Plæneklipper med variable fremtræk?
Fra : Klaus G.

Dato : 27-06-10 21:34

Hej.

Findes der plæneklippere hvor man kan vælge mellem flere forskellige
hastigheder på fremtrækket? Jeg har aldrig selv haft en med fremtræk på, så
jeg skulle lige prøve en kammerats klipper med fremtræk. Det var en
Stiga(kan ik huske modellen), men den køre efter min mening for langsomt.
Det gik ihvertfald langsommere end min normale gå hastighed.

Så findes det, eller findes der en snild måde at ændre det på selv?

--
Klaus G.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-06-10 22:06

> [...]
> Det gik ihvertfald langsommere end min normale gå hastighed.
>
> Så findes det, eller findes der en snild måde at ændre det på selv?

Hastigheden skal ikke passe til din gåhastighed, men til at græset bliver
ordentlig klippet. Højere hastighed vil bare betyde sjusket klipning, og det
er ikke til at holde ud at se på.

Mvh Maria

Fra : Klaus G.

Dato : 27-06-10 22:13

> Hastigheden skal ikke passe til din gåhastighed, men til at græset bliver
> ordentlig klippet. Højere hastighed vil bare betyde sjusket klipning, og
> det er ikke til at holde ud at se på.
Nu skal du jo ikke se på min plæne :) Så jeg fortrækker stadig noget som kan
rende tilpas hurtigt.

--
Klaus G.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-10 18:41

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen

> Nu skal du jo ikke se på min plæne :) Så jeg fortrækker stadig noget som
> kan rende tilpas hurtigt.

Ja, men så køb en, der kører tilpas hurtigt i stedet for at justere dig
frem. Den er jo konstrueret til at rende med en bestemt max-hastighed.
Man skal jo også kunne holde til tempoet i de par timer, det tager at klippe
græsset.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 29-06-10 19:03

> [...]
> frem. Den er jo konstrueret til at rende med en bestemt max-hastighed.
> Man skal jo også kunne holde til tempoet i de par timer, det tager at

Nu ved du jo ikke hvor meget græs manden har? Før jeg fik plænetraktoren tog
det omkring 10 timer at slå det hele. Nu kan jeg nøjes med 3. Når det skal
slås 2 gange om ugen i visse perioder, så er det altså ikke nogen uvæsentlig
detalje...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-10 23:07

> [...]
> tog det omkring 10 timer at slå det hele. Nu kan jeg nøjes med 3. Når det
> skal slås 2 gange om ugen i visse perioder, så er det altså ikke nogen

Næ, det ved jeg ikke. Jeg ved at vi har 3.000 kvm og det er på kant af hvad
det er smart at gå rundt i stedet for at sidde på en traktor. Og med så
meget græs, gør det ikke noget at man ikke spæner afsted - dels fordi man
skal kunne holde til det og dels fordi det godt må holde mere end et par
dage.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-10 21:41

On Sun, 27 Jun 2010 23:05:42 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Hastigheden skal ikke passe til din gåhastighed, men til at græset bliver
>ordentlig klippet. Højere hastighed vil bare betyde sjusket klipning, og det
>er ikke til at holde ud at se på.

Ikke korrekt. For langsom frem-hastighed på klipperen gør den så træls
at gå med, at græsset slet ikke bliver klippet. En sjusket klipning er
bedre at se på end en ikke-klippet græsplæne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-10 18:38

> Ikke korrekt. For langsom frem-hastighed på klipperen gør den så træls
> at gå med, at græsset slet ikke bliver klippet. En sjusket klipning er
> bedre at se på end en ikke-klippet græsplæne.

Så langsom er der ingen plæneklippere, der er
Man skal jo også kune holde til at gå de par timer, det varer.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-10 21:19

On Tue, 29 Jun 2010 19:38:06 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Så langsom er der ingen plæneklippere, der er

Nok til mig - jeg bliver vanvittig af at skulle gå lidt for langsomt i
længere tid i træk. Enten kører den i mit normale gå-tempo, eller også
er den træls at bruge

>Man skal jo også kune holde til at gå de par timer, det varer.

Min kører en lille bitte tand hurtigere end jeg normalt ville gå. Det
giver faktisk ret godt på motionskontoen. Men jeg tager dog normalt de
store flader med plænetraktoren, og den har jeg endda hjælp til at køre,
så det er ikke så tit jeg selv klipper græs. Heldigvis, for det er da en
kedelig opgave. Selv om det ser så pænt ud når det er gjort
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : TGJ

Dato : 27-06-10 22:37

Ja den Stiga jeg bruger, har det.
Det holdt næsten 1,5 sæson.
Det fungerer ved en rem som der bliver strammet mere og mere, jo højere op i
gear du vælger

Men der har været så meget bøvl med den, så Stiga bliver det ikke næste gang

/Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 28-06-10 05:35

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det gik ihvertfald langsommere end min normale gå hastighed.
>
> Så findes det, eller findes der en snild måde at ændre det på selv?

Partner har et system de kalder vario-speed. Det fungerer udemærket, men i
praksis ender man med fuldt drøn på konstant
Den sidste maskine jeg havde var en sådan Partner, men den er nu skiftet ud
med en plænetraktor.

Maskinen havde desuden den meget store fordel, at den var udstyret med en
8½HK B&S motor, så den klarede hvad som helst uden at kny, og uden at larme
nævneværdigt.

Jeg kan godt anbefale Partneren. 2 små irritationsmomenter havde jeg med
den. Dels en lidt bøvlet højdejustering, og dels samme problem som på et
utal af rotorklippere, nemlig at skærmen under skjoldet der beskriver den
forreste del af klippecirklen, er for tyndt lavet og sidder for dårligt
fast, så den kan deformeres hvis man banker på en rod eller en sten, med det
resultat at kniven berører skærmen med en irriterende lyd til følge.

Hvis jeg nogensinde skal have en almindelig rotorklipper igen, så vil jeg
forstærke denne skærm inden jeg tager maskinen i brug.

--
Martin
www.martinbak.dk/