mali er her Ali Farka Toure sammen med den amerikanske guitarrist Ry
Cooder, med en "African Blues":

http://www.youtube.com/watch?v=b8HN26_X8ZI

Lidt nostalgi fra Ghana, 'ET Mensah & His Tempos Band' med "High Life":

http://www.youtube.com/watch?v=NbgnAJ-op5k&feature=related

Lidt fortid, en sang omhandlende en af Englands 'glorværdige' krige,
krigen mod Boerne omkring år 1900.
Her Frans & Cathy Maritz med "Die Konsentrasiekamp Lied":

http://www.youtube.com/watch?v=2adfNGu1UR4

Med den store indflydelse Holland har haft i Afrika, så må det også have
sat sig musikalske spor. Jeg mener det seriøst når jeg nu skriver, at
det kunne være spændende, at finde et par hollandsk prægede schlagere
'dernede fra'.
Det er dog ikke lykkedes for mig. Kan du klare det Åge?

Sydafrika. Det skuffede og undrede mig, at man valgte en colombiansk
sangerinde til 'Wold Cup' finale-sangen 2010, for kendte sydafrikanske
sangerinder er der nogle stykker af.
Brenda Fassie døde desværre for en del år siden, men her er Yvonne Chaka
med "Mamaland":

http://www.youtube.com/watch?v=KkXzCGSoNGk&feature=related

Et sidste eksempel er en klassiker, som næsten alle sangere og musikere
over hele kloden, har sunget eller spillet.
"Skokiaan" er skrevet af den ganesiske sanger og musiker August
Musarurwa, og her bliver den spillet af det sydafrikanske "Bulawayo
Sweet Rhythm Band", på en gammel lakplade:

http://www.youtube.com/watch?v=oxnXcBBdUBU&feature=related

Henning.

Fra : Martin Bak

Dato : 28-06-10 16:05

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Afrikansk musik, og der er nok at tage af, så emnet burde måske være delt
> op i små bidder.
> Jeg tænker især på musik fra afrika og med afrikanere, men gode
> undtagelser er velkomne.

En af de største afrikanske musikalske succeer, her får hun hjælp af Peter
Gabriel:
Angelique Kidjo - Africa Calling
http://www.youtube.com/watch?v=XXGa1tMnbdk&feature=related
Og her af Bono og John Legend
http://www.youtube.com/watch?v=6NRimrkPksc

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 05:14

On 28-06-2010 17:05, Martin Bak wrote:

> her får hun hjælp af Peter Gabriel: Angelique Kidjo - Africa Calling
> http://www.youtube.com/watch?v=XXGa1tMnbdk&feature=related
> Og her af Bono og John Legend
> http://www.youtube.com/watch?v=6NRimrkPksc

Hun er et virkelig godt eksempel på en stor afrikansk kunstner. Selv om
hun er bosat i New York, er hun forblevet trofast overfor Afrika og
afrikansk musik.

Prøv at lytte til et nummer fra hendes fine CD "Djin Djin" fra 2007,
hvor et af numrene i øvrigt også er med Peter Gabriel, men et andet,
"Sedjedo", er med Ziggy Marley:

http://www.youtube.com/watch?v=RCc9uD6j2pI

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-10 16:06

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> men gode undtagelser er velkomne.

Her er en undtagelse. Sangen er ikke noget at skrive hjem om. Den er ret
dårlig og råbende, men den høret klart hjemme blandt undtagelser.

