Frakobling af airbag Opel Astra Wagon 2009
Fra : 1sen

Dato : 23-06-10 21:15

Hej gruppe

Nogen der ved om man selv kan frakoble airbag'en i passagersiden - ser ikke
umiddelbart sådan ud, men hvad siger de kloge?

/ole

Fra : Henrik B.

Dato : 23-06-10 21:16

"1sen" <kramers[FJERN]@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe
>
> Nogen der ved om man selv kan frakoble airbag'en i passagersiden - ser
> ikke umiddelbart sådan ud, men hvad siger de kloge?

De kloge undlader at frakoble airbag's, og vælger den sikreste placering til
poderne - nemlig bagsædet! )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : 1sen

Dato : 23-06-10 21:28

> [...]
> til poderne - nemlig bagsædet! )
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence.

Tak for det Henrik, men vores datter skal på en længere tur "an der
autobahn" sammen med sit ikke helt lille barn, som normalt sidder i sin stol
på bagsædet, men ville jo være næmmere, at servicere barnet - i det små
altså - hvis de sad ved siden af hinanden. Det kunne så måske være den
næst-klogeste løsning??

/ole

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-10 21:30

1sen skriver:

> [...]
> på bagsædet, men ville jo være næmmere, at servicere barnet - i det små
> altså - hvis de sad ved siden af hinanden. Det kunne så måske være den

IMHO - Nej.

Hvis der er bagsæde, hører børnene til der.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 23-06-10 21:36

> [...]

> autobahn" sammen med sit ikke helt lille barn, som normalt sidder i sin
> stol på bagsædet, men ville jo være næmmere, at servicere barnet - i det

Dét er netop problemet! At barnet tager for meget opmærksomhed fra føreren,
når det sidder foran.
Jeg har selv to små børn, og der er ingen problemer med dem, på bagsædet,
heller ikke på længere ture (sydpå).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-10 21:28

"Henrik B." skriver:

> De kloge undlader at frakoble airbag's, og vælger den sikreste placering til
> poderne - nemlig bagsædet! )

Hvilket er ret besværligt i en gulpladebil.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-10 21:29

1sen skriver:

> Nogen der ved om man selv kan frakoble airbag'en i passagersiden - ser ikke
> umiddelbart sådan ud, men hvad siger de kloge?

Selvfølgelig kan man det, det er blot at hive stikket. Men så melder
airbagsystemet fejl.

Hvorfor skal den frakobles?

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 23-06-10 21:36

"1sen" skrev

> Nogen der ved om man selv kan frakoble airbag'en i passagersiden - ser
> ikke umiddelbart sådan ud, men hvad siger de kloge?

Indtil en af dem svarer så prøv at se i siden af instrumentbrættet, altså
den del du ikke kan se når døren er lukket.
Jeg er ikke sikker men der kan sidde frakoblingsmulighed gemt der.

mvh
Alex Christensen

Fra : 1sen

Dato : 23-06-10 21:54

> [...]
> den del du ikke kan se når døren er lukket.
> Jeg er ikke sikker men der kan sidde frakoblingsmulighed gemt der.

Har set efter hvor du foreslår Alex, men der ikke noget komme efter, som der
ganske rigtigt er på mange andre bilmærker.
Iflg. FDM' hjemmeside kan man også rykke sædet så langt tilbage som muligt,
hvis barnet er af en nogenlunde højde - i øvrigt er FDM's råd en smule
tvetydigt efter min mening.
Det ender nok med, at hun ruller ind til en aut. forhandler. De må kunne
gøre noget, hvis det da i hele taget er lovligt at frakoble en airbag på den
pågældende bil.

/ole

Fra : Henrik B.

Dato : 23-06-10 21:58

> [...]

> Det ender nok med, at hun ruller ind til en aut. forhandler. De må kunne
> gøre noget, hvis det da i hele taget er lovligt at frakoble en airbag på

Nogle mærkeværksteder frakobler, men tager sig godt betalt for det. Andre
værksteder nægter simpelthen at gøre det - af sikkerhedshensyn.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-10 22:06

1sen skriver:

> Det ender nok med, at hun ruller ind til en aut. forhandler. De må kunne
> gøre noget, hvis det da i hele taget er lovligt at frakoble en airbag på den
> pågældende bil.

De kan måske gøre noget, jeg kan se at på "den ny opel astra" er det
standardudstyr.
http://www.opel.dk/microsite/astrangprelaunch/data/downloads/Price_and_Facts_Ny_Astra.pdf
(side 3)

Men når hun kommer hjem skal de til at rode med den igen.

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 23-06-10 22:06

"1sen" skrev

> Iflg. FDM' hjemmeside kan man også rykke sædet så langt tilbage som
> muligt, hvis barnet er af en nogenlunde højde - i øvrigt er FDM's råd en
> smule tvetydigt efter min mening.

Det afhænger af om man kan have barnet siddende normalt fremadvendt i sædet,
så kan det være en fordel at have stolen så langt tilbage at airbaggen ikke
banker ind i hovedet på barnet.
Men det er en svær afgørelse, for airbaggen forhindrer hovedet i at ryge for
langt frem, og jeg vil foretrække en brækket næse og et par blå øjne fremfor
skader i nakken.
Så et barn der er stort nok til at sidde foran bør efter min mening sidde
langt nok fremme til at have glæde af airbaggen.

Skal barnet sidde i barnestol, bør den være fastspændt omvendt med sædet
langt frem og airbaggen frakoblet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-10 22:16

alexbo skriver:

> Skal barnet sidde i barnestol, bør den være fastspændt omvendt med sædet
> langt frem og airbaggen frakoblet.

