Aftageligt anhængertræk - afmontere
Fra : JMN

Dato : 27-06-10 15:43

Hej i gruppen

Ferien står for døren og jeg vil gerne tage det aftagelige anhængertræk af
min Octavia (årgang 2006, hvis det har betydning).
Det er markeret som et audi anhængertræk, hvis det skulle betyde noget og er
monteret hos Skodaforhandleren.

Den sidder rigtigt godt fast. Bruger nøglen og drejer, men herefter kan det
ikke rokkes. Mangler jeg at gøre noget?

Kan ikke finde nogen vejledning nogen steder, hverken i bilen eller på
nettet.

Nogen der kan hjælpe?

vh.
Jørgen

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-06-10 15:50

> Den sidder rigtigt godt fast. Bruger nøglen og drejer, men herefter kan
> det ikke rokkes. Mangler jeg at gøre noget?

Det er vel rustet/irret fast?

Det plejer at være problemet på fejlmonterede* aftagelige træk.

*Fejlmonteret forstået på den måde at ejeren bruger det som fast træk og
derfor har fået monteret den forkerte type træk

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-06-10 16:05

Den 27-06-2010 16:49, Martin [6000] skrev:

> Det plejer at være problemet på fejlmonterede* aftagelige træk.
>
> *Fejlmonteret forstået på den måde at ejeren bruger det som fast træk og
> derfor har fået monteret den forkerte type træk

Fejlmonteret og fejlmonteret..... På nogen biler er det et krav at det
er aftageligt hvis man ønsker et træk. Men det gør så absolut ikke sagen
bedre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-06-10 10:00

On 27 Jun., 17:05, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Fejlmonteret og fejlmonteret..... P nogen biler er det et krav at det
> er aftageligt hvis man nsker et tr k.

Hvis det er tilfældet er det nok fordi det er ulovligt at køre med
trækket når det ikke er i brug, fordi det dækker for f.eks.
nummerpladen. Så er det ikke fejlmonteret, men fejlbetjent...
De fleste aftagelige træk købes nok med gode intentioner om at tage
det af når det ikke er i brug, men de færreste får det gjort.

MVH Leo

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-06-10 17:08

Leo Jensen:
> [...]
> De fleste aftagelige træk købes nok med gode intentioner om at tage
> det af når det ikke er i brug, men de færreste får det gjort.

Det er nu også ganske praktisk at have siddende. Det er med til at
holde
andre bilister på afstand ved parkering.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-10 20:16

"Andersen [3650]" skriver:

> Det er nu også ganske praktisk at have siddende. Det er med til at
> holde andre bilister på afstand ved parkering.

Hvordan det?

Klaus

Fra : Brian

Dato : 28-06-10 16:42

> Hvordan det?

De er ikke oppe/nede lige at kysse den bagvedholdende i en parallel
parkering, men møder krogen istedet.
Man kan så være uheldig at de også har en krog, men så får de i det mindste
lidt af deres egen medicin.

Det kan godt være du tror at det aldrig sker (et eller andet fisker du
ihvertfald efter med det svar ) fordi du bor på en villavej i Hammel med
egen garage.
For os der bor i gader hvor parallelparkeringer er en del af hverdagen, er
det ikke sjældent at se en bil der har fået et lille tryk af en anden bil,
eller en forreste nummerplader med buler - min egen inklusiv.

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-06-10 17:18

KLIP

> For os der bor i gader hvor parallelparkeringer er en del af hverdagen, er
> det ikke sjældent at se en bil der har fået et lille tryk af en anden bil,
> eller en forreste nummerplader med buler - min egen inklusiv.

I slige områder bør man have en jydekrog både foran og bagpå..)))

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 28-06-10 18:29

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> I slige områder bør man have en jydekrog både foran og bagpå..)))

Vi har faktisk en enkelt i området, der kører gammel Nissan Patrol med 100kg
kængurugitter i fronten

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-10 16:50

Brian skriver:

> De er ikke oppe/nede lige at kysse den bagvedholdende i en parallel
> parkering, men møder krogen istedet.
> Man kan så være uheldig at de også har en krog, men så får de i det mindste
> lidt af deres egen medicin.

