Lønsedler som mail
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-10 19:32

Hvis man som virksomhed gerne vil sende lønsedler ud på mail (som vedhæftede
pdf-filer), så gælder der en bekendtgørelse nr 1520, hvor det i §28 stk 2
afsnit 4 stå:

at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig at
ikke andre end indkomstmodtageren selv kan få adgang til den pågældende
meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at udskrive eller
videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at oplysningerne kommer
til uvedkommendes kendskab.

Betyder det at man ikke må sende den til en almindelig emailadresse? Vi
forudsætter her at medarbejderen selv har valgt at få lønsedlen på mail - så
reelt er spørgsmålet nok mere om medarbejderen rent faktisk kan vælge det?
En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko for at andre
ser dem? Gør det en forskel om det er en privat mail-adresse eller en
firmamail?

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 25-06-10 19:55

"Maria Frederiksen" skrev

> Betyder det at man ikke må sende den til en almindelig emailadresse?

Den skal sendes som sikker mail, det vil sige krypteret.
http://www.oes.dk/sw15818.asp
https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/support/vejledninger/windows/sikker_e-mail/

Der er så en ny digital signatur på vej, hvor man skal bruge et nøglekort
for at logge ind på "personlige" sider på nettet,
om det får indflydelse på åbning af dokumenter i egen indbakke ved jeg ikke.
Det virker som overdrevet at skulle bruge et nøglekort for at åbne en mail.

http://www.digitalsignatur.dk/visArtikel.asp?artikelID=1042

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-10 20:01

> Den skal sendes som sikker mail, det vil sige krypteret.
> http://www.oes.dk/sw15818.asp
> https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/support/vejledninger/windows/sikker_e-mail/

SKAL den det, hvis modtager ønsker noget andet? Det er set fra et
arbejdsgiversynspunkt, hvor det naturligvis er attraktivt at man kan sende
lønsedler på mail i stedet for postvæsnet.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 25-06-10 20:31

"Maria Frederiksen" skrev

> SKAL den det, hvis modtager ønsker noget andet?
Det vil jeg mene.

>Det er set fra et arbejdsgiversynspunkt, hvor det naturligvis er
>attraktivt at man kan sende lønsedler på mail i stedet for postvæsnet.

Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
Man kan vælge en løsning hvor den ansatte selv henter sin
lønseddel på firmaets hjemmeside.
Eller man kan vælge E-boks.

Sikker mail har den fordel at også anden post mellem firma og medarbejder
kan sendes sikkert.

Forøvrigt burde man kunne sende lønsedlen som bilag til bankoverførslen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-10 20:59

> Det vil jeg mene.

> Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
> Man kan vælge en løsning hvor den ansatte selv henter sin
> lønseddel på firmaets hjemmeside.
> Eller man kan vælge E-boks.

Hvilket for mange arbejdsgivere er dyrere end 8 kr. i porto pr. lønseddel.

> Sikker mail har den fordel at også anden post mellem firma og medarbejder
> kan sendes sikkert.

Hvilket er uinteressant. Hvor meget post modtager du fra din arbejdsgiver?

Mvh Maria

Fra : N/A

Dato : 27-06-10 21:00

Fra : Henning

Dato : 25-06-10 20:11

On Fri, 25 Jun 2010 20:32:18 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko for at andre
>ser dem? Gør det en forskel om det er en privat mail-adresse eller en

Hvis din mail er passwordbeskyttet (det er en arbejdsmail, du logger
jo på med et personligt login), så er det op til dig selv om andre
kender dine logon-informationer?

Fra : John N. H.

Dato : 25-06-10 20:25

"Maria Frederiksen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> udskrive eller videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at
> oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab.

Nogle arbejdsgivere sender da pdf-filen til e-boks.
Så kan lønmodtageren logge ind her og hente sin fil, kan herefter gøre
med den, som han vil.

John
; -))

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-10 20:57

> Nogle arbejdsgivere sender da pdf-filen til e-boks.
> Så kan lønmodtageren logge ind her og hente sin fil, kan herefter gøre med
> den, som han vil.

Problemstillingen er, at det koste en middelsvær formue som arbejdsgiver at
kunne benytte E-Boks. Derfor forsøges andre muligheder.
En middelsvær formue betyder at man som arbejdsgiver skal have mindst 100
ansatte for at det kan svare sig at benytte E-Boks i forhold til porto på 8
kr. pr. lønseddel.

Mvh Maria

Fra : John N. H.

