Reklamationsret
Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 26-06-10 20:02

Når man har vundet en præmie, f.eks en kaffemaskine, i en tombola, har
man så også reklamationsret på kaffemaskinen?

Hilsen Matthias

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-06-10 20:27

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen
> Når man har vundet en præmie, f.eks en kaffemaskine, i en tombola, har man
> så også reklamationsret på kaffemaskinen?
>
> Hilsen Matthias

Ifølge Forbrugerstyrelsen er der ikke reklamationsret på gevinster.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-10 21:41

Tove Krieger skrev:

> Ifølge Forbrugerstyrelsen er der ikke reklamationsret på gevinster.

Kan du henvise til den tolkning? Jeg er nemlig af den modsatte
opfattelse. Hvis jeg f.eks. har betalt 200 kr. for at deltage i
et lotteri og vundet en Porche model 2010, så føler jeg mig ret
snydt hvis jeg får en Skoda årgang 1972.

--
Bertel

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-06-10 22:16

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> et lotteri og vundet en Porche model 2010, så føler jeg mig ret
> snydt hvis jeg får en Skoda årgang 1972.

Så vil jeg tro, at det hører ind under loven om bedrageri.

Forbrugerstyrelsen siger at der ikke er reklamationsret på gevinster, fordi
man ikke selv har betalt det beløb som gevinsten koster, og man ikke kan
fremvise en bon på købet. Det er den besked en bekendt af mig fik hos
Forbrugerstyrelsens hotline.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-10 22:49

Tove Krieger skrev:

> [...]
> man ikke selv har betalt det beløb som gevinsten koster, og man ikke kan
> fremvise en bon på købet. Det er den besked en bekendt af mig fik hos

Hm. Jeg er enig med dem i at man ikke kan reklamere over for
bilsælgeren (i mit eksempel) som man jo ikke har en aftale med.

Men man kan reklamere over for lotteriet, og ens bon er
lodsedlen. De har ikke overholdt den aftale man indgik ved købet
af lodsedlen.

Hvordan de vil klare den med bilhandleren, er ikke kundens
problem.

Det undrer mig at Forbrugerstyrelsen ikke svarede noget i den
stil.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 27-06-10 10:04

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:vatc26145uoi0h2impnglrtkboajq43v7p@news.stofanet.dk
> Men man kan reklamere over for lotteriet, og ens bon er
> lodsedlen. De har ikke overholdt den aftale man indgik ved købet
> af lodsedlen.

Hvorfor har de ikke det? hvis du vinder og får bilen, hvad er det så de ikke
har overholdt?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-06-10 10:43

Bertel Lund Hansen kom med denne ide:

> [...]
> et lotteri og vundet en Porche model 2010, så føler jeg mig ret
> snydt hvis jeg får en Skoda årgang 1972.

Tror du har misforstået noget.
Som jeg læser spørgsmålet er det om hvorvidt der er reklamationsret
(garanti) på kaffemaskinen. Det er jo trist at vinde en fed
kaffemaskine
og den så går i udu efter få måneder. Havde man købt den tog man bare
ned i butikken sammen med bon og maskine. Derefter fik man så enten
en ny eller sendt den til rep.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-10 13:44

Andersen skrev:

> Tror du har misforstået noget.

Det har jeg ikke.

> Som jeg læser spørgsmålet er det om hvorvidt der er reklamationsret
> (garanti) på kaffemaskinen.

Ja. Sådan læser vi alle spørgsmålet.

> Det er jo trist at vinde en fed kaffemaskine og den så går i udu efter få måneder.

Ja. I så fald har lotteriet ikke udleveret en præmie der svarede
til det lovede, og så kan man reklamere over for lotteriet.

> Havde man købt den tog man bare
> ned i butikken sammen med bon og maskine. Derefter fik man så enten
> en ny eller sendt den til rep.

Her tager man sin bon hen til lotteriet og reklamerer over at den
udleverede vare er for ringe. Derefter får man så enten en ny
eller sendt den til rep.

--
Bertel