Rigsadvokatens nye retningslinier vedr. kn~
Fra : Per

Dato : 24-06-10 19:01

Hej NG !

Rigsadvokaten har revurderet den nye "knivlov" der har været under voldsom
kritik. Han var vist lyttet til kritikerne

http://www.rigsadvokaten.dk/media/dokumenter/Nye_retningslinjer_for_knivsager.pdf

Nu lyder det noget mere moderat.

Mvh. Per

Fra : Arlus

Dato : 25-06-10 07:16

> [...]
>
> Rigsadvokaten har revurderet den nye "knivlov" der har været under voldsom
> kritik. Han var vist lyttet til kritikerne

Ja men den er stadig noget L...

Som håndværker har jeg tidligere brugt min Leatherman Wawe (Multiværktøj) i
forbindelse med mit job.
Det havde den fordel at når jeg stod på en stige og arbejdede kunne jeg åbne
kniven med en hånd, og bladet blev låst hvilket er en fordel når man
arbejder med kniven på snævre steder hvor man kan risikere at trykke bladet
ned i fingrene hvis det ikke er låst.

Desværre er min kniv stadig ulovlig, jeg må ikke besidde en kniv der kan
låses eller åbnes med en hånd igfl. knivloven.

Det betyder at jeg i dag står på en stige i 4 meters højde og må slippe med
begge hænder for at åbne min nye lovlige kniv. Prøv at balance på en stige
med fødderne mens du forsøger at åbne en kniv. Jeg må bare håbe at jeg ikke
har nået at åbne kniven , den dag jeg sikkert ryger på røven.

Da bladet ikke kan låses på min nye kniv, er jeg allerede blevet skåret i
fingeren en gang, det medførte to sygedage fra arbejdet og 3 sting i
fingeren.

Jo den er sandelig effektiv den nye knivlov.

Og argumentet om der er kommet færre knivstikkerier holder jo ikke. Hvis vi
forbyder biler vil der også være færre dræbte i trafikken. Samme tåbelige
argumentation.

Knivloven er og bliver en ommer.

Indfør dog en slag våbentilladelse til os der har brug for en ordentlig
multikniv med låst blad og som kan åbnes med 1 hånd, så vi kan få lov til at
bruge det rigtige værktøj til den rigtige opgave.

Fra : Dan Andersen

Dato : 28-06-10 09:34

"Arlus" <amandaogper@permandsegetdomaene.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> multikniv med låst blad og som kan åbnes med 1 hånd, så vi kan få lov til
> at bruge det rigtige værktøj til den rigtige opgave.

Har samme kniv.. Har fået slebet kniven 3 mm ned til 6,9 mm og selv slebet
låsen væk.. men kun på kniven. Kan dog ikke lige se, at kniven lukker samme.
Når man skærer med kniven trykker man da kniven samme vej som man åbner og
derved har man jo slet ikke´brug for låsefunktionen - med mindre man bruger
kniven til andet en en kniv ksla bruges til.
I de tilfælde vil jeg da bruge de skruetækkere, der er i værktøjet.
Er det ikke blot at skifte vane?? - hvilket jo er svært, men alligevel