BMW 530d chippe eller ej?
Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 27-06-10 01:08

Hejsa.

Fik mig en 530d 2007 for et par uger siden. Kører som en drøm

Men...kan jeg vinde noget ved at chippe den? Kommer fra en MB 220CDi så det
er ikke kræfter jeg mangler i forhold til den gamle... Men man hører jo så
meget om, at en chippet motor kører længere på literen osv. Og med et snit
på 12.3 km/l på de første 1500 km. Villle det da ikke skade, hvis jeg kunne
få den op på 13-14 km/l.

Hvad med selve drivlinien... Kan den holde til de eksta HK? Den har pt. ca.
230 hk. Kan den holde til de eksta 30-50 hk?

Har ikke så meget styr på BMW´s modeller, men i "MB verdenen" kunne man
snildt, så vidt jeg ved, gå ud fra, at en E280 var en neddroslet E320Cdi, og
dermed være sikker på, at resten af motoren var bygget til at kunne holde
til kraften fra en 320´er.

Men er en 530d identisk med en 535d uden biturbo? Eller er 535 en helt
spicelt motor? Og hvad så med 525d? Det er jo også en 3.0 6cyl. Motor. Er
det så bare en endnu mere neddroslet motor. For mig at se, er der ikke den
store forskel på en 525 og min 530´er?

Der må for fa´en være en forskel? Eller er MB og BMW langt fra hinanden
i sammenligningen?

Men igen... Vil en chip være en god idé, eller rykker den bilen fra
hinanden? Jeg er, som sagt, fint nok tilfreds med bilen som den er, men det
er klart, at hvis man for relativt få penge, kan lave den om til en racer
uden risiko og den samtidig kører længere på literen, er min lykke gjort.
Det lyder næsten for god til at være sandt... så jeg er da spændt på at høre
svarene...

Mvh.

Jasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-06-10 12:27

"Jasper Ahrensbach" <jasper@ahrensbach.com> skrev i meddelelsen

> Fik mig en 530d 2007 for et par uger siden. Kører som en drøm

Jep - fed bil...

> Men...kan jeg vinde noget ved at chippe den?

Ja, du ka få kræfter, som du finder i 535d - helt op til 300 hk og 600 nm
272 hk hos www.ac-schnitzer.de/en/bmw-cars inkl. 2 års garanti

> på 12.3 km/l på de første 1500 km. Villle det da ikke skade, hvis jeg
> kunne
> få den op på 13-14 km/l.

300 kr om måneden (40.000 km/år) ka vel næppe rykke dit regnskab væsentligt?

> Hvad med selve drivlinien... Kan den holde til de eksta HK? Den har pt.
> ca.
> 230 hk. Kan den holde til de eksta 30-50 hk?

Kun hvis du behandler tuningen med omtanke...

> [...]
> det så bare en endnu mere neddroslet motor. For mig at se, er der ikke den

Det er forskellige tuningsgrad af en 3 liters motor...
(ingen, 1 eller 2 turboer plus en masse andet grej)

> Vil en chip være en god idé, eller rykker den bilen fra hinanden?

Alt andet lige vil alt blive belastet mere - man tuner næppe for ikke at
anvende tuningen...

> Jeg er, som sagt, fint nok tilfreds med bilen som den er

Så la vær og tune

> [...]
> uden risiko og den samtidig kører længere på literen, er min lykke gjort.
> Det lyder næsten for god til at være sandt... så jeg er da spændt på at

Ja, indtil videre holder jeg mig fra at tune min 335i, selvom jeg ka få 380
hk/550 Nm for 7.500 kr. Den har 306 hk/400 Nm standard - og det nok til at
lægge en Porsche Boxster S bag sig
(de 400 nm er allerede til stede 1.300 omdr)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-06-10 16:06

> min 335i

Dumme svin :P