Ulovlig?
Fra : Hammerselv

Dato : 25-06-10 02:22

Jeg faldt over denne artikel i Vestkysten :
http://www.jv.dk/artikel/885425:Esbjerg--Politiet-melder-om-rolig-Tulipanfest-i-Ribe

Er det ulovlig at råbe politikontrol det skaber mere vold??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-10 10:13

Hammerselv wrote:
> Jeg faldt over denne artikel i Vestkysten :
> http://www.jv.dk/artikel/885425:Esbjerg--Politiet-melder-om-rolig-Tulipanfest-i-Ribe
> Er det ulovlig at råbe politikontrol det skaber mere vold??

De er vel bare sigtet for at forstyrre den offentlige ro og orden..
Men det er nok en sag jeg personligt ville tage i retten, istedet
for at betale bøden (der sikkert er på 1000kr).

// Hans

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-06-10 20:51

Hans Joergensen har bragt dette til os:
> De er vel bare sigtet for at forstyrre den offentlige ro og orden..
> Men det er nok en sag jeg personligt ville tage i retten, istedet
> for at betale bøden (der sikkert er på 1000kr).

Jeg ved ikke om loven er ændret, men i mine unge (rebelske) dage
havde jeg flere episoder med politiet hvor jeg kaldte dem forskellige
ting af mindre flaterende karakter. Men sålænge det var myntet på den
enkelte betjent og ikke politiet som helhed var der intet de kunne
gøre.
Flere gange blev jeg nemlig bedt om at passe på, men så snart jeg
fortalte det var myntet på ham og ikke politiet, så stoppede truslen
om at jeg skulle passe på.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-10 21:37

Andersen skrev:

> Flere gange blev jeg nemlig bedt om at passe på, men så snart jeg
> fortalte det var myntet på ham og ikke politiet, så stoppede truslen
> om at jeg skulle passe på.

Det forstår jeg ikke at du kunne slippe afsted med. Det er i
kraft af hans arbejde han er til stede og at du kalder ham
forskellige ting.

--
Bertel

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-06-10 22:58

Bertel Lund Hansen formulerede spørgsmålet:
> Det forstår jeg ikke at du kunne slippe afsted med. Det er i
> kraft af hans arbejde han er til stede og at du kalder ham
> forskellige ting.

Enig, og dog. Det er i kraft af hans egen opførsel han gør sig uheldig
til bens. Havde han opført sig som en fornuftig betjent så have
der jo heller ikke været grund til jeg blev grov i munden.
At sige "Fordi jeg siger det" er jo at be' om svar på tiltale.
Så kan du sige janteloven, men jeg siger at vi alle er lige og skal
snakke til andre som man selv vil snakkes til.
Istedet kunne han jo bare sige at ifgl. dit og dat bilver vi nødt til
at bla bla.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-10 13:41

Andersen skrev:

> Enig, og dog. Det er i kraft af hans egen opførsel han gør sig uheldig
> til bens.

Jeg vil ikke gå ind på den konkrete hændelse. Den kan jeg ikke
tage stilling til. Det er princippet jeg er ude efter. En betjent
og kan ikke trylles om til en privatperson blot fordi en eller
anden vil have lov til at skælde ham ud uden straf.

Der er standardprocedurer for hvad man gør hvis man møder
urimelig behandling fra ordensmagten. Desværre er de
middelalderlige og udemokratiske, så de i praksis ikke hjælper
noget.

--
Bertel

Fra : KT

Dato : 02-07-10 05:25

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote in message
> [...]
> snakke til andre som man selv vil snakkes til.
> Istedet kunne han jo bare sige at ifgl. dit og dat bilver vi nødt til

Politimanden havde nok vigtigere ting at foretage sig end stå og forklare en
båtnakke som dig, hvad han mener - du vil jo alligevel ikke høre - derfor er
det helt ok at politiet tager en beslutning og udsteder en lodret ordre -
som her sikkert kan fortolkes til noget i retning af 'Fis hjem og sov
branderten ud - og det skal være lige nu!'

Knud

Fra : alexbo

Dato : 27-06-10 00:00

"Andersen skrev

> Jeg ved ikke om loven er ændret, men i mine unge (rebelske) dage
> havde jeg flere episoder med politiet hvor jeg kaldte dem forskellige
> ting af mindre flaterende karakter.

Betjente er så vant til fulderikker og halvidioter at de fleste ikke gider
reagere på deres udtalelser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-10 20:37

Hammerselv skrev:
> Jeg faldt over denne artikel i Vestkysten :
> http://www.jv.dk/artikel/885425:Esbjerg--Politiet-melder-om-rolig-Tulipanfest-i-Ribe
>
> Er det ulovlig at råbe politikontrol det skaber mere vold??

Det står der sådan set ikke i artiklen.

"På Skibbroen blev en person sigtet for at råbe »vi hader politisvin«,
mens en anden på festpladsen råbte »politikontrol skaber mere vold«."

Det er kun den første, der blev sigtet iflg artiklen.
Den anden råbte blot.

Leif

Fra : Peter K

Dato : 28-06-10 12:17

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> [...]
> mens en anden på festpladsen råbte »politikontrol skaber mere vold«."
>
> Det er kun den første, der blev sigtet iflg artiklen.

Ligger ulovligheden i, at det larmede meget? Eller er det ordvalget?

Må man fx råbe "vi hader svin" eller "vi hader politi" uden risiko for at
blive sigtet for et eller andet? Eller er råberi nok?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-07-10 22:30

> Må man fx råbe "vi hader svin" eller "vi hader politi" uden risiko for at
> blive sigtet for et eller andet? Eller er råberi nok?

Du kan nærmest blive anholdt sigtet for brud på ordensbekendtgørelsen, for
at bøvse offentligt - så råbe kan nok også klare det

Troels