Få hatten i facon
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-10 10:58

Min dejlige panamahat har været en tur ude i hård regn. Hvordan bringer jeg
den i facon igen?

vh/Torben

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 26-06-10 13:49

Vandtro 3140 wrote:
> Min dejlige panamahat har været en tur ude i hård regn.
> Hvordan bringer jeg den i facon igen?

Endnu en tur i hård regn + palpering til rette facon? Aner det
desværre ikke.
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-10 15:55

Vandtro 3140 wrote:
> Min dejlige panamahat har været en tur ude i hård regn. Hvordan
> bringer jeg den i facon igen?

Du skal bare få en til at gi dig "så hatten passer"

Fra : Nana

Dato : 27-06-10 15:25

"Vandtro 3140" <toatabsnabelagmail.com> skrev i en meddelelse
> Min dejlige panamahat har været en tur ude i hård regn. Hvordan bringer
> jeg den i facon igen?
>
> vh/Torben

Nu ved jeg ikke hvad en panamahat er... Men rådet er det samme, uanset om
den er af strå, stof eller filt.
Den skal dampes i form igen. Lad den tørre helt efter regnskyllet først.
Og så damper du den, til den er formbar. Det kan gøres over en gryde med
kogende vand, eller smartere: Over el-kedlen med låget klappet åbent.
Hvis den nægter at holde formen skal du stoppe den med papir, indtil den er
tør. IKKE avispapir. Det smitter af! Er hatten af typen der skal have skarpe
folder, så kan du hjælpe til med tøjklemmer, med et par lag engangs
skumvaskeklud under, så den ikke sætter mærker. Og ellers... spørg igen. Jeg
samler på hatte og har dælme fikset mange. Har kun een gang haft behov for
stivelse til en stråhat, og det klaredes fint med noget spraydims fra matas.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 08:42

Nana wrote:
> [...]
> dælme fikset mange. Har kun een gang haft behov for stivelse til en
> stråhat, og det klaredes fint med noget spraydims fra matas.

Tak, jeg prøver.

vh/Torben