CSS absolute over relative
Fra : BMJTurbo

Dato : 24-06-10 10:35

Hejsa,

Jeg er stødt på et CSS problem som jeg bare ikke kan løse.

Jeg forsøger at sætte en menu ind på siden med drop-down menu´er
- den er inde i en DIV som er "relative", og selve drop-down
menuen er "absolute" - det virker også helt fint.

Men så snart jeg så har en anden DIV som er "relative" under
menu´en, så kan drop-down menuen ikke ses.

Jeg har forsøgt at vises problemet her:
http://www.evagtplan.dk/images/css_problem.jpg

Og selve sitet kan i se her:
http://www.evagtplan.dk/default_beta

Prøv at trykke på pillen "ned" i menu´en - så kan i kun lige se
toppen af dropdown menu´en.

Har i et bud på hvordan det løses ? Sådan at drop-down menu´en
kommer til at ligge øverst ?

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-10 14:08

BMJTurbo kom med følgende:
> [...]
> toppen af dropdown menu´en.
>
> Har i et bud på hvordan det løses ? Sådan at drop-down menu´en

Problemet du har, er at undermenuerne indsættes i kildekoden før det
indhold der vises nedenunder. HTMLs almindlige flow, vil derfor lægge
det efterfølgende indhold ovenpå dine undermenuer.

Og du kan løse det på to måder:
Du kan bruge z-index til at trække menuerne foran det øvrige indhold -
f.eks. med z-index:10; (IE bryder sig ikke altid om det, fordi
indholdet ikke automatisk følger med i absolut positionerede
elementer).
En anden måde kunne være at flytte menuen sidst i kildekoden. Har ikke
studeret din kode nok til at se om det er muligt i dit layout.

Birger

http://bbsorensen.dk