Dato : 25-06-10 21:19

"Maria Frederiksen" skrev i en meddelelse:

> Problemstillingen er, at det koste en middelsvær formue som
> arbejdsgiver at kunne benytte E-Boks.

OK, det vidste jeg ikke.
Ville bare gøre opmærksom på muligheden.
John
; -))

Fra : KT

Dato : 30-06-10 05:38

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> ansatte for at det kan svare sig at benytte E-Boks i forhold til porto på

Kan man klare en lønseddel for 8 kroner er det faktisk meget billigt
sluppet - det svarer til ca. 1 minuts indsats (ved 540 kr/timen) Det får du
ikke megen revisorbistand el. for!!!

Knud

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-06-10 17:40

> Kan man klare en lønseddel for 8 kroner er det faktisk meget billigt
> sluppet - det svarer til ca. 1 minuts indsats (ved 540 kr/timen) Det får
> du ikke megen revisorbistand el. for!!!

Nu taler vi om at fremsende en lønseddel, ikke at danne den.

Mvh Maria

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-06-10 22:00

<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at oplysningerne kommer
Hvis man benytter password beskyttede PDF dokumenter vil jeg anset
reglerne som opfyldt.
Selvf. skal alle enes medarbejdere ikke have samme password, ej heller
have passwordet bygget op på samme vis eks. CPR nummer eller ligende.

/Hans

Fra : David Mc Nally

Dato : 25-06-10 17:35

On Jun 25, 10:59 pm, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> Hvis man benytter password beskyttede PDF dokumenter vil jeg anset
> reglerne som opfyldt.

I vores firma benytter vi netop den fremgangsmåde. Vi gør brug af
Danløn, og alle lønsedler sendes som PDF, som er beskyttet med
adgangskode.

> Selvf. skal alle enes medarbejdere ikke have samme password, ej heller
> have passwordet bygget op p samme vis eks. CPR nummer eller ligende.

Adgangskoden er som standard en kombination af fornavn og postnummer -
den kan man dog ændre.

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-06-10 02:35

On 25 Jun., 21:10, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Hvis din mail er passwordbeskyttet (det er en arbejdsmail, du logger
> jo p med et personligt login), s er det op til dig selv om andre
> kender dine logon-informationer?

Det siger kun noget om sidste led i mailens vandring over nettet, og
henter en tilfældig medarbejder overhovedet sine mails ned over en
sikker forbindelse. (https for webmail, sikker forbindelse for mail
programmer)

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-06-10 02:55

On 25 Jun., 21:30, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
> Man kan v lge en l sning hvor den ansatte selv henter sin
> l nseddel p firmaets hjemmeside.

IMO, nok det nemmeste at få 'helt almindelige brugere' med på.
Det kræver så at firmaets hjemmeside har en dedikeret ip adresse så
der kan afvikles https

Hvis det ikke er tilfældet, hvordan får man billigst knækket den -
hvad er det fordelagtigste for et mindre firma?

> For vrigt burde man kunne sende l nsedlen som bilag til bankoverf rslen.

Ja - og så et almindeligt 'usikkert' adviseringsmail - ville det ikke
være fyldestgørende?

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-10 21:00

Benny Andersen skrev:

> [...]
>
> Hvis det ikke er tilfældet, hvordan får man billigst knækket den -
> hvad er det fordelagtigste for et mindre firma?

Det fordelagtigste for et mindre firma er at få et eksternt
servicebureau til at klare det, med indberetning til skat med letløn,
indhentning af skatteoplysninger, udsendelse af lønsedler på en lovlig
og betryggende måde, osv.

Fra 15 kr/md pr lønseddel, er det ikke noget, man skal selv skal rode med.

(Det er dog pudsigt, at man ikke kan finde et lønservicebureau på krak
eller dgs, når det er det ord, skat bruger)

Leif

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-06-10 23:05

> [...]
> måde, osv.
>
> Fra 15 kr/md pr lønseddel, er det ikke noget, man skal selv skal rode med.

Problmet er ikke små virksomheder med op til 5 ansatte. De kan bruge Letløn
eller dataløn med fordel. Når en virksomhed har 15 timelønnede medarbejder,
så er det billigere at køre løn selv, men op til 100 ansatte er det
billigere at sende lønsedlen til 8 kr. pr stk. frem for at anvende E-Boks.

Det er ikke ret fikst prissat, og derfor forsøger vi at finde en anden
løsning.

Mvh Maria

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-10 22:20

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> at anvende E-Boks.
>
> Det er ikke ret fikst prissat, og derfor forsøger vi at finde en anden

En email med en passwordbeskyttet pdf er en løsning, der er "lovlig".