Det kommer vel an på hvor mig og deres bil stikker længest ud?

> Det kan godt være du tror at det aldrig sker (et eller andet fisker du
> ihvertfald efter med det svar ) fordi du bor på en villavej i Hammel med
> egen garage.

Villavej?
Jeg var ikke klar over at jeg var flyttet????

> For os der bor i gader hvor parallelparkeringer er en del af hverdagen, er
> det ikke sjældent at se en bil der har fået et lille tryk af en anden bil,
> eller en forreste nummerplader med buler - min egen inklusiv.

Hvad buler din nummerplade af - den foranholdedendes anhængertræk?

Klaus

Fra : Brian

Dato : 29-06-10 18:58

> Det kommer vel an på hvor mig og deres bil stikker længest ud?

Jeg forstår ikke lige din formulering, men krogen plejer gerne at være
sidste led på bilen

> Villavej?
> Jeg var ikke klar over at jeg var flyttet????

Så et sted hvor der er parkeringspladser ad libitum

> Hvad buler din nummerplade af - den foranholdedendes anhængertræk?

Ja - der er et par stykker der lige har været oppe at mærke hvor langt de
kan bakke tilbage...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-10 19:04

Brian skriver:

> Jeg forstår ikke lige din formulering, men krogen plejer gerne at være
> sidste led på bilen

Ja i lige retning, med mindre at der er en lang kofanger der sider
højere oppe end dit hængertræk.

> Så et sted hvor der er parkeringspladser ad libitum

Nej, garage til mig og parkeringsplads til firmaslæden (i den anden
ende af grunden, har 2 opkørsler). I min indkørsel er der plads til 1
bil. Til gengæld er der kun ganske kort hen til KIWI's
parkeringsplads.

> Ja - der er et par stykker der lige har været oppe at mærke hvor langt de
> kan bakke tilbage...

Med hængertræk på......

Klaus

Fra : Brian

Dato : 29-06-10 19:32

> Med hængertræk på......

Jeg ville gerne se den kofanger der sidder lavt nok til at lave en rund bule
i min forreste nummerplade.

Næste gang du vader rundt på en stor p-plads med en masse biler, så læg
mærke, til hvor mange der egentlig lider af denne bule... folk er
fuldstændig kolde overfor andres ting, desværre.

Såfremt det ønskes, skal jeg gerne levere den nødvendige fotodokumentation

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 30-06-10 09:16

> Næste gang du vader rundt på en stor p-plads med en masse biler, så læg
> mærke, til hvor mange der egentlig lider af denne bule... folk er
> fuldstændig kolde overfor andres ting, desværre.

Og det er ikke kun med anhængertrækket at folk føler sig frem. Jeg har
skrammer på forskærmen af smarten fra en rød bil - formodenligt en
kassevogn. Jeg så ham ikke påkøre den, men jeg holdt bag ham om aftenen.
Næste morgen var skærmen skrammet ... Heldigvis er det en plastik skærm så
den ruster ikke.

Hvis det ikke var fordi vi betaler så uhyrligt meget for vores biler ville
vi nok også være lidt mere franske i forholdet til brugen af kofangere ...

Imho burde kofangere være i indfarvet plast og konstueret så de kan holde
til at man føler sig frem som på en gammel volvo ....

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-06-10 22:25

Den 27-06-2010 17:59, Leo Jensen skrev:

> Hvis det er tilfældet er det nok fordi det er ulovligt at køre med
> trækket når det ikke er i brug, fordi det dækker for f.eks.
> nummerpladen. Så er det ikke fejlmonteret, men fejlbetjent...

Det er præcis det jeg siger.

> De fleste aftagelige træk købes nok med gode intentioner om at tage
> det af når det ikke er i brug, men de færreste får det gjort.

Se det tror jeg nok ikke på. De aftagelige er som bekendt en del dyrere.
Og den merpris er der mange der vrider sig over at skulle give. Men for
at kunne få et træk monteret må de ty den løsning. Og så populært sagt
skide på reglerne. De burde kontrollere det til syn om det stadig kunne
afmonteres.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 27-06-10 23:32

"Ib Jakobsen" skrev

> De burde kontrollere det til syn om det stadig kunne afmonteres.