Sangen "Afrika"
http://www.youtube.com/watch?v=A9eZdtFCZPo
Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-06-10 16:27

Miriam Makeba : Qongqothwane

http://www.youtube.com/watch?v=HfZA4TkjbtE&feature=related

Og her hendes vel bedst kendte : Pata pata

http://www.youtube.com/watch?v=PqJ7jJTfLR8&feature=related

mvh Eva

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 05:19

On 28-06-2010 17:27, Eva Schmidt wrote:

> Miriam Makeba : Qongqothwane
> http://www.youtube.com/watch?v=HfZA4TkjbtE&feature=related
> Og her hendes vel bedst kendte : Pata pata
> http://www.youtube.com/watch?v=PqJ7jJTfLR8&feature=related

I en menneskealder var hun indbegrebet af en afrikansk kunstner og
afrikansk musik, og selv 'Shu-bi-dua' har sunget "Pata Pata".
Først nu jeg har googlet lidt, i forbindelsen med stafetten, ser jeg at
hun er død for et par år siden. Det har forbigået min opmærksomhed.
Men tiden går og nogle af os bliver 'gamlere og gamlere'.
Danske Wiki skriver, at det brasilianske fodboldhold bruger hendes
indspilning af den brasilianske klassiker "Mais Que Nada", som
kendingsmelodi. Foldbold er jo aktuelt lige nu:

Miriam Makeba med "Mas Que Nada":

http://www.youtube.com/watch?v=Krj7yiwpRsg&feature=related

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 05:16

On 28-06-2010 17:05, Åge Halldorsson wrote:

> Sangen "Afrika"
> http://www.youtube.com/watch?v=A9eZdtFCZPo

Jeg synes absolut ikke det er en dårlig sang, derimod bærer den præg af,
at der skulle have været afholdt nogle flere prøver før indspilningen,
for hvis den var blevet 'strammet meget ind', så kunne den været blevet
rigtig god. Det er selvfølgelig ikke din skyld.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-06-10 16:55

> [...]
> "Skokiaan" er skrevet af den ganesiske sanger og musiker August Musarurwa,
> og her bliver den spillet af det sydafrikanske "Bulawayo Sweet Rhythm

Og kan du forestille dig, at så huggede Eva min melodi....

At hun ikke skammer sig....

Nå men så lad os da blande Paul Simon med ind i det...
Så bliver det vel næsten Internationalt... Så kan det vel næppe
blive bedre...

http://www.youtube.com/watch?v=MB26L8nbRiw&feature=related

M.V.H....Benny..

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-06-10 17:08

> Og kan du forestille dig, at så huggede Eva min melodi....
>
> At hun ikke skammer sig....
>

> M.V.H....Benny..

Det gør hun også Benny - men jeg kender ikke andre afrikanske sangere end
Miriam Makeba

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-10 18:25

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> jeg kender ikke andre afrikanske sangere end Miriam Makeba
>
> mvh Eva

Hvad med Steve Hofmeyr, Kurt Darren og Cerike. Prøv at se mit indlæg her io
tråden, hvor jeg kommer med eksempler på deres sydafrikansk slagermnusik.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-10 18:35

meddelelsen news:4c28daf9$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Ups, vi skal altså lige have den her med. En hel exceptionel SydAfrikansk
slager m. Juanita Du Plessis'

http://www.youtube.com/watch?v=23RV_7XT7Jk&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 06:08

On 28-06-2010 19:34, Åge Halldorsson wrote:

> SydAfrikansk slager m. Juanita Du Plessis'
> http://www.youtube.com/watch?v=23RV_7XT7Jk&feature=related

Juanita Du Plessis fra Namibia, tak Åge, Jeg er imponeret.
Jeg kendte hende ikke, trods jeg ser, at hun har stor succes i det
sydlige Afrika, og en del album's bag sig.
Et eller andet sted på Nettet, som jeg selvfølgelig ikke kan finde igen,
stod der, at hendes største hit skulle være "Ska-Rumba". Har du et link
til den? Jeg kan ikke se den på YouTube?

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-10 14:06

> On 28-06-2010 19:34, Åge Halldorsson wrote:

> hendes største hit skulle være "Ska-Rumba". Har du et link til den?

Den er rigtig god, lidtr hen i sydafrikansk afterski-musik:
http://www.youtube.com/watch?v=CPrOUOLiiss&feature=PlayList&p=1A6C5581E36856C2&playnext_from=PL&playnext=1&index=12

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-10 16:23

meddelelsen news:4c29efaf$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Den er rigtig god, lidt hen i sydafrikansk afterski-musik:
> [...]