Kommer an på, hvilken barnestol det er. Den jeg har har det noget
svært ved at "vende omvendt". Knægten er 4½ år gammel og sidder
alligevel i en stol (ikke kun pude) med isofix og bruger bilens egen
sele. Nævnte stol brugs dog kun i Golfen. I Touranen har jeg en
selepude - et klart usikkert kompromis, men der er han aldrig med
andet end frem og tilbage til børnehaven (ren bykørsel) og jeg har
ikke plads til at slæbe rundt på en stor stol hele tiden.

VI skal lige høre fra 1sen, hvilken stol det drejer sig om og hvor
gammlt barnet er.

Klaus

Fra : 1sen

Dato : 23-06-10 22:34

> [...]
> ikke plads til at slæbe rundt på en stor stol hele tiden.
>
> VI skal lige høre fra 1sen, hvilken stol det drejer sig om og hvor

Hej

Der er tale om en traditionel godkendt Rômer stol, som kun kan vende
fremadrettet og hvor bilens seler bruges. Barnet er fire år, men ret høj af
sin alder.
Noget andet er, at iflg. instruktionsbogen kan man hos Opel købe en stol med
indbygget tranponder som deaktiverer airbag'en. Så tænker jeg - hvad er lige
den sikkerhedsmæssige forskel på om man erhverver en sådan stol eller får
airbag'en frakoblet manuelt?? - Prisen, måske? - eller den eneste lovlige
løsning?
/ole

Fra : Henrik B.

Dato : 23-06-10 22:53

> [...]
> er lige den sikkerhedsmæssige forskel på om man erhverver en sådan stol
> eller får airbag'en frakoblet manuelt?? - Prisen, måske? - eller den

Ingen af delene er ulovligt, men blot sikkerhedsnedsættende.
M.h.t. stolen fra Opel, så har de blot fundet en tåbelig (dårlig) måde at
tjene penge på...

Fra : alexbo

Dato : 23-06-10 23:09

"1sen" skrev

> [...]
> er lige den sikkerhedsmæssige forskel på om man erhverver en sådan stol
> eller får airbag'en frakoblet manuelt?? - Prisen, måske? - eller den

Der er ikke noget ulovligt i at frakoble airbag,
Opels løsning er så ganske smart, en automatisk ind og udkobling efter
behov.
Så en alm. passager ikke risikerer ikke at være beskyttet.

Man hvilken virkning har det at have barnestolen liggende på bagsædet mens
en voksen sidder i passagersædet?

mvh
Alex Christensen

Fra : SvenP

Dato : 24-06-10 14:20

> [...]
> er lige den sikkerhedsmæssige forskel på om man erhverver en sådan stol
> eller får airbag'en frakoblet manuelt?? - Prisen, måske? - eller den

Man skal (dvs. der er ikke noget lovkrav) ikke frakoble airbagen, når stolen
er fremadrettet.

Sven

Fra : Henrik B.

Dato : 24-06-10 14:54

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i meddelelsen

> Man skal (dvs. der er ikke noget lovkrav) ikke frakoble airbagen, når
> stolen er fremadrettet.

Nej, men det kan IKKE anbefales at montere en fremadvendt stol, hvor der er
airbag. Diverse undersøgelse har vist at det kan give skader på barnet...

Fra : Keld Nygaard

Dato : 24-06-10 09:17

"1sen" <kramers[FJERN]@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Nogen der ved om man selv kan frakoble airbag'en i passagersiden - ser
> ikke umiddelbart sådan ud, men hvad siger de kloge?
>
> /ole

Hvis du beslutter dig for at få det gjort på et værksted, så spørg om prisen
forinden. Jeg fik for nogle måneder siden airbaggen frakoblet i en suzuki og
en peugeot. Begge på aut. værksteder.
Hos peugeot kostede det ca. 15 min + 20 kr for en dummy modstand
Hos suzuki kostede det ca. 15 min + 500 kr for en dummy modstand (men her
fulgte der så også et klistermærke med)

Mvh
Keld

Fra : 1sen

Dato : 24-06-10 22:24

Hej med jer - igen

Opel vil modstræbende frakoble airbag'en formedelst en mindre formue - det
samme gælder når den skal tilkobles igen...men ellers får du jo heller ikke
solgt deres specialsæder... i øvrigt oplyser de, at det er ulovligt at
frakoble, men det er vel i princippet det samme der sker når deres
specialsæder anvendes???

Det hele ender måske med, at barnesædet placeres på forsædet som rykkes så
langt tilbage som muligt, hvilket ikke er så lidt endda. Og hvis modet
svigter må hun blive på bagsædet.

Men tak for alle input! - det har været interessant læsning hele vejen
igennem.

Go' (trafiksikker) sommer!

/Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 24-06-10 22:28

> [...]
> ikke solgt deres specialsæder... i øvrigt oplyser de, at det er ulovligt
> at frakoble, men det er vel i princippet det samme der sker når deres

Der er INTET ulovligt i det...

Fra : alexbo

Dato : 24-06-10 22:58

"1sen" skrev

> Det hele ender måske med, at barnesædet placeres på forsædet som rykkes så
> langt tilbage som muligt, hvilket ikke er så lidt endda. Og hvis modet
> svigter må hun blive på bagsædet.

Nu skal man jo heller ikke lade sig skræmme alt for meget, airbaggen er en
fordel hvis barnet sidder fremadvendt, den stopper barnet hvis det ryger ud
af stolen eller stolen af sædet, risikoen er med en rygvendt barnestol, der
bliver barnets hoved banket bagud af airbaggen.

mvh
Alex Christensen