9.05.003
Kuglekobling med aftagelig kugle skal af- og påmonteres ved syn, hvis der
er tvivl om funktionen af den mekaniske sikringsanordning.

Det er så sjældent det sker, men en af mine venner har netop fået kasseret
et træk fordi kuglen ikke kunne afmonteres.
Vi skiftede kuglen til en fast, det lykkedes ikke at skille det ad,
formentlig har den aldrig været afmonteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-06-10 06:06

Den 28-06-2010 00:31, alexbo skrev:

> [...]
> Vi skiftede kuglen til en fast, det lykkedes ikke at skille det ad,
> formentlig har den aldrig været afmonteret.

Men det var så ikke en hvor det er et krav at kuglen skal kunne afmonteres.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 28-06-10 08:17

"Ib Jakobsen" skrev

> Men det var så ikke en hvor det er et krav at kuglen skal kunne
> afmonteres.

Nej, en Chrysler Voyager hvor nummeplader sidder halvt oppe på bagklappen.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 27-06-10 22:25

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-10 15:57

JMN skriver:

> [...]
> ikke rokkes. Mangler jeg at gøre noget?
>
> Kan ikke finde nogen vejledning nogen steder, hverken i bilen eller på

Er det ikke et Westfalia anhængetræk?

http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/317-skoda/a317058691101.pdf

Klaus

Fra : JMN

Dato : 27-06-10 16:55

Hej Klaus

Nej, det er ikke den model.

Den låses op nedefra og op.

vh.
Jørgen

Fra : Bjørn J.

Dato : 27-06-10 17:42

"JMN" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det er ikke den model.

Der plejer at være en plade/mærke, hvor der står mærke/type og nummer.

Med disse oplysninger kan vi sikkert finde en brugsvejledning.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-10 20:21

JMN skriver:

> Den låses op nedefra og op.

Billede?

Klaus

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-06-10 17:09

JMN forklarede den 27-06-2010:
> [...]
> ikke rokkes. Mangler jeg at gøre noget?
>
> Kan ikke finde nogen vejledning nogen steder, hverken i bilen eller på

Er det ikke noget med en arm der skal skubbes/hives i når der er låst
op
førend man kan pille krogen af.

Fra : JMN

Dato : 27-06-10 18:23

> Er det ikke noget med en arm der skal skubbes/hives i når der er låst op
> førend man kan pille krogen af.

Tror også det er noget lignende, men det "rokker" ikke rigtigt nogen steder.

Har lige set nærmere på det og kan heller ikke model/serienummer på det.

Nå, om ikke andet må jeg lige en tur forbi Skodadrengene i morgen.

Ellers tak alle herinde.

vh.
Jørgen

Fra : JMN

Dato : 28-06-10 17:28

Var forbi Skoda i dag - og det træk sitter sgu fast.

Den skulle op på lift og ses efter og det havde jeg ikke tid til. Så det
bliver siddende til retur efter ferien.
Og så skal jeg vist til at være mere opmærksom på den del.

ved stadig ikke hvad trækket hedder, men efter det låses op med nøglen skal
det skubbes indad på den del man låser op.
Herefter skulle den være lige til at tage af - bare ikke hos mig.

vh.
Jørgen

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-06-10 18:16

"JMN" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ved stadig ikke hvad trækket hedder, men efter det låses op med nøglen
> skal det skubbes indad på den del man låser op.
> Herefter skulle den være lige til at tage af - bare ikke hos mig.

Kunne være et sådan her: http://www.buymax.dk/anhaengertraek.asp

Eller dette: http://www.jydekrog.dk/product.asp?product=3556

mvh/Bjørn J.

Fra : JMN

Dato : 28-06-10 21:12

Hej Bjørn

Gode bud, men nej.

Det er faktisk et audi træk. Der er ihvertfald audi logo på.

Ved ikke om det hjælper.

vh.
Jørgen