Men hvad med SydAfrikansk rock`n`roll-musik?. var det noget: Det er med
Campbells: http://www.youtube.com/watch?v=XsOWJT77zK8&feature=related
Der er liv og godaw så pengene passser

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-06-10 18:55

> [...]
>
> Hvad med Steve Hofmeyr, Kurt Darren og Cerike. Prøv at se mit indlæg her
> io tråden, hvor jeg kommer med eksempler på deres sydafrikansk

Dem har jeg aldrig hørt om før - det er ikke ringe - men jeg foretrækker nu
tysk slager og amerikansk country

mvh Eva

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 06:12

On 28-06-2010 19:55, Eva Schmidt wrote:

> Dem har jeg aldrig hørt om før - det er ikke ringe - men jeg foretrækker
> nu tysk slager og amerikansk country

Du må oppe dig lidt.
Afrikansk country?? Ja hvorfor ikke!
Der må da være nogle sange fra Sahara med vilde 'Camel-boys'?

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-10 14:09

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Afrikansk country?? Ja hvorfor ikke!
> Der må da være nogle sange fra Sahara med vilde 'Camel-boys'?

Hvad med lidt SydAfrikansk countrymusik med David Kramer
http://www.youtube.com/watch?v=N2leMlPKUpY&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-10 16:14

> - men jeg foretrækker nu tysk slager og amerikansk country
>
> mvh Eva

Der er også afrikanske grupper der spiller den mere hårde country. Hvad med
"CAMPBELLS". De kommer fra Sydafrika, vist nok Pretoria, men jeg er ikke
helt sikker.
De spiller dejlig hård country, med et stænk af slager.
http://www.youtube.com/watch?v=woXPqf7FLng&feature=related
og her er et nummer mere med dem:
http://www.youtube.com/watch?v=BEq6XI-PC6I&feature=related og her gynger det
bare: http://www.youtube.com/watch?v=gXliCwy9YuY&feature=related

Her er et afrikansk idol. Det er dejlig SydAfrikansk slager i den lidt hårde
stil: http://www.youtube.com/watch?v=IMs7iNMfoZo&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-06-10 09:09

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør hun også Benny - men jeg kender ikke andre afrikanske sangere end
> Miriam Makeba
>
> mvh Eva

Jamen det var sgu da derfor du skulle skamme dig...

Jeg føler mig selv lidt blank der )))

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 15:00

On 28-06-2010 18:07, Eva Schmidt wrote:

> Det gør hun også Benny - men jeg kender ikke andre afrikanske sangere
> end Miriam Makeba
> mvh Eva

I skal ikke snydes for Miriam Makeba's datter Bongi Makeba.
Hun nåede kun at indspille een LP, "Blow On Wind", inden hun som 35 årig
døde i barselsseng.
Bongi har 2 børn, en dreng og en pige, men en overfladisk søgning,
fortæller mig ikke, hvorvidt de også synger eller spiller.

http://www.youtube.com/watch?v=AcKJYE8-HAk

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 05:43

On 28-06-2010 17:55, Benny Mortensen wrote:

> Og kan du forestille dig, at så huggede Eva min melodi....
> At hun ikke skammer sig....

Så, så... tal pænt om de unge damer... vær overbærende og hjælpende...

> Nå men så lad os da blande Paul Simon med ind i det...
> http://www.youtube.com/watch?v=MB26L8nbRiw&feature=related

Denne, som er et af hedes bedste numre på YouTube, må også nævnes,
"Little Flea":

http://www.youtube.com/watch?v=CC2dw_ul6D8&NR=1

Skal det være internationalt så skal denne tidlige indspildning med, som
jo også er sunget af så mange andre:

"One More Dance" sammen med Harry Belafonte:

http://www.youtube.com/watch?v=dKlroommhnE

Henning

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-06-10 10:26

> [...]
> jo også er sunget af så mange andre:
>
> "One More Dance" sammen med Harry Belafonte:

Tja, det er vist lige før, at det lige så meget er blevet en tråd for Miriam
Makeba, som for Afrikansk musik....