Leif

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-06-10 03:09

On 25 Jun., 21:58, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Hvilket er uinteressant. Hvor meget post modtager du fra din arbejdsgiver?
Ja - men fraværet af en sikkert mail system som standard er grunden
til at problemet overhovedet eksisterer, og dermed er det ville det
være godt hvis nogen gik foran så det kunne blive udbredt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-10 13:56

Henning wrote:

> Hvis din mail er passwordbeskyttet (det er en arbejdsmail, du logger jo
> på med et personligt login), så er det op til dig selv om andre kender
> dine logon-informationer?

Er du sikker på at du er den eneste som kan få adgang til din arbejdsmail?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-10 18:19

Carsten Riis wrote:

> Er du sikker på, at andre ikke åbner dine breve når frem til dig?

Når brevene er nået frem til min postkasse, er jeg rimelig sikker på
dette, man man-in-the-middle angreb fra staten eller kriminelle mod min
post kan jeg ikke gardere mig mod.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-10 18:53

Maria Frederiksen wrote:

> I min optik må en medarbejder selv vælge, men i henhold til
> bekendtgørelsen må han ikke. Og det har E-Boks luret, så de tager en
> lille formue for at man kan sende til E-Boks - dyrere end 8 kr. pr.
> brev. for mindre virksomheder.

Hvordan E-boks kan leve op til Datatilsynets generelle krav, som du har
citeret, er mig en gåde. Både E-boks og Gmail (Google) har det til fælles
at dine private oplysninger ligger på en central server uden kryptering
(kun kryptering med din private nøgle bør tælle her) og uden for din
kontrol.

Visse lønmodtagergrupper endda tvangsindlagt til at bruge E-boks og dele
deres private oplysninger med en kommerciel tredjepart.

--
Jesper Lund

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-10 20:43

Maria Frederiksen skrev:
> [...]
> vælge det? En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko
> for at andre ser dem? Gør det en forskel om det er en privat

Min lønseddel kommer som pdf, der er låst med password.
Så burde der ikke være et problem.
Det eneste skulle så være at man ikke har printer hjemme, men kun kan
udskrive lønsedlen på en fælles printer på arbejde.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-10 01:01

Leif Neland skrev:

> Det eneste skulle så være at man ikke har printer hjemme, men kun kan
> udskrive lønsedlen på en fælles printer på arbejde.

Det er ikke nødvendigt at udskrive den.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 27-06-10 21:00

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-06-10 12:46

Carsten Riis wrote:

> Der var for et par uger siden en debat om lønsedler skulle være på
> papir.
>
> Jf. et notat i Randers kommune har lønmodtageren ret til at få sine
> lønoplysninger, men mediet behøvedes ikke være papir.
> http://nemweb.randers.dk/NemAgenda/DocumentView.aspx?document_id=1199044
>
> Men det gælder naturligvis også kun offentligt ansatte.

Hvordan får man adgang til sin lønseddel (som man har "ret" til) hvis man
ikke kan acceptere betingelserne for at bruge e-Boks, herunder ikke
mindst det samtykke efter persondataloven som man giver til e-Boks?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-07-10 15:01

Maria Frederiksen wrote:

> Så vidt jeg ved har man ikke pligt til at modtage sin lønseddel i f.eks.
> E-Boks eller på mail. Man kan jo være i den situation at man ikke ejer
> en pc privat.

Det har statsansatte. Og muligvis andre offentligt ansatte.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-07-10 17:31

Maria Frederiksen wrote:

> Er det fordi de kan modtage den på arbejde? For man kan vel ikke kræve
> at folk har en hjemmepc på samme måde som man kan kræve at de har en
> postkasse?

Arbejdsgiveren er vist forpligtet til at stille nogle [få] computere med
printer til rådighed for de ansatte som ikke har PC hjemme eller på deres
normale tjenestested (som en naturlig del af deres arbejde).

Men.. det ændrer ikke ved at folk skal acceptere betingelserne for brugen
af e-Boks for at få adgang til deres "egen" lønseddel. Det er efter min
mening det kritiske punkt.

Jeg har set private ansættelseskontrakter (uden for overenskomst) hvor en
af paragrafferne var at lønsedlen blev afleveret i e-Boks [sic!], og
måske kan du finde kollektive overenskomster med tilsvarende
aftaleelement. Men i forhold til de statsansatte blev e-Boks elementet i
sin tid indført som en ensidig handling fra arbejdsgiverens side (ingen
aftale eller forudgående forhandling, altså et diktat).

--
Jesper Lund