Denne laver da heller ingen undtagelse ud af dette... Men jeg tillader mig
da at involvere Harry Belafonte... Den er altså bare så nuttet...

http://www.youtube.com/watch?v=khvj_woF64A&feature=related

Ja Malaika.... Hvad ellers ?

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-10 14:03

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> [...]

Jamen jeg èr jo kommet med 3 indlæg om SydAfrikansk slagermusik i den her
tråd om afrikansk musik. Jeg kom med en håndfuld links med slagermusik med
de populæreste sydafrikanske slager-sangere.
Sydafrikansk slagermusik lyder rigtigt godt.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-06-10 10:17

meddelelse news:4c29ef11$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> de populæreste sydafrikanske slager-sangere.
> Sydafrikansk slagermusik lyder rigtigt godt.

Hej Åge....

Det skrev jeg ikke, det er et gammelt indlæg af Henning du der citerer

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-06-10 17:24

> Hej Åge....
>
> Det skrev jeg ikke, det er et gammelt indlæg af Henning du der citerer
>

> M.V.H....Benny..

Ups. Sorry

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-07-10 07:59

meddelelse news:4c2b6f86$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Ups. Sorry
>
> Hilsen Åge

M.V.H....Benny..

Fra : Hauge

Dato : 28-06-10 17:00

Henning Jensen skrev:
> Jeg tænker især på musik fra afrika og med afrikanere, men gode
> undtagelser er velkomne.

http://www.youtube.com/watch?v=9h6pcqC6wrI

Om det er en undtagelse eller ej, ved jeg ikke.

Mvh Hauge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 06:38

On 28-06-2010 18:00, Hauge wrote:

> http://www.youtube.com/watch?v=9h6pcqC6wrI
> Om det er en undtagelse eller ej, ved jeg ikke.

Kevin Donovan er selvfølgelig en undtagelse, men en god undtagelse, og
ikke mindst hans sociale engagement fortjener at blive bemærket.
Og så synes jeg også han er god.

Her er en, lidt i samme genre, Niggachu fra Syd-Sudan med "I Wanna Rock
Ya Body":

http://www.youtube.com/watch?v=r98ks2ig0q4

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-10 18:22

> [...]
> op i små bidder.
> Jeg tænker især på musik fra afrika og med afrikanere, men gode

Okay - vi skal også have noget musik sunget af folk fra Afrika.
Det er jo faktisk kun SydAfrika der laver musik i vores stil, så lad os
kigge lidt på det. Der laves en masse god slagermusik i Sydafrika, sunget af
lokale grupper. Og det er i mange stilarter.

Sydafrikansk sang m. Steve Hofmeyr. En lidt hård slager, hvor der kommer
noget med foldbold ind i billedet somme tider:
http://www.youtube.com/watch?v=QGwmYhAWDWE&feature=related

En lidt bliudere slager m.- Steve Hofmeyr. Rigtig god sang
http://www.youtube.com/watch?v=vjWs3bwhyoo&feature=related

Så er vi ovre i after-ski-musik (eller på sydafrikansk: Apres ski-hut), m.
Kurt Darren. Dejlig livlig SydAfrikansk musik:
http://www.youtube.com/watch?v=pre0fZYbsTo&feature=related

Vi må have en mere med Kurt Darren:
http://www.youtube.com/watch?v=3_oL8XVOm5I&feature=related

Hvorfor ikke SydAfrikansk country-musik?- Hør lige David Kramer. Det er
guf. http://www.youtube.com/watch?v=N2leMlPKUpY&feature=related

En dejlig slager med Cerike:
http://www.youtube.com/watch?v=J9W27MzV_30&feature=related

En børneslager med Cerike. Noget smølfe-lignende noget:
http://www.youtube.com/watch?v=s1Le7crXBUc

Jo, Sydafrikansk slagermusik er helt på højde på tysk slager.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 07:25

On 28-06-2010 19:22, Åge Halldorsson wrote:

Du ved bare noget om den schlagermusik!!!

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=QGwmYhAWDWE&feature=related
> En lidt bliudere slager m.- Steve Hofmeyr. Rigtig god sang

Steve Hofmeyr, han er god! Jeg vil høre lidt mere af ham.

> Kurt Darren. Dejlig livlig SydAfrikansk musik:
> http://www.youtube.com/watch?v=pre0fZYbsTo&feature=related
> Vi må have en mere med Kurt Darren:
> http://www.youtube.com/watch?v=3_oL8XVOm5I&feature=related

Kurt Darren. "Lekker Lekker" fin video, ikke mindst de kvindelige
deltagere!!!
"Meissie meissie" bliver nævnt som hans største hit. En helt igennem
klassisk hollandsk schlager:

http://www.youtube.com/watch?v=7yPbtuQR_ZA

> Hvorfor ikke SydAfrikansk country-musik?- Hør lige David Kramer. Det er
> guf. http://www.youtube.com/watch?v=N2leMlPKUpY&feature=related

David Kramer er en personlighed og er rigtig god, og indenfor
forskellige genrer. Har du et link til et nummer med hans første band
"The Creeps"?

> En dejlig slager med Cerike:
> http://www.youtube.com/watch?v=J9W27MzV_30&feature=related
> En børneslager med Cerike. Noget smølfe-lignende noget:
> http://www.youtube.com/watch?v=s1Le7crXBUc

Carike Keuzenkamp, er også god. Jeg kan se, at hun lige har fået en
Music Awards, "Best Afrikaans Children's Album" for hendes 6 børne
CD'er. Jeg regner med at dit "Ghoempie" eksempel er med på en af disse?

> Jo, Sydafrikansk slagermusik er helt på højde på tysk slager.

Jeg vil vove den påstand, at den er langt bedre.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-06-10 09:44

meddelelse news:4c28da3c$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=s1Le7crXBUc
>
> Jo, Sydafrikansk slagermusik er helt på højde på tysk slager.

Det var egentligt skægt du lige skulle hægte denne lille søde børnesang
bagefter... Det fortæller jo sådan set, at det først er lidt senere i livet,
de stakkels africanere bliver høreskadet.... Da denne lyder nogenlunde
normalt.... Alle de andre, bliver du lige som mødt, af en massiv mur af
lyd... Det er måske bivirkninger fra wuwuzelaerne

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 28-06-10 18:33

Hej Henning

> Jeg tænker især på musik fra afrika og med afrikanere, men gode
> undtagelser er velkomne.

Det her må så være en af de gode undtagelser :)

Toto - Africa
http://www.youtube.com/watch?v=aCca5mPMp9A

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 07:46

On 28-06-2010 19:33, Max wrote:

> Det her må så være en af de gode undtagelser :)
> Toto - Africa
> http://www.youtube.com/watch?v=aCca5mPMp9A

Undtagelse ja, men meget relevant.

Citat fra Wiki:
The initial idea for the song came from David Paich, playing on his piano.
Jeff explains the idea behind the song: "... a white boy is trying to
write a song on Africa, but since he's never been there, he can only
tell what he's seen on TV or remembers in the past."
David Paich says the following: "At the beginning of the '80s I watched
a late night documentary on TV about all the terrible death and
suffering of the people in Africa. It both moved and appalled me and the
pictures just wouldn't leave my head. I tried to imagine how I'd feel
about if I was there and what I'd do."

Hvor har meget dog ændret sig i opfattelsen af Afrika i de 30 år, der er
gået siden sangen blev skrevet. Ikke kun i opfattelsen men også i
virkeligheden, trods krige og ulykker.
Helt aktuelt, så synes jeg, at VM i Sydafrika er et godt eksempel på
det. En sådan begivenhed var utænkeligt dengang.

Henning.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 28-06-10 19:14

"Henning Jensen" skrev i en meddelelse

> gode undtagelser er velkomne.

Manfred Mann - Somewhere in Africa

http://www.youtube.com/watch?v=buzIpYuqbec

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 07:59

On 28-06-2010 20:14, Michael Meidahl Jensen wrote:

> Manfred Mann - Somewhere in Africa
> http://www.youtube.com/watch?v=buzIpYuqbec

Det er oplagt at få denne gruppe og dette nummer med.
Det er tilligemed nogle fine Afrika-billeder der er i videoen.

Selv om det ikke er helt relevant, så er det ene nummer, fra deres
allerførste single, her på YouTube. Et for datiden lidt usædvanligt
nummer, som måske godt også kunne ha' lidt Afrika i sig.

http://www.youtube.com/watch?v=PrBiWextWVo

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-06-10 19:26

On 28-06-2010 15:35, Henning Jensen wrote:

> Jeg mener det seriøst når jeg nu skriver, at
> det kunne være spændende, at finde et par hollandsk
> prægede schlagere 'dernede fra'.

Jeg søgte efter afrikanske/hollandske schlagere. I stedet er her et godt
link til schlagerfolket,
Boerfolket i Afrika, har deres egen radio og her er der også
schlagermusik. Jeg har lyttet et par gange og jeg kan sige, at det
streamer ud med hollandsk/boersk 'underholdning' og schlager.
Det er den rene uendelige 'vellyd'.
Jeg har selvfølgelig ingen anelse om, hvorvidt det er døgnet rundt, men
jeg håber, at Åge efter et par dage lytten, vil komme med en fyldigere
rapport.

http://www.boervolkradio.co.za/luister.html

Som modvægt til den megen schlager, så et godt nummer med det
sydafrikanske rockband 'Cutting Jade', her med "Almost Real":

http://www.youtube.com/watch?v=f4IPsxzqel0&feature=related

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-10 20:19

> [...]

> link til schlagerfolket,
> Boerfolket i Afrika, har deres egen radio og her er der også

Jeg vil foreslå Henning at lytte til de link jeg kom med til afrikansk musik
lige før. Dejlig SydAfrikansk slagermusik kom jeg med mange eksempler på.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 08:26

On 28-06-2010 21:18, Åge Halldorsson wrote:

> Jeg vil foreslå Henning at lytte til de link jeg kom med til afrikansk
> musik lige før. Dejlig SydAfrikansk slagermusik kom jeg med mange

Jeg har lyttet og reflekteret. Tak

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-10 19:47

Jeg håber, at du vil fortsætte stafetten Martin Bak?

Tak for alle musikforslag. Der var mange gode eksempler, så jeg har haft
lidt svært ved at vælge.
Men sangerinden som Martin Bak foreslog, Angelique Kidjo, bærer prisen.
Hun repræsenterer både noget originalt afrikansk, men også ny og nutidig
musik.

Meget mere skulle have været med. Jeg savnede f.eks. nogle gode videoer
med "Bellydance", fra det arabiske Tunis, Marokko eller Ægypten. Det er
en meget underholdende og billedskøn 'musikform', som jeg varmt kan
anbefale.

Og der manglede jazz'en, som har mange gode musikere fra Afrika. Jeg
burde slutte med et nummer med f.eks. bassisten Ahmed Abdul Malik, men
vælger en kuriøsitet, nemlig et nummer med den næsten glemte kvindelig
pianist Raie da Costa, som oprindelig var fra Sydafrika.
Hendes måde at håndtere et piano på, kan sammenlignes med Art Tatum's.
Her spiller hun "I had to change the words":

http://www.youtube.com/watch?v=qHIOpmGd8N0&feature=related

Henning

Fra : Martin Bak

Dato : 29-06-10 20:26

> Jeg håber, at du vil fortsætte stafetten Martin Bak?

Jo da. Jeg finder på noget.

--
Martin
www.martinbak